• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska już oficjalnie: 91,7 mln zł pomocy dla lotniska do zwrotu

Michał Sielski
11 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podczas adaptacji lotniska na cywilne nie brakowało problemów. Trzeba było m.in. skrócić pas startowy, bo przed laty niemal tuż za płotem zgodnie z prawem wybudowano jednorodzinne domy. Podczas adaptacji lotniska na cywilne nie brakowało problemów. Trzeba było m.in. skrócić pas startowy, bo przed laty niemal tuż za płotem zgodnie z prawem wybudowano jednorodzinne domy.

Jest już oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej. Identyczne z opublikowanym przez nas przed tygodniem: spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ma oddać 91,7 mln zł gminom Gdynia i Kosakowo. Tymczasem w kasie firmy jest ok. 1 mln zł.



Natychmiastowa reakcja władz Gdyni. Na oficjalnej stronie miasta już możemy poczytać o problemach lotniska w Rębiechowie. Natychmiastowa reakcja władz Gdyni. Na oficjalnej stronie miasta już możemy poczytać o problemach lotniska w Rębiechowie.

Czy decyzja Komisji Europejskiej jest słuszna?

Znamy już oficjalną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Gdyni.

- Komisja Europejska stwierdziła, że środki publiczne przekazane przez gminy Gdynia i Kosakowo na rzecz portu lotniczego Gdynia-Kosakowo przyznają beneficjentowi nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku, co stanowi naruszenie unijnych zasad pomocy państwa - informuje Marta Angrocka-Krawczyk z przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. - Zasady te nie zezwalają państwom członkowskim na przyznanie pomocy państwa w celu powielenia infrastruktury portów lotniczych, jeśli popyt na nią jest niewystarczający, jako że prowadziłoby to do zakłóceń konkurencji między portami lotniczymi i marnotrawienia pieniędzy podatnika - podkreśla.

Decyzja wypłynęła na światło dzienne 6 lutego, o czym poinformowaliśmy jako pierwsi. Władze Gdyni były na to przygotowane, bo od razu zapowiedziały, że lotnisko i tak powstanie. Zmieni się tylko jego formuła prawna.

Czytaj więcej: Dlaczego lotnisko w Gdyni i tak powstanie.

Ogłoszona dziś decyzja Komisji Europejskiej nie jest więc zaskoczeniem, ale wciąż nie wynika z niej, w jaki sposób ma dojść do zwrotu środków. Zdecydowana większość pieniędzy została bowiem zainwestowana w budowę terminalu i innej infrastruktury niezbędnej do przyjmowania cywilnych samolotów na wojskowej niegdyś części lotniska.

W kasie spółki zarządzającej lotniskiem zostało ok. 1 mln zł.

Komisja zawsze wskazuje, w jaki sposób środki mają być zwrócone. Tak stało się i tym razem, ale tych informacji jeszcze nie upubliczniono. Trwa wciąż wyjaśnianie kwestii związanych z poufnością danych dotyczących obronności oraz tajemnic biznesowych.

O dzisiejszej decyzji Komisji Europejskiej władze Gdyni dowiedziały się od nas. Odpowiedzialny za budowę lotniska wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak twierdzi, że stanowisko Gdyni się nie zmienia.

- Jesteśmy zdeterminowani, by projekt doprowadzić do końca. Niewiele więcej mogę powiedzieć, bo nie dostaliśmy jeszcze żadnych dokumentów. Uprzedzaliśmy Komisję Europejską, że zwrot poniesionych nakładów będzie niemożliwy, bo przeznaczone zostały one na zadania inwestycyjne, które zostały zrealizowane - mówi Bogusław Stasiak.

Opinie (765) ponad 10 zablokowanych

  • Dymisja !!!!

    • 7 5

  • To co teraz z Portem Gdynia? :(

    Czy to tez "niepotrzebna konkurencja"? Swoja droga takie wyrazenie moglo powstac tylko w Brukseli.

    Zgodnie z ta logika gdynski port tez nie ma co liczyc na inwestycje - w koncu jeden juz obok jest, tylko 25km dalej. Kto to widzial dwa porty w takiej bliskosci? Marnotrawstwo srodkow publicznych, powinien byc jeden.

    Nie rozumiem jak moga istniec przepisy pozwalajace jakiemus urzednikowi 1500km dalej, ktory 3miasta na oczy nie widzial, podejmowac decyzje ws. inwestycji w ktorych srodki UE nie sa wykorzystywane.

    • 7 4

  • nie ma jak unia !!!

    aquapark i lotnisko w kazdej wsi

    • 2 3

  • wolna konkurencja

    Pierwszy lot Gdynia- Warszawa 1936 rok.
    Ciekawe ile trzeba będzie zwrócić za Kolej Metropolitalną.

    • 3 3

  • Kompromitacja

    91 mln zł w błoto tylko ostatni gamoń nie wiedział że to bzdura. Na budżet obywatelski przeznaczono na cały 2014 rok tylko 3 mln zł !!!, za 91 mielibyśmy utwardzone drogi w całej Gdyni a tak zostały długi !!!!!!!!!
    Tak kończą mitomani , i jak PR zastępuje zdrowe myślenie.
    Ze Szczurka taki zarządca miasta jak z koziej d............trąbka !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 4

  • Dlaczego nie port? (1)

    Dlaczego nasz Miłościwie Panujący Prezydent Miasta Gdynia nie zainwestował w port Gdyński. Podobno Gdynia jest miastem portowym. Miasto powinno zainwestować w nowe terminale, nabrzeża, modernizacje stoczni. Gdynianie to ludzie morza a nie piloci!!!

    • 6 2

    • Gdynia jest za bliski Gdańska

      I tez nie moźna inwestować. Ludzie obudźcie się, czy nie widzieć co z nas zrobiła unia. Z wykształconych Polaków służących na zmywaku w Londyńskim barze.

      • 0 0

  • nawet w dniu procesu

    Panie Prezydencie Szczurek ekodolina gdyńskie trujące wysypisko śmieci też upadnie. Wczoraj przegraliscie kolejna sprawę o naruszanie miru domowego smrodem . Nawet w dniu procesu straszny fetor, mimo kolejnych wydanych milionów.

    • 3 1

  • Konkurencja ! (6)

    Im więcej lotnisk tym niższe ceny !
    Ktoś widocznie dba o interesy ,
    ale nie pasażerów a linii lotniczych i ich prezesików !
    Skąd takie przypuszczenie?
    Proszę wejśc na oficjalne ceny lotów Rayanera, WIZZARA z Londynu do innych miast w Europie !
    Zobaczycie ile kosztują tam bilety na loty !!!
    Tanie linie w Polsce i do Polski nie sa tanie ?
    Dlaczego ?
    Gdybyście mieli tam w waszym Gdańsku 3 piekarnie z chlebem to gwarantuję , jego cena byłaby zbliżona do 20 zł !
    Konkurencja- kto się jej boi i dlaczego !????

    Odpowiedz sobie mieszkańcu Gdańska !
    Czy byłoby dobra dla Ciebie czy nie ?
    Swoją drogą , macie PEGE Arene , czy ona była wam potrzebna, ile do niej dokładacie , a korzystanie z sponsoringu spółek z udziałem skarbu państwa ?
    To jest pomoc publiczna dla prywatnej firmy typu Lechia Gdańsk .
    Nie piszę tu w tym miejscu o pomocy samorządów, bo tą zgodnie z decyzja radnych uważam za zgodną z prawem i zdrowym rozsądkiem !

    • 9 9

    • biznes plan przewidywał ceny wyższe niż w Gdańsku (1)

      • 0 1

      • Zobacz jeszcze ilu pasażerów w naszej aglomeracji przewidywaj ten bizplan

        I jak spełniaja się prognozy?

        • 2 0

    • bzdury piszesz. jedno i drugie dopłacałoby więcej tanim liniom lotniczym żeby tylko ladowały

      po drugie rentowność kosakowa- tylko zwrot kosztów- to 1mln pasażerów rocznie.
      ten milion musiałby uciec z rębiechowa. więc moze jeszcze rębiechowo by padło.

      • 2 0

    • Masz linię lotniczą, że chcesz konkurencji lotnisk?

      • 0 1

    • lotnisko

      to nie dyskont spozywczy, nierentowne generuje koszty

      • 2 0

    • Właśnie konkurowanie ze sobą lotnisk to jest woda na młyn dla linii lotniczych a nie dla pasażera. Nie słyszałeś, że na mniej uczęśzczanych lotniskach to samorządy dopłacają liniom aby w ogóle chciały tam latać?
      Jak jakaś linia chce uruchomić połączenia do Trójmiasta, to wchodząc na to samo lotnisko, gdzie już są np. inni przewoźnicy na tym samym kierunku, musi zacząć konkurować ceną z nimi. Jak byś miał dwa lotniska, to linia lotnicza zaczyna rozdawać karty, kto da nam więcej, abyśmy właśnie z waszego lotniska latali. Kto do tego dopłaci? Ano lotnisko (nie bezpośrednio oczywiście), a pośrednio podatnicy.

      • 0 1

  • Gender style

    • 2 0

  • Szczurek bądź honorowy i podaj się do dymisji...

    Miasto ma już dosyć tych Twoich wspaniałych "inicjatyw lokalnych"... Wszyscy uciekają z Gdyni, bo tu nic się nie dzieje, nawet deweloper ostał sie ino jeden, bo reszta buduje w Gdańsku, taka ścieżke zdrowia zapewniasz inwestorom!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane