• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowy objazd na Kaszuby powstanie do lata 2022

Michał Brancewicz
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym miejscu nowy tor bajpasu kartuskiego pobiegnie na wprost "odrywając się" od linii PKM, która skręca w stronę lotniska. W tym miejscu nowy tor bajpasu kartuskiego pobiegnie na wprost "odrywając się" od linii PKM, która skręca w stronę lotniska.

PKM szuka wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduje ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, będącego elementem tzw. bajpasa kartuskiego. Pozostałą część - ok. 16 km torów - zmodernizuje PKP PLK. Prace zakończą się latem 2022 roku. Dzięki temu powstanie objazd kolejowy na Kartuzy na czas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201.



Na Kaszuby najczęściej jeździsz:

Tzw. bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz. Elektryfikacja obejmie również linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

By w trakcie tych prac ruch kolejowy z Trójmiasta na Kaszuby nie zamarł zupełnie, potrzebne jest stworzenie objazdu. Spółka PKM odpowiada za odbudowę ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki, natomiast po stronie PKP PLK jest modernizacja ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz.

Czytaj też: Przetarg na elektryfikację PKM jeszcze w tym roku

Oferty do sierpnia, realizacja do września 2022



Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych na swoim odcinku.

- Wykonawcy mają teraz czas do 4 sierpnia 2020 roku na złożenie swoich ofert, a zwycięzca przetargu będzie musiał wykonać wszystkie prace pozwalające na użytkowanie nowej linii kolejowej i uruchomienie na niej ruchu pasażerskiego do 9 września 2022 roku - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Na przygotowanie projektów i zdobycie niezbędnych pozwoleń wykonawca będzie miał 9 miesięcy od dnia podpisania umowy oraz 24 miesiące na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wszelkich wymaganych zezwoleń i dopuszczeń. O wyborze decydować będzie cena (95 proc.) i doświadczenie wykonawcy (5 proc.).

- Warto podkreślić, że już kilka lat temu, podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, przewidzieliśmy możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i naszą linię wybudowaliśmy w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu. Również projekt elektryfikacji linii PKM w okolicy Kiełpinka został przygotowany w sposób ułatwiający realizację "bajpasu kartuskiego", a oba zadania są ze sobą ściśle skoordynowane.

100 mln zł na odcinek PLK



Pod koniec maja PKP PLK ogłosiła drugi przetarg na realizację bajpasu kartuskiego. Oferty można składać do 16 lipca (termin był już dwukrotnie przekładany, więc mogą nastąpić kolejne przesunięcia). Modernizacja 16-kilometrowego odcinka ma pochłonąć 100 mln zł (bez VAT). Wybrany wykonawca będzie miał 23 miesiące na realizację zadania. To oznacza, że roboty wykonywane na zlecenie PKM i PLK zakończą się mniej więcej w tym samym terminie.

Opinie (96) 10 zablokowanych

  • Kaszuby (3)

    Trójmiasto jest częścią Kaszub, więc tytuł błędny

    • 19 23

    • Gdańsk

      a Gdańsk to też Kaszuby?

      • 4 4

    • Niekoniecznie (1)

      Trojmiasto nie jest częścią Kaszub. Owszem Gdynia jak najbardziej, ale to tylko 1 z trzech miast. Pozdrawiam

      • 0 2

      • Akurat całe Trójmiasto jest częścią Kaszub. To, że większość jego mieszkańców to nie są Kaszubi, to nie znaczy, że nie leży na Kaszubach.

        • 1 0

  • (6)

    Karczemki nadal czekają na konkrety, przez tyle lat było coś obiecywane, że przystanek, że dojazd do PKM Kiełpinek itp. Teraz nagle się okazuje, że nikt nic nie planuje. Tu mógłby powstać przystanek obsugujący kilkutysięczne osiedle

    • 17 4

    • Tramwaj (1)

      Pociąg to nie tramwaj. Nie może zatrzymywać się co 500m
      Przystanek Kiełpinek, oraz docelowo Kokoszki to i tak dużo i w zasięgu.

      • 5 4

      • No właśnie powinno być więcej przystanków. SKM i PKM (przynajmniej na obszarze Trójmiasta) pełnią funkcję kolejki miejskiej, a więc praktycznie metra. To że obecny tabor się do tego nie nadaje to inny temat...

        • 2 2

    • zdeydowanie karczemki

      czy na tym osiedlu obywatele głosują nieprawomyślnie ??? za co ta kara, ani stąd wyjechać ani wyjść ? by dostać się do centrum miasta

      • 3 0

    • Plany na pkm Karczemki sa tylko odlozone w czasie

      Bo przeciez im sie budzet nie spina, na razie zaplanowali tylko rezerwe terenowa

      • 2 0

    • pkm i skm (1)

      mają być środkiem szybkiego transportu, a nie zatrzymującego się na każdym dzielnicy przez którą przejeżdża co znacznie wydłuży czas jego przejazdu

      • 0 0

      • Ok zgoda ale wtedy niech pomyślą nad tym żeby kielpinek pkm był bardziej dostępny. Póki co jest na końcu serpentyny w dole , gdzie jedziesz autem 10 min i nie opłaca się tamtędy poprowadzić więcej autobusów. Przedłużenie Kalinowej to już byłoby coś...

        • 0 0

  • Dobra, dobra (1)

    Należy pamiętać też o tym, że Kaszuby to także Rumia i Reda. Kiedy połączenia do tych gmin?

    • 10 1

    • Yyy jest przecież SKM

      • 3 0

  • Pewnie znowu za drogie oferty będą

    • 1 0

  • Kaszubska Ziemia to też Trójmiasto!!!!!!!! Panie Brancewicz!

    • 9 7

  • Nareszcie można budować, a nie likwidować!!! Brawo P.I.S!

    • 9 11

  • karczemki (5)

    no zróbcie wreszcie przystanek karczemki dla PKM , przecież z tego osiedla , ani wyjechać ani wyjść

    • 15 1

    • karczemki

      zdecydowanie popieram ten wpis , czy to osiedle źle głosuje , czy za co ta kara????

      • 3 3

    • Kaszub (1)

      To trzeba mieszkania kupować w centrum

      • 3 6

      • W centrum to się wynajmuje

        krótkoterminowo

        • 2 0

    • (1)

      ale ludzie świadomie kupowali tam tanią ziemię (obwodnica po sąsiedzku, wy pis dowo, 2 autobusy omijające z daleka) i budowali domki z myślą o dojazdach własnym samochodem stąd nie wiem czemu pretensje o problem z wyjazdem bądź wyjściem....

      • 0 0

      • Ale to było 10 lat temu, teraz to duże osiedle i inne realia

        • 0 0

  • Puck i Jastarnia to też Kaszuby

    a w artykule, wbrew tytułowi ani słowa na temat połączeń w tym kierunku

    poprawnie byłoby chyba " kolejowy objazd na południowe Kaszuby"

    • 10 3

  • "Na Kaszuby"

    Objazdem "na Kaszuby" równie dobrze można nazwać połączenie na Hel, do Pucka, Wejherowa, Lęborka czy Bytowa. Tytuł jest nieprecyzyjny. Pomijając fakt, że Gdynia to już Kaszuby (nie będę się spierał o Sopot czy Gdańsk).
    Na pytanie w ankiecie "czym jeżdżę na Kaszuby" powinienem odpowiedzieć, że niczym, bo ja tu jestem.

    • 6 1

  • czyli odbuduja to co zlikwidowano przy budowie PKM

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane