• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • c.d.widzimisiowych "polskich" inwestycji za publiczny szmal

    bo decydent ma wizję a fakty w d*p...

    • 4 1

  • (4)

    Pomnik pychy Szczurka za 150 mln zł i najgłupsza "inwestycja" w północnej Polsce.
    Temu panu już podziękuje w kolejnych wyborach.

    • 36 17

    • bez przesady ze 150 mln

      • 1 0

    • (1)

      Po wpisach trolli widzę, że najlepszy prezydent miasta w Polsce zostanie ponownie wyprany na następną kadencję.

      • 6 2

      • Najlepszy jest Dutkiewicz, jesteś tak zaślepiony szczurem, ze nawet tego nie wiesz. Pzdr z Wrocławia.

        • 4 0

    • weź kmiocie ogarnij ile wywalono na stadion, ecs i pomnik Szekspira + muzeum drugiej wojny

      z tego wszystkiego jedynie lotnisko jest użytkowe.
      Cała reszta to propaganda i marnowanie moich pieniędzy.

      • 5 12

  • jednak gdynianie (2)

    to idioci, zaslepieni megalomania. Czy ktos zrobil rachunek ekonomiczny budowanego lotniska? Ile linii wyrazilo chec korzystania z lotniska? Poza tym ile ludzi bedzie z niego docelowo korzystac? Target 250 tys. z Gdyni + moze 100 tys. okolic?

    Moim zdaniem poza jakims lotem do Londynu i do Skadynawii, to raczej na niewiele wiecej mozecie liczyc

    • 13 7

    • (1)

      Lotnisko zostało zbudowane w latach 40-tych i od wielu lat było głównie używane do imprez muzycznych raz do roku

      • 2 1

      • Mylisz się.

        W latach 40 zostało zbudowane w tym miejscu lotnisko wojskowe. W tej chwili na jego miejscu budowane jest lotnisko cywilne. Używanie słówka dostosowywanie do lotów cywilnych w sytuacji gdy trzeba wymienić lub zbudować od nowa 80% infrastruktury jest troszkę nie na miejscu.

        • 5 0

  • pierosik (4)

    to bezsens - nowe osiedla wkolo (kosakowo, pierwoszyno, pogorze gorne, a ci lotnisko walneli

    • 96 42

    • Nic walnęli (3)

      To cwaniaki pobudowali domy pod lotniskiem i teraz kwękają. Lotnisko było od zawsze i jego lokalizacja mimo wszystko jest atrakcyjna i długo jeszcze będzie. A czy ruch pasażerski się opłaci? Nie wiem - sam terminal jest mały, więc chyba stawiają na cargo na początek.

      • 18 23

      • tak, ale czy lotnisko jest cywilne, czy wojskowe (2)

        to wielka róznica. fakt samoloty wojskowe są głośniejsze, ale nie latają tak często jak cywilne (jesli się mylę to mnie poprawcie)

        • 4 1

        • (1)

          Co Ty nie powiesz... trzeba było tam mieszkać w latach 80-tych jak MIGi startowały parami co 5 minut

          • 14 0

          • Wtedy tak, a co 10 spadał dodatkowo.

            Ale tak od 2000 tak tam od święta coś latało.

            • 3 0

  • Lotnisko w Rębiechowie jest źle zlokalizowane (12)

    Lotnisko w Rębiechowie jest źle zlokalizowane dlatego często na nim jest mgła. Lotnisko wojskowe powstało na Babich Dołach a nie w Rębiechowie właśnie z tych powodów. To jest argument który daje dużą przewagę nad lotniskiem w Rębiechowie i powód do obaw dla władz Gdańska które w krótkim czasie stracą wiele połączeń. Czy się mylę ?

    • 28 29

    • liczba dni z mgła, wg danych z 2011 roku, była taka sama w obu lokalizacjach. Dodatkowo w Rebiechowie instalowany będzie właśnie ILS II cat który pozwoli lądowac w warunkach dużo lepszych niż te w Kosakowie, a instalacja ILS cat II jest ok 20 razy tansza niż budowa nowego lotniska w Kosakowie (bo tam wszystko łącznie z pasami musi powstać od podstaw, bo wojskowe lotnisko nie spełnia norm cywilnych).

      • 3 1

    • ostatnia mgla w rebiechowie.. (2)

      pazdziernik 2012

      • 8 2

      • nie kłam bo wiosna było (1)

        kilkanaście odwołań lotów

        • 1 3

        • Oko jaaaa mgła była w październiku i na wiosnę...zesz...dwa razy do roku. No to jest argument za lotniskiem w Kosakowie...mysle, ze wszystkie linie się ma nie rzuca i tylko tam będą latać. Gdn padnie jak nic.

          • 3 0

    • Tak, mylisz sie (2)

      • 11 7

      • jest to czysta prawda (1)

        ale perfidnie zakłamani eXperci z UE nie chcą tego widzieć, bo wszystko widzą przez własne PROWIZJE;)))

        • 7 12

        • dostali rozkaz z bundesratu

          • 7 3

    • czy się mylę? (3)

      ciekawe dlaczego wszystkie migi 21 lądowały w kapuście tuż za pasem startowym

      • 8 2

      • w kapuście to cię rodzice znaleźli ... (1)

        • 7 3

        • odpowiedział emerytowany Ikar

          • 3 1

      • bo to były migi 21 - dlatego!!

        • 3 0

    • heh

      lada moment w Rębiechowie będzie ILS kat. 2 i problem z mgłą nie będzie już tak istotny..

      • 19 2

  • Mi tam lotnisko nie przeszkadza... (17)

    • 141 82

    • Przeszkadza tylko Gdańszczanom (11)

      Pan redaktor zapomniał się podpisać...

      • 33 45

      • (10)

        bo gdynianie nie widzą niczego złego jak się ich kasę wyrzuca w błoto? gdańszczanie swojego prezydenta potrafią krytykować

        • 43 15

        • (1)

          ALe Gdyński prezydent jest najlepszym prezydentem w Pl, więc o czym my tu mówimy )

          • 9 5

          • Praiwe kim dzon owi dorównuje, ale to już po najbliższych wyborach, poparcie 124% i gotowe.

            • 3 0

        • krytykować i ciągle wybierać (1)

          bardzo logiczne

          • 4 0

          • A co w tym dziwnego?

            Krytykujesz bo prezydent ma wady i popełnia błędy, ale nie oznacza to, że inni nie mają. Po prostu konkurencja jest jeszcze bardziej beznadziejna.

            • 0 0

        • A my nie musimy krytykować (5)

          • 11 16

          • PS. Jeżeli pisząc "my" masz na myśli gdańszczan to jednak mamy powody do krytyki, bo czarny scenariusz jest taki że to lotnisko negatywnie się odbije na całej aglomeracji.

            Jeżeli Kosakowo zacznie walczyć z GDN to wygeneruje koszty po obu stronach. GDN będzie się licytował z Kosakowem na dotacje dla linii, a pasażer nie otrzyma z tego tytułu absolutnie nic. Bo co niby miałby otrzymać? Nowe połączenia? A dlaczego skoro teraz jest na nie miejsce? Drugie lotnisko nie sprawi że nagle linie zobaczą potencjał dla jakiegoś połączenia w naszym regionie skoro wcześniej go nie widziały.

            • 6 0

          • (3)

            No jezeli 150 baniek wyrzucone w błoto to nie jest powód do krytyki...

            • 26 5

            • To nie Twoje 150 baniek! (2)

              Owszem z Twoich podatków, ale procent Twojego wkładu jest jak kropla w morzu. Podatki płacić i tak musisz, więc i tak ktoś te pieniądze zmarnuje. Jeżeli mam wybierać czy zostaną zmarnowane na toalety za 300tysięcy, to wolę, żeby poszły na lotnisko. Nawet jeżeli zostaną zmarnowane, to ja na tym zyskam. Nie będę musiał płacić złodziejom złotówom 200zeta za podwózkę do Gdańska, ani telepać się naszą skm. Na zachodzie metro czy pociągi miejskie kursują co chwilę. A un as w zimę zamarzniesz zanim pojedziesz i jeszcze Cię okradną. Chcę lotnisko!

              • 13 31

              • ps. Istnieje coś takiego jak koszt alternatywny. Gdynia wyda ileś tam mln na lotnisko to znaczy że nie wyda tych iluś tam mln na co innego. Jestes pewien, że w Gdyni niczego nie brakuje?

                • 14 0

              • Heh, zabawne jest myślenie niektórych o lotnisku jak o przystanku autobusowym który sobie wybierają względem odległości.

                Po pierwsze, lotnisko w Rębiechowie ma lepszy dojazd niż planowane lotnisko w Kosakowie nawet dla wielu gdynian.

                Po drugie to nie jest tak że wybierasz sobie to które masz bliżej, bo żadna linia nie będzie dublować połączenia. Jezeli jakieś połączenie będzie w GDN to nie będzie w Kosakowie i nawet jezeli jakieś będzie w Kosakowie to go nie będzie w GDN.

                • 13 2

    • Gdanszczanie w większości nie rozumieja, ze gdy ono powstanie, ceny spadna i poziom uslug sie podniesie (3)

      A tak, jak Gdansk ma monopol, to nie musi miec tanio, SG nie musi byc mila dla podroznych. Ludzie...

      • 15 45

      • PS. Jezeli chodzi o SG czyli Straż Graniczną to lotniska na nią nie mają wpływu. Ci ludzie nawet nie sa pracownikami lotniska i podlegają pod ministerstwo a nie zarząd lotniska.

        Inaczej sprawa ma się w przypadku SOL, czyli Straży Ochrony Lotniska, która to przejęła znaczną część obowiązków od SG, ale pisanie o kulturze panów z SG w kontekście konkurencji między lotniskami jest krótko mówiąc nieznajomością tematu

        • 21 2

      • Pewien gdańszczanin nie kuma w ogóle jak to działa. Niby z jakiego powodu ceny miałyby spaść? Przecież pasażer nie jest klientem lotniska tylko LINII LOTNICZYCH. Natomiast linie lotnicze są klientami lotniska.

        Możesz zakładać że konkurencja między lotniskami doprowadzi do spadku opłat lotniskowych a to odzwierciedli się w cenach biletów, tylko kolega nie rozumie, że koszt obsługi jednego pasazera na lotnisku moze być tym mniejszy im większą liczbę pasazerów lotnisko odprawia - efekt skali.

        Tak więc małe lotnisko będzie miało z definicji wyższe koszta niż większy konkurent. Oczywiście moze zaoferować opłaty lotniskowe ponizej swoich kosztów tylko że wtedy lotnisko przynosi straty które trzeba z czegoś pokryć. A skoro lotnisko będzie gdyńskie to pokryją gdynianie.

        A na ceny biletów to się także nie przerzuci bo konkurencja między lotniskami sprowadzi się do licytacji na dopłaty dla linii za które realnie zapłacą mieszkańcy miast.

        No i przypominam że to lotnisko NIE POWSTAJE ZA DARMO. Samo "przystosowanie" do wymogów lotnictwa cywilnego to koszt około 150 mln złotych i nawet jezeli spowoduje to spadek ceny jakiegoś biletu o 10 zł (a co, uwazasz że bilety są drogie i jest jeszcze jakiś margines na dalsze spadki?) to rodzi się pytanie czy oszczędność na tych biletach będzie większa niż koszt wybudowania tego lotniska i utrzymywania go.

        • 46 2

      • ?

        Płyny przyjąłeś?

        • 20 7

    • Gdynia

      Przeszkadza gdynianom, którzy muszą finansować nieracjonalne pomysły władz.

      • 45 19

  • Średnia frekwencja na Lechii to 13, 5 tysiąca widzów (1)

    • 5 0

    • a co lechia kupiła samolot, czy bogaty prezydent Adamowicz własny udostepnia

      bo widziałem jak po Rębiechowie go ciagnął

      • 2 5

  • Omijany temat przez media (8)

    O największym parku technologicznym w Polsce ani słowa.
    Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, nazywany "Gdyńską Doliną Krzemową" to najlepsze miejsce dla rozwoju nowoczesnych technologii i biznesu. PPNT to inicjatywa gdyńskiego samorządu, zarządzana Gdyńskie Centrum Innowacji.

    • 4 17

    • a macie już (4)

      prąd w tym szklanum pustostanie.
      90% firemek w tym przybytku gryzonia to szkolenia z funduszy UE a one niedługo się skonczą

      • 7 0

      • No nie do końca, pojawiło się kilka relacji na tym portalu, (2)

        z osobistych wykładów dra Szczurka, które miały miejsce w PPNT. Nie wiem na jakiej zasadzie odbyły się te spotkania, ale niezłe audytorium sobie wybudował.

        • 2 0

        • Wybudował sobie ... (1)

          i zarabia na prelekcjach. Ciekawe ile już domów przestawił do sąsiednich jezior, na urbanistycznych makietach Gdyni.

          • 4 0

          • na pewno mniej niż siedem

            • 0 0

      • do cuda wianki

        podobno TBM ruszył a jesienią może braknąć prądu w Gdańsku

        • 0 4

    • Zobacz sobie mistrzu kalkulacji i pomysłu ile kasy na PPNT wydała UE i pomorskie, a jaki mikroskopijny wkład ma Gdynia (2)

      Szokujące? Parki Technologiczne ma już poza tym każde większe miasto w Polsce, więc jest tak innowacyjne jak moje skarpety.

      • 4 1

      • szokujące to jest (1)

        zbudowanie stadionu za ciężkie pieniądze, a ligowa drużyna z Gdańska w ciągu 2 -ch lat tylko kilka razy wygrała. Na mecze ligowe przychodzi ca 4tys. ludzi a nie ca 40 tysięcy.Za utrzymanie tego niewykorzystanego obiektu płacą jak za zboże podatnicy z Gdańska.

        • 1 8

        • A co ma piernik do wiatraka? 4 tysiaki to może było, ale na Kurnik Arena aus Gdynia

          • 4 0

  • patrzę i widzę (2)

    że LG na PGE Arena ma 3 frekwencję w ekstraklasie. Więc nie marudź. Poprawiaj frekwencję na stadio del sluppo w Gdyni.

    • 10 3

    • do bezimiennego (1)

      Jeżeli LG ma 3 frekwencję w ekstraklasie przy 3 ch tysiącach na mecz, to tylko świadczy, że nasz piłka jest na dnie. Po co było budować stadion, skoro na Traugutta jest miejsce na kilkanaście tysięcy kibiców.

      • 2 6

      • tego unia nie zobaczy, po pożyczka na ten PGE

        jest w kolesiowskich bankach

        • 1 3

  • Już wszystko jasne :) (1)

    "Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego"

    Widać port lotniczy Gdańsk bardzo się boi konkurencji z Gdyni :)

    • 11 9

    • jeszcze go nie ma a Gdańsk ma pełne pory

      i sle rozpiski i POmówienia po instytucjach unijnych, aby to gdyńskie zniszczyc w zarodku. A na dodatek ukarać Szczurka za gospodarność i próbe dynamicznego rozwoju.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane