- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (59 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (122 opinie)
- 3 Promenada po remoncie hitem sezonu (96 opinii)
- 4 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (128 opinii)
- 5 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (204 opinie)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (47 opinii)
Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?
W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody . Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.
- Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim dla 337 samochodów,
- Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym dla 112 samochodów,
- Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego dla 260 samochodów,
- Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody dla 493 samochodów.
138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe
Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.
Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.
Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.
Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami
W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.
Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.
Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.
Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik , zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej .
Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków
- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.
- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego
Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.
- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem
Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:
- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.
To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu
Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna , City Forum oraz Forum Gdańsk . Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta
Opinie (275) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-09 20:04
Historyczny Trakt Królewski, od Bramy Wyżynnej do Żuławskirj
Widzę panie adamowicz, że dalej robi pan swoje
- 19 1
-
2018-12-09 19:48
uwaga na drzewa
A niech spróbują ruszyć jarzęby szwedzkie, które jako jedyny fragment alei przetrwały na wysokości planowanego garażu.
- 17 3
-
2018-12-09 19:42
Okropne. Takie paskudztwa to poprosze na Noworgrodzka
Albo obok pomnika prezydenta miernego. Nie tutaj.
- 11 4
-
2018-12-09 19:38
Naprawdę znowu takiego potwora chcą budować w centrum? Mamy już dwa...
Jeden przy stoczni, drugi obok Madisona - myślałem, że to wypadek przy pracy, ale okazuje się, że teraz planują podobne. Kiedy to się skończy? Czy jesteśmy skazani na tandetę w centrum?
- 27 4
-
2018-12-09 19:36
"Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego"
Pan Prezydent Adamowicz ma niezłą kiepełe do takich interesów.
I za to podziwia Go większość Gdańszczan!- 10 3
-
2018-12-09 19:33
a w gdyni nic
- 4 1
-
2018-12-09 18:38
Czuję to, będą nagrody! (1)
Niech budują. Wygrana w kategorii Makabryła Roku będzie nasza. Największe ukłony dla obecnej władzy za troskę o estetykę nowej tkanki miejskiej. Jest już Bastion Wałowa, jest Forum Gdańsk, teraz jeszcze to. Z podobnymi projektami czy też takimi, które dostarcza tak popularna w naszym grodzie pracownia Kozikowski, jestem spokojny o przyszłość naszego wspólnego Gdańska. Będzie co pokazywać Polsce i światu w kolejnych superprodukcjach i arcydziełach światowej kinematografii pokroju "Miłość jest wszystkim". Jeszcze raz dziękuję i wielkie brawa!
- 24 6
-
2018-12-09 19:32
Zaprojektuje Kwadrat lub Fort:-)
- 2 0
-
2018-12-09 18:27
Czy wystarczy w produkcji betonu dla Gdanska,zeby to miasto w dalszym ciągu zabetonowywac?? (1)
- 38 6
-
2018-12-09 19:30
Pewnie, że wystarczy. Przeciez musi być ruch w interesie
- 2 1
-
2018-12-09 19:26
41,6 mln złotych na komunikację indywidualną, na zbiorową - 0? Ktoś ma niezły ubaw.
- 12 6
-
2018-12-09 19:23
Wiesław, Wiesław, Wiesław,Wiesław!!!!
Partia, Lenin, partia, Lenin,partia,Lenin!!!!
- 9 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.