- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (27 opinii)
- 2 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (36 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (276 opinii)
- 4 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (56 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (266 opinii)
- 6 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (894 opinie)
Krok do budowy ekspresówki na Hel
Ogłoszono właśnie przetarg na opracowanie studium sieciowego i studium korytarzowego dla trasy Via Maris, która ma ominąć zakorkowaną Gdynię, Rumię oraz Redę i prowadzić od projektowanej Drogi Czerwonej do Władysławowa. W ciągu 12 miesięcy powstaną co najmniej trzy warianty drogi.
Od lat mówiono więc o tym, że potrzeba jest budowa drogi, która ominie newralgiczne tereny, czyli coraz mocniej zabudowane Rumię i Redę, wyprowadzając ruch na trasę na Półwysep Helski lub nawet prowadząc go wzdłuż istniejącej drogi, ale bez tak wielu zjazdów, skrzyżowań itp. Wtedy nazywać się to miało Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej, w skrócie: OPAT. Były nawet spotkania z mieszkańcami, wybory wariantów, dyskusje czy część gdyńska ma być estakadą czy może poprowadzona w wykopie. Sporządzono niemal tonę dokumentów, ale zawsze kończyło się na tym samym: nie miał kto zapłacić, a koszt szacowano na 1,5-2 mld zł.
Pomorska "zakopianka" coraz bliżej
OPAT, Via Maris i Droga Czerwona osobno
Dlatego zdecydowano się podzielić plany na trzy drogi. Najbardziej zaawansowany jest projekt prowadzącej do portu Drogi Czerwonej. Przedłużenie obwodnicy jest coraz bliższe, bo w kwietniu ogłoszono, że z puli środków na budowę CPK do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji. Dla pierwszego odcinka przyszły wykonawca będzie musiał przygotować Koncepcję programową, a dla dwóch pozostałych Studium komunikacyjne. Ponadto będzie zobowiązany do wykonania badań geologicznych pod przyszłą trasę na odcinku nr 1.
To kluczowy fragment, bo najdroższy - praktycznie w całości będzie przebiegał na estakadzie lub w tunelu.
Czytaj więcej: W lipcu wybór projektanta Drogi Czerwonej.
Oprócz Drogi Czerwonej do portu, powstać ma też OPAT, prowadzący od niej za Redę i trasa Via Maris, sięgająca już do Władysławowa. W ten sposób łatwiej będzie uzyskać finansowanie. Sprawa jest bowiem prosta: bez pieniędzy z budżetu państwa nie da się żadnego odcinka zbudować.
Czytaj więcej: Wspólna walka o trzy nowe drogi.
- Za zadanie pierwsze odpowiadać będzie Rumia. W jego ramach zostanie aktualizowana koncepcja przebiegu OPAT pomiędzy węzłem Gdynia Północ a drogą wojewódzką nr 100. Zadanie drugie to aktualizacja koncepcji przebiegu OPAT w rejonie Redy. Gmina Władysławowo odpowiedzialna będzie za trzecie zadanie, czyli koncepcję modernizacji lub budowy zupełnie nowej drogi do portu we Władysławowie. Ostatnie zadania to opracowanie koncepcji budowy obwodnicy Władysławowa. Wszystkie zadania realizowane będą we współpracy z Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego - wylicza Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
I właśnie Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego ogłosiło przetarg na studium sieciowe i studium korytarzowe dla nowej drogi między węzłem Gdynia Północ w ciągu Drogi Czerwonej a portem Władysławowo. Via Maris ma stanowić jednocześnie obwodnicę Władysławowa.
Obecnie z Gdyni do Rumi szybciej jedzie się rowerem niż samochodem nawet w dzień powszedni.
Trzy warianty drogi Via Maris
W ramach opracowania powstaną co najmniej trzy warianty trasy. Samą drogę podzielono na trzy odcinki: od węzła Gdynia Północ do połączenia z drogą krajową nr 6 oraz drogą wojewódzką nr 216 (odc. A), który rozważany jest jako droga szybkiego ruchu w przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Ten fragment ominie całą Chylonię, Cisową, Rumię i Redę.
Drugi odcinek (B) prowadzić będzie od drogi krajowej nr 6 i DW 216 do obwodnicy Władysławowa. Tu możliwe są także dwa pasy w każdym kierunku, ale rozważany jest też tańszy wariant z jednym pasem w każdym kierunku. Ten odcinek będzie też zachodnią obwodnicą Pucka.
Trzeci odcinek będzie południową obwodnicą Władysławowa i na pewno będzie miał po jednym pasie w obu kierunkach.
Trasa na Hel niemal na pewno będzie więc miała różne formy. Kierowcy najbardziej ucieszyliby się zapewne z drogi ekspresowej, czyli w standardzie np. obwodnicy Trójmiasta, ale już wiadomo, że nie na każdym odcinku będzie to możliwe.
Cała dokumentacja będzie gotowa za rok. Mimo że budowa Via Maris jest praktycznie we wszystkich dokumentach strategicznych w woj. pomorskim, bo została wpisana do Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030, Planu zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 oraz projektu Regionalnego Programu Strategicznego w zakresie mobilności i komunikacji stanowiącego również Regionalny Plan Transportowy dla Województwa Pomorskiego 2030, nie ma pieniędzy na jej realizację. Samorządy chcą jednak sporządzić pełną dokumentację, by właśnie z nią zacząć walczyć o środki z budżetu państwa.
Opinie (258) ponad 10 zablokowanych
-
2022-06-22 08:39
Załóżmy że zbudują to i co dalej ??? We Władku powstanie parking na 70000 aut? (2)
Albo te auta wjadą na półwysep?
Owszem, odciązy to mieszkancow, ale to nie jest droga na Hel !!!! Wjazd na pólwysep powinien byc obciążony specjalną opłata, inaczej piekło sie nigdy nie skonczy- 17 1
-
2022-06-22 10:01
Tam w sezonie już teraz nie ma co się pchać. (1)
pociągiem czy rowerem czy samochodem... masakra takie tłumy że wszystkiego się odechciewa
- 0 0
-
2022-06-22 10:23
Nie zgodze się, na pólwyspie nawet w centrum sezonu są puste przestrzenie, ale kwestia dojazdu
i przeładowania miasteczek to faktycznie koszmar.
- 0 0
-
2022-06-22 08:42
nigdy nie zrozumiem fenomenu Półwyspu (2)
w dzieciństwie były 3 opcje - wodolot, statek białej floty i pociąg. Samochód albo mało kto miał, albo taki dojazd nie miał sensu. Od lat wszyscy stoją w korkach i to się nie zmieni. Czemu ? Bo we Władku zawsze będzie wąskie gardło. Do tego półwysep jest zasypany turystami - w sezonie aż gęsto. Wypoczynek to żaden. Do tego coraz więcej śmieci i degradacja środowiska. Dodajmy do tego niepewną pogodę, a najczęściej jej brak oraz wszechobecną drożyznę. Nad polskim morzem jest więcej fajnych i ciekawych miejsc niż Półwysep.
- 11 1
-
2022-06-22 09:02
Obecnie przejazd pociągiem to ostateczność, już 4 lata temu powrót Helu to była katorga (ludzie ściśnięci jak śledzie w beczce + brak klimatyzacji).
- 2 0
-
2022-06-22 09:28
Dlatego nikt normalny tam nie jeździ - sama januszerka z Warszawy i okolicznych wiosek. Ja z Trójmiasta w sezonie znikam na przynajmniej miesiąc i zawsze są to odległe zakątki naszego globu. Gwarantowana pogoda i zero Januszy z Warszawy.
- 5 2
-
2022-06-22 08:49
Fajnie, tylko potem tam osiedli nie budujcie.
- 4 0
-
2022-06-22 09:01
Taka ekspresówka to będzie tylko zaproszenie dla większej ilości kierowców, gdzie już teraz nie mają gdzie parkować. A jak już parkują, to byle jak (część miejscowości już stawia słupki, aby ludzie nie parkowali na zieleni).
Powinni przebudować/dobudować buspasy z dodatkową możliwością przejazdu rowerzystów, służb, elektryków i motocykli, które nie generują dodatkowych obciążeń, a właściwie to mogą je zmniejszać.- 4 2
-
2022-06-22 09:16
Przedwyborcze bicie piany.
- 5 0
-
2022-06-22 09:16
niezwykła aktywizacja samorządu... (2)
czyżby jakieś wybory na horyzoncie?
8)- 4 1
-
2022-06-22 21:42
A nie inwestycja centralna by PiS? (1)
- 0 1
-
2022-06-22 23:37
przeczytaj i zidentyfikuj
Jakie instytucje biora udzial w tym plebiscycie planow i obietnic...
- 0 0
-
2022-06-22 09:18
Ten krok będzie trwał z 50 lat! O ile wcześniej Putin nas nie załatwi bronią jądrową.
- 5 1
-
2022-06-22 09:18
Jaja
Co roku mydlą oczy mieszkańców a i tak nie ma kasy i ona nie powstanie...
- 6 0
-
2022-06-22 09:21
może główny beneficjent - "przemysł" turystyczny zainwestuje w infrastrukturę?!
zamiast "na czarno" sypać plaże?
Aż się prosi parking kubaturowy w Swarzewie i kolejowe, elektryczne wahadło co 15 minut na półwyspie...- 6 0
-
2022-06-22 09:21
haha serio?A piasku dosypiecie oszołomy na połwyspie żeby tam zrobić 6 pasmowy highway?Banda głupków się bierze za kosztujące miliony studia symulacje wizualizacje z których i tak nic nie wyniknie bo po pierwsze żaden CPK nie powstanie po drugie ładować miliardy na drogę która okazjonalnie jest obłozona dużym ruchem?Serio?To jest warte niszczenia kolejnych cennych przyrodniczo obszarów?Obwodnica Władysławowa?Którędy?Wywalić kolejne połacie lasów zabrać ludziom kolejne grunty uprawne?I co w tym władysławowie zjedzie ta cała stonka na to wąskie rondo wjazdowe na półwysep i co?Magicznie to małe rondo stanie się jak z gumy i przyjmie 100 tysięcy samochodów na dobę?
- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.