- 1 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (217 opinii)
- 2 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (259 opinii)
- 3 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (49 opinii)
- 4 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (144 opinie)
- 5 Kredkami w kierowców przy przejściu (44 opinie)
- 6 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (60 opinii)
Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u
Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.
Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.
PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.
Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.
Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.
By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.
Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.
Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.
Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.
Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.
Opinie (276) 9 zablokowanych
-
2008-11-17 08:49
Obniżek cen biletów nie będzie... (1)
...bo ch*jligani z LG dewastują przystanki i środki komunikacji miejskiej :P. Z czegoś trzeba naprawy sfinansować...
- 0 0
-
2008-11-17 18:34
no tych 4 (dobrze pamietam?) ktorych zlapali juz po malu zbiera ponad 40 tys zeby zaplacic za to co zdewastowali:)
- 0 0
-
2008-11-17 08:50
No na Pana ... zastępcy Renomy szykują się kolejne miliony w nastęopnych ltach (1)
ehh jak to dobrze znać Lisickiego...
Nie dość że Renoma dała o wiele wyższą stawke za kontrole wygrywają przetarg...
zobaczycie jak będzie wyglądać kontrola od stycznia
sprawdzą 2-3 osoby w tramwaju co zajmie 5-6 min i 10zł skasowane z urzędu mista za kontrole.
Najgorsze że każdy wie o powiązaniach Lisieckiego z Ojcem
i każdy wie że dlatego mieli 100% z mandatów
i nikt nic nie robi.... ...- 0 0
-
2008-11-17 18:35
badz pierwszy zrob cos;]
- 0 0
-
2008-11-17 08:56
Słupsk już pożegnał Ikarusy (1)
niech Gdańsk się ich szybciutko pozbędzie...
- 0 0
-
2008-11-17 21:48
Jeszcze będziemy za nimi płakać.
- 0 0
-
2008-11-17 09:12
PKS (1)
szkoda, że PKS nie potrafi być tak wyrozumiały cenowo na trasach wykraczających poza miasto, do okolicznych wiosek... ja sama mieszkam niecałe 30 km od Gdańska, i jak mam płacić 8 zł za bilet w jedną stronę, to jest to naprawdę spory wydatek... a przy okazji trzeba się użerać z wszystkowiedzącym kierowcą, który uważa się za najważniejszego w tym biznesie, bo dobrze wie że następny autobus odjeżdża za 4 godziny... i z roku na rok coraz mniej autobusów,i kolejne podwyżki, bo rzekomo się nie opłaca! może gdyby obniżyli trochę ceny to więcej osób by korzystało z ich usług, ale ja osobiście wole chyba podejść 3 km do przystanku obsługiwanego przez inną firmę!
- 0 0
-
2008-11-17 15:18
no juz nie przesadzaj ze za 30 km 8 pln to drogo ...
- 0 0
-
2008-11-17 09:12
Bilety i inne bzdety
Będzie tak jak w Gdyni. Jeden zarząd i bilety a wielu przewożników.
- 0 0
-
2008-11-17 09:16
glupota ludzka nie zna granic (2)
Zmienia sie przewoznik a nie organizator komunkacji miejskiej !!
A zatem:
1. ceny biletow u kazdego z przewoznika sa takie same bo to nie on ustala ceny a ztm
2. podrozowaz mozna na tym samym bilecie calodobowym czy sieciowym po calym gdansku u kazdego z 3 przewoznikow bo jw napisane to nie oni maja wplyw na cene i rodzaj biletow
3. dlaczego renoma mialaby nie sprawdzac biletow na trasach obslugiwanych przez nowych przewoznikow? oczywiscie, ze bedzie to robic bo nie z przewoznikami podpisuje umowe a z ztm