• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • 2 niewielkie w sumie miasta z ktorych zadne nie ma nawet 500 tys.mieszkancow wiec to malutka aglomeracja (2)

    I jedno lotnisko wystarczy to nie Nowy Jork tylko prowincjonalne polskie miejscowosci

    • 19 11

    • brak zgody

      Tu na razie jest ścierniosko ale będzie.... Gdańszczanie, Gdynianie, Sopocianie sa wyjątkowo płodni i za kilka lat będzie nas ... ze 2 mln.

      • 0 0

    • a tobie wystarczy 500 zł emerytury, żyj skromnie nawet jeśli mozesz mieć dwie to weź jedną

      • 3 3

  • Co???? Komisja zbada???? Niech zbadają krzywiznę banana!!! (1)

    • 12 8

    • oni też badaja krzywizny ogórków

      o nazewnictwie szkoda gadać. Po prostu na zlecenie kolesi z PO chcą na wakacje za pieniądze podatnika zabawić się w Gdyni:))

      • 2 1

  • Należy ujawnić analizy ekonomiczne PWC dla tego lotniska

    Może wtedy niektórzy przejrzą na oczy, choć osobiście w to wątpię.

    • 3 2

  • "wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, (9)

    a EUROKOŁKOZ nie zauważył, że dla ponad trzy razy większego z dwoma pasami startowymi lepszą lokalizacją amerykańskim TOCAN-em itd. itp.

    To zamglone maleństwo Gdańskie jest zagrożeniem dla prawdziwie POLSKIEGO i POMORSKIEGO w Gdyni-Kosakowie?. Ja rozumiem, że na takim małym, gdzie kolesie wcześniej wykupili działki, dobrze jest wyprać UE i z naszych podatków kasę i jest to jakiś argument, bo widzimy to na bieżąco przy budowie dróg i autostrad;))

    Tylko jakim prawem UE mąci i się wtranżala w prawnie podjęte decyzje i zgodnie z obowiązującymi procedurami samorządowymi, rządowymi a nawet za zgoda NATO.
    Mogę tylko pogratulować niezłomności i dopinania do końca rozbudowy lotniska Gdynia-Kosakowo - przy takim podkadzaniu świń, sztucznych przeszkód,złośliwości,..... dla determinacji Prezydenta Wojciecha Szczurka i jego zespołu.

    Brawo Prezydencie, cała Gdynia dziękuje!!!

    A sprzedawczyki wiadomo czego i kogo, niech już nie szczekają za judaszowe srebrniki i zamkną paszcze.

    • 41 75

    • (5)

      Lotniska zawsze konkurują. Lepiej mieć jedno porządne, które może konkurować z Poznaniem, Wilnem czy Kaliningradem niż dwa, które będą w jednej lidze z Bydgoszczą, Toruniem czy Zieloną Górą. Liczba przylotów nie zwiększy się tylko dlatego, że będą dwa lotniska.

      • 24 9

      • No i dobrze (4)

        stwórzmy z GDYŃSKIEGO - H U B międzynarodowy. Okęcie niestety hubem nie jest. I są małe szanse, by nim zostało. A jednak sprawa polskiego hubu lotniczego pozostaje otwarta mamy szczególną okazje ponieważ taki przydałby się nie tylko na Polskę i południowy Bałtyk.

        Zwłaszcza, że byłby to wielki Polsko-Chinski projekt.

        To się też należny jedynemu polskiemu kosmonaucie, który tu mieszkał i był dowódcom w Babich Dołach.

        • 5 25

        • (1)

          To nie będzie żaden hub. Jeśli miałby być hub to drugie lotnisko powinno znajdować się maksymalnie na Osowej lub Kokoszkach.

          • 9 2

          • wystarczy, że to pomocnicze i zapasowe bedzie w Gdańsku

            Tylko patrzeć na prozę życia tak to chore państwo nawet nie chce kłopotu i wcisnęło nam opłatę eksploatacje trasy kwiatkowskiego na dostatek sami ją musieliśmy pobudować, faktycznie to jest prawdziwa gospodarka gospodarza miasta i jakoś unia tego nie widzi. Z drugiej strony skoro nie ma kasy dla gdyni to jak sobie człowieku wyobrażasz kontrole - uruchomienie lotniska to sprawa gdyni i kosakowa a inny kasa na stół wtedy i kontrola. Fakt nie jesteśmy kuwejtem i nie stać nas nawet w najmniejszym stopniu na działalność aby w gdyni lotniska nawet wojskowe stały niewykorzystane. Zejdź na ziemię bo widzę że tobie pewnie nie zależy na lotnisku tylko na walce. Weź pod uwagę jedno, nikt nie zainwestuje w ten biznes jeżeli nie uruchomi chętnych, którzy faktycznie w okolicy będą widzieli interes tzn. Przyloty i odloty towarów z naszego miasta i tranzytu. Nie zdziw się że jak dla huba nic nie wyjdzie to są inne jeszcze możliwości. Takie są prawa rynku. Powiem jeszcze jedno, ratunkiem wg mnie dla lotniska by było jakby władze przejęło pis, ponieważ po donosi na gdynię i ciągle rzuca kłody po nogi - nasz człowiek i wtedy ludzie nie narzekają. To by było najlepsze rozwiązanie.

            • 1 1

        • globalna walka o lotniska

          Bo Niemcom zalezy - choć mają już wielki hub (trzecim lotniskiem w Europie, po londyńskim Heathrow i paryskim Charles de Gaulle, jest Frankfurt), port powstający na miejscu NRD-owskiego Schoenefeld ma duże ambicje: został pomyślany dla 50 mln pasażerów rocznie, w tym takich, którzy zostali dowiezieni z mniejszych portów w zachodniej i środkowej Polsce.

          A w Chińczykach dla Gdyni faktyczna nadzieja, bo u siebie w ciągu 8 lat powstanie hub zdolny obsłużyć w ciągu roku 160 mln pasażerów. To prawie dwa razy więcej niż w zeszłym roku przewinęło się przez Atlanta International Airport, największe lotnisko świata. Pekin w 2020 będzie miał 200 mln pasażerów rocznie, którzy będą korzystali aż z 9 pasów startowych.

          A Emirowi Dubaju nie wystarcza już ultranowoczesny terminal, bo w większej konkurencji nie ma szans.

          Indie w ubiegłym roku otworzyły w Delhi port, który skalą i nowoczesnością nawet w Azji nie ma sobie równych.

          Czas aby w Gdyni powstał ogromny HUB nie tylko dla basen M.Bałtyckiego, Skandynawii i łączności z wielkim światem

          • 8 13

        • Panie prezydencie

          pomożemy Panu w wielkiej rozbudowie jako wolontariuszze za free. Rzeknij tylko słowo, a zjadą się całe zastępy, niczym na Open-era.

          • 16 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Myszko, to ty we wlasnej osobie pisales? (1)

      "prawdziwie POLSKIEGO i POMORSKIEGO w Gdyni-Kosakowie?."

      • 9 3

      • no tak pierwsze dla Gdyni było w Rumi

        a drugie w Gdyni_Kosakowie

        A koty za gdańskie płoty, WYNOCHA !!!

        • 3 8

  • Jeśli chcecie przewidzieć co stanie się z lotniskiem w Gdyni,... (11)

    ... to poszukajcie informacji o hiszpańskich lotniskach takich jak:
    Castellón
    Ciudad Real
    Corvera
    Huesca.
    Zresztą nawet Girona obecnie ma w szczycie sezonu raptem po kilka lotów dziennie (aż smutno patrzeć na ich tablicę przylotów, trzy loty na krzyż i sam ryanair), przez co dawno już nie jest rentowna.

    • 21 6

    • Powstawiałabym trochę linków, ale niestety się nie da... (5)

      Wrzućcie sobie w googla następujące tytuły artykułów:

      Anybody out there? Ghost airport desperately seeks passengers

      Spain's ghost airport: The 1BILLION transport hub closed after just three years that's now falling into rack and ruin

      Airport to Nowhere: Spains Costly No-Fly Zone

      Corvera, the smart new kid on the block in Spain's empty airports club

      • 13 2

      • deadhead zawsze z czarna zmija sie zgadza (4)

        jak unizony sluga Boldryk;-)

        • 3 0

        • Bo to ta sama osoba, a robi szumu za 50 nicków :) (2)

          • 0 2

          • (1)

            E, akurat nie. W sumie to się zdziwiłam, że ktoś popiera, bo tu raczej jest trynd nie zgadzania się ze mną ;)

            • 3 0

            • ja to ja, Czarna Żmija to Czarna Żmija:]

              zapewne istnieje jeszcze sprytny Boldryk...;)

              • 2 1

        • ;)

          • 2 1

    • Girona? Chyba upadłeś na głowę.

      • 0 0

    • Girona właśnie odżywa. Niedawno uruchomiono szybką kolej z Girony do Barcelony, która dale nowe życie lotnisku w Gironie.

      • 0 6

    • Zgoda (2)

      tyle że te lotniska jak i powstałe tam inwestycje, rzekomo wypoczynkowe, to bańka spekulacyjna.

      • 3 3

      • Nie do końca.

        Wszystkie te lotniska, podobnie jak Gdynia i Modlin, budowały się z myślą o tanich liniach.
        Miałoby to szanse, gdyby mowa była o GA. Rozdzielenie GA i dużego ruchu pasażerskiego ma uzasadnienie z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu lotniczym. Jeśli Gdynia na tym się skupią, to pełna zgoda - niech powstaje. Budowanie tam portu lotniczego dla tanich linii to głupota i marnowanie publicznych pieniędzy. Skoro takie miasta jak Barcelona czy Madryt nie potrzebują więcej lotnisk, to po co takie lotniska na naszym zadupiu?

        • 9 0

      • To w Gdyni to typowo biznesowe.

        Normalnie będą biznesmeny i finansjera lecieć do Gdyni niczym do Londynu CZY Frankfurtu.
        Modlin już stoi pusty.Następna będzie Gdynia.A koszty utrzymania lotniska są dużo wyższe niż np.PGE Areny.

        • 11 3

  • Istotna Informacja: (2)

    Lotnisko dla Gdyni to ŻADEN nowy pomysł.Już w 1932r. zapadła decyzja rządowa o budowie lotniska cywilnego w Rumi k.Gdyni.Po wybudowaniu budynku dworca lotniczego w 1936r.(kubatura 12.000m3!)wraz z Urzędem Pocztowym Gdynia 1-Port Lotniczy obsługiwano połączenia lotnicze z Gdańskem (tak,tak),Warszawą, Kopenhagą i Wenecją.Lotnisko posiadało 2 drogi startowe i 2 duże hangary.Nalotnisku tym montowano także sprowadzane z USA samoloty dla PLL LOT oraz dla rumuńskich i jugosłowiańskich linii lotniczych. Port Lotniczy Gdynia w Rumi-Zagórzu stanowił główne zaplecze dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. W okresie wojny Niemcy rozbudowali lotnisko i w pobliżu uruchomili fabrykę samolotów dla Luftwaffe. Pod koniec wojny alianci skutecznie zbombardowali to lotnisko a w latach powojennych uległo ono całkowitej likwidacji

    • 22 9

    • skuteczne bombardowanie trwa do dzisiaj (1)

      • 5 2

      • przedtem Anglicy teraz Unia z Niemcami

        - jedynie Chińczycy mogą Gdynię wybawić i to jedyna koncepcja na ogromne i silne lotnisko? Krytykować kogoś można ale trzeba mieć jakieś inne lepsze rozwiązanie Gdańsk nigdy nie będzie inwestował w nie swoje miasto, bez alternatywy na nowe miejsca pracy dla nie swoich mieszkańców, a do tego boi sie konkurencji? Chyba nie jesteśmy naiwni w swoim myśleniu. Cargo Hub jest jak na razie jedynym rozwiązaniem na ożywienie tego lotniska. Powinno jednak coś dobrego dla regionu z tego być. I bez napinania, zobaczymy jaki będzie efekt, liczę jednak że się uda!

        • 1 2

  • Konurbacja trójmiejska zasługuje na 2 lotniska

    jak w temacie

    • 3 5

  • Czy Polska jest niepodległa? (5)

    Skoro nie może już sobie lotniska zbudować tam gdzie chce

    • 22 9

    • właśnie (1)

      Muszę przyznać, że to bardzo interesujący rodzaj unijnej suwerenności i wolności, jaką wprowadzili nasi ludzie "Solidarności". Takiego mieszania się w wewnętrzne sprawy kraju nawet za ZSRR, w PRL nie było.

      • 3 2

      • No, najgorsze to są te europejskie bazy wojskowe,europejskie czołgi na ulicach i obowiązkowy europejski w podstawówkach :/

        • 1 2

    • A czemu stoczniowcy jezdzili do Brukseli, a nie do W-wy?

      Jeszcze tego nie zauwazyles? A jak glosowales w referendum przedakcesyjnym? A kto podpisywal traktat lizbonski? Chcialo sie za darmo fundusiki? Jak swiat swiatem - nie mam nic za darmo.

      • 5 2

    • Buduj sobie gdzie chcesz byle nie za nasze pieniądze. Możesz później lądować na nim swoimi samolotami z papieru.

      • 8 3

    • pytasz retorycznie, więc nie dostaniesz odpowiedzi!!!

      • 4 3

  • (4)

    Nie potrafili budynie ugryźć,to próbują w inny sposób.A ja się pytam,po co rozbudowywać Port Lotniczy w Rębiechowie,skoro można część tego ruchu przenieść na lotnisko w Gdyni.Przecież tam już prawie wszystko jest,a to zaledwie 25 km od Rębiechowa.

    • 6 16

    • (1)

      Z tego "prawie wszystko jest" to był tylko wątpliwej jakości pas startowy. Nie było terminala, nie ma dróg kołowania (to co jest się nie nadaje do obsługi czegoś większego niż awionetka), płyt postojowych, nie ma certyfikowanego ILSa, nie ma dobrego dojazdu, parkingów itd. itd.

      • 5 0

      • "Prawie" "robi ogromną różnicę",jak uczy reklama piwa.

        • 0 0

    • ja proponuje

      wybudować lotnisko w sopocie

      • 2 0

    • Bo mądralo 1 mln paxów więcej uzyskasz dwa razy taniej przy rozbudowie istniejącego portu

      • 6 0

  • inwestycje a megalomania (9)

    Proponuję kolejne liczenie nietrafionych inwestycji pana prtezydenta Gdyni ( najlepszego) :
    - infobox
    - lotnisko
    .....
    no to w przyszłym roku pamiętajmy o tym . Wybory samorządowe zbliżają się więc nie dajmy się nabierać na świetny "pijar". To,niestety, kosztuje brak naprawdę niezbędnych inwestycji.Wsłuchanie się władzy w potrzeby gdynian a pozory. Kiełabaska wborcza ?

    • 15 5

    • Czyżby (4)

      Proponuję kolejne liczenie nietrafionych inwestycji pana prezydenta Gdańska :
      stadion PGE arena
      Teatr Szekspirowski
      Europejskie Centrum Solidarności
      no to w przyszłym roku pamiętajmy o tym . Wybory samorządowe zbliżają się więc nie dajmy się nabierać na świetny "pijar". To,niestety, kosztuje brak naprawdę niezbędnych inwestycji.Wsłuchanie się władzy w potrzeby Gdańszczan a pozory. Kiełabaska wborcza ?

      • 1 9

      • PGE Arena !!!

        No co jak co, ale PGE Arean to jest chyba najlepsza inwestycja Gdanska (niemozliwe !!!), ktora pociagnela za soba ogromne dofinansowania infrastruktory drogowej: POG, Wezel Karczemki, Dokonczenie trasy WZ, Slowackiego, Sucharskiewgo. Czyli koloego PGE Arean tak naprawde jest inwestycja !!!

        • 3 0

      • Wroooonnnggg Gdańsk nie jest głównym inwestorem przy TS i ECS (2)

        TS - Koszt inwestycji: 81 648 254 PLN (Unijna dotacja wyniesie ok. 60 mln zł, brakujące 20 po połowie wyłożą Gdańsk i Urząd Marszałkowski)
        ECS - Realny szacunkowy koszt Projektu po rozstrzygnięciu dotychczasowych przetargów (w tym na generalnego wykonawcę robót), wynosi ok. 227 014 488 PLN. Maksymalna kwota dofinansowania dla Projektu z UE to 140 150 000 PLN.

        • 4 1

        • (1)

          Pisałem o liczeniu kolejnych nietrafionych inwestycji a nie o znajomościach w przyznawaniu dotacji z UE

          • 0 4

          • Idzie o to, że to nie tyle są pomysłu Budynia co centrali a on je tylko wykonuje.

            • 0 0

    • soki (3)

      pewnie uważasz, że w zamian; - infoboxu powinien stać kiosk z piwem co dodatkowo po cenach hurtowych sprzedawałby piwo, a wczorajsi panowie i panie mieli patent tam na żebranie,
      - zamiast istniejacego lotniska Pan Prezydent winien zorganizować wypas krów, krlików itd.

      • 1 5

      • pan prezydent, za pieniądze publiczne powinien uprzątnąć centrum Gdyni, (2)

        zasiać trawkę, uprzątnąć kupy i nakazać odświeżyć elewacje sąsiednich budynków, a nie stawiać tymczasowe kontenery, czy zamykać publiczną toaletę.
        Co do królików i krów, to z tego co się orientuję, to władza Gdyni nie sięga do lotniska, bo to terytorium innej gminy.

        • 2 0

        • miotłe i startuj na prezydenta!!! (1)

          masz wspaniały program i jaki jesteś mUndry?

          • 0 0

          • a ty infantylna

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane