• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowy objazd na Kaszuby powstanie do lata 2022

Michał Brancewicz
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym miejscu nowy tor bajpasu kartuskiego pobiegnie na wprost "odrywając się" od linii PKM, która skręca w stronę lotniska. W tym miejscu nowy tor bajpasu kartuskiego pobiegnie na wprost "odrywając się" od linii PKM, która skręca w stronę lotniska.

PKM szuka wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduje ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, będącego elementem tzw. bajpasa kartuskiego. Pozostałą część - ok. 16 km torów - zmodernizuje PKP PLK. Prace zakończą się latem 2022 roku. Dzięki temu powstanie objazd kolejowy na Kartuzy na czas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201.



Na Kaszuby najczęściej jeździsz:

Tzw. bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz. Elektryfikacja obejmie również linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

By w trakcie tych prac ruch kolejowy z Trójmiasta na Kaszuby nie zamarł zupełnie, potrzebne jest stworzenie objazdu. Spółka PKM odpowiada za odbudowę ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki, natomiast po stronie PKP PLK jest modernizacja ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz.

Czytaj też: Przetarg na elektryfikację PKM jeszcze w tym roku

Oferty do sierpnia, realizacja do września 2022



Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych na swoim odcinku.

- Wykonawcy mają teraz czas do 4 sierpnia 2020 roku na złożenie swoich ofert, a zwycięzca przetargu będzie musiał wykonać wszystkie prace pozwalające na użytkowanie nowej linii kolejowej i uruchomienie na niej ruchu pasażerskiego do 9 września 2022 roku - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Na przygotowanie projektów i zdobycie niezbędnych pozwoleń wykonawca będzie miał 9 miesięcy od dnia podpisania umowy oraz 24 miesiące na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wszelkich wymaganych zezwoleń i dopuszczeń. O wyborze decydować będzie cena (95 proc.) i doświadczenie wykonawcy (5 proc.).

- Warto podkreślić, że już kilka lat temu, podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, przewidzieliśmy możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i naszą linię wybudowaliśmy w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu. Również projekt elektryfikacji linii PKM w okolicy Kiełpinka został przygotowany w sposób ułatwiający realizację "bajpasu kartuskiego", a oba zadania są ze sobą ściśle skoordynowane.

100 mln zł na odcinek PLK



Pod koniec maja PKP PLK ogłosiła drugi przetarg na realizację bajpasu kartuskiego. Oferty można składać do 16 lipca (termin był już dwukrotnie przekładany, więc mogą nastąpić kolejne przesunięcia). Modernizacja 16-kilometrowego odcinka ma pochłonąć 100 mln zł (bez VAT). Wybrany wykonawca będzie miał 23 miesiące na realizację zadania. To oznacza, że roboty wykonywane na zlecenie PKM i PLK zakończą się mniej więcej w tym samym terminie.

Opinie (96) 10 zablokowanych

  • Czekamy na odbuowę linii Pruszcz - Straszyn - Żukowo.

    jak korki by to rozładowało...

    • 11 1

  • Ad Krzeszna (1)

    W Krzesznej był przystanek PKP z bocznica3 torową oraz z Stacją zaopatrzenia lokomotyw w wodę.Wcześniej urodzeni ludzie z Krzesznej opowiadali ,że pociągi do Gdyni jeździły nawet co 10 minut, tak że zwrotniczy dyżurował przy moście gdzie była zwrotnica do mijanki, W drugą stronę na wagony ładowano żwir dla kopalń śląskich.Dlatego wokół Krzesznej jest tyle wyrobisk kruszywa.

    • 9 3

    • a teraz hacjendy

      stoją prawie na torach.
      Od 70 lat mamy "trochę" inne terytorium i nic (oprócz chęci i pieniędzy) nie stoi na przeszkodzie aby ominąć z cięzkim ruchem "premię górską" wału moreny od Gołubia do Gdyni trasą ze Skorzewa, przez Sierakowice, Linię do Lęborka...

      • 0 0

  • dobry plan nie ma na co czekac

    a komu rozdac lopaty to juz wiecie z innych moich postow

    • 1 0

  • Freie Stadt Danzig

    a nie j... kaszebe

    • 3 5

  • Po co elektryfikacja?! (1)

    Jedynym sensownym odcinkiem do elektryfikacji jest odcinek Gdańsk Wrzeszcz-Gdańsk Osowa-Gdynia Główna. Pozostała część powinna być jak dotychczas. Lepiej za te pieniądze kupić pociągi hybrydowe z Newagu i wydłużyć PKM-kę do Sierakowic (Kamienicy Królewskiej) i Bytowa. Elektryfikacja oznacza tylko jedno: EN57 do Kościerzyny, Kartuz, odcinek PKM... Elektryfikacja nie ma sensu!!!!

    • 5 1

    • pojazdy hybrydowe sa dużo droższe

      a elektryfikacja jest robiona "przy okazji" elektryfikacji linii 201. Bez tego nigdy nie miałaby miejsca. Elektryfikacja może spowodować, że na przewymiarowanych budowlach PKM zobaczymy pociągi towarowe,

      • 0 0

  • Linia do Bytowa (2)

    Kiedy będzie możliwość dojazdu pociągiem do Bytowa?

    • 3 0

    • Chyba...

      Kiedy odbudują linię do Lęborka, bo w te opowieści o Lipuszu przestałem wierzyć.

      • 2 0

    • marszałek przed wyborami...

      obiecywał...

      • 0 0

  • PKM lub SKM do Gdańska Południe

    Kiedy ?

    • 1 1

  • Triumf głupoty.

    Gdynia ma 2 (słownie dwa) razy dziennie bezpośrednie połączenie z Kościerzyną. Zna ktoś coś bardziej głupiego?

    • 3 1

  • a Kiedy SKM na południe ? (1)

    a Kiedy SKM na południe ? Jedyny sposob na prawdziwy postep w komunikacji zbiorowej w Gdansku to SKM na południe Gdańska. Miasto duzo mowi ale nic sie z tym nie dzieje ?

    • 5 0

    • i/lub PKM na północ?

      ;) Gdyni.

      • 0 0

  • Karczemki!!!!!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane