• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończą się ważne inwestycje kolejowe

Michał Brancewicz
24 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (94)
  • Taki widok będzie miał maszynista prowadzący pociąg po bajpasie w kierunku Kartuz. Z prawej widoczny skład na linii PKM.
  • A tu widok na bajpas i linię PKM podczas jazdy w kierunku Wrzeszcza.
  • Ostatnie prace na bajpasie kartuskim. W tle przejeżdżający pociąg Przewozów Regionalnych, które wożą pasażerów po linii PKM.

Czerwiec ma być miesiącem, w którym zakończy się elektryfikacja linii PKM. Sukces będzie jednak połowiczny, bo bez elektryfikacji linii 201 Gdynia-Kościerzyna, należącej do PKP PLK, pociągi zasilane prądem dojadą jedynie do Rębiechowa. W połowie roku powinna zakończyć się też wspólna inwestycja PKM i PLK polegająca na budowie objazdu kolejowego, nazywanego bajpasem kartuskim.



PKM-ką jeżdżę najczęściej:

Powstanie bajpasu kartuskiego ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów. Jest to jednak wciąż melodia przyszłości.

Budowa bajpasu - dwa zadania:

  1. PKM buduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK modernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz


Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Oba zadania miały zakończyć się w tym samym terminie.

- Zakończone zostały prace związane z konstrukcją nasypu kolejowego, budową nawierzchni kolejowej oraz montażem urządzeń zewnętrznych sterowania ruchem kolejowym. Gotowe są trzy z czterech nowych obiektów inżynieryjnych (przejście pod toramiMapka na wysokości osiedla Karczemki, wiadukt kolejowyMapka nad planowaną w przyszłości przez miasto ul. Nową Inżynierską oraz przepust wodny), natomiast nadal trwają prace przy wiadukcie drogowymMapka, który połączy ulice Osiedlową i Dojazdową w Gdańsku Kokoszkach - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
  • Tunel w nasypie kolejowym, który powstał na odcinku bajpasu kartuskiego PKM i który służył będzie okolicznym mieszkańcom.
  • Testy obciążeniowe na wiadukcie kolejowym, który powstał w ramach bajpasu kartuskiego na odcinku realizowanym przez PKM.
  • Tunel pod torami na wysokości Karczemek. Widok od drugiej strony nasypu.
W środę odbyły się statyczne próby obciążeniowe wspomnianych trzech obiektów. Do ich przeprowadzenia wykorzystana została podbijarka torowa, która po zakończeniu prób obciążeniowych podbijała tor na tym odcinku.



Bajpas PKM do czerwca, bajpas PLK niewielkie opóźnienie



- Do wykonania pozostało jeszcze humusowanie skarp nasypu i wykopu linii kolejowej, prace wykończeniowe na obiektach inżynieryjnych, przebudowa układów drogowych oraz dokończenie prac branży sanitarnej: rowów i kanalizacji deszczowej - wylicza rzecznik PKM.
O postępach prac na swoim odcinku bajpasu informują też kolejarze z Warszawy.

- Przygotowujemy dogodne połączenie kolejowe z Gdańska do Kartuz na czas modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz - Trójmiasto. Na tzw. bajpasie kartuskim postępują prace m.in. przy budowie peronów w Gdańsk Kokoszki, Leźno i Stara Piła. Wyremontowaliśmy m.in. most w Niestępowie - informują przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
  • Postępy prac na bajpasie kartuskim realizowanym na zlecenie PKP PLK.
- Zakończenie wszystkich prac budowlanych na odcinku realizowanym przez PKM planowane jest w czerwcu - zapowiada Tomasz Konopacki.
PLK również celuje w ten termin, ale tutaj może pojawić się jednak pewne opóźnienie.

Aby pociągi mogły pojechać bajpasem, potrzebne będzie jeszcze połączenie systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK) na odcinku PKM i PLK.



Elektryfikacja PKM na ukończeniu, a PLK nawet nie ruszyło



Również w czerwcu planowane jest zakończenie elektryfikacji linii PKM. Wówczas będą mogły po niej kursować pociągi elektryczne, ale jedynie do portu lotniczego lub stacji Gdańsk Rębiechowo.

Niestety elektryfikacja i rozbudowa linii 201 między Gdynią a Kościerzyną, która należy do PKP PLK, jeszcze się nawet nie rozpoczęła.

Dlatego też Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na dostawę czterech pociągów o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), które mają dotrzeć na Pomorze jeszcze w tym roku.

Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza

Miejsca

Opinie (94)

  • A czy ktoś w końcu pomyśli o parkingach przy stacjach PKM? Tak, aby można było dojechać do przystanku, zostawić samochód (4)

    i dojechać do pracy w Trójmieście. Czy naprawdę to takie trudne dla urzędników?

    • 37 9

    • (1)

      Będę jeździć PKM jak pojedzie z Gdańska Głównego a nie z wrzeszcza!!!!!!

      • 4 4

      • No to widzę Cię w pociągu w czerwcu!

        • 0 0

    • U nas tak, gdzie indziej to oczywistosc. W krakowie czy poznaniu parkingi powstaja nawet przy nowych petlach tramwajowych

      • 2 0

    • Wcale nie jestem pewien czy to dobry pomysł oddwać parkingi w ręce naszych projektantów

      Znam dziki parking na 100 miejsc a jak zajmie się tym projektant to zrobi na tym terenie może z 20.
      W Osowej zaprojektowali parking "kiss and drive" w porywach na pięć miejsc, przy czym każdy samochód blokuje wyjazd z parkingu następnemu. Nie da się poczekać chwilę bez irytowania innych.

      • 2 0

  • kolej jest najlepsza

    trzeba odbudować to, co było, i budować nowe linie!

    • 2 0

  • Nowa Letnica (2)

    Mieszkańcy Nowej Letnicy czekają na reaktywację kolejki SKM przez Letnicę,jak PiS obiecał!!!!!

    • 7 2

    • PiS obiecał program przystankowy

      ale warunkiem jest wykorzystanie infrastruktury, miasto ma to gdzies

      • 1 1

    • Pis czy Robyg?

      • 0 0

  • kiedy na północ Gdyni?

    PKM?

    • 2 0

  • zainwesyowałam w nowa wanne i nic nie piszą

    • 0 0

  • Leżno

    Jakim trzeba być bezmyśnym żeby zrobić w obecnym miejscu przystanek Leżno wybierając nasyp/górę i zrobić zygzakowaty podjazd pod górę i pełno schodków dla sprawnych gdy po drugiej stronie drogi jest stara stacja kolejowa płaski teren mnóstwo miejsca dla samochodów. Ciekawe Jak odbierzesz lub dowieziesz kogoś na ten przystanek ?{nie ma nawet zatoczki} Jestem Mieszkańcem Leżna i wiem co piszę ,żeby ew. skorzystać z tego Będę zmuszony chodzić po torach bo nie ma gdzie zatrzymać /zaparkować samochodu. I tu pojawi się problem jak ktoś dostanie się pod pociąg

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane