- 1 Kto będzie radnym za wiceprezydentów? (55 opinii)
- 2 Zaparkował BMW na plaży. Sezon ruszył (198 opinii)
- 3 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (136 opinii)
- 4 W kajdankach na masce, w aucie "feta" (80 opinii)
- 5 Stanowcze "nie", dla psów na plaży? (848 opinii)
- 6 Żuraw czeka zmiana lokalizacji o kilkanaście metrów (48 opinii)
Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u
Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.
Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.
PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.
Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.
Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.
By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.
Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.
Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.
Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.
Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.
Opinie (276) 9 zablokowanych
-
2008-12-08 19:11
AUTOBUSY
CIEKAWE JAK TO BĘDZIE,LINIA174 TO TRAGEDIA! SOBOTY I NIEDZIELA NIEMA SIĘ JAK DO DOMU DOSTAC DO OTOMINA.
- 0 0
-
2008-12-08 19:15
autubus574
autobus lini574 kursuje z dziecmi między jasieniem a otominem ,tz autobus szkolny, oczywiscie dziś o godzinie 12-41 nieodjechał z otomina do szkoły bo miał jak zwykle awarię!!! niema tygodnia by niebyło awarii
- 0 0
-
2008-12-18 12:44
szok jaka beznadzieja
ciekawe czy pks będzie chonorował ulgi na przejazdy dla uczącej się młodzieży i STUDENTÓW( JEŚLI NIE BĘSDZIE ULG TO DLA MNIE ZADEN BIZNES!!!!) co z biletami metropolitalnymi, które obowiązują i są bardzo wygodne dla pasazerów (teraz dojeżdżając do pracy trasa Pruszcz Gd - Gdańsk Zaspa zmuszona będę do zakupu biletu sieciowego w ZKM oraz miesięcznego w PKS- koszty tych połączeń na pewno będą wyższe niż dotychczasowe 98 zł) i co z biletami sieciowymi semestralnymi które już wykupili pasażerowie - np studenci. NIKT NIE ZWRUCI NAM ZAPŁACONYCH KWOT.
- 0 0
-
2008-12-30 09:17
z uwagi na powyzsze zmiany bedzie nam brakowac dobrze wykonywanywanych usług przez kierowcow zkm. a sytuacja tak i tak powroci do zkmu.
- 0 0
-
2009-01-04 11:20
cena biletu na wszystkich liniach powinna byc taka sama przez cały rok po 2,50zł za przejazd bez biletów ulgowych(bilety ulgowe skasowac
- 0 0
-
2009-01-04 11:26
prosze uruchomic linie pospieszną na trasie Pruszcz/Gdynia z przystankami Pruszcz,Orunia,PKP Gdańsk,Dolny Wrzeszcz i górny,Oliwa Przymorze Sopot i Gdynia główna cena biletu 4,00zł
- 0 0
-
2009-01-16 17:43
WANDALE
Ja się czasami nie dziwię, że ceny biletów rosną, bo jeśli jadę autobusem lub tramwajem, a tam towarzystwo ma niezły ubaw z wyrządzania szkody publicznej np. psucie drzwi czy wybijanie okien, to takie szkody muszą znaleźć pokrycie np. w wyższych cenach biletów. Więc psujcie dalej....
- 0 0
-
2009-01-20 11:34
pks za wczesnie!!
na lini 174,kierowcy niestosuja sie do rozkładu jazdy sa za wczsnie o 2-3 minuty o opoznieniach nie bede pisał gdyz wiemy ze to nie od kierowcy tylko od zwiekszonego ruchu na drodze w okreslonych godzinach,lecz gdy kierowca jedzie za wczesnie!!!jak był zkm kierowca jesli był za wczesnie czekał ta minute lub dwie ,z kolei kierowcy pks-u tego nie robią!!mieszkam 100 metrow od przystanku i zawsze wychodze aby tą minute jeszcze postac lecz juz kolejny raz uciekł mi z przed nosa bo kierowca sie niedostosował do rozkładu !!!!!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.