• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Okęcie -Modlin (10)

    Przecież taka sama ma miejsce w W-wie i jest sens. Poza tym często Na Rębiechowie jest mgła a na Kosakowie nie.

    • 97 185

    • modlin od roku zamkniety taki to ma sens:)

      • 3 0

    • prawda! W Kosakowie srednia temperatura w ciagu roku nie spada ponizej 20 stopni (4)

      a bezchmurne niebo kazdego dnia sprzyja ladowaniu airbusow A380 witanych przez Ojca Narodu: Gryzonia I Wscieklego

      • 107 20

      • (3)

        Ale województwo mazowieckie ma ponad 5 mln mieszkańców do tego dochodzi województwo podlaskie nieco ponad mln. oraz częściowo województwa łódzkie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie , kujawsko-pomorskie oraz lubelskie. Ponad to Warszawa jest stolicą co generuje ruch "stołeczny". I mają tylko 2 porty lotnicze. U nas mamy województwo mające 2,5 mln do tego dochodzą częściowo województwa warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie i zachodniopomorskie. Nie stać nas na to by mieć dwa porty lotnicze a właściwie nie potrzebne jest nam drugie lotnisko. Tak samo jak nie potrzebujemy drugiej politechniki, drugiej opery, drugiej szkoły marynarki wojennej czy akwarium miejskiego. Inaczej z lotniskami skończymy jak Bydgoszcz i Toruń.

        • 85 6

        • korekta (1)

          W Toruniu jest tylko lotnisko dla aeroklubu. To Bydgoszcz posiada małe lotnisko dla normalnego ruchu.

          • 8 2

          • I widać efekty.

            Miasto większe od Gdyni, do innego lotniska ponad 100 km a i tak świeci pustkami.

            • 5 0

        • i to jest sendno sprawy!

          aglomeracja warszawska: 2.666 miliona mieszkańców
          aglomeracja gdańska: 1.25 miliona mieszkańców
          stosując szczurzą logikę warszawa powinna właśnie budować 4 lotnisko...

          • 65 6

    • Ale Okęcie obsługuje 9mln pasażerów rocznie! Rębiechowu jeszcze troszkę brakuje i raczej zarząd portu w Gdańsku nie rozbudowywał go po to, aby jakieś lądowisko w Kosakowie zabrało mu paxy!

      • 24 1

    • A co było w zeszłym roku na Openerze? Taka mgła że nic nie było widać. Poza tym z ILS'em można lądować we mgle. Po drugie nie porównuj woj. Pomorskiego z Mazowieckim. Porównaj ile osób mieszka w promieniu 200 km od lotniska w Gdańsku, a ile w Wawie. Dlatego lotnisko w Gdyni nie ma ekonomicznego sensu, jesteśmy cały czas za mali by utrzymywać dwa lotniska.

      • 27 3

    • ps. w Kosakowie i Rębiechowie jest podobna liczba dni z mgłami, powtarzasz jakieś bzdury.

      Poza tym w Rębiechowie jest ILS cat I i zaczynają pracować nad podwyższeniem do CAT II.

      • 40 4

    • w Wawie jest inaczej. Okęcie nie chce za bardzo u siebie tanich linii bo ma duży ruch przewoźników tradycyjnych i dla nich stara się zrobić więcej miejsca. rozbudować się już raczej nie może bo jest otoczone przez miasto.

      poza tym tani przewoźnicy w modlinie spokojnie będą robić limit niezbędny aby lotnisko było rentowne, tzn 1 mln paxów rocznie

      • 22 4

  • (2)

    nareszcie ktos tym skandalem zajal sie powaznie. 100 mln dla leczenia kompleksow wobec gdanska. za kare w nastepnym rozdaniu jeszcze mnie srodkow z UE dlaekipy gryzonia.

    • 16 17

    • jasne lepiej muzeum za 600 wybudować (1)

      • 4 9

      • o jakim muzeum mowisz, bo za 600 (domniemam mln PLN) w Gdansku sie nie buduje

        • 4 2

  • Gdynia Gdańskiem nie będzie (4)

    nawet z lotniskiem !

    • 16 24

    • I całe szczęście (1)

      Bo slumsów takich jak w gdańsku, tu nie chcemy.

      • 1 4

      • Nie chcecie Meksyku, Pekinu i innych podobnych :P

        • 0 1

    • na szczęście (1)

      • 8 3

      • Ksztalcicie się u nas, pracujecie u nas, turysci z waszych wycieczkowców zwiedzają Gdańsk, a nie gdynie, a ty się cieszysz, ze nam nie dorownujesz...doprawdy ciekawe rozumowanie...

        • 5 0

  • Budyn chce kontrolowac... (4)

    Budyn z Platformy Oszustow nasyla Komisje Europejska na kontrole na niezaleznego Prezydenta miasta Gdyni!

    • 22 11

    • jest to powtórka z przedwojnia (3)

      tylko najgorsze obecnie Platforma nasyła na niezależną Gdynię Niemców z UE

      • 4 5

      • I posła Rokitę Niemcy biją! (2)

        • 3 2

        • a dałeś mu do kapelusza zrzutkę (1)

          na długi za zatrzymanie samolotu razem z Neli

          • 3 1

          • jednak potrafił medialnie ogłupić

            część społeczeństwa tak samo jak jego żonusia

            • 1 1

  • Trzymam kciuki za wladze Gdyni (7)

    Bardzo dobrze, ze władze Gdyni zdecydowaly się a taki krok nawet jeśli pewnie nigdy nie będzie to lotnisko tak popularne jak w Gdansku.

    Natomiast zupełnie nie rozumiem, dlaczego UE ma badac sprawę tego lotniska. Ot urzędnicy z brukseli nie maja co robic i musza pomachać szabelka. I jeszcze niezle na tym zarobią (w sensie trzeba zaplacic im pensje, delegacje, hotele itd. w końcu Gdynia to piękne miasto by spedzic wakacje i jeszcze przy okazji "zbadac" sprawę lotniska.

    • 21 20

    • Taka prawda (3)

      Do Gdynie ludzie z calej Europy przyjezdzaja wypoczywac, podziwiac plaze wraz z lazurowymi wodami, spacerowac najpiekniejszym bulwarem w calej EU, zwiedzac miasto rowerem oraz zasmakowac pysznosci z bud na skwerku!

      • 7 5

      • do nasyconego nienawiścią mózgu (2)

        tysiące turystów corocznie przypływa do Gdyni wielkimi wycieczkowcami. Będą też mogli przylatywać do Gdyni prywatnymi samolotami bogaci turyści.

        • 3 8

        • a na dodatek przesiadać się na wycieczkowce i odwrotnie

          Gdynia potrzebuje tego lotniska jak najbardziej

          • 0 2

        • Tyle ludzi napływa, po czym pedzikiem gnaja zwiedzać Gdańsk i Sopot.

          • 3 2

    • Dlaczego niepopularne (1)

      Jestem z Gdańska i wiem że Babie Doły będą obsługiwać pasażerów z Słupska, Koszalina, Bytowa, Gdyni, Rumi, Redy, Wejherowa, Pucka itd. To 40% gdańskiej metropolii.
      Mało tego, dla kogoś jadącego z dalszych stron np z południa (100-150 km) wjazd na A-1 a potem obwodnicę i zrobienie dodatkowych 15 km w stosunku do zjazdu na Rębiechowo, może być całkiem pewną do rozważań alternatywą. Statki "wycieczkowce" będą mogły być obsługiwane przez lotnisko w Gdyni i byłoby to armatorom na rękę, gdyż tu następowałaby wymiana turystów. Szczerze wspieram działania UM w Gdyni w tym zakresie a choćby nawet i dlatego aby powstało lotnisko zapasowe w Trójmieście.
      Jeśli chodzi o kontrolę UE to w grę wchodzi zapewne zwyczajne zakapowanie. Skoro na lotnisku w Gdańsku PiS nie ma żadnego wpływu, to jednoznacznie można stwierdzić iż jest to sprawka partii miłości i że zagryzanie się pod dywanem trwa.

      • 5 6

      • W tym sęk, że

        " statki "wycieczkowce" będą mogły być obsługiwane przez lotnisko w Gdyni i byłoby to armatorom na rękę, gdyż tu następowałaby wymiana turystów. Szczerze wspieram działania UM w Gdyni w tym zakresie a choćby nawet i dlatego aby powstało lotnisko zapasowe w Trójmieście."
        Trafne i celne uzasadnienie

        • 2 5

    • Czyżby

      gdański monopolista boi się konkurencji małego lotniska w Kosakowie

      • 5 6

  • Nie podoba mi się nazwa lotniska w Gdańsku im Bolka

    Jestem za lotniskiem w Gdyni

    • 5 8

  • Całe środowisko lotnicze Polski wiedziało, że ...

    założenia ekonomiczne Kosakowa od początku były palcem na wodzie pisane ale za to zgodnie z oczekiwaniami Prezydenta Gdyni. Pozytywne opinie o Kosakowie trzeba było wyciagać profesjonalistom z gardła, dyletanci gadali in + co chcieli i gdy chcieli. Pozostawało pytanie, kiedy to pieprz...e.
    Ekonomiczne reguły wspólczesnego lotnictwa są nieubłagane, wyżyłowane do granic mozliwości. A Gdynia powiedziała - nas to nie dotyczy ! Tak więc, jeżeli Prezydent Gdyni chce mieć lotnisko w Kosakowie - musi jeszcze przed wyborami powiedzieć Gdynianom ile milionów PLN rocznie z budżetu GDYNI będzie zjadało nie rentowne lotnisko ... 20, 30, 35 ? Mówimy o takim poziomie strat rocznie. Czyli poziom nie wybudowanych kilku szkół, przedszkoli, km dróg rocznie ...

    • 13 2

  • szczurek... (6)

    już popłynąłeś
    Notabene, niech firma budująca terminal - nigdy tam nie wraca - każdy dzień pracy tego szczurodromu - to kilkaset tysięcy strat

    • 196 73

    • Panie Karnowski, a Pan co sie opie$#$%dala??? (1)

      do roboty, sopot nie może być gorszy!

      • 28 3

      • Proponuję molo przebudować a dla pasażerów dodatkowo bilet wstępu za 7zl

        • 3 0

    • mało wiesz a gadasz, polecam zapoznać się ze sprawą dokładniej

      • 0 1

    • jakby niszczało i robiło za lotnisko dla komarów

      tez byś płakał że taki teren się marnuje :)
      Banda hipokrytów :)

      • 7 7

    • kto podpłacił firme

      aby zeszła z budowy tak ważnego Lotniska, pozostawiając tak wielkie straty dla projektu, gdzie ABW?

      Mam nadzieje, ze wyjaśnią ten polityczny ruch?

      • 5 13

    • Ale z czyjego strata chyba nie z kieszeni Pana Szczurka , o ma to w d*pie, pieniądze publiczne wydaje na swoje fanaberie. Nawet jak KE stwierdzi że pomysł irracjonalny, to działki w Kosakowie w większości należą do Gdyni, a kto zgadnie co Ekipa Gryzonia z nimi zrobi?

      • 32 10

  • Marzą mi się kierunki

    Gdynia - San Francisco
    Gdynia - Sydney
    Gdynia - Rio de Janeiro

    • 4 2

  • Gdynia ma ambicje być centrum komunikacyjnym Trójmiasta (1)

    ...ma węzeł kolejowy i na rozkładach jazdy wszystkie pociągi jeżdżą do Gdyni, ma pasażerski / promowy port morski (to z Gdyni wypływają promy i wycieczkowce). Brakuje tylko "aeroportu", ale już prawie jest.

    • 16 8

    • Gdynia to partner a nie poddany dla Gdańska

      Nawet w Kościerzynie poznali się na Gdańsku. Na trasie wyjazdowej do Gdańska jest drogowskaz z napisem Gdynia. Ten sposób myślenia Kaszubów pozostał z lat 30 tych, kiedy to cała Polska budowała i jeździła do Gdyni

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane