• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?

Krzysztof Koprowski
20 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przesuń aby
porównać

Gdańsk rozpoczął długo wyczekiwaną poprawę oznakowania Stref Płatnego Parkowania. Na razie na tym korzystają piesi, bo auta przestały zajmować nienależne im części chodników. Niestety, urzędnicy przygotowali już rozwiązanie, które sprawi, że niekontrolowane parkowanie niebawem wróci.



Czy Straż Miejska w Gdańsku dba o komfort pieszych?

Gdańsk bardzo długo zwlekał z odpowiednim oznakowaniem Stref Płatnego Parkowania. Nie pomogły nawet apele kierowców, którzy - co bardzo rzadko się zdarza - sami chcieli ograniczyć liczbę miejsc parkingowych, byle tylko jednoznacznie wskazać je w przestrzeni ulic.

Czytaj też: Pracownik ZDiZ pogubił się w strefie płatnego parkowania

Dopiero teraz, gdy pojawiły się sprzyjające warunki atmosferyczne oraz po wydaniu ostatecznego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego, rozpoczęto wyznaczanie miejsc do postoju w SPP.

- Oznakowujemy strefy w inny sposób niż dotychczas, ponieważ ustabilizowało się wreszcie orzecznictwo w tej kwestii. Do ubiegłego roku Wojewódzkie Sądy Administracyjne oraz Naczelny Sąd Administracyjny wydawały liczne sprzeczne orzeczenia dotyczące tego, jaki ma być prawidłowy sposób oznakowania SPP. W drugiej połowie ubiegłego roku pojawiło się natomiast orzeczenie NSA, które w jasny, niebudzący wątpliwości sposób określiło to, jak właściwie znakować strefy - mówi Maciej Radowicz, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Parkowanie na ul. Jaśkowa Dolina
  • Parkowanie na ul. Konopnickiej.
  • Parkowanie na ul. Brzozowej
  • Parkowanie na ul. Sobótki
  • Parkowanie na al. Grunwaldzkiej.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 17 marca.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 17 lutego.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 12 lutego.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 10 lutego.
Pierwszą dzielnicą, w której wprowadzono nowe oznakowanie jest Wrzeszcz. Kierowcy sumiennie stosują się do białych linii na ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska, Konopnickiej zobacz na mapie Gdańska, Brzozowej zobacz na mapie Gdańska czy Sobótki zobacz na mapie Gdańska. Nieco gorzej sytuacja wygląda na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie oprócz nieznacznego przekraczania linii, wciąż bezkarni czują się kierowcy parkujący wzdłuż słupków - szczególnie na wysokości budynku Grunwaldzka 72 zobacz na mapie Gdańska.

Warto zauważyć, że większość miejsc wyznaczono z wykorzystaniem przewymiarowanych jezdni, a nie uszczuplając jeszcze bardziej przestrzeń dla pieszych: np. na jednokierunkowej Zator-Przytockiego zobacz na mapie Gdańska linie pojawiły się w całości na jezdni, zaś na al. Grunwaldzkiej i ul. Jaśkowa Dolina zdecydowano się nieco zwęzić szerokie pasy ruchu.

Miejsca do parkowania na ul. Zator-Przytockiego wyznaczono wzorem krajów Europy Zachodniej bezpośrednio na jezdni, a nie kosztem chodnika. Miejsca do parkowania na ul. Zator-Przytockiego wyznaczono wzorem krajów Europy Zachodniej bezpośrednio na jezdni, a nie kosztem chodnika.
Nowe oznakowanie okazało się więc szybszym i tańszym w realizacji sposobem na zagwarantowanie pieszym przestrzeni na chodnikach niż montowanie na nich kolejnych słupków.

Czytaj też: Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?

Niestety, władze miasta stworzyły już furtkę do omijania nowych regulacji. Mowa o połączeniu znaków B-39 (Strefa Ograniczonego Postoju) z informacją o posiadaczach identyfikatorów, których ten znak nie będzie dotyczył.

- Ten, kto będzie miał identyfikator wydany przez zarządcę drogi, zaparkuje auto wszędzie tam, gdzie pozwalają na to przepisy Prawa o Ruchu Drogowym, a na mandat narazi się m.in. wtedy, gdy zostawi auto zbyt blisko skrzyżowania, na drodze lub pasie dla rowerów, albo gdy nie zapewni pieszym 1,5 metra szerokości chodnika - wyjaśnia Wojciech Siółkowski, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Gdańsku. - Każdy, kto nie będzie miał identyfikatora, będzie mógł wjechać na teren SOP oraz zatrzymać się na czas do jednej minuty. Jednak zaparkować będzie mu wolno tylko na miejscu płatnym, oznakowanym znakami pionowymi i poziomymi.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Oznakowanie wjazdu do Strefy Płatnego Parkowania. Oznakowanie wjazdu do Strefy Płatnego Parkowania.
Odmiany tabliczek T-30, wskazujących poprawne ustawienie pojazdu. Odmiany tabliczek T-30, wskazujących poprawne ustawienie pojazdu.
Takie rozwiązanie oznacza, że mając identyfikator nadal będzie można bezkarnie parkować na zniszczonych trawnikach oraz chodnikach w dowolny sposób (o ile nie zostanie zamontowana jedna z tabliczek T-30).

Czytaj też: Akcja przeciwko parkowaniu na trawnikach

- Na terenie SOP niektóre odcinki ulic i chodniki dodatkowo mogą być objęte bezwzględnym zakazem postoju (znak B-36). Na obszarze objętym takim zakazem nie wolno parkować nikomu bez względu na to, czy ma identyfikator SOP czy nie - podkreśla Siółkowski i jednocześnie przyznaje, że przy braku znaku B-36 i tabliczek T-30 Straż Miejska nie będzie miała żadnych podstaw prawnych do podjęcia interwencji.
Straż miejska nie ma także narzędzi do karania kierowców, którzy lekceważą oznakowanie poziome i parkują przekraczając wymalowaną białą linię.

- Linia jest znakiem drogowym poziomym. Przejechanie linii krawędziowej ciągłej jest wykroczeniem, za które kierowca może dostać mandat. Jednak w tym przypadku ukarać sprawcę może tylko policja, ponieważ straży miejskiej nie przyznano uprawnień do podejmowania interwencji w takim zakresie. O ile nie zachodzą inne przesłanki (mniej niż 1,5 m wolnego chodnika, droga rowerowa, bliskość skrzyżowania itp.) za samo przejechanie linii krawędziowej ciągłej strażnikowi miejskiemu nie wolno wypisać mandatu - dodaje rzecznik gdańskiej Straży Miejskiej.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie auta

Straż miejska jest bezradna wobec takich kierowców. Ukarać ich może tylko policja. Straż miejska jest bezradna wobec takich kierowców. Ukarać ich może tylko policja.
Harmonogram prac nad nowym oznakowaniem SPP zakłada jego wykonanie: w dniach 20/21 marca w rejonie Politechniki Gdańskiej oraz w dzielnicy Aniołki, 21/22 i 22/23 marca w rejonie ul. Dyrekcyjnej zobacz na mapie Gdańska oraz na Przymorzu, 24/25 i 25/26 marca na terenie Starego i Głównego Miasta.

W ostatniej kolejności, pod koniec marca, nowe oznakowanie pojawi się w Oliwie, gdzie jeszcze dokonywane są ustalenia w zakresie nowej organizacji ruchu. Terminy te mogą ulec zmianie w razie wystąpienia niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Strażnicy zapowiadają, że nie będą już pobłażliwie spoglądać na kierowców, którzy m.in. parkują na przystankach komunikacji miejskiej. Strażnicy zapowiadają, że nie będą już pobłażliwie spoglądać na kierowców, którzy m.in. parkują na przystankach komunikacji miejskiej.
Niezależnie od oznakowania SPP, Straż Miejska w Gdańsku zapowiada koniec z pobłażaniem kierowcom, którzy lekceważą zasady parkowania. Od poniedziałku, 20 marca, strażnicy będą nadzorowali pod kątem zachowań właścicieli samochodów wybrane ulice w Śródmieściu, a następnie w kolejnych dzielnicach miasta.

- Mamy liczne sygnały od mieszkańców i dzielnicowych radnych, którzy proszą o zdecydowane działania wobec kierowców parkujących pojazdy wbrew przepisom. Od pewnego czasu niemal połowa zgłoszeń na alarmowy numer 986 dotyczy wykroczeń drogowych. Także z przeprowadzonej przez nas jesienią ankiety wynika jednoznacznie, że zdaniem mieszkańców niewłaściwe parkowanie jest najpoważniejszym problemem porządkowym w Gdańsku. Bardzo wiele skarg dotyczy zastawiania chodników i utrudniania ruchu pieszym - mówi Andrzej Czeran, zastępca komendanta Straży Miejskiej w Gdańsku ds. prewencji.
Strażnicy szczególnie będą zwracali uwagę na: brak pozostawienia 1,5 metra przestrzeni dla pieszych na chodnikach, postój na drogach i pasach rowerowych, pozostawienie pojazdów w obrębie skrzyżowań i odległości mniejszej niż 10 metrów od nich, parkowanie w zatokach przystankowych i w odległości mniejszej niż 15 metrów od znaku drogowego oznaczającego przystanek, nieuprawnione korzystanie z miejsc dla niepełnosprawnych oraz brak abonamentów do wjazdu na teren Strefy Ograniczonej Dostępności.

Czytaj też: Auta zastawiły zatokę autobusową, więc ZTM zawiesił przystanek

Wysokość mandatów za wybrane wykroczenia związane z parkowaniem:

- nieuprawnione pozostawienie auta na miejscu przeznaczonym dla osoby niepełnosprawnej - 500 zł i 5 punktów karnych + odholowanie pojazdu

- pozostawienie auta na skrzyżowaniu (lub mniej niż 10 metrów od niego) - 300 zł i 1 punkt karny

- za pozostawienie auta na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów (oraz bliżej niż 10 metrów od nich) - od 100 do 300 złotych i 1 punkt karny

- złamanie zakazu postoju, pozostawienie auta na drodze dla rowerów, utrudnianie wjazdu lub wyjazdu, parkowanie w zatoce przystankowej (oraz do 15 m od znaku drogowego oznaczającego przystanek), zasłonięcie znaku lub sygnału drogowego - 100 zł i 1 punkt karny

- niszczenie trawników i zieleńców - od 20 do 500 zł

- brak abonamentu uprawniającego do wjazdu na teren Strefy Ograniczonej Dostępności - od 20 do 500 zł + 5 punktów karnych

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • parkowanie

    W sobotę i niedzielę można parkować na Ogarnej. Mało ulicy to pchają się na
    podwórka. Trawniki rozjechane jest wielkie błoto, a jak zwroci się uwagę że trawnik to jeszcze z gębą.

    • 2 0

  • Co do zdjecia z Fordem na Grunwaldzkiej - ZDiZ wykazal sie bezdenna glupota malujac tak pasy!!! (4)

    Kto probowal tam wsiasc do samochodu gdy 20 cm od niego smigaja autobusy i ciezarowki wie o czym mowie. O wyjeciu na przyklad dziecka z fotelika juz nie wspomne.

    Ten pas jest po prostu za waski, powinien byc mniej wiecej wlasnie tam gdzie ten Ford stoi prawymi kolami. Niestety poki urzednik ma zero odpowiedzialnosci bedzie produkowal takie babole zagrazajace zyciu zamiast byc wypieprzonym na zbity pysk ze stolka.

    • 8 9

    • O malo tam nie skosilem komus drzwi. (2)

      Chyba nie zauwazyl mnie w lusterku przy wysiadaniu. Moglby byc wiekszy odstep od pasa ruchu.

      • 1 0

      • (1)

        A chodnik taki waski ze sie dwie osoby nie moga minac? Uwazam ze powinno byc parkowanie poza chodnikiem, na pasie ruchu. Wtedy byloby odpowiednio szeroko ze mozna slonia przewiezc.

        • 1 0

        • Popatrz na zdjecie - spokojnie mozna z 30 cm poszerzyc pas do parkowania bez szkody dla pieszych

          Wystarczy, zeby otworzyc drzwi i nie wlazic prosto na pas ruchu.

          • 0 3

    • Jakoś innym się udało, tylko ten jeden biedak nie dał rady. Współczujemy z całego serca.
      BTW nie ma znaku B-36, więc można zostawiać samochody na prawym skrajnym pasie. Nie rozumiem dlaczego kierowcy zatrzymują się na chodniku na odcinku Do Studzienki - Narutowicza?

      • 3 1

  • Chodnik na Pohulanka (3)

    Ładnie wyglądają chodniki na ul. Pohulanka. Okolice wiaduktu i przy Na Zboczu.

    • 10 0

    • (2)

      Ładnie wygldądają bo nie ma parkingów,a obok np.szpital,żeby nie szukać dalej.

      • 1 2

      • jak nie ma parkingu?

        Ksiądz ma parking i jakoś wszyscy na chodnikach...odholować!!!

        • 0 0

      • Bo nie ma lawety. A biznes byłby doskonały. Tylko woli politycznej brak.

        • 4 0

  • (7)

    bardzo fanie zrobiliście to zdjęcie z przesuwaniem :)

    • 113 7

    • (4)

      Fajne, co nie? człowiek może sobie zobaczyć od razu różnice, super sprawa, osobiście jestem tak podekscytowany tym faktem, że zaraz pójdę zrobić sobie herbatę i zjeść budyń.

      • 32 13

      • Mi aż stanął

        • 2 2

      • Może bardziej "zjeść Budynia"? ;)

        • 5 2

      • trochę więcej luzu panie Kisiel ;)

        • 12 2

      • Milego dnia

        Mam wrazenie, ze mimo tego malo wyszukanego sarkazmu wciaz nie pozbyles sie zalegajacego jadu.

        • 21 4

    • Koniec Chaosu Tego Niasta! (1)

      dzięki mycie wprowadzonym nielegalnie przez włodarzy!

      • 3 4

      • Niech władze nie myślą, że mycie auta jest tanie.

        wprowadzajcie bezpłatne mycie, a będą was chwalić, i nie będą budynia wylewać z kąpielą.

        • 2 1

  • (2)

    "...Takie rozwiązanie oznacza, że mając identyfikator nadal będzie można bezkarnie parkować na zniszczonych trawnikach oraz chodnikach w dowolny sposób (o ile nie zostanie zamontowana jedna z tabliczek T-30)." To chyba lekka bzdura tzn , że można zaparkować na trawniku w parku bo nie ma tam tabliczki T30 albo zakazu parkowania? Co do chodników to także obowiązują inne przepisy regulujące sposób parkowania, chociażby te lekceważone 1,5 metra. No to chyba z tą dowolnością to lekka przesada.

    • 9 0

    • (1)

      No to wytłumacz mi, dlaczego że pomimo iż wyznaczono najwięcej jak się dało miejsc parkingowych (zgodnych z przepisami), to pod znakiem znalazł się dopisek "nie dotyczy". Czyżby posiadaczy identyfikatorów przepisy nie dotyczyły, czy też nie wyznaczono wszystkich dozwolonych przepisami miejsc parkingowych? Tutaj Koprowski ma pełną rację.

      • 5 0

      • To nie dokońca tak jest

        Nie. Nie wyznaczono. Byłem na spotkaniu w Oliwie i gość z ZDiZ tłumaczył. Przykładowo masz uliczkę o szerokości 5,0 m dwukierunkową. Parkujemy przy jednej krawędzi, a samochody mijają się choćby na wysokości wjazdów na podwórka. Jednak nie można wyznaczyć oficjalnie miejsc do parkowania, bo zawęziłbyś ulicę dwukierunkową do 3,0 m, a to za wąsko według przepisów (chyba musi być 4,5m). W przypadku tego "nie dotyczy" mieszkańcy mogą parkować zgodnie z przepisami bez wyznaczonych miejsc po zakupie abonamentu za 120 rocznie. Gdyby nie było tego "nie dotyczy" to na naszej ulicy nie byłoby ani jednego miejsca do parkowania. Czekamy aż u nas też tak to rozmalują. Pozdr.

        • 1 0

  • a co z tym dziwnym przystankiem autobusowym, na ul. Wojciecha Bogusławskiego

    3 lata temu za pieniądze podatnika, ustawiono obok Katowni znak Przystanek autobusowy D15.
    Ale jest jeden mały problem - nigdy tam nie stawał i nie staje żaden autobus...
    Czy wolno tam parkować ?

    • 0 0

  • STRAZ WIEJSKA jest do niczego zobaczcie chocby na przymorzu jak zastawione sa trawniki autami (1)

    zero reakcji strazy wiejskiej od lat!! Jak nienadaja sie doniczego to zlikwidowac zatrudnic policjantów!!

    Ale jeszce bardziej głupi pomysł to likwidacja trawników by juz legalnie te blachosmrody mogły sobie bezpłatnbie stawiac autam i zatruwac okolice

    • 12 4

    • Jeżeli teren jest dzierżawiony, to ani straż ani policja nie ma nic do gadania.

      • 0 0

  • Dokładnie tak jak ktoś powiedziql

    Trzeba malować linie żółte jako znak że nie można parkować.Przekraczac żółtej linii.

    • 1 0

  • Do Studzienki w Gdańsku

    może by ktoś sholował to czarne auto blokujące ruch na chodniku i ulicy stojące od tygodnia na Do Studzienki/Traugutta?

    • 1 0

  • parkowanie na chodniku....

    ....... powinno byc dozwolone ale tylko tam gdzie znaki na to pozwalaja.
    generalnie zakaz powinien obowiazywac parkowania na chodnikach. kiedys tak bylo.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane