• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u

Michał Brancewicz
17 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej. Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.



Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.

Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.

PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.

Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.

Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.

By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.

Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.

Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.

Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.

Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • AUTOBUSY

    CIEKAWE JAK TO BĘDZIE,LINIA174 TO TRAGEDIA! SOBOTY I NIEDZIELA NIEMA SIĘ JAK DO DOMU DOSTAC DO OTOMINA.

    • 0 0

  • autubus574

    autobus lini574 kursuje z dziecmi między jasieniem a otominem ,tz autobus szkolny, oczywiscie dziś o godzinie 12-41 nieodjechał z otomina do szkoły bo miał jak zwykle awarię!!! niema tygodnia by niebyło awarii

    • 0 0

  • szok jaka beznadzieja

    ciekawe czy pks będzie chonorował ulgi na przejazdy dla uczącej się młodzieży i STUDENTÓW( JEŚLI NIE BĘSDZIE ULG TO DLA MNIE ZADEN BIZNES!!!!) co z biletami metropolitalnymi, które obowiązują i są bardzo wygodne dla pasazerów (teraz dojeżdżając do pracy trasa Pruszcz Gd - Gdańsk Zaspa zmuszona będę do zakupu biletu sieciowego w ZKM oraz miesięcznego w PKS- koszty tych połączeń na pewno będą wyższe niż dotychczasowe 98 zł) i co z biletami sieciowymi semestralnymi które już wykupili pasażerowie - np studenci. NIKT NIE ZWRUCI NAM ZAPŁACONYCH KWOT.

    • 0 0

  • z uwagi na powyzsze zmiany bedzie nam brakowac dobrze wykonywanywanych usług przez kierowcow zkm. a sytuacja tak i tak powroci do zkmu.

    • 0 0

  • cena biletu na wszystkich liniach powinna byc taka sama przez cały rok po 2,50zł za przejazd bez biletów ulgowych(bilety ulgowe skasowac

    • 0 0

  • prosze uruchomic linie pospieszną na trasie Pruszcz/Gdynia z przystankami Pruszcz,Orunia,PKP Gdańsk,Dolny Wrzeszcz i górny,Oliwa Przymorze Sopot i Gdynia główna cena biletu 4,00zł

    • 0 0

  • WANDALE

    Ja się czasami nie dziwię, że ceny biletów rosną, bo jeśli jadę autobusem lub tramwajem, a tam towarzystwo ma niezły ubaw z wyrządzania szkody publicznej np. psucie drzwi czy wybijanie okien, to takie szkody muszą znaleźć pokrycie np. w wyższych cenach biletów. Więc psujcie dalej....

    • 0 0

  • pks za wczesnie!!

    na lini 174,kierowcy niestosuja sie do rozkładu jazdy sa za wczsnie o 2-3 minuty o opoznieniach nie bede pisał gdyz wiemy ze to nie od kierowcy tylko od zwiekszonego ruchu na drodze w okreslonych godzinach,lecz gdy kierowca jedzie za wczesnie!!!jak był zkm kierowca jesli był za wczesnie czekał ta minute lub dwie ,z kolei kierowcy pks-u tego nie robią!!mieszkam 100 metrow od przystanku i zawsze wychodze aby tą minute jeszcze postac lecz juz kolejny raz uciekł mi z przed nosa bo kierowca sie niedostosował do rozkładu !!!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane