• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny wniosek o odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
7 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Zdaniem Inspektoratu Transportu Drogowego tunel pod Martwą Wisłą jest bezpieczny. Inaczej widzą to drogowcy z Gdańska i dlatego zamierzają po raz kolejny wnioskować o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości. Zdaniem Inspektoratu Transportu Drogowego tunel pod Martwą Wisłą jest bezpieczny. Inaczej widzą to drogowcy z Gdańska i dlatego zamierzają po raz kolejny wnioskować o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości.

Gdańscy drogowcy zamierzają po raz kolejny zwrócić się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie tunelu pod Martwą WisłąMapka odcinkowym pomiarem prędkości. Skłoniło ich do tego... otwarcie nowego tunelu na trasie S2 w Warszawie, gdzie kamery czuwają nad prędkością kierowców już od pierwszego dnia.



Czy odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą jest potrzebny?

O pomyśle instalacji w tunelu pod Martwą Wisłą odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) po raz pierwszy informowaliśmy wiosną 2020 r. Urządzenia rejestrujące prędkość pojazdów na danym odcinku drogi miały być skutecznym panaceum na kierowców znacznie przekraczających dopuszczalną tam prędkość 70 km/h.

O tym, że tunel mający niespełna 1,5 km długości to kluczowa trasa w północnej części miasta, nikogo przekonywać nie trzeba. Codziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. To też trasa, gdzie przed wprowadzeniem nowych wyższych mandatów najwięcej kierowców traciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości.

Gdy urzędnicy z Gdańska podjęli starania o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości, okazało się, że do wniosku wymagana jest analiza bezpieczeństwa obejmująca trzy ostatnie lata funkcjonowania wskazanego odcinka.

W dokumencie, który na zlecenie miasta mieli przygotować niezależni eksperci (w tym przypadku z Politechniki Gdańskiej), szczególną uwagę należało zwrócić na wypadki ze skutkiem śmiertelnym. A tych w tunelu, na szczęście, nie było.

Z analizy wynikało, że choć dochodzi w nim do stłuczek, wypadków i korków, a ich najczęstszą przyczyną jest nadmierna prędkość, to w świetle przepisów "tunel jest zbyt bezpieczny", by nad zapędem kierowców do szybszej jazdy zapanowały kamery GITD.

W grudniu otwarto tunel na trasie S2 w Warszawie, który od pierwszego dnia jest wyposażony w 12 kamer OPP. W grudniu otwarto tunel na trasie S2 w Warszawie, który od pierwszego dnia jest wyposażony w 12 kamer OPP.

W stolicy wystarczyły prognozowane statystyki



Tymczasem w drugiej połowie grudnia do użytku został oddany 2,5-kilometrowy tunel na trasie S2 w Warszawie. Co ciekawe - tunel od pierwszego dnia został wyposażony w 12 kamer OPP, które wcześniej kontrolowały prędkość na trasie S7, po czym zostały zdemontowane i przeniesione do nowego tunelu w stolicy.

- Kwestia instalacji, w tym przypadku przeniesienia OPP do tunelu (w ciągu drogi ekspresowej S2) w Warszawie była przedmiotem wielomiesięcznych, wcześniejszych ustaleń GITD i GDDKiA - wyjaśnia biuro prasowe Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (Canard). - W przypadku tunelu w Warszawie jednym z warunków jego uruchomienia było zapewnienie nadzoru nad prędkością kierujących pojazdami - instalacja odpowiednich urządzeń rejestrujących. Urządzenia OPP zainstalowane w tunelu w Warszawie zostały "pozyskane" w związku z koniecznością ich demontażu przy budowie drogi ekspresowej S7. Zdemontowane urządzenia były czasowo wykorzystane na budowanym odcinku autostrady A1, a po przygotowaniu przez GDDKiA miejsc montażu, wykonaniu przyłączy elektrycznych oraz organizacji ruchu zainstalowane w ustalonej wcześniej lokalizacji w tunelu.
Urzędnicy z Warszawy tłumaczą, że montaż OPP w tunelu w Warszawie był możliwy także dlatego, że już w dokumentacji projektowej zarządca drogi ekspresowej przewidywał możliwość doposażenia tunelu w instalację do odcinkowego pomiaru prędkości.

Co oczywiste, do dokumentacji planowanego tunelu nie mogła być więc dołączona analiza wypadków z trzech ostatnich lat, bo tunel był wówczas dopiero na etapie projektowania.

