• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do budowy ekspresówki na Hel

Michał Sielski
22 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Korki w stronę Helu to codzienny widok w sezonie, który już się zaczął. Korki w stronę Helu to codzienny widok w sezonie, który już się zaczął.

Ogłoszono właśnie przetarg na opracowanie studium sieciowego i studium korytarzowego dla trasy Via Maris, która ma ominąć zakorkowaną Gdynię, Rumię oraz Redę i prowadzić od projektowanej Drogi Czerwonej do Władysławowa. W ciągu 12 miesięcy powstaną co najmniej trzy warianty drogi.



Kiedy powstanie droga Via Maris?

Kto w weekend próbował dojechać samochodem z Trójmiasta na Półwysep Helski, ten doskonale wie, jak wielki jest to problem. Korek najczęściej zaczyna się już przed zjazdem z obwodnicyMapka i ma nierzadko kilkanaście kilometrów. Nawet niezbyt doświadczony rowerzysta pokonuje ten odcinek znacznie szybciej niż auta.

Od lat mówiono więc o tym, że potrzeba jest budowa drogi, która ominie newralgiczne tereny, czyli coraz mocniej zabudowane Rumię i Redę, wyprowadzając ruch na trasę na Półwysep Helski lub nawet prowadząc go wzdłuż istniejącej drogi, ale bez tak wielu zjazdów, skrzyżowań itp. Wtedy nazywać się to miało Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej, w skrócie: OPAT. Były nawet spotkania z mieszkańcami, wybory wariantów, dyskusje czy część gdyńska ma być estakadą czy może poprowadzona w wykopie. Sporządzono niemal tonę dokumentów, ale zawsze kończyło się na tym samym: nie miał kto zapłacić, a koszt szacowano na 1,5-2 mld zł.

Pomorska Pomorska "zakopianka" coraz bliżej

OPAT, Via Maris i Droga Czerwona osobno



Do portu prowadzić będzie Droga Czerwona (kolor jasnoniebieski), za nią będzie OPAT omijający Rumię i Redę (kolor ciemnoniebieski) oraz Via Maris do Władysławowa (kolor pomarańczowy). Do portu prowadzić będzie Droga Czerwona (kolor jasnoniebieski), za nią będzie OPAT omijający Rumię i Redę (kolor ciemnoniebieski) oraz Via Maris do Władysławowa (kolor pomarańczowy).
Dlatego zdecydowano się podzielić plany na trzy drogi. Najbardziej zaawansowany jest projekt prowadzącej do portu Drogi Czerwonej. Przedłużenie obwodnicy jest coraz bliższe, bo w kwietniu ogłoszono, że z puli środków na budowę CPK do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji. Dla pierwszego odcinka przyszły wykonawca będzie musiał przygotować Koncepcję programową, a dla dwóch pozostałych Studium komunikacyjne. Ponadto będzie zobowiązany do wykonania badań geologicznych pod przyszłą trasę na odcinku nr 1.

To kluczowy fragment, bo najdroższy - praktycznie w całości będzie przebiegał na estakadzie lub w tunelu.

Czytaj więcej: W lipcu wybór projektanta Drogi Czerwonej.

Oprócz Drogi Czerwonej do portu, powstać ma też OPAT, prowadzący od niej za Redę i trasa Via Maris, sięgająca już do Władysławowa. W ten sposób łatwiej będzie uzyskać finansowanie. Sprawa jest bowiem prosta: bez pieniędzy z budżetu państwa nie da się żadnego odcinka zbudować.

Czytaj więcej: Wspólna walka o trzy nowe drogi.

- Za zadanie pierwsze odpowiadać będzie Rumia. W jego ramach zostanie aktualizowana koncepcja przebiegu OPAT pomiędzy węzłem Gdynia Północ a drogą wojewódzką nr 100. Zadanie drugie to aktualizacja koncepcji przebiegu OPAT w rejonie Redy. Gmina Władysławowo odpowiedzialna będzie za trzecie zadanie, czyli koncepcję modernizacji lub budowy zupełnie nowej drogi do portu we Władysławowie. Ostatnie zadania to opracowanie koncepcji budowy obwodnicy Władysławowa. Wszystkie zadania realizowane będą we współpracy z Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego - wylicza Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
I właśnie Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego ogłosiło przetarg na studium sieciowe i studium korytarzowe dla nowej drogi między węzłem Gdynia Północ w ciągu Drogi Czerwonej a portem Władysławowo. Via Maris ma stanowić jednocześnie obwodnicę Władysławowa.

Obecnie z Gdyni do Rumi szybciej jedzie się rowerem niż samochodem nawet w dzień powszedni.


Trzy warianty drogi Via Maris



W ramach opracowania powstaną co najmniej trzy warianty trasy. Samą drogę podzielono na trzy odcinki: od węzła Gdynia Północ do połączenia z drogą krajową nr 6 oraz drogą wojewódzką nr 216 (odc. A), który rozważany jest jako droga szybkiego ruchu w przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Ten fragment ominie całą Chylonię, Cisową, Rumię i Redę.

Drugi odcinek (B) prowadzić będzie od drogi krajowej nr 6 i DW 216 do obwodnicy Władysławowa. Tu możliwe są także dwa pasy w każdym kierunku, ale rozważany jest też tańszy wariant z jednym pasem w każdym kierunku. Ten odcinek będzie też zachodnią obwodnicą Pucka.

Trzeci odcinek będzie południową obwodnicą Władysławowa i na pewno będzie miał po jednym pasie w obu kierunkach.

Trasa na Hel niemal na pewno będzie więc miała różne formy. Kierowcy najbardziej ucieszyliby się zapewne z drogi ekspresowej, czyli w standardzie np. obwodnicy Trójmiasta, ale już wiadomo, że nie na każdym odcinku będzie to możliwe.

Cała dokumentacja będzie gotowa za rok. Mimo że budowa Via Maris jest praktycznie we wszystkich dokumentach strategicznych w woj. pomorskim, bo została wpisana do Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030, Planu zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 oraz projektu Regionalnego Programu Strategicznego w zakresie mobilności i komunikacji stanowiącego również Regionalny Plan Transportowy dla Województwa Pomorskiego 2030, nie ma pieniędzy na jej realizację. Samorządy chcą jednak sporządzić pełną dokumentację, by właśnie z nią zacząć walczyć o środki z budżetu państwa.

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

  • Głupota (1)

    Półwysep jest mocno przeciążony ruchem, tam powinno się ograniczać ruch samochodów, za to rozbudowywać kolej.

    • 27 1

    • I zmniejszyć ilość kursów?

      • 2 1

  • Znając PL obstawiam 20 lat (co jest chore przy tym ile wiara tu zostawia haj$u w sezonie)

    • 4 1

  • Tylko transport droga wodna

    Wystarczy spojrzec na mape aby dostrzec najbardziej optymalna droge na Hel....droga morska. Tu niema innej opcji i nie bedzie .Mierzeja Helska nie bedzie szersza i nie przybedzie tam parkingow. Kazdy rozwiniety kraj inwestuje w transport drogami wodnymi u nas az sie prosi o to samo...godzina statkiem z Gdyni zamiast trzech godzin w korkach i problemy z parkowaniem. Dlaczego zrezygnowano zdoplat do biletow pasazerskich na tych trasach? Czyzby znowu ktos z kims sie nie dogadal?

    • 17 5

  • Czyli korkujemy wjazd do Władysławowa brawo pseudo planiści ️️ (1)

    Od lat obserwuje ten pomysł i za każdym artykułem w Trójmiasto.pl pisze podobna opinie
    Droga oczywiście powinna powstać ale kluczowe jest pomyśleć jak i gdzie powinna prowadzić o ile odcinek omijający Rumie, Redę nie ulega watpliwości, ze jest potrzebny o tyle budowanie drogi prowadzącej centralnie tylko do Władysławowa to kompletna pomyłka tujak już zauważyli inni zakodujemy wjazd do tej miejscowości czasowo nic to nie usprawni dla kierowców (oprócz ominięcie Rumi i Redy).. potrzeba dyskusji jak ten ruch rozprowadzić po miejscowościach turystycznych a nie skierować tylko do jednej z nich moja koncepcja jest niezmienna od latod wysokości Swarzewa skierować te drogę rownolegle do wybrzeża na zachód budując zjazdy do każdej miejscowości turystycznej czy to ma byc węzeł bezkolizyjny czy skrzyżowanie to już rola fachowców aby okreslic optymalna przepustowość (ale z perspektywiczna min 5-10lat bo tyle potrwa nim droga powstanie) prowadzenie drogie odległości ok 5 km od wybrzeża pozwoliłoby na dość sprawne dojazdy do miejsc docelowych typu Jastrzębia Góra, Karwia, Debki, Bialogora, pewnie tez Leba,.. droga taka w okolicy Slupska powinna połączyć się z S6pewnie miejscami przebiegałaby w śladzie obecnej 213 ale kluczowe byłoby skierowanie ruchu rownolegle do wybrzeża a nie przekierowywanie ruchu tylko do Władysławowa a sam półwysep to miejsce do szerszej dyskusji czy budujemy coś w stylu kurortów alpejskich z ograniczonym wjazdem czy jednak miejsce dla tłumów przyszłościowo lepsze dla przyrody ale tez miejscowych właścicieli jest stworzenie ekskluzywnego miejsca z duzo wyższymi cenami, które zrekompensują mniejsza liczbę turystów oczywiście wjazd nie samochodem ale elektrycznymi autobusami szynowym (bo inne pseudo ekspresy trzeba skasować z tej linii bo tylko ograniczają przepustowość a i tak tracony jest potem czas na przepinanie składów w Gdyni). z duzegoparkingu buforowego od okolic Pucka/Swarzewa a same autobusy szynowe odjazdy min. Z Gdyni

    • 12 2

    • Zgoda co do tego, że zakorkuje się przy Władku ale..

      Robienie drugiej drogi wzdłuż wybrzeża gdy robi się S6 nie ma sensu. Łeba już niedługo będzie miała dojazd przez metropolitalnę i kaszybszką, pozostaje zatem do rozwiązania to co na wschód od Łeby. Tu są plany na elektrownię jądrową i dojazd do niej co załatwiłoby komunikację do Białogóry, może Dębek. Zostaje zatem odcinek Karwia-Hel do obsłużenia.

      • 0 0

  • dofinansowanie z budżetu państwa (1)

    otrzymują tylko samorządy, które działają zgodnie z linią partii

    • 14 9

    • to znaczy, ze Gdansk...

      te partyjna linie realizuje.

      • 2 0

  • Z Gdyni do Redy korki są bez turystów. Niewiele to da bo we Władysławowie i tak jest wąskie gardło. Półwyspu nie poszerzymy. Za to konsekwentnie nie wykorzystujemy możliwości transportu morskiego i kolejowego. Raptem jedna nitka torów od Redy jest wymuszająca ruch wahadłowy, za krótkie perony na dłuższe składy itd. oczywiście dochodzi brak trakcji elektrycznej.

    • 13 0

  • Wybory2023

    he he he fajnie się bawicie

    • 12 0

  • W 1977 skm na Hel teraz to samo

    • 9 0

  • Absurd (2)

    Ekspresówka do Władysławowa i dalej co? Przecież będzie na niej kulkinastokilometrowy korek.

    Rumię Wejcherowo odciąży Trasa Kaszubska.

    • 10 7

    • (1)

      Wejcherowo???

      • 6 1

      • Wejcherowo kulkinasto .

        • 0 0

  • no pewnie, jeszcze bardziej rozjechać Hel i wyciąć kolejne lasy na budowę drogi

    Opamętajcie się, drogi to nie jest zbawienie tego świata.

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane