• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • Nie!!!

    To jest najgorszy złom wśród gdańskich tramwajów. Wysokopodłogowe (jest miejsce na 1 wózek niżej), z barokowymi przejściami, zakamarkami, zakrętami zamiast prostego, użytecznego wnętrza, brak uchwytów dla pasażerów stojących, wyjątkowo ciasne, trudno się dopchać do drzwi w tłoku. Tego złomu mamy już wystarczająco dużo dla potrzeb linii na Morenę. Tramwaje dwukierunkowe (nawet nowoczesne) na liniach jednokierunkowych to bzdura: drzwi (i dojście do nich) z niewykorzystywanej strony zajmują dużo miejsca tam, gdzie mogłyby być siedzenia dla pasażerów. Niech ZTM się opamięta!!!

    • 8 9

  • najpierw naprawcie torowiska na stogach (3)

    to co sie dzieje na torowiskach prowadzacych na plaze stogi od przerobki zaczynajac to skandal,najpierw nalezaloby naprawic torowiska i puscic nowsze tramwaje na stogi a potem myslec o rozbudowie trasy na morene!!!To wstyd by tyle lat bylo to zaniedbane, strach tam jezdzic a chetnych turystow w wakacje na wycieczke na plaze stogi bylo mnostwo!!!

    • 11 1

    • Przecież w sierpniu wystartował przetarg na ten remont. (2)

      Więc w czym problem?

      • 2 1

      • (1)

        na remont DWÓCH KILOMETRÓW linii. Od Bramy Żuławskiej do ulicy Sucharskiego. A remontu wymaga CAŁA linia, od skrzyżowania Armii Krajowej z Okopową aż do Stogów-plaży.

        • 0 1

        • Bez przesady. Aż tak bogatym miastem Gdańsk nie jest. W zasadzie trasa na Stogi z wyjątkiem Mostu Siennickiego i pętli Przeróbka jest w stanie średnim i nie kwalifikuje się do remontu.

          • 1 0

  • jak polaki maja dewastowac (5)

    to juz lepiej stary szajs za grosze

    • 7 8

    • (3)

      a prusaki nie dewastują, prusaku?

      • 3 2

      • (2)

        jakby dewastowali to by ich danzig nie kupowal po 30 latach od prusakow

        • 4 4

        • Graffiti w niemczech jest 30 razy wiecej niż u nas w Gdańsku. (1)

          G@wno widziałes mic.

          • 4 0

          • guano

            to masz zamiast mozgu

            • 0 3

    • fryc, a u was stare rzęchy - tramwaje i autobusy - nie jeżdżą? Przyjechała do nas Niemka i mówiła, że w Niemczech też takie są.

      • 3 0

  • tylko niskopodłogowe ...

    • 5 1

  • "...zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego..." (1)

    A pewnie, że tylko w kabinie, bo po co pasażerom?

    • 7 2

    • Juz była mowa o tym dwie strony wcześniej

      A swoją drogą, wole jako pasażer jechac bez klimatyzacji, za to z pewnością, że motorniczy nagle nie zemdleje po wielu godzinach spędzonych w ciasnej kabinie.

      • 2 1

  • Artykuł sponsorowany (1)

    Porównaj tendencyjny artykuł i bardzo podzielone opinie czytelników. Proszę nie urabiać nas w ciemną masę.

    • 6 1

    • o jeny, to nie miało być o tym artykule :P

      Sorry :)

      • 0 0

  • Drodzy Niemcy Jedziecie do Gdanska???

    Wasze tramwaje juz tam sa...
    skansen w polaczeniu ze zlomowcem...
    kolejna atrakcja gdanska

    • 7 4

  • nasza stopiątka jest niezniszczalna, nawet jak dzwi się mocno trzaskały :-) (1)

    • 7 2

    • "drzwi się mocno trzaskały" i dzieci na to patrzyły :)

      toć to sodomia i gomoria
      dlatego ksiądz kazał je skasować :)

      • 1 3

  • PESA do d*py, najlepsze i najbardziej wydajne tramwaje robi firma Alstom, a potem Bombardier. (1)

    • 9 3

    • zgadza się

      ktop był na "zachodzie" ten wie co dobre. Wszysy Ci co podniecaja sie pesa w d...e byli i g...o widzieli

      • 3 0

  • Jak czytam te komentarze o tanich starych dobrych tramwajach, jeszcze z proniemieckim zapachem to ręce opadają.

    Lecicie na fikcyjnych stereotypach jak bocian na bagna. Własnie sprzedaje samochod po niemcu - niepalącym, jeżdził nim tylko w niedziele do serwisu oczywiscie, a w środku komórka po kobiecie oczywiscie! (śmiech)

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane