- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (85 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (72 opinie)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (160 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (107 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (160 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (72 opinie)
Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?
W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody . Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.
- Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim dla 337 samochodów,
- Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym dla 112 samochodów,
- Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego dla 260 samochodów,
- Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody dla 493 samochodów.
138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe
Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.
Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.
Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.
Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami
W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.
Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.
Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.
Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik , zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej .
Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków
- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.
- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego
Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.
- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem
Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:
- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.
To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu
Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna , City Forum oraz Forum Gdańsk . Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta
Opinie (275) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-09 22:08
42 mln to zrewitalizowanie pół dowolnej dzielnicy
W tamtym rejonie nie ruszono niczego, niczego
- 7 2
-
2018-12-09 22:10
Bardzo dobry pomysł, tylko poziomów mało
Takie parkingi oczywiście powinny powstawać, tylko żeby nie marnować cennej powierzchni na niskowydajny budynek o 2-4 poziomach, a minimum powinno być to 10 poziomów (ze 2-3 w dół i 6-7 w górę).
- 4 5
-
2018-12-09 22:12
Prałat Jankowski to przynajmniej miał wielkopański gust! (1)
ministrant Pelloś też niezły, choć te złote szprosy w oknach na Podwalu jadą pełną kiłą. Za to ministrant-Budyń to jest kompletnie odrealniony i ma gust rzygów z Motławy wymieszanych z kąpielą borowinową. Gdańsk na siłę upodabnia się do jego wyleniałej brody. Za jego kadencji jest tak źle, że architektonicznie spadliśmy za Bydgoszcz i cały Górny Śląsk
- 8 5
-
2018-12-10 08:34
powoli doganiamy Łódź
- 3 0
-
2018-12-09 22:18
Super
Prześliczny obiekt. Uroczy!!!
- 8 3
-
2018-12-09 22:22
masakra (2)
ludzie opanujcie si jaka tam jest architektura Biedronka Kasyna puby monopolowe i brudne stare budownictwo to co tu szkodzi taki parking nie dogodzisz Nie ma parkingów w Gdańsku zarąbiście źle chcą otworzyć parking na 370 miejsc też źle nie dogodzisz opanujcie sie to jest parking nie Galeria czy park Lepiej mandaty płacić po 250 zł za nie właściwe zaparkowanie albo być zastawianym co nie ??
- 10 1
-
2018-12-09 22:23
PArking jest ok ale w takiej formie to na Rudnikach ale nie na Długich Ogrodach
- 2 1
-
2018-12-10 08:35
Chcą otworzyć 370 i tyle samo zlikwidować w okolicy! gdzie tu wartość dodana?
Czytaj ze zrozumieniem!
- 3 0
-
2018-12-09 22:26
Krzysztofie Koprowski (2)
przypomnij czytelnikom projekt magisterski Michała Kauffmana "Ostatni Długi Ogród". To idealny moment, porównać to, co mogłoby być a co to wyprawiają Bielawskie i i Wlady Kowalskie z naszą przestrzenią.
Projekt był wyróżniany i szeroko - drzewiej - omawiany w mediach. Kauffman to dziś znany architekt, niestety - w Warszawie- 4 3
-
2018-12-09 22:57
Proszę by wyburzyć to co stoi w miejscu "Ostatniego..." (1)
Liche, brzydkie budownictwo w większości walące się i niezamieszkałe. Pan Kauffman chciał coś z tego zrobić ale z g...na bicza nie ukręci się.
- 4 2
-
2018-12-10 01:19
masz racje, g...no to Gdańsk
- 0 1
-
2018-12-09 22:28
Skamdal!
Miasto niedość że dopłaca do budowy parkingów ponad 40 000 000 zł i ma mniejszy dochód o 150 000 rocznie (1mln - 850 tys), to jeszcze wyzbywa się 601 miejsc parkingowych. Adamowicz i jego świata widać ,że to Janusze biznesu.
- 9 1
-
2018-12-09 22:30
Totalne bezgiście
- 5 1
-
2018-12-09 22:40
Eeeee....czy to nie za dużo tworów w Gdańsku???
- 5 0
-
2018-12-09 22:51
budyń będzie miał gdzie parkować wreszcie.
Może i mieszkanie dostanie. Wówczas juz sie nie połapie ile ich ma
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.