Co więc posłużyło jako "podkładka" do wniosku o montaż w tunelu OPP?

- GITD, podejmując się instalacji urządzeń do OPP w tunelu na drodze ekspresowej S2, mimo że na tamten moment nieuruchomionej, wykonało standardową procedurę dotyczącą opiniowania tego typu inwestycji przez organy policji, posługując się prognozowanymi statystykami ruchu i uwarunkowaniami samego przedsięwzięcia w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uzyskana opinia jednoznacznie wskazała na wysokie ryzyko występowania zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi w tunelu. Co więcej, tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 jest o ok. 1 km dłuższy niż tunel abp. Tadeusza Gocłowskiego w Gdańsku, co znacznie utrudniałoby jakiekolwiek akcje ratownicze w przypadku zdarzenia drogowego - czytamy w oświadczeniu Canard.
- Ponowimy wniosek o wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? - zastanawia się Tomasz Wawrzonek z GZDiZ. - Ponowimy wniosek o wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? - zastanawia się Tomasz Wawrzonek z GZDiZ.

Gdańsk: wyślemy jeszcze jeden wniosek



Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zarządzającego tunelem pod Martwą Wisłą, z jednej strony przyznaje, że montaż OPP w tunelu w Warszawie to krok w dobrą stronę, ale z drugiej dziwi się, że gdy o te same urządzenia zabiega Gdańsk, nagle zaczynają mnożyć się dodatkowe formalności. Jak dodaje, na przykładzie nowo otwartego tunelu w Warszawie wkrótce ponownie zwróci się do GITD z wnioskiem o objęcie OPP także tunelu w Gdańsku.

- Z doświadczeń użytkowania tunelu pod Martwą Wisłą mogę z całą pewnością stwierdzić, że wyposażanie tego typu obiektu w systemy nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego jest ze wszech miar zasadne - podkreśla Wawrzonek. - Dlatego ze zrozumieniem przyjęliśmy wiadomość, że nowy tunel pod Ursynowem w Warszawie został już na etapie budowy wyposażony w tego typu system. Jednocześnie tym większa szkoda, że z perspektywy stolicy nie widać takich potrzeb w innych miastach. Jako zarządca drogi kilkukrotnie zwracaliśmy się z prośbą o objęcie takim nadzorem ciągów szczególnie narażonych na zdarzenia drogowe lub na konsekwencje ich skutków. To nie tylko tunel, ale choćby także odcinek leśny ul. SłowackiegoMapka. Przypomnę, że w tym drugim przypadku system został przygotowany, zrealizowany, bazował na analizach ruchu, doświadczeniach i prognozach. Niestety brak nadzoru nad prędkością kosztował tam życie kilku osób. Nie chcemy podobnej sytuacji w tunelu, dlatego ponowimy wniosek o wprowadzenie tam odcinkowego pomiaru prędkości. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? Oby - dodaje Wawrzonek.

2,5 tys. mandatów w 2021 r. na drodze na Hel



Obecnie na Pomorzu jest tylko jedno miejsce, gdzie funkcjonuje OPP - to odcinek drogi wojewódzkiej nr 216 pomiędzy Redą a Rekowem Górnym.

- Za pomocą urządzenia służącego do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów w Rekowie Górnym zarejestrowano w 2021 r. 2,5 tys. naruszeń - wyjaśnia GITD.
W 2020 r. - głównie przez spowodowany pandemią lockdown - było ich znacznie mniej, bo tylko 1,9 tys. Rok wcześniej odnotowano 2,3 tys. kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Z kolei w 2018 r. było ich 2,8 tys.

Rekordowy pod tym względem był rok 2017, gdy kamery do pomiaru prędkości zarejestrowały 5,9 tys. wykroczeń.

Dla porównania - w stołecznym tunelu - tylko od 20 grudnia do sylwestra odcinkowy pomiar prędkości odnotował 4,6 tys. kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość.

Niedawno GITD odmówił montażu urządzeń m.in. na Obwodnicy Trójmiasta, uznając, że trasa ta - podobnie jak tunel - jest wystarczająco bezpieczna.

Opinie (270) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jestem za (5)

    • 40 93

    • Odnoszę wrażenie

      Że jednak kierowcy (nie wszyscy oczywiście) jeżdżą wolnej od nowego roku. Czyli jak zwykle, jedyny bat na nas to pieniądze. Co tam śmierć i kalectwo. Dopiero jak w portfel zapiecze, to człowiek zapamięta...

      • 15 9

    • jo i jeszcze płatne zrobić.

      • 4 1

    • :)

      I już 30 szybkich i wściekłych Cię zminusowało.

      • 2 12

    • jesteś za... głupi żeby o tym decydować

      jak większość w tym chorym kraju. Gdańsk "miasto wolności". hahahaha.

      • 1 3

    • A jaki policja ma problem

      z3by _sama_ zamontować fotoradary tam na stałe? Muszą się prosić kogoś o zdanie? Nie stać ich na fotoradary? O co chodzi???

      • 0 3

  • (9)

    Bantustan to państwo urzędów, urzędników, nakazów i kar.
    Urzędnik myśli, że tunel to instrument do karania i zarabiania.
    Centrum zarządzania tunelem :))) ile tam jest etatów?

    • 77 28

    • (1)

      Jakby w tunelu był karambol, pozar i zginęłyby osoby to byś miał pretensje że nikt nie pilnwał tego miejsca.

      • 17 31

      • Ja bym w ogóle na stałe zakazał wychodzenia z domu, bo na ulicy ktoś może ciebie potrącić albo samolot może na ciebie spaść czy pies zagryźć i wtedy rodzina będzie po tobie płakała. Lepiej dmuchać na zimne i całe życie siedzieć w domu.

        • 14 4

    • tylko 34 etaty

      a do tego kilka osób na stażu i czekają na etat

      • 14 1

    • Tunel to też droga i obowiazuja przepisy

      • 10 6

    • Co? Tak ciężko jeździć zgodnie z przepisami??? (4)

      • 9 18

      • Zgodnie z jakimi? (2)

        Jasne że ciężko jeździć zgodnie z chorymi przepisami. Do niedawna przez lata na grunwaldzkiej we Wrzeszczu obowiązywała prędkość 70km/h. Gdzie porównanie?? W tunelu ktoś z bocznej wyjedzie albo pieszy na przejście wtargnie?? No może w Polsce to możliwe.
        To chyba jedyny tunel w Europie z takim ograniczeniem. A wypadki powodują nie ci jeżdżący 100 km/h tylko albo grzeją grubo ponad 150, albo gapią się w telefon. Szkoda tylko że to całe społeczeństwo "myśli" zerojedynkowo. Jak wypadek to ograniczyć prędkość i po sprawie. Nikt się jednak nie zastanawia jaką prędkość ogranicza i komu...

        • 16 7

        • Źródło? Instytut danych z d*py... (1)

          Przestań wciskać ludziom swoje wiejskie wywody i naucz się jeździć.

          Potem przez takich kołków jak Ty stoimy w korkach.

          • 8 13

          • Nie dyskutuj z d**ilem

            W beemce. On ze słomą w butach nigdy swym ptasim móżdżkiem nie zrozumie po co są ograniczenia prędkości, bo przecież on wie lepiej ;)

            • 3 13

      • Jeżeli ktoś nie ogarnia zasad to ciężko.

        • 4 6

  • W tunelu jeżdżą jak szaleni (5)

    Rozpędzają się jadąc w dół aby szybko wjechać w górę

    • 37 71

    • Artur zmień zioło (3)

      jak ty widzisz różnice tzn szybko z góry wolniej pod górę , to chyba slepy jesteś , jak jezdżę codziennie z nawigacją i rejestruje przejazdy i prędkość zawsze razem z innymi mam około 78 KM /h , spadłą liczba pojazdów zapylających po lewym pasie , wszyscy w sznurek , bo wysokie kary i tyle w temacie , ARTUR naprawde okulary albo zmień zioło bo masz czosenk mocno zryty

      • 14 8

      • Tak, na pewno działa ci nawigacja w tunelu, he, he, he. (2)

        • 9 8

        • Działa, haha!!!

          • 2 6

        • Oczywiście że nawigacja w tunelu działa

          Nawigacja, oprócz wyliczenia swojej lokalizacji na podstawie almanachów otrzymanych z satelit, dokonuje jeszcze całkowania danych inercyjnych z akcelerometru i żyroskopu oraz koreluje to ze znaną topografią siatki ulic z bazy danych. Gdy samochód wjeżdża do tunelu to sygnał z satelit już nie dociera i wartości w macierzy kowariancji rosną, ale nawigacja wciąż jest w stanie w ograniczonym stopniu aproksymować swoją lokalizację używając danych inercyjnych i znajomości siatki ulic.

          • 1 2

    • Chyba rowerem

      • 2 0

  • (1)

    Czas najwyższy,fafarachy drogowe dostają małpiego rozumu.

    • 28 53

    • A może leniu byś się nauczył prowadzić zamiast pisać bzdury

      • 10 4

  • Komus chyba rozum odebrało (5)

    Ten tunel to najbezpieczniejszy odcinek gdańskich ulic jaki znam. Odśnieżony, równy, oświetlony, monitorowany. Komuś strasznie zależy żeby trzepać tam hajs. Weźcie się lepiej za pracę, bo jest milion innych miejsc gdzie ten OPP przydałby się znacznie bardziej

    • 104 52

    • Prawda

      Utrzymany jest super, więc po co tam łamać przepisy przekraczając głupio dopuszczalną prędkość?

      • 25 31

    • do pierwszego dzwona i pozaru.

      • 14 24

    • (2)

      i co ci przeszkadza że będą tam mierzyć prędkość ?

      • 7 14

      • Zabiorą durniowi zamykanie budzika. (1)

        Kiedyś pisałem, że jazda Grunwaldzką ponad 70 sprowokuje ograniczenie dopuszczalnej prędkości, ale wyzwisk się w moim kierunku posypało dużo. Teraz ponawiam, że gonitwa za pobijaniem prędkości w tunelu skończy się ograniczeniem do 30, a przy okazji zawieszą wiele kamer, aby wysyłać pośpiesznym fotki z ich osiągnięć za kółkiem i do tego za odpowiednio wysoką opłatą za tę usługę.

        • 12 2

        • Oby to się stało jak najprędzej. Nawet od jutra.

          • 2 12

  • (3)

    Ja czasem się gubię. Wzrost mandatów żeby było bezpieczniej.

    Tu proste, skuteczne rozwiązanie a szczebel centralny nie chce. A niby ważniejsza jest nieuchronność kary a nie wysokość.

    • 17 35

    • (2)

      Przeczytałem twą analizę i widzę ze rzeczywiście jesteś zagubiony... a może wściekły .Jeżeli nie można prośbą ani groźbą trzeba sankcją . A nieuchronność też będzie bo punkty które miałeś na rok będą teraz na 2 lata a ich kasowanie zacznie się po 2 latach nie od chwili popełnienia wykroczenia ale od chwili zapłacenia mandatu. Zabiorą ci prawo jazdy a za jazdę bez drakońska kara to będziesz wiedział co to nieuchronność .

      • 1 11

      • To się zacznie jeżdżenie bez prawka... Przepraszam, nasili, bo już dawno jest. (1)

        Wysokie mandaty mi nie przeszkadzają, ale z szansą na mandat jest naprawdę słabo...

        • 5 1

        • Przeczytaj ile kosztuje teraz jazda bez prawa jazdy. Nie pomoże konfiskata auta jako narzędzie przestępstwa. To że są głupcy i przestępcy nie zwalnia państwa od obrony przed nimi pozostałych obywateli , ale próbuj bez .

          • 1 6

  • bardzo dobrze (9)

    Jeżdżę tunelem kilka razy dziennie Montujcie te kamery jak najszybciej! Popieram

    • 101 122

    • Też tym. (2)

      tunelem. jeżdżę często i muszę stwierdzić, że kierowcy od 1 stycznia znacznie zwolnili Jest nadzieja na poprawę

      • 16 12

      • 1 stycznia i kamery to jest to co rzeczywiście zmusi do przestrzegania zasad . skoro jeździsz zgodnie z przepisami nie masz się czego obawiać to bat dla szybkich i wściekłych

        • 12 21

      • Jeżdżą wolniej bo nieoznakowani wypełzli po miesiącu nieróbstwa

        Na trasie z zaspy do przejazdowa mijam 2-3 patrole nieoznakowane. Jak ktoś jedzie 80 nawet 90 to go nie zatrzymują. Dokładnie mam to nagrane. Nie chcą marnować pół godziny dla 400zl czekają na asa z którego im wpadnie id razu 2500zl.

        • 5 0

    • (2)

      Fotoradary byłyby skuteczniejsze!! Wszyscy kierujący mają widzieć błysk przy fotce!! To odstrasza, a nie nie widoczny pomiar!! Chyba że chodzi tylko o kasę a nie bezpieczeństwo!!

      • 9 15

      • (1)

        dostaniesz wezwanie do zapłaty to będziesz miał błysk i przebłysk

        • 11 3

        • I utrwali się na długo :)

          • 2 2

    • nie jeździsz tylko się wleczesz jak ślimak (2)

      • 6 2

      • (1)

        tak , bo mnie uratuje że będę 2 minuty wcześniej , jeżeli uważasz że jazda niezgodna z przepisami to przedłużenie penisa to powiem ci że wielki penis to rzecz przereklamowana bo liczy się w tych sprawach finezja nie kilogramy.

        • 1 6

        • Oo

          Jaki kompleks!

          • 5 2

  • Może (6)

    niech najpierw miasto skontroluje nic nie robiących pracowników tunelu. Opona od ciężarówki leży na poboczu w stronę Stogow na wjeździe do tunelu od pol roku. Po co oni tam są w takim razie?

    • 47 8

    • (2)

      to nie nasz teren

      • 6 4

      • Mnie jako (1)

        użytkownika nie interesuje czyj to jest teren. Faktem jest to, że opona leży, wy o niej wiecie i nie podjęliście żadnych działań od pół roku w celu jej usunięcia. Tunel był w tym czasie wielokrotnie zamykany.

        • 14 0

        • żartowaliśmy. Mamy to w de.

          • 13 0

    • i tyle?

      • 0 1

    • Jeszcze leży?

      • 3 0

    • Tablice informacyjne to samo

      Popisówa przez tydzień ze działają a później przez lata czarno na nich.

      • 6 0

  • Tylko nie zmniejszajcie (5)

    Do 50 km/h w tunelu.
    70 jest ok.
    I przywrócić na piramowicza przeciwny kierunek

    • 66 9

    • miastem rządzą czerwoni więc spodziewaj się ograniczenie 30km/h .... (3)

      ...tragedią wojewódzkich miast że mieszkańcy w każdych wyborach głosują na czerwonych .......na szczęście nie płacę podatków w gda

      • 19 12

      • Więc się nie wypowiadaj

        Tylko licz słoiki.

        • 14 9

      • Czekaj, narzekasz na komunistów bo... (1)

        Nie chcą Ci ułatwić zapiep**ania przy pomocy pieniędzy z budżetu?

        Zbuduj sobie prywatny tunel bez ograniczeń, jak Ci nie pasuje "wolnościowcu".

        • 3 10

        • I moze sobie nawet z poludniowym akcentem krzyczec get off my land i machac groznie widlami.

          • 0 0

    • Ha ha kierowcy oszaleli do tego stopnia ze mysla ze droga miedzy willami rozwiaze problem ze jest ich 1000 razy za duzo

      • 4 9

  • I dobrze (6)

    Prawidłowo jeżdżący (większość)nie mają czego się bać. Problem dotyczy krzykliwego marginesu (piratów drogowych).

    • 48 73

    • Krzykliwy margines?

      Chodzi o cyklistów?

      • 23 14

    • praFidlowo jezdzacy? to pewnie ten co z tczewa do gdyni jedzie 80tka lewym pasem obwodnicy? (4)

      to pewnie ten, co jest tak wystraszony za kierownica, ze mu sil na "krzykliwosc" brakuje?

      • 25 16

      • Brawo w koncu ktos prawde pisze a nie same trole internetowe bez prawa jazdy na mevo

        • 21 7

      • Tak, tak (2)

        Miszczu prostej. Potem kończysz na barierkach i całe miasto stoi bo "geniusz kierownicy" nie ogarnął mocy.

        • 12 22

        • (1)

          Wypadki zdarzają się też osobom, które poruszają się wolniej niż przepisy przewidują. Nie można wszystkich jednakowo oceniać. Jak ktoś ma umiejętności i doświadczenie to nigdy nie skończy na barierce.

          • 10 1

          • A skutki takich wypadków? Zobacz skutki zdarzenia kiedy pojazd jechał 100 i porównaj je ze skutkami zdarzenia przy prędkości 50. To tylko fizyka i może trzeba by to rozważyć ,sobie to uzmysłowić i włączyć wyobraźnię .

            • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane