• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z blokadą Trójmiasta po meczach i koncertach

Maciej Korolczuk
18 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę. Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę.

Koniec z godzinnym staniem w korku po meczu reprezentacji Polski na Stadionie Energa Gdańsk zobacz na mapie Gdańska czy koncercie zagranicznej gwiazdy w Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy wdrożyli właśnie nowe rozwiązanie w systemie Tristar, które pozwoli rozładować korki nawet w 20-25 min. System jest już po pierwszych testach. Ich wyniki są obiecujące.



Jakim środkiem transportu docierasz na imprezy masowe w Trójmieście?

Imprezy masowe odbywające się na stadionie w Letnicy czy w hali na granicy Gdańska i Sopotu, na które przyjeżdżają tysiące widzów i kibiców - także spoza Trójmiasta - powodują spore utrudnienia w ruchu, których nie da się uniknąć, o czym mogliśmy się przekonać pod koniec stycznia, gdy fani Andrei Bocellego sparaliżowali ruch na Żabiance.

Wówczas dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski zapowiadał, że wkrótce gehenna kierowców, mieszkańców i widzów uczestniczących w imprezach masowych, odbywających się w gdańskich obiektach będzie mniejsza, dzięki nowemu programowi sygnalizacji świetlnej.

Początkowo program miał ruszyć dopiero w marcu. Udało się jednak podgonić terminy i system jest już po pierwszych testach. Wyniki są zaskakujące.

20 min zamiast 60

Jeszcze do niedawna wyjazd z wypełnionego po brzegi parkingu przy Ergo Arenie zajmował nawet 50-60 minut. Od początku lutego, gdy zaczęły się testy nowego oprogramowania sygnalizacji świetlnej, kibice opuszczają obiekt nawet w ciągu 20-25 min. Skąd ta zmiana?

Do tej pory po zakończeniu np. meczu reprezentacji Polski w piłce nożnej na Energa Stadionie Gdańsk (wcześniej PGE Arena) sygnalizacja była wyłączana w tryb awaryjny (żółte pulsujące światło), a ruchem kierowali ręcznie funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego.

Od niedawna za wszystko odpowiada system Tristar i jego nowe ustawienia.

5 skrzyżowań wpiętych do nowego systemu

Kibice wyjeżdżający spod Ergo Areny samochodami, jadąc Drogą Zieloną w stronę Grunwaldzkiej, otrzymują - zamiast dotychczasowych 15 sekund zielonego światła - aż 118 sekund, a cały cykl na skrzyżowaniu wydłużany jest z 80 do 180 sekund. Dzięki tak długiej "zielonej fali" czas oczekiwania na opuszczenie rejonu Ergo Areny skrócił się z godziny do nawet 20 min.

Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej. Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej.

Rozwiązanie to było testowane np. po ostatnim benefisie Grzegorza Skawińskiego i Waldemara Tkaczyka, gdy na trybunach hali był niemal komplet widzów. Widzowie w błyskawicznym tempie opuścili parking przy Hali i Drogą Zieloną rozjechali się w trzech kierunkach. Co ważne - ruch na Grunwaldzkiej w godzinach wieczornych jest na tyle umiarkowany, że nawet pomimo długiego oczekiwania na zielone światło w żadnym kierunku nie powstały tam korki.

Na podobnej zasadzie funkcjonują od niedawna także cztery skrzyżowania wokół stadionu w Letnicy. To krzyżówka Marynarki Polskiej z Żaglową, Marynarki Polskiej z Reja, Hallera z Kościuszki oraz Hallera z Nową Uczniowską.

Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania. Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania.

O sprawności zastosowanego rozwiązania mogli przekonać się kibice Lechii podczas sobotniego meczu z Podbeskidziem Bielsko-Biała (wygranym przez gdańszczan 5:0), gdy samochody wyjeżdżające spod stadionu dostawały o wiele więcej zielonego światła niż na co dzień. Było to możliwe dzięki wydłużonym niemal dwukrotnie cyklom poszczególnych świateł. Różnice w długości zielonego światła - względem sygnalizacji pracującej w normalnym trybie - w niektórych przypadkach wyniosły tam od 25 sekund do nawet 88.

Tristar ułatwił zadanie

Pytamy jednego z inżynierów, który opracowywał system, czy podobnego rozwiązania nie można było wprowadzić już wcześniej?

- Można było, ale zabierałoby to o wiele więcej czasu, bo wszystko trzeba było robić ręcznie. A więc jechać na dane skrzyżowanie, wpiąć się do sygnalizatora, przestawić je na dany cykl, potem czekać, aż ruch się rozładuje, a następnie przywrócić domyślne ustawienia. No i w przypadku meczów czy koncertu na stadionie w Letnicy trzeba by było mieć do tego cztery ekipy, bo program dotyczy czterech skrzyżowań. A tak jest jeden algorytm, jeden sterownik wgrany w pamięć systemu Tristar i teraz w razie konieczności możemy to przełączyć z naszej centrali i mieć do tego bieżący podgląd z kamer zainstalowanych na każdym skrzyżowaniu - opowiada.
Z pierwszych efektów są zadowoleni zarówno kierowcy, mieszkańcy, jak i inżynierowie i funkcjonariusze policji, dlatego po kolejnych imprezach, na których organizatorzy będą spodziewać się co najmniej 7 tys. widzów, którzy na imprezę przyjadą głównie samochodami, system będzie stosowany regularnie.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • wyjazd a wjazd na ergo? (3)

    ok, rozwiązanie "problemu" (moim zdaniem rozdmuchanego), w postaci wydłużenia światła zielonego po koncertach/meczach/eventach to banał. Faktycznie w godzinach nocnych może pomóc szybciej wyjechać z koncertu. A co z korkami jakie powstają przed koncertami/meczami itp? Tutaj nie wydłużycie już w ten sposób zielonego światła, bo zakorkujecie skrzyżowanie drogi zielonej z grunwaldzką.

    • 12 2

    • Korki wjazdowe nie dolegaja az tak bardzo (2)

      Bo ludzie dojezdzaja w wiekszym przedziale czasu, natomiast wyjazd oznacza wszystkich na hurra.

      • 6 1

      • (1)

        W sumie masz rację. Jednak przed ostatnim koncertem Bocelliego to też ludzie marudzili na korki i że przez to się spóźnili na początek

        • 1 0

        • Bo przyjazd zostawia się na ostatnią chwilę. .

          To tak się konczy

          • 0 0

  • W Gdyni już od dawna też są programy na mecze....

    • 3 3

  • A dalej będą dawać mandaty za korzystanie z podpowiedzi "stewardów"?

    Albo zajeżdżać drogę nieoznakowanymi autami i wlepiać mandaty?

    • 2 3

  • co za bzdury

    powinny być informacje i drogowskazy do dojazdu do Ergo Areny od strony Sopotu przez ul. Łokietka. Kierowanie całego ruchu na Drogę Zieloną to nieporozumienie.

    • 13 4

  • bez obaw

    Tunel otworzą i korki wrócą

    • 4 0

  • Miliardy z Unii nie poszły na marne.

    Coś co studentowi zapewne zajęłoby kilka godzin teraz zajmuje miesiące testowania.

    • 10 2

  • To teraz się zaczną lorki po 20dni gratulacje gdansk

    • 3 0

  • (4)

    Posadzić wszystkich na rowery i niech za....ją po ścieżkach, skoro jest taki "trynd" rowerowy, skończa sie wreszcie korki na ulicach...

    • 7 4

    • Poczekaj bo wiosną wyjadą Ci najlepsi na rowerach - endomondo plus fejszbuk. Tydzień słomianego zapału.

      • 3 1

    • (2)

      Serio? Pod artykułem o systemie sterowania ruchem i dopasowaniu go do potrzeb motokibiców znalazł się geniusz mający ból d*py o rowerzystów?

      • 5 2

      • zawsze znajdzie się jakiś kretyn i para idiotów go popierających (1)

        takie mamy zdebilenie społeczeństwa.

        • 3 2

        • spokojnie, bez pospieszńie stawianych, źle popartych diagnoz.
          rozpoznania trza robić po bdaniach, różnicowaniu itd

          grzeczniej = lepiej

          • 0 0

  • A co z wyjazdem spod Ergo Areny?

    Jest tylko jeden wyjazd i tam zawsze stoi sie w mega korkach. Wprawdzie istnieje dodatkowy wyjazd, ale jest zawsze zamkniety, czego kompletnie nie rozumiem. Nie mówiac juz nawet o tym ze nie ma oficjalnego przejazdu na Jelitkowska.

    • 6 0

  • Więc zdyskryminowano w nich równowagę między samochodem a człowiekiem

    Widać Gdańsk staje się miastem nie dla ludzi! lecz samochodów. Gdzie sukcesywnie pogarsza się jakość życia człowieka, a przecież w mieście można osiągnąć dzięki tworzeniu dobrych przestrzeni publicznych i warunków przyjaznych dla pieszych i rowerzystów. Dziś ludzie będą po godz. czekali aby przejść na drugą stronę, a ponadto dzielnice Brzźno, Zaspa,.. uduszą się w spalinach samochodowych:((

    • 3 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane