- 1 Nocna komunikacja do poprawki (190 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (366 opinii)
- 3 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (71 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (52 opinie)
- 5 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (332 opinie)
- 6 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (136 opinii)
Konie budowały Gdynię. Czy teraz zyskają swój pomnik?
Gdyby nie one, nie powstałby port i nie byłoby miasta. Setkami umierały z przepracowania, a przemytnicy zbudowali fortuny na sprowadzaniu ich z całej Polski i nie tylko. Konie to niedoceniani budowniczowie Gdyni, którym zamożny gdynianin chce postawić w mieście pomnik.
Zajmowały się przede wszystkim transportem materiałów. Czasami zaprzęgi liczyły nawet po osiem koni. Przemierzały one tereny błotniste, wyposażone były w specjalne, drewniane buty, by nie grzęzły w mule. Niestety wpływało to na liczbę ich kontuzji, a koń ze złamaną nogą oczywiście by przeżył, ale był już nieopłacalny - nie mógł pracować, a musiał jeść. Dobijano go więc od razu na miejscu, a potem transportowano na cmentarzysko.
Przemyt i sprowadzanie koni - świetny interes
Cmentarzyska koni były dwa. Dziś nikt nie chce podawać ich dokładnej lokalizacji, bo na jednym w Grabówku stoją domy, a drugie - pod lasem w Cisowej - jest popularnym miejscem rekreacyjnym. W obu leżą szczątki setek, jeśli nie tysięcy koni, które straciły życie, spełniając marzenia o polskim porcie i oknie na świat. Konie wrzucało się do wąwozu, który zasypywany był raz dziennie. Czasami po kilkanaście dziennie. Z reguły bez ceregieli, ale gdy robił to właściciel zwierzęcia, w dobrym tonie było wychylić kieliszek wódki.
Wysoka śmiertelność przyczyniła się do tego, że szybko zabrakło małych i silnych koni, które hodowano na Kaszubach. Zaczęto je więc sprowadzać z całej Polski.
- Do Gdyni przyjeżdżały całe pociągi, a przemytnicy zbijali na tym kokosy. Ze względu na wielkie zainteresowanie, przyjmowane były konie praktycznie każdej rasy, nawet te, które nie były przystosowane do tak ciężkiej pracy. To powodowało jeszcze większą śmiertelność - opowiada Andrzej Skwiercz, który planuje postawić pomnik konia w Gdyni.
Proboszcz: pomnik konia? Ktoś na głowę upadł!
Gdy zaczął o tym mówić przed 10 laty, dostało mu się nawet od jednego z księży parafii Najświętszej Marii Panny, który z ambony grzmiał, że na pomnik oczekuje tylu znamienitych obywateli, a niektórzy chcą stawiać postumenty zwierzętom. Jednak gdyby nie one, wiele z tych postaci nie miałoby szansy zaistnieć.
Pomnik ma być w skali 1:1, więc będzie pokaźny, ale wbrew powszechnej opinii, nie tak wielki, jak się większości osób wydaje.
Koń, jaki jest - każdy widzi?
- Dziś w powszechnej świadomości utrwalił się obraz dużego, silnego i umięśnionego konia. To fałszywy obraz, bo wynika głównie z tego, że obecnie hoduje się je głównie na mięso i najważniejsza jest masa ciała. Konie budujące port były znacznie mniejsze - podkreśla dr Dąbrówka Tyślewicz, która od miesięcy poszukuje idealnego okazu, który odzwierciedlałby sylwetkę bezimiennych bohaterów, umieszczonych na nielicznych zdjęciach.
I znalazła. Na zawodach w Ostrzycach wypatrzyła jednego konia, który idealnie odpowiada wyglądowi budowniczych portu. Pozostaje jednak pytanie czy pomnik powinien być właśnie idealnym odwzorowaniem pierwowzoru, czy może efektowną rzeźbą, która będzie przykuwała uwagę?
Konie pracowały także podczas wojny
Wiele koni, które były potomkami budujących port, zostało w 1939 roku wcielonych do armii i uczestniczyło w II wojnie światowej. Zmobilizowano je m.in. do oddziału gdyńskich Krakusów. Te, które przeżyły, po wojnie odbudowywały miasto i służyły rolnikom. Wielu z nich wzbogaciło się dzięki temu, że sporo koni błąkało się po okolicznych lasach.
- Wiosną 1945 roku po polach i lasach szwendały się konie wojskowe i po uciekinierach. Konie te - niekiedy chore bądź ranne - po wyleczeniu i odkarmieniu służyły Gdyni przez wiele lat - opowiada pamiętający te czasy dziennikarz Michał Sikora.
Konie dowoziły zaopatrzenie do sklepów, torf na opał do mieszkań, rozwoziły mleko z mleczarni, a nawet piwo i mocniejsze trunki. Były też często wykorzystywane w karawanach pogrzebowych. Obite czarnym suknem wozy transportowały zmarłych na cmentarze. I tak historia zatoczyła koło.
Opinie (171) 5 zablokowanych
-
2014-06-06 11:09
Zdzisław
Tak super pomysł powinien byc pomnik konia to zasłużone zwierze proponuje na miejsce postument po kaczyńskim będzie super
- 2 1
-
2014-06-06 15:13
Nareszcie pozytywna informacja
cieszę się, to bardzo dobry pomysł. Mam nadzieję, że pomnik będzie "cieszyć oko". Ci, których pomysł śmieszy lub oburza wystawiają sobie sami świadectwo i o ciasnocie umysłów ...
- 3 0
-
2014-06-07 11:21
Postawić pomnik " ŚLEDZIA " ..........
..... bo przecież czymś się żywili robotnicy rozbudowując wioskę ;-)
- 1 0
-
2014-06-07 12:33
pomnik tak ale nie dla kaszubskiego wyrosnietego psa (1)
wszak port budowały konie z Polski a nie pruskie popłuczyny
- 0 0
-
2016-06-08 14:47
idota
- 0 0
-
2014-06-12 19:29
piekno konia
To wspaniale ze jest ktos kto docenia te piekne zwierzeta,po noc slyniemy z wielkiej przyjazni do koni,ale jak jest wiedza nieliczni .Ten pomnik nie tylko przypomni ale bedzie wielka ozdoba naszego miasta,a i wielu mieszkancow dowie sie jak to konie budowaly nasza Gdynie.Oby doszlo doskutku
- 1 0
-
2014-06-12 21:28
jestem na tak !
Oczywiście ,ze powinien stanąć pomnik konia.Konie pomagają ludziom a ludzie sa dla nich bestiami.
- 2 0
-
2015-05-09 14:36
Kowal
Kandydat na KOWALA Sam Andrzej Skwiercz i jego ADWOKAT na jego pomocnika.
Mowiac o pomnikach Brak Pomnika mojej Babci Eizbiety Skwiercz za "dania" kilkanascie DZIALEK w CENTRUM Gdyni Miasto Gdyni.
"Wlasciciel Gdyni"- 0 0
-
2017-02-10 20:06
anagram (1)
Nazwa Gdynia to Gniady oczywista oczywistość,że to konie budowały Gdynię
- 1 0
-
2017-02-10 20:43
Anagram
Oczywiście, że Gdynia dzięki koniom stoi ,Gdynia to Gniady
- 1 0
-
2017-02-13 08:01
GDYNIA
KIedy włodarze GDYNI zabiorą się do roboty i rozwiążą problem połączenia centrum z obwodnicą . Bo Węzeł Franciszki Cegielskiej stał się dla Gdyni PĘTLĄ NA SZYJĘ.
- 0 0
-
2017-07-28 19:36
Piękna idea
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.