• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • Mieszkałem w Oliwie (3)

    Kocham tę dzielnicę jest piękna i żałuję wszystkiego co znika

    • 13 2

    • pętla tez jest piękna??? ogarnij się! (2)

      • 2 4

      • A co? Mają być płyty z plastiku i szkła? (1)

        • 4 2

        • wystarczy granitowa kostka, miejska zabudowa w stylu starej Oliwy, drzewa i obok tramwaj.

          pojmujesz?

          • 2 0

  • A co to za tłumaczenie , że... (2)

    "Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie."

    Z tego co wiem to wszelkie projekty czy plany są a przynajmniej powinny być podpisywane przez autora. Dziwna samowolka i bezimienność panuje w ZKM. A jeszcze dziwniejsze jest rozpatrywanie takiego pomysłu jak nie ma autora.

    • 8 0

    • (1)

      Ciekawe kiedy te plany były, ze już tego nie pamiętają...

      • 4 0

      • Wg artykułu w 2003 no rzeczywiście baaaarrrdzo dawno temu. Lata świetlne normalnie.

        • 2 0

  • Sebastian Zomkowski - ZTM - Pętla Strzyża (8)

    Pętla Strzyża, a nie Abrahama.

    • 8 11

    • jak się widzi manię mieszkańców Strzyży (1)

      jak się widzi manię mieszkańców Strzyży, by wszędzie wlepić nazwę tej dzielnicy, to dochodzę do przekonania, że sąsiedztwo powszechnie znanej placówki służby zdrowia na Srebrzysku wybitnie nie służy miejscowym umysłom....

      • 2 1

      • Srebrzysko dla mieszkańców Wrzeszcza

        Srebrzysko to może dla mieszkańców Wrzeszcza. Bez obelg proszę. Czemu ta Strzyża Tobie wadzi ? Istnieje to niech istnieje na zdrowie. Nie widzę nic złego w integracji mieszkańców z dzielnicą.

        • 0 4

    • strzyża (1)

      od strzyżenia owiec tylko gdzie te owce

      • 3 0

      • A owce w Okazie na Strzyży

        Owce i koziołki w Okazie na Strzyży.

        • 2 0

    • Dla mnie Strzyża to Strzyża

      Dla mnie Strzyża to Strzyża. Jeżeli istnieje to trzymać się właściwego nazewnictwa.

      • 0 2

    • Pętla Strzyża, Zajezdnia Strzyża

      To idiotyczne, że na Strzyży jest pętla Abrahama, bo przecież Abrahama to Oliwa, a nie Strzyża. Do przemyślenia przez decydentów.

      • 1 0

    • Pętla nazywa się Abrahama i trudno. Tak samo jak zajezdnia. (1)

      • 6 1

      • Pętla Abrahama, Zajezdnia Wrzeszcz. TAkie nazwy są oficjalnie używane.

        • 4 1

  • Autobusy, które kończą tutaj bieg, mają napisane: "Oliwa - pętla tramwajowa". (4)

    Teraz będzie " Oliwa - tory odstawcze"? Nie wpada w ucho.

    • 34 0

    • Akurat to zmienią.

      Od około roku nie ma już Akademi Medycznej tylko Gdański Uniwersytet Medyczny a przystanek tramwajowy wciąż nosi nazwę "Akademia Medyczna".

      • 1 0

    • Może być "Park Oliwski", "Archikatedra Oliwska", "ładny domek przy dawnej pętli"

      Bo do dworca Oliwskiego to chyba nie dość blisko.

      • 1 0

    • (1)

      albo -> Oliwa Żeberka

      • 9 0

      • Żeberka Oliwskie

        Można by i takie danie wymyslić

        • 6 0

  • i bardzo dobrze, czas zabudować ten paskudny placyk. miejsce dla kom. tramwajowej tez się znajdzie. (2)

    przestańcie narzekać. miasto to nie tylko ulice i torowiska. miejsce na zabudowę też jest niezbędne zwłaszcza w takich miejscach ja centrum Oliwy.

    • 4 22

    • (1)

      Podstawą powinien być dobry układ torowisk. Co z tego, ze chodniki będą ze złota, jak nikt nie będzie mógł ich obejrzeć, bo nei ma gdzie tramwaj zawrócić i blokuje trasę od Abrahama aż do Jelitkowa.

      • 3 1

      • do sprawnej komunikacji nie jest potrzebna petla w tym miejscu!

        • 1 2

  • ODKORKOWAĆ SPACEROWĄ (2)

    KOSZTEM PĘTLI DAŁOBY SIĘ ODKORKOWAĆ SPACEROWĄ NA WLOCIE DO GRUNWALDZKIEJ(prawoskręt na osobny pas już na grunwaldzkiej do włączenia się do ruchu bez zatrzymywania, może tunel, wiadukt).

    • 6 4

    • Nie żyj marzeniami człowieku. Teren pójdzie albo pod młotek za śmieszne pieniądze albo dla rodzinki

      • 1 0

    • hahahahha

      tunel, wiadukt ! o czym ty marzysz!
      Od kilku lat miasto nei może załatać choćby tych największych dziur na głownych ulicach a ten sobie wymyślił tunel

      • 4 0

  • ZOSTAWCIE PETLE W OLIWIE MATOLY!

    • 9 2

  • Komu przeszkadza pętla w Oliwie?

    Przecież ona tam jest od początku, jak powstała linia tramwajowa i jakoś nikomu nie przeszkadzała. Ale ktoś woli utrudnić życie mieszkańcom, byle tylko napchać sobie lub szwagrowi kieszenie

    • 7 2

  • Gdańsk to jakiś absurd

    wszędzie chcą stawiać handel i usługi, czyli budy z obleśnym żarciem.Zamiast stworzyć jakiś węzeł przesiadkowy,udogodnienia dla komunikacji, niszczą to i tak chaotyczne miasto.Po prostu żal...........

    • 7 0

  • Byle nie to

    Urzędnicy zyskają ale nie podróżni

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane