• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja nocna w Trójmieście: drogo i rzadko

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Komunikacja nocna w Trójmieście jest jedną z najdroższych w Polsce. Komunikacja nocna w Trójmieście jest jedną z najdroższych w Polsce.

Mieszkańcy Trójmiasta w ostatnim czasie mieli sporo powodów, by przeklinać nocną komunikację miejską. Postanowiliśmy sprawdzić rozwiązania stosowane w innych polskich aglomeracjach. Nasza komunikacja nie wyróżnia się wprawdzie ilością linii i połączeń, ale za to... wysoką ceną.



Warszawskie metro w weekendy w nocy kursuje co 15 minut. Warszawskie metro w weekendy w nocy kursuje co 15 minut.
Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, którą poruszają się tramwaje także nocą. Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, którą poruszają się tramwaje także nocą.
Zestawienie ofert nocnej komunikacji miejskiej wraz z cenami przejazdów w porze nocnej. Zestawienie ofert nocnej komunikacji miejskiej wraz z cenami przejazdów w porze nocnej.
Stolica Polski w zakresie nocnego transportu zbiorowego jest ewenementem w naszym kraju. Około północny, gdy do zajezdni wracają tramwaje, na miasto wyruszają autobusy ponad 40 linii, każda z częstotliwością ok. dwóch pojazdów na godzinę. Kursują one aż do wznowienia ruchu tramwajowego (tj. ok. 4-5 rano). Wcześniej, bo ok. 3 w nocy w weekendy (w dni powszednie ok. 24) przestaje funkcjonować metro.

- Kursy warszawskim metrem w nocy po godz. 24, piątek/sobota i sobota/niedziela realizowane są od 2007 roku. Przez pierwszy rok pociągi kursowały co pół godziny, a od 2008 roku jeżdżą co 15 minut. Były pomysły, aby metro kursowało przez całą dobę, jednak jest to niemożliwe ze względu na przerwę techniczną - informuje Paweł Olek z biura prasowego ZTM Warszawa.

Co ciekawe, warszawski organizator troszczy się nie tylko o komfort, lecz również o bezpieczeństwo pasażerów. - Nad bezpieczeństwem pasażerów na liniach nocnych autobusowych przez cały tydzień czuwają pracownicy wynajętej przez ZTM Warszawa agencji ochrony. Szczególnie często pojawiają się oni na liniach, z których korzysta dużo młodzieży - dodaje Paweł Olek.

Podróż transportem miejskim w nocy w Warszawie kosztuje tyle samo co w dzień, gdyż nie ma podziału na bilety dzienne i nocne. Najtańszy przejazd to wydatek 2 zł (od 16 sierpnia - 2,6 zł) za 20 minut.

Równie korzystnie przedstawia się oferta komunikacyjna w Poznaniu. Stolica Wielkopolski, licząca nieco ponad 100 tys. mieszkańców więcej od Gdańska, posiada aż 21 autobusowych linii nocnych. Dodatkowo, szybką i wygodną komunikację pomiędzy północnymi dzielnicami wielkopłytowymi a centrum miasta zapewnia nocna linia tramwajowa, kursująca bezkolizyjną trasą szybkiego tramwaju.

Czy korzystasz z nocnej komunikacji miejskiej?

- Nocna linia tramwajowa uruchomiona została kilka miesięcy po uruchomieniu całej trasy szybkiego tramwaju w 1997 r. Trasa została wykonana w dużej części w wykopie, który ogranicza hałas i nie jest mocno uciążliwa dla mieszkańców okolicznych budynków. Frekwencja w tramwaju nocnym w weekendy wynosi ok. 50 proc. Ze względu na nieco wyższe ryzyko aktów wandalizmu, na N21 jeżdżą tramwaje nieco bardziej wysłużone - informuje Jarosław Sobkowiak, specjalista ds. ruchu w ZTM Poznań.

Nocna linia tramwajowa funkcjonuje codziennie, oprócz nocy z poniedziałku na wtorek, kiedy to wykonywane są doraźne prace naprawcze. Częstotliwość jest dość wysoka - wynosi 30 minut. Co 30 minut jeżdżą także autobusy do największych "sypialni" Poznania. Pozostałe linie mają takt ok. 1 autobus/1 godzina. Ponadto być może za kilka lat w Poznaniu uruchomiona zostanie kolejna nocna linia tramwajowa - na budowanej, częściowo podziemnej, trasie w kierunku Franowa - wszystko zależy od tego na ile hałas na "naziemnej" części trasy będzie dokuczliwy dla mieszkańców.

Pozostałe polskie miasta nie oferują już tak bogatej komunikacji nocnej. Wrocław tramwaje nocne zlikwidował w 2003 roku. Obecnie nocną komunikacją można podróżować 13 liniami autobusowymi, kursującymi do wczesnych godzin porannych z częstotliwością (zależnie od linii) 1-2 pojazdy/godzinę. Tu podobnie jak w Trójmieście, istnieje podział na taryfę dzienną i nocną, jednak wyłącznie w zakresie biletów jednorazowych (dzienny 2,4 zł, nocny 2,8 zł). Bilet 30-minutowy kosztuje natomiast 2,4 zł.

W Krakowie linii nocnych jest zaledwie osiem, jednak o długich trasach i przebiegu zbliżonym do dziennych tras tramwajowych. Dodatkowo funkcjonują trzy nocne linie podmiejskie, jednak o bardzo niskiej częstotliwości. Ponadto zaledwie 4 linie nocne kursują przez całą noc, podczas gdy pozostałe wykonują jeden-dwa kursy. Najtańszy bilet (brak podziału na taryfę nocną i dzienną) kosztuje 2 zł i uprawnia do podróży nie dłuższej niż 15 min.

Raptem osiem linii nocnych posiada także Łódź. Pozory jednak mylą - tak małą ilość nie wynika ze słabej oferty przewozowej, a przeogromnych tras liczących nawet do 59 przystanków podczas jednego kursu. Na każdej linii, kursy nocne wykonywane są autobusami, przeciętnie raz lub dwa razy w ciągu godziny. Pojazdy jednak wyjeżdżają na ulice już po godz. 22, a w niektórych przypadkach kursują aż do 5 rano.

Co o swojej ofercie sądzą trójmiejscy organizatorzy i przewoźnicy komunikacji miejskiej?

Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora w ZTM Gdańsk
Dużym sukcesem okazało się uruchomienie nocnej linii tramwajowej z Chełmu w kierunku Dolnego Tarasu. Ubiegłoroczne badania wskazały, że popyt na tę linię istnieje jedynie w weekendy. Dlatego w tym roku kursuje ona w nocy piątek/sobota, sobota/niedziela i niedziela/poniedziałek.

Zainteresowanie nocną ofertą komunikacji jest bardzo zróżnicowane. W ciągu tygodnia korzysta z niej mała ilość osób, natomiast w weekendy popyt zdecydowanie rośnie. Wówczas często na trasy wyjeżdżają autobusy o większej pojemności. Dodatkowo, jeżeli pojemność autobusów przegubowych nie wystarcza, uruchamiane są dodatkowe kursy. W sezonie letnim autobusy przegubowe kursują także w ciągu tygodnia, w dni powszednie.

Aktualnie nie planuje się zmiany taryfy, lecz rozważamy zrównanie cenowe biletów dziennych i nocnych. Decyzja zostanie podjęta dopiero po poznaniu wyniku analizy skutków finansowych dla budżetu miejskiego. Jeżeli uda się wykazać, że ujednolicenie cen doprowadzi do wzrostu popytu i w konsekwencji obniżenia poziomu dofinansowania miasta do komunikacji, to taka zmiana ma szansę na realizację.

Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM Trójmiasto

W nocy SKM funkcjonuje jako jako SKN - czyli Szybka Kolej Nocna. To pociągi dla tych, którzy ciężki tydzień pracy chcą odreagować wieczorną zabawą. Dodatkowo w dni, kiedy w nocy odbywają się duże imprezy wypracowaliśmy z ich organizatorami wzorcową logistykę. Posiadają oni "gorącą linię" telefoniczną z naszym dyspozytorem, który na dany sygnał np: zakończenie koncertu, uruchomia dodatkowe zamówione wcześniej pociągi. To taka wzmocniona "SKN-ka".

Opinie (173) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Wyższe ceny biletów na nocne linie są absolutnie uzasadnione: (3)

    1. Na chłopski rozum, nocny kierowca każe sobie płacić więcej. Rzadziej ogląda Słońce, musi spać kiedy w telewizji są najciekawsze programy, nie może swoim dzieciom pomagać w lekcjach, wyższe prawdopodobieństwo, że pasażerowie zrobią mu krzywdę. A jeśli się mylę, czyli nocny kierowca zarabia tyle samo, bardzo się zdziwię.2. Na chłopski rozum, nocny kanar każe sobie więcej płacić z tych samych przyczyn. A jeśli się mylę, czyli nocny kanar zarabia tyle samo, bardzo się zdziwię.3. Popyt na linie nocne jest. Ale tak mikry, że gdyby bilety były w tej samej cenie co dzienne, straty byłyby jeszcze większe.4. Wyższe prawdopodobieństwo wandalizmów. Bo mało świadków, osłona nocy...5. Pasażer takiej linii nie ma wyboru. Za dnia może rozważać, czy zabuli za bilet, czy się przespaceruje. Więc trzeba walczyć o niego. Pasażer nocny ani chwili nie waha się skorzystać z linii nawet jeśli nie zamierza jechać daleko. Panoszyć się nocą po mieście... Brrrrr.

    • 18 9

    • Duża ilość osób jadących na gapę = WYŻSZE CENY BILETÓW

      Bo z tego co widzę wiele osób wychodzi z założenia ,że w enkach nie ma kanarów więc nie kupują biletu. Więc ceny biletów są drogie skoro wiele n*******ch ludzi jeździ za darmo to jak ma się im ten przejazd zwrócić? Dlatego są wyższe ceny, przez cwaniakowanie pijanych,naćpanych czy po prostu głupich ludzi.Którzy nie myślą logicznie..

      • 1 0

    • (1)

      guzik prawda - w ostatnich latach wzrost cen biletów był tłumaczony wzrostem cen paliwa - a drożały równolegle nocne i dzienne

      • 1 3

      • Nie powiedziałeś niczego, czego ja nie powiedziałam.

        • 2 0

  • Przecież w nocy kanary śpią więc komunikacja jest darmowa!!!!! (6)

    A teraz pytam poważnie, czy ktoś kiedykolwiek widział renome w nocnym???

    • 15 21

    • oczywiście,że jeżdżą

      oczywiście,że jeżdżą nocnymi, spotkałam ich o różnych godzinachpoza tym nie czuj się taki bezkarny,że możesz bez biletu jechać i robić wszystko powiadomione służby podjeżdżają na wskazany przystanek i aresztują albo po prostu zabronią przejazdu delikwentowirenomę widziałam na pewno w linii N3 i N1

      • 0 0

    • (1)

      typowe kombinatorskie podejście. korzystasz, więc płać...a używając argumentu bardziej przemawiającego do nieuczciwych pasażerów, dodam, że jeżdżę parę razy w roku nocnymi, a renomę zdarzyło mi się spotkać.

      • 13 2

      • Płaci podatkami. Więc ma prawo.

        O!

        • 2 12

    • Skąd się urwałeś (1)

      kontrolują i to często, wchodzą do autobusu w siódemkę

      • 18 1

      • jak żyje nigdy nie widziałem renomy wracając z centrum, z impry;-)

        Jest zawsze straszny tłok, że nie można się podrapać i mnóstwo podpitych i agresywnych osób więc mi się wydaje, że kontrolerzy albo by nie wsiedli albo by dostali wpie.dol. Ale mogę się mylić;-p

        • 4 12

    • Mi się wydaje, że renoma boi się wszelkiego rodzaju meneli i ćpunów więc nie kontroluje ich;-)

      Ostatnio grupa łysych g.wniarzy powyzywała pracowników renomy przy Operze a Ci wsiedli w inny tramwaj bo tych warcholi to napewno by się nie odważyli skontrolować;-P

      • 13 4

  • Poznańska najlepsza,Gdańsk opózniony w rozwoju o dobrych pare lat (2)

    • 100 8

    • Krakowska lepsza ...

      wiem, bo jeżdżę :P

      • 0 0

    • Chyba żartujesz ? Jeżdziłam , stare szroty . Dziękuję .

      • 1 3

  • Masakra!!

    Dojazd nocnym ze starego miasta na Morenę... ! Gratulację dla pomysłowych. Ogólnie to Morena jest licho skompunikowana z resztą Gdańska. A z nocnych godzin wyboru nie ma. Czyli weekend w domu, bo taksówka ok. 60 zł. Gratulacje

    • 0 0

  • Zapomnieliście jeszcze dodać, że niebezpiecznie (4)

    N5 do Pruszcza przez Orunię rules

    • 209 6

    • (3)

      "ze względu na nieco wyższe ryzyko aktów wandalizmu, na N21 jeżdżą tramwaje nieco bardziej wysłużone"Niech ZTM Gdańsk weźmie przykład z Poznania. Żal żeby Pesy jeździły po nocach kiedy są narażone na ciemne strony życia nocnego. Nocą powinny jeździć 114Na i Sokoły.

      • 40 2

      • na Chełm nie każdy tramwaj wjedzie (2)

        czy Pesy nie po to kupiono żeby pod górkę - na Chełm wjechały?

        • 1 1

        • 114NA (1)

          wjezdza na chełm spokojnie, bez problemu;105 też by wjechały, tylko ze ztm tak powiedział, aby ludzie tak myśleli, nawet raz była 105 na linii 11, jako dodatek

          • 2 1

          • 105Na

            105-tka może i by wjechała ale nie zatrzymała by się zjeżdżając ;) ZKM to testował ;) Pozdrawiam

            • 1 0

  • a kogo tu wozić? (5)

    w Gdańsku nie istnieje życie nocne!

    • 157 27

    • jaki prezydent (1)

      takie miasto. Gdańsk to dziura. Ludzie z innych miast mysla, ze trojmiasto to metropolia, ale w porownaniu do innnych polskich miast np pozania, wrocławia, warszawy czy krakowa to jest poprostu dziura rodem z PRLu w której przez ostatnie 4 kadencje p. adamowicza NIC sie nie zmienilo. żal patrzec i tu mieszkac. gdańsk jest naprawde BARDZO nudnym miastem i bardzo ZANIEDBANYM miastem. wyspa spichrzow straszy, kładki na nią chyba nigdy nie bedzie. dolne miasto, strach tam wogole isc, orunia tez, stogi, przerobka zaniedbane, w centrum gdanska dziurawe chodniki jeszcze betonowe, stare, za malo pubow, kafejek, miejsc gdzie mozna byloby fajnie spedzic czas i chyba tylko dlatego w galerii baltyckiej zawsze tyle ludzi jest, szczegolnie mlodzierzy, bo ja jak sie spotykam ze znajomymi to my nie mamy gdzie isc! wskoncu idziemy do tej beznadziejnej galerii.

      • 13 0

      • no to podziwiam prostactwo twe i znajomych twoich. Tak to jest, że jak się nie umiesz bawić

        i korzystać z wielu ofert to tylko knajpa i pub pozostaje. I GB.

        • 0 0

    • Wreszcie ktoś mądrze mówi. (1)

      Niezwykle trafne stwierdzenie. Jednak może gdyby nocna komunikacja miejska była lepiej rozwiązana to i więcej ludzi decydowałoby się na nocne eskapady po mieście? Przyznam szczerze, że jak czasami myślę, że będę musiał wracać eNkami to mnie skręca i na jakąkolwiek imprezę wyruszać się odechciewa...:P Mam też wrażenie, że miasto chyba podpisało jakąś cichą umowe z taksiarzami i dlatego nocne kursują tak rzadko.

      • 30 2

      • o losie

        jak czytam takie lebiody, to ręce opadają. Jak Ciebie nocny autobus odstrasza od imprez to Ty chyba na emeryturze już jesteś. Skończ pierdoły pisać.

        • 0 0

    • haaaaaa.... to prawda :P i o czym mu tu mówimy:)

      jak wyżej...

      • 30 3

  • skm wiecznie spóźnione

    mam niestety taką pracę, że często muszę wracać z niej skm w nocy - w ciągu ostatniego miesiąca na palcach jednej ręki jestem w stanie zliczyć ile razy skm nie spóźniła się na peron w Sopocie.i to nie 2-3 min tylko po 10 kiedy to już nie ma możliwości zdążyć na nocny autobus pod dworcem w Gdańsku..

    • 0 0

  • swoje podroze trzeba planowac aby nie podrozowac noca ,w ostatecznosci mozna wziac taksowke (1)

    moze warto pomyslec o rowerze,skuterze,lub innym wlasnym pojezdzie...

    • 1 1

    • no raczej stary, ja drezyną cisne z imprezki

      • 2 0

  • Taka prawda. (5)

    Przyjechałem nocnym pociągiem do Gdyni Głównej, a autobus do Grabówka za 1,5 godziny.

    • 94 4

    • (1)

      Przecież wystarczy skorzystać z SKM !!!

      • 2 1

      • do tego trzeba mieć mózg, do pisania bobków na trójmiasto.pl już nie

        • 0 0

    • (2)

      nie przesadzaj, n20 jeździ raz na godzinę

      • 3 7

      • (1)

        i co z tego, ze jezdzi... jak masz walize ciezka albo plecak, to nie masz ochoty zasuwać z buta te 20-30 minut.... a taxi w nocy do tanich nie należy..wiem, bo wiele razy musiałem iść z pod dworca na Grabówek...

        • 1 0

        • bez przesady w ciągu roku i poza weekendami tym N20 to mało kto jedzie więc nie ma potrzeby żeby to częściej jechało a na Grabówek z dworca jest ok 2 km nie przesadzajmy zatem że to jakiś wielki problem

          • 0 0

  • Linia N10, N40 i N94

    Od trzech lat jeżdżę często tymi liniami, nigdy nie spotkałem w nich kanarów... Oczywiście standardowo siedzą w nim śmierdzący menele a większość osób i tak nie kasuje biletów - bo po co ? Więc po co przepłacać skoro nocnymi można za free ;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane