• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończą się ważne inwestycje kolejowe

Michał Brancewicz
24 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (94)
  • Taki widok będzie miał maszynista prowadzący pociąg po bajpasie w kierunku Kartuz. Z prawej widoczny skład na linii PKM.
  • A tu widok na bajpas i linię PKM podczas jazdy w kierunku Wrzeszcza.
  • Ostatnie prace na bajpasie kartuskim. W tle przejeżdżający pociąg Przewozów Regionalnych, które wożą pasażerów po linii PKM.

Czerwiec ma być miesiącem, w którym zakończy się elektryfikacja linii PKM. Sukces będzie jednak połowiczny, bo bez elektryfikacji linii 201 Gdynia-Kościerzyna, należącej do PKP PLK, pociągi zasilane prądem dojadą jedynie do Rębiechowa. W połowie roku powinna zakończyć się też wspólna inwestycja PKM i PLK polegająca na budowie objazdu kolejowego, nazywanego bajpasem kartuskim.



PKM-ką jeżdżę najczęściej:

Powstanie bajpasu kartuskiego ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów. Jest to jednak wciąż melodia przyszłości.

Budowa bajpasu - dwa zadania:

  1. PKM buduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK modernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz


Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Oba zadania miały zakończyć się w tym samym terminie.

- Zakończone zostały prace związane z konstrukcją nasypu kolejowego, budową nawierzchni kolejowej oraz montażem urządzeń zewnętrznych sterowania ruchem kolejowym. Gotowe są trzy z czterech nowych obiektów inżynieryjnych (przejście pod toramiMapka na wysokości osiedla Karczemki, wiadukt kolejowyMapka nad planowaną w przyszłości przez miasto ul. Nową Inżynierską oraz przepust wodny), natomiast nadal trwają prace przy wiadukcie drogowymMapka, który połączy ulice Osiedlową i Dojazdową w Gdańsku Kokoszkach - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
  • Tunel w nasypie kolejowym, który powstał na odcinku bajpasu kartuskiego PKM i który służył będzie okolicznym mieszkańcom.
  • Testy obciążeniowe na wiadukcie kolejowym, który powstał w ramach bajpasu kartuskiego na odcinku realizowanym przez PKM.
  • Tunel pod torami na wysokości Karczemek. Widok od drugiej strony nasypu.
W środę odbyły się statyczne próby obciążeniowe wspomnianych trzech obiektów. Do ich przeprowadzenia wykorzystana została podbijarka torowa, która po zakończeniu prób obciążeniowych podbijała tor na tym odcinku.



Bajpas PKM do czerwca, bajpas PLK niewielkie opóźnienie



- Do wykonania pozostało jeszcze humusowanie skarp nasypu i wykopu linii kolejowej, prace wykończeniowe na obiektach inżynieryjnych, przebudowa układów drogowych oraz dokończenie prac branży sanitarnej: rowów i kanalizacji deszczowej - wylicza rzecznik PKM.
O postępach prac na swoim odcinku bajpasu informują też kolejarze z Warszawy.

- Przygotowujemy dogodne połączenie kolejowe z Gdańska do Kartuz na czas modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz - Trójmiasto. Na tzw. bajpasie kartuskim postępują prace m.in. przy budowie peronów w Gdańsk Kokoszki, Leźno i Stara Piła. Wyremontowaliśmy m.in. most w Niestępowie - informują przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
- Zakończenie wszystkich prac budowlanych na odcinku realizowanym przez PKM planowane jest w czerwcu - zapowiada Tomasz Konopacki.
PLK również celuje w ten termin, ale tutaj może pojawić się jednak pewne opóźnienie.

Aby pociągi mogły pojechać bajpasem, potrzebne będzie jeszcze połączenie systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK) na odcinku PKM i PLK.



Elektryfikacja PKM na ukończeniu, a PLK nawet nie ruszyło



Również w czerwcu planowane jest zakończenie elektryfikacji linii PKM. Wówczas będą mogły po niej kursować pociągi elektryczne, ale jedynie do portu lotniczego lub stacji Gdańsk Rębiechowo.

Niestety elektryfikacja i rozbudowa linii 201 między Gdynią a Kościerzyną, która należy do PKP PLK, jeszcze się nawet nie rozpoczęła.

Dlatego też Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na dostawę czterech pociągów o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), które mają dotrzeć na Pomorze jeszcze w tym roku.

Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza

Miejsca

Opinie (94)

  • (2)

    Pamiętajcie w przyszlości o przystanku PKM Karczemki

    • 12 4

    • (1)

      pociąg to nie tramwaj

      • 3 6

      • Te osiedla akurat są specyficznie położone, że nie do końca da się korzystać z sąsiednich przystanków, tutaj warto zrobić

        • 0 0

  • Kolej do Brzezna i na oksywie (3)

    Tory sa

    • 13 4

    • Po torach do brzezna wystarczy puscic tramwaj-trakcja i szerokosc pasuja.wystarczy chciec! (1)

      • 2 5

      • Rozstaw kół jest ten sam, ale na Kolei napięcie w sieci jest 3kV a tramwaj ma chyba 500V ?

        • 3 0

    • Tory są i kiedyś jeździły osobowe z Oksywia w latach 90.
      Pamiętam połączenie z Oksywia do Kościerzyny. Zielona lokomotywa z charakterystycznym pomarańczowym pasem i oliwkowe wagony piętrowe.

      Nawet w internecie są zdjęcia z tamtych lat.
      Google: SP42-219 i link do wrphoto.

      Opis: 24.05.1994 stacja Gdynia Port Oksywie.
      Kociołek z osobówką nr 90116 do Kościerzyny oczekuje godziny odjazdu. O ile pamięć mnie nie myli, jeszcze zimą 1991 pociąg obsługiwany był planowo przez kościerskiego "teigreka".

      Kolejne zdjęcie z opisem:
      24-05-1994 | Gdynia Obłuże | Szlak Gdynia Port Oksywie - Gdynia Port GPO |
      SP42-219 z poc. osob. 90116 Gdynia Port Oksywie - Kościerzyna zbliża się do przystanku Gdynia Pogórze, zlokalizowanego de facto na Obłużu.
      To ostatnie z moich zdjęć z linii nr 228 z lat 90., tj. z okresu, kiedy kursowały tu pociągi pasażerskie (wszystkie 4 do obejrzenia na WRP). Mam nadzieję i wierzę, że takowe tu jeszcze zagoszczą, tyle że już w formie pociągów SKM.

      • 4 0

  • Zrobcie odrazu przy okazji przystanek przy tym bajorze gdansk karczemki i droge dojazdowa

    • 6 2

  • Czy coś wiadomo o prawach opcji zakupu taboru kolejowego przez Województwo Pomorskie?

    • 4 1

  • Inwestycja w terminie? Bez skandali i fuszerek? (1)

    Więc może sekretem jest, że w Gdańsku udają się tylko te inwestycje, w których nie maczali swoich palców Grzelak z Dulkiewicz? Ci są zbyt zajęci podróżami, konferencjami i mediami społecznościowymi

    • 7 2

    • PKM ma dobrych zarządzających

      Prosimy o czerwony przystanek Karczemki!!

      • 1 3

  • Szan.P. Brancewicz

    Kto jak kto,ale Pan powinien wiedzieć, ze PKM -ką się nie jeździ.PKM to zarządca infrastruktury czyli: nawierzchnia kolejowa,mosty,wiadukty,przepusty,perony, czy też urzadzenia sterowania ruchem kolejowym.PKM udostępnia tą infrastrukturę przewoźnikowi, czyli obecnie PR Gdynia.

    • 3 12

  • A bajpas nie będzie zelektryfikowany? (2)

    Zdjęcia wskazują, że nie. Jaja jak berety z tymi inwestycjami :D

    • 3 5

    • A po co go elektryfikować? (1)

      • 5 1

      • Żeby szybciej jeździć

        • 2 5

  • Niewiarygodne opóżnienia na kolei w postępie robót inwestycyjnych. (1)

    Łącznicę Lublin Rury długości 850 m budowano 3 lata, łącznicę Czarnca - Włoszczowa Północ długości 3,3 km budowano 4 lata a geniusz Horała chce w kilka lat wybudować ponad 2 tys. km nowych linii z szybkością V 200 - 250 km/h.
    Na modernizowanej linii nr 201 Maksymilianowo - Kościerzyna - Gdynia (opóźnienia wynoszą już 4 lata) dotychczas nie wyłoniono jeszcze wykonawców robót. Prawdopodobnie szybciej wybudują SKM południe do węzła Świętokrzyska. To zadanie oraz część bajpasa prowadza władze samorządowe a nie gigantyczna spółka jaką jest PKP - Polskie Linie Kolejowe pod wodzą jej Prezesa p. Ireneusza Merchela.

    • 11 0

    • Co klamiesz, zadaniem samorzadu jest polozenie tylko 1,5 km toru- czytaj ze zrozumieniem. A to, jak PLK odnowila infrastrukture w ostatnich latach, jest az niewiarygodne pamietawszy to, jak to wygladalo w latach 2000-2015. Budowa magistrali 201 z Bydgoszczy do Gdyni, przedwojennej, ma olbrzymie znaczenie towarowe dla kraju i nic dziwnego ze najpierw calkowicie zmodernizowano uklad kolejow w porcie (wielkie wow) a potem beda robic reszte- ciuchcia marszalka mniej tu sie liczy, zwlaszcze ze rozwiazanie jak widac banalne- 3 hybrydy!

      • 1 1

  • No i bardzo dobrze że kończą, w końcu czas najwyższy, by się skończyły. (1)

    Pytanie kiedy podejmą temat budowy PKM II?
    To jakoś słabo wychodzi.
    Kolej do Nowego Portu też by się przydała.
    Do Pruszcza Gdańskiego także...

    • 8 3

    • Być może nie wiesz...

      ...potrzeba drugiej pary torów pomiędzy Gdańskiem Głównym a Pruszczem ale pociągi do Pruszcza Gdańskiego jeźdżą.

      • 1 0

  • Pierwsza polska lokomotywa wodorowa już gotowa. (1)

    W Bydgoszczy poleciały korki od szampana. Pesa z powodzeniem zakończyła testy homologacyjne lokomotywy wodorowej SM42-6Dn. To pierwszy tego typu pojazd, który został zbadany przez Ośrodek Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Na tory wyjedzie szybciej, niż można by się było spodziewać.

    • 3 3

    • W 100% polska konstrukcja.

      Dawna SM42-1129 wyprodukowana w 1990 przez chrzanowski fablok została całkowicie przebudowana na lokomotywę wodorową o oznaczeniu SM42-6Dn-001.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane