• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny etap Nowej Wałowej: tramwaj i jedna jezdnia

Michał Brancewicz
30 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:30 (18 grudnia 2020)
Nad blokami widać skrzyżowanie ul. Popiełuszki i Rybaki Górne - w tym miejscu zaczynał się będzie drugi etap Nowej Wałowej, która ma dotrzeć aż do ul. Elbląskiej. Nad blokami widać skrzyżowanie ul. Popiełuszki i Rybaki Górne - w tym miejscu zaczynał się będzie drugi etap Nowej Wałowej, która ma dotrzeć aż do ul. Elbląskiej.

Za dwa lata poznamy szczegóły koncepcji drugiego etapu Nowej Wałowej, która docelowo połączy al. ZwycięstwaMapkaul. ElbląskąMapka. W ramach inwestycji ma powstać tylko jedna nitka jezdni, a obok niej trasa tramwajowa między ul. SiennickąMapkaJana z KolnaMapka. Realizacja rozpocznie się jednak nie wcześniej niż po 2030 roku.



AKTUALIZACJA 18.12.2020


Otwarcie ofert nastąpiło w piątek, 18 grudnia. Na opracowanie dokumentacji zabezpieczono 2 mln złotych. Wpłynęło osiem ofert:.

  • BPBK S.A. - 1 217 700 zł
  • Fehlings Krug Polska Sp. z o.o. - 1 980 300 zł
  • PROGREG Sp. z o.o - 1 845 000 zł
  • Konsorcjum, lider: Vermers Sp z o.o - 2 386 200 zł
  • BPK Poznań Sp. z o.o - 2 578 572 zł
  • Europrojekt Gdańsk S.A. - 2 632 200 zł
  • Highway Sp z o.o - 3 419 400 zł
  • Schüssler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. - 4 303 770 zł



Czy budowa dalszej części Nowej Wałowej jest potrzebna?

Od kilku lat nie było nic słychać o budowie kolejnego fragmentu Nowej Wałowej. W 2014 roku powstał pierwszy odcinek tej trasy - jednej jezdni z pasem ruchu w każdym kierunku, który nosi nazwę ks. Popiełuszki. Ulica przebiega przez Młode Miasto - dzielnicę tworzącą się powoli na terenach postoczniowych.

Czytaj też: Wszystkie teksty na temat Młodego Miasta

Teraz urzędnicy biorą się za dalszą część Nowej Wałowej.

- Przetarg na opracowanie koncepcji drugiego etapu zostanie ogłoszony w najbliższych dniach. Otwarcie ofert planowane jest w pierwszej połowie grudnia. Prace nad koncepcją mają zakończyć się we wrześniu 2022 roku - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Koncepcja ma uwzględnić powstanie dalszej części jezdni Nowej Wałowej, która pobiegnie od skrzyżowania z ul. Rybaki Górne aż do ul. Elbląskiej i włączy się mniej więcej na wysokości Miałkiego Szlaku.

Tramwaj w stronę Grodzkiej i Podwala Staromiejskiego?



Równolegle biec będzie też linia tramwajowa, między ul. Jana z Kolna a Siennicką. Wzdłuż całej trasy powstaną chodniki po obu stronach oraz ścieżka rowerowa.

- Nowa Wałowa będzie posiadała tylko jedną jezdnię [przez wiele lat mowa była o dwóch, co krytykowali urbaniści - red.], na drugą nie zgodził się konserwator - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Natomiast połączenie nowej trasy tramwajowej z trasą w ul. Jana z Kolna będzie zaprojektowane dwuwariantowo: w pasie drogowym Nowej Wałowej oraz w pasie drogowym ul. Nowomiejskiej [na wysokości Placu Solidarności - red.].
To jednak nie jedyny element nowej infrastruktury tramwajowej, który ma zostać ujęty w koncepcji.

- W ramach skrzyżowania Nowej Wałowej z ul. Stara Stocznia projektanci uwzględnią możliwość prowadzenia trasy tramwajowej w kierunku ul. Grodzkiej i Podwala StaromiejskiegoMapka. Ponadto w dokumentacji ma zostać uwzględniona liczba i lokalizacja przystanków tramwajowych - dodaje Bartosiewicz.
Jeden z wariantów ma dotyczyć włączenia trasy tramwajowej w istniejącą trasę biegnącą ul. Jana z Kolna, na wysokości ul. Nowomiejskiej, za budynkiem ECS-u. Jeden z wariantów ma dotyczyć włączenia trasy tramwajowej w istniejącą trasę biegnącą ul. Jana z Kolna, na wysokości ul. Nowomiejskiej, za budynkiem ECS-u.

Powstanie tunelu nie jest przesądzone



Żeby Nowa Wałowa mogła połączyć al. Zwycięstwa z ul. Elbląską musi powstać przeprawa przez Motławę. Od wielu lat mówi się, że ma to być tunel pod rzeką.

- Takie rozwiązanie nie jest przesądzone. Wszystko zależy nie tylko od kosztów, ale też możliwości terenowych - przyznaje dyrektor DRMG. - Dlatego opracowanie będzie zawierało kosztorys inwestycji i wariantowe propozycje rozwiązań.
Gotowa koncepcja pozwoli przystąpić do procesu projektowego. Sam termin realizacji Nowej Wałowej nie jest znany, ale wiadomo, że jest odległy. Gdy w zeszłym roku pytaliśmy urzędników o to kiedy i gdzie powstaną nowe drogi w Gdańsku, Nowa Wałowa była na liście przedsięwzięć do zrealizowania po 2030 roku.

Opinie (114) 6 zablokowanych

  • Przeprawa dla pieszych i rowerzystów

    Żeby nie było jak z wiaduktem nad Jana z Kolna. Geniusze zrobili chodnik techniczny i nic więcej. Choć na rowerze i tak w sumie można jeździć.

    • 7 3

  • Planowany termin realizacji 2076

    Zaraz po wprowadzeniu wspólnego biletu na komunikację miejska

    • 15 3

  • Kolejna miejska autostrada?

    Za szeroka, z ekranami, wygonami rezerwy terenowej, parkingami od frontu i budynkami obroconymi tyłem do ulicy? Gdańsk to wielka wioska a nie wielkie miasto, jakość urbanistyki jest tragiczna. Dziękuję pan Grzelak

    • 9 6

  • Inwestycje na wczoraj !

    Droga Zielona , Tunel pod Pachołkiem , Trasa tramwajowa Morena Wrzeszcz , Nowa Świętokrzyska , Nowa Niepołomicka , Nowa Wałowa , to są tylko te najbardziej potrzebne !!!

    • 4 9

  • (1)

    Drogi nie ma co budować, ale tramwaj plus ciąg pieszy jak najbardziej

    • 4 3

    • ciąg rowerowy z dopuszczeniem ruchu pieszego

      w praktyce może lepiej ulica rowerowo-parkingowa z uspokojonym ruchem lub tzw. woonerf.

      • 1 2

  • Droga tranzytowa pod ziemią

    A na powierzchni droga dohazdowa do osiedli i tramwaj

    • 2 6

  • Czyje to były tereny? To wyjaśnienie dla tych co nie wiedzą, a przypomnienie dla trolli

    Znakomita większość tego ternu należała w przeszłości do Stoczni Gdańskiej, która zbankrutowała w II połowie lat 90. gdy nadzór nad nią w imieniu Skarbu Państwa sprawował Maciej Płażyński. Po upadku SG tereny weszły w skład masy upadłościowej, która następnie została sprzedana przez wyznaczonego przez sąd syndyka. Późnej część tych terenów podlegała dalszej sprzedaży. Tereny postoczniowe nie należały do miasta. Dlatego skończcie z fakenewsami.

    • 6 1

  • Miernota, małomiasteczkowość rażąco błędna koncepcja bezwzględnie powinny być dwa pasy ruchu (2)

    W Gdańsku w ostatnich latach wszelkie inwestycje drogowe są planowane tak jakby miały być realizowane w latach 60 XX wieku oraz plany te w swym charakterze wyglądają tak jak by miały dotyczyć miasta wielkości Kościerzyna. Czy ktoś z tych projektantów był kiedyś i widział projekty i realizacje budowy drug np. w Warszawie, we Wrocławiu lub Poznaniu ? Tam buduje się drogi juz nie tylko dwu ale i trzy pasmowe a u Nas. Z planów proponowanych i wykonywanych przebija rażąca miernota, małomiasteczkowość i brak wizji naszego pięknego i dużego miasta. Tak jak chociażby z estakadą przy Galerii Bałtyckiej gdzie były opracowania, że jedna jezdnia wystarczy, a co pokazuje praktyka korki od zaspy do obwodnicy zupełny brak przepustowości. Zjazd z ul.Potokowej na rondo Świętego Jana de La Salle zjazd w prawo do wrzeszcza korki przez cały czas przez cały dzień zamiast zrobić zjazd wprawo z dwóch pasów to mamy jeden zamiast ewentualnie wybudować dodatkowy zjazd w miejscu gdzie można to zrobić akurat niedawno odremontowano ścieżkę rowerową oczywiści żaden mądrze nie przewidział pozostawienie chociażby zabezpieczającego pasa na ten cel bo w tym miejscu ruch gwałtownie wzrasta. Kilometr wcześniej na potokowej zrobiono zjazd do nowobudowanego osiedla to zamiast zrobić dodatkowy pas zjazdowy oczywiście tego nie zrobiono ale co najgorsze nawet nie zabezpieczono terenu mimo takiej możliwości a w tym miejscu wybudowano ścieżkę rowerowa uff genialne niestety chyba już nadszedł koniec tych projektantów no i tych w urzędzie miejskim w Gdańsku którzy to akcesją

    • 5 9

    • inteligenci choc bys zrobił 10 pasów wjednną styrone to i tak za 10 lat by sie zakorkowała

      • 2 2

    • Dokładnie tak to wygląda ale na tym portalu to przodują aktywiści pieszo rowerowi i społecznicy miejscy co widać po ilości minusów.

      • 5 2

  • najwyzszy czas wykorzystac lezace odlogiem tereny poprzemyslowe

    napisalbym ze nalezy rozdac lopaty pasozytom ale watpliwe czy uda sie zmusic szkodnikow do pozytecznych dzialan. wiecie o kim mowie

    • 1 3

  • nowa ulica walowa (1)

    przede wszystkim powinna byc szeroka tj. minimum po 2 pasy dla samochodow w kierunku Przeróbki i 2 pasy w kierunku Starego Miasta
    oraz tory tramwajowe plus ścieżki dla rowerzystów oraz chodniki dla pieszych. a pod Motławą najlepiej dwa tunele lub duzy,solidny most.

    • 5 4

    • Tylko most, żaden tunel, tylko z nim problemy.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane