• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec targów o Targi (Sienny i Rakowy)

Michał Stąporek
8 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Robocza i wstępna koncepcja zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Po lewej stronie widoczny przebudowany i poszerzony wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Pośrodku obniżony fragment terenu na przedłużeniu Drogi Królewskiej i tunelu pod ulicą Okopową. Szary budynek po prawej stronie to istniejący gmach dyrekcji poczty i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej. Największe budynki z tyłu rysunku powstaną na płycie przykrywającej tory kolejowe. Robocza i wstępna koncepcja zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Po lewej stronie widoczny przebudowany i poszerzony wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Pośrodku obniżony fragment terenu na przedłużeniu Drogi Królewskiej i tunelu pod ulicą Okopową. Szary budynek po prawej stronie to istniejący gmach dyrekcji poczty i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej. Największe budynki z tyłu rysunku powstaną na płycie przykrywającej tory kolejowe.

- Lepiej się długo przygotowywać, niż szybko wbić łopatę, a potem nagle przerwać prace, bo czegoś się nie dopięło na ostatni guzik - przekonuje szef holenderskiej firmy, która przygotowuje się do wspólnej z miastem zabudowy Targu Siennego i Rakowego w Gdańsku.



- To tutaj będziemy budować - Ronald Dasbach pokazuje swojemu szefowi, Hansowi van Veggelowi, Targ Rakowy w Gdańsku. Z lewej strony przygląda się Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Development na Polskę. - To tutaj będziemy budować - Ronald Dasbach pokazuje swojemu szefowi, Hansowi van Veggelowi, Targ Rakowy w Gdańsku. Z lewej strony przygląda się Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Development na Polskę.
Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej. Wykop, w którym biegną tory kolejowe, zostanie przykryty betonową płytą, która zostanie zabudowana. Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej. Wykop, w którym biegną tory kolejowe, zostanie przykryty betonową płytą, która zostanie zabudowana.
Za 2-3 miesiące powstanie spółka celowa, do której miasto wniesie w sumie ok. 30 tys. m kw. terenów. Wkład miasta wycenia się na mniej więcej 100 mln zł, całą inwestycję na ok. 210 mln euro, czyli ponad 840 mln zł. Te pieniądze wyłożą Holendrzy.

Co za to powstanie? Mnóstwo obiektów, które całkowicie przemienią ten fragment Gdańska.

Najpierw infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Plany są realne, ale gdy Holendrzy z Multi Development po raz pierwszy pojawili się w Gdańsku cztery lata temu, nie wzbudzili euforii ani u miejskich urzędników, ani u dziennikarzy. Nic dziwnego: zbyt świeża była jeszcze pamięć o planach innego dewelopera z tego kraju - ING Real Estate - który także zapowiadał zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Na zapowiedziach się skończyło.

Podczas zorganizowanego wtedy na Politechnice Gdańskiej spotkania, poświęconego przyszłości obu targów, Ronald Dasbach z Multi Development opowiadał o doświadczeniach swojej korporacji. Firma miała wtedy na swoim koncie przebudowę ścisłych, historycznych centrów holenderskiego Rotterdamu, francuskiego Vichy i portugalskiej Lizbony, trwały przygotowania do komercyjnej rewitalizacji centrum angielskiego Bath.

O budowanej w Belfaście Victoria Square Dasbach mówił tak: - Podczas porządkowania terenu musieliśmy wysadzić pewien obiekt. To była pierwsza pozytywna eksplozja w Belfaście od wielu, wielu lat.

Choć w tamtym spotkaniu wzięły udział jeszcze inne firmy deweloperskie (francuski Apsys International i węgierski TriGranit), dziś - po wieloletnim namawianiu do wspólnej inwestycji PKP i konkursie na dewelopera - to właśnie Multi Development ustala z miastem szczegóły wspólnej inwestycji na Targu Siennym i Rakowym.

Na współpracy z deweloperem miasto zyska. Co zyska Multi Development? Na obu targach powstaną budynki o całkowitej powierzchni ok. 115-120 tys. m kw. i 80-85 tys. powierzchni najmu. Od 20 do 30 tys. m kw. zajmą biura - to 25 proc. tego, co w Oliwie buduje Maciej Grabski. Większość powierzchni zajmą sklepy. - Handel to dziś główny powód, dla którego ludzie przyjeżdżają do centrów miast. Handel i rozrywka, która także powstanie w tym miejscu - przekonuje Ronald Dasbach.

Nie wiadomo, jak dokładnie będzie wyglądał handel w tym miejscu. Plan zagospodarowania dopuszcza, by powstał tu duży obiekt handlowy porównywalny z Madisonem (ok. 20 tys. m kw.), ale niewykluczone, że deweloper zdecyduje się na mniejsze budynki, w których handel w parterach byłby połączony z biurami na piętrach. W takim wypadku przestrzeń między budynkami mogłaby zostać zadaszona.

Miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, który pozostanie odkryty, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu zobacz na mapie Gdańska do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni ok. 3 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.

- Niemal na pewno na projekt tego budynku rozpiszemy zamknięty, międzynarodowy konkurs architektoniczny - zapowiada Dasbach.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zakończy ostatecznie działalność centrum handlowego Gildia. Ten teren stanie się placem budowy przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście.

Harmonogram zabudowy Targu Siennego i Rakowego

styczeń-luty 2011 - gotowa jest koncepcja zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego, opracowana przez Multi Development
marzec 2011 - zawiązana zostaje spółka miasta i Multi Development
2011 - trwają prace projektowe
2012 - rusza realizacja celów publicznych, czyli przebudowa skrzyżowań, budowa Nowego Podwala Grodzkiego, budowa płyty nad torami kolejowymi
koniec 2012/początek 2013 - powstają budynki administracyjno-biurowe na Targu Siennym i Rakowym
2014 - rusza zabudowa płyty nad torami kolejowymi
2017 - zabudowa Targu Siennego i Rakowego jest zakończona.

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • Czy powstanie tam rówież plac degustacji Budyniu ? (1)

    Brakuje takiego miejsca gdzie mieszkańcy mogliby na placu degustować budyń gdański, oglądać wizualizację, wrzucać do skarbonki na utrzymanie ECS.

    • 23 3

    • he he tynfa daje

      bo wart tyle

      • 6 1

  • opowie ktos jeszcze jakis zart? (1)

    bedzie tu pasowal jak nic :P

    • 12 0

    • okej

      dlaczego jezus nie moze byc krolem polski ?
      osoba skazana prawomocnym wyrokiem nie moze pelnic funkcji publicznych

      • 8 2

  • wybierzcie Adamowicza,to co 4 lata bedziecie miec kolejne wizualizacje:) (2)

    • 25 4

    • a jak wybierzecie core

      to za 4 lata Gdańsk bedzie Światowa Stolica Długów

      • 2 1

    • Za 4 lata w 3D

      • 3 0

  • Mają rozmach skusyny.

    A pętla dla tramwajów zjeżdżających z górnego tarasu już jest: wystarczy spojrzeć jak jeździ linia nr 1.

    • 4 0

  • Zakorkowany Gdańsk (12)

    Niestety, obecna ekipa decydentów zbyt wiele nie potrafi... dokończenie budowy wiaduktów na Armii Krajowej (nad Łostowicką) jest zadaniem zbyt trudnym dla Adamowicza i jego doradców. Jedyne co robią to stawiają "mnóstwo obiektów, które całkowicie" korkują szlaki komunikacyjne do tego stopnia, że nawet decydenci przyszłego pokolenia będą mieli związane ręce. Obok wielu skrzyżowań wg mnie w sposób bezmyślny postawiono wielkie sklepy (Manhattan, Galeria Bałtycka, Lidl) uniemożliwiające budowę bezkolizyjnych (a przynajmniej płynnych) skrzyżowań. Teraz przyszła kolej na trasę W-Z; gdyby doszło do realizacji ukazanej koncepcji zabudowy Targu Siennego i Rakowego to gdańszczanie chyba już "na zawsze" musieliby tkwić w korkach "przebijając się" z ul. Podwale Przedmiejskie do al. Armii Krajowej... a wystarczy estakada i korki znikają.

    • 27 13

    • nie wyobrażasz sobie innego sposobu poruszania się po centrum jak tylko samochodem (10)

      poszerz wyobraźnię

      • 5 6

      • (1)

        ja po centrum Gdańska chodzę pieszo, zawsze trafię gdzie chcę

        • 4 3

        • ciekawe

          co bedzie jak kiedys po ciebie bedzie musiało przyjechać pogotowie ratunkowe które utknie w korku i ty, czego ci nie życze, odkorkujesz sobie w tym centrum do którego przyszedłeś na to swoje "pieszo"...powodzenia...i szerszego myślenia niż tylko o swoim chodzeniu na pieszo

          • 1 2

      • Oczywiście że do tego miejsca (7)

        jak na wizualzacji najłatwiej jest dojść ale opowiadanie bajek w temacie -"nie wyobrażasz sobie innego sposobu poruszania się po centrum jak tylko samochodem", jest wstrętną manipulacją, bowiem obok przebiega ul. Okopowa czyli szlak komunikacyjny łączący Gd. Południe, Dolne Miasto, Górny Taras z terenami portowymi i dalszymi dzielnicami miasta. Skoro już teraz przejazd Okopową nastręcza olbrzymie kłopoty, dołożenie dosłownie kilkunastu czy kilkudziesięciu samochodów do terenów na Targu Siennym i Rakowym, całkowicie zablokuje teren Huciska i węzła "Leningradzkiego".
        O tym jest mowa a nie o poruszaniu się doi centrów handlowych. Akurat To Ja słusznie zauważył np. problem Galerii Bałtyckiej, to modelowy wręcz przykład jak zje..ć i tak słąbo funkcjonujące skrzyżowanie. Przecież to też głowny szlak wiodący w wiele rejonów miasta, lekka ręką przyznany mafii handlarskiej, bez liczenia się z mieszkańcami.

        • 4 2

        • Dziękuję (6)

          Skoro korki na Jaśkowej Dolinie już teraz są na długości całej ulicy, skoro korki na Grunwaldzkiej są już teraz "od sygnalizacji świetlnej do sygnalizacji świetlnej" to znaczy, że "coś z tym fantem" trzeba zrobić? Tymczasem zbudowany Manhattan zajmuje teren, który wg mnie mógłby służyć w celu budowy dwupoziomowego skrzyżowania z rondem (łączącym Grunwaldzką, Bulwar Akademicki - tutaj Matejki z Partyzantów, Jaśkową Dolinę i Dmowskiego), szerokimi przystankami tramwajowymi i autobusowymi i dogodnymi przejściami dla pieszych. Niech nie łudzą się ci, którzy sądzą, że samo podziemne przejście dla pieszych rozwiąże problem - nie rozwiąże.

          • 3 3

          • I dojdzie jeszcze kilka wieżowców na Partyzantów.

            • 1 0

          • (4)

            widzę że twoje myślenie o przestrzeni miejskiej utknęło gdzieś w latach 70 gdzie cały ruch samochodowy wprowadzano do centrum, pomimo że często popieram twoje komentarze to jeżeli chodzi o kwestie planowania przestrzeni miejskiej to odpuść to sobie, na całym świecie szuka się rozwiązań aby ograniczać ruch samochodowy w centrum nawet w USA gdzie cała taka infrastruktura która tych chcesz budować obecnie jest burzona, zamiast tego buduje się parking i węzły przesiadkowe dla komunikacji zbiorowej,przestrzeń śródmiejska przywraca się dla ruchu pieszego ewentualnie rowerowego bardzo dobrymi przykładami są Kopenhaga czy Amsterdam, świat idzie w innym kierunku zrywa obciążeniami modernizmu i stara się tworzyć przestrzeń przyjazna człowiekowi a nie samochodowi.

            • 1 1

            • Piszesz bzdury moim zdaniem (2)

              W Gdansku ruch samochodow jest ograniczony w "centrum", tzn. na Glownym Miescie.
              Gdzie chcialbyc jeszcze ograniczyc ruch ? Na Grunwaldzkiej we Wrzeszczu czy na Podwalu Grodzkim ?
              W USA akurat zdecydowana wiekszosc ludzi jezdzi samochodami i ma gdzies komunikacje zbiorowa a w latach 70 tych to u nas jezdzily syreny i bryczki - tak to wprowadzono ruch do centrum. Dzisiaj ruch ten jest caly czas w centrum bo nie buduje sie drog, ktorymi mozna by ominac te centrum. W ogole drog sie nie buduje....
              Zrozum ze ludzie chca jezdzic samochodami, zaby bylo szybcie i wygodniej.
              Twoje myslenie o przestrzeni miejskiej to jakas utopia - nawet komunistyczne Chiny zrozumialy ze miliony rowerzystow na ulicach to nie jest droga do postepu. Jak chcesz sie telepac autobusami i przesiadac sie na wezlach przesiadkowych to oczywiscie twoja sprawa. Zycze powodzenia.

              • 3 2

              • to co napisałem odnosiło sie to tekstu TO JA odnosnie pomysłu żeby zamist manchattanu zbudować tam wielkie skrzyżowanie (1)

                estakady itd

                • 0 1

              • Korki na Jaśkowej Dolinie już teraz są na długości całej ulicy, a korki na Grunwaldzkiej są już teraz "od sygnalizacji świetlnej do sygnalizacji świetlnej"... budynków, czyli i samochodów przybywa i przybywać będzie... wg Ciebie nic "z tym fantem" robić nie trzeba? A jeśli "coś" zrobić trzeba, to wg Ciebie co?

                • 0 0

            • Dziękuję za ciekawą opinię

              Osobiście jeżdżę /prawie/ wyłącznie autobusami i tramwajami, ale wcale nie dlatego uważam, że trzeba więcej inwestować w transport publiczny - uważałem tak i w czasach, kiedy jeździłem samochodem. Ale wg mnie nie będzie rozwoju komunikacji miejskiej, jeśli w parze z unowocześnianiem taboru autobusowego, trolejbusowego i tramwajowego nie będą unowocześniane torowiska i - równolegle - jezdnie. Uważam, że należy unowocześniać zwłaszcza te odcinki dróg (a zwłaszcza skrzyżowań), które są wspólnymi z pojazdami komunikacji miejskiej.

              Ukazałem przykład ul. Jaśkowa Dolina. Jeszcze przed erą Adamowicza jechałem autobusem z Moreny do Wrzeszcza 10 minut. Teraz trzeba poświęcić i pół godziny. Mówimy tutaj o komunikacji miejskiej - w jaki sposób wg Ciebie (na tym przykładzie) powinniśmy ją usprawnić?

              • 1 0

    • Gdańsk korkiem stoi, mały remont kartuskiej, a od wczesnych godzin popołudniowych już utykamy

      na Al.Zwycięstwa w stronę Gdańska. Mam wsiąść w tramwaj jak korki mi się nie podobają? Tylko,że tramwaje w godzinach 14-17 są tak zachany ,że też nie ma jak wsiąść we Wrzeszczu.... Gdzie są zmiany?? Za dwa miesiące zamkną wezeł Kliniczna i utkniemy już na maksa

      • 5 1

  • no i brawo, trzymam kciuki. choć przed wyborami z uśmiechem obserwuję wysyp dobrych wiadomości:) (2)

    wczoraj jechałem "otwartym" węzłem w Gdyni... pożal się boże, jeśli to ma być otwarta inwestycja.....lol

    • 8 1

    • ja wczoraj też jechałam i widac kolosalną rózniće , oczywioscie na + (1)

      • 0 2

      • zgadzam się ale inwestycja jest nieukończona i z tego się śmiję, że przed wyborami trzeba ją było mimo to "otworzyć"

        • 0 0

  • Przedłużenie Drogi Królewskiej (1)

    Dobrze, że ktoś pamiętał pomysł studenta gdańskiej Politechniki, przedłużenia Drogi Królewskiej w tym obszarze. To znacząco poprawia odbiór tej koncepcji. Poza tym architektura mierna, ale polegam na zapewnieniu, że jest robocza.

    • 11 1

    • to nie droga królewska tylko Trakt Konny

      • 0 1

  • artykuł powinien nosić tytuł

    • 3 0

  • artykuł powinien nosić tytuł:

    "świat za 100 lat"

    • 13 1

  • PROSTE - ruch WZ istotny - zlikwidować istniejący wiadukt z Centum na W-wę (3)

    I postawić wiadukt W-Z. A pod wiaduktem RONDO.

    • 6 0

    • rondo owszem

      ale turbinowe

      • 2 1

    • Tu by się nawet typowe 4-listne koniczynkowe skrzyżowanie zmieściło

      • 1 2

    • Tam być nie może

      bo zaaburzy krajoboraz Gdańska, nie wiesz tego?!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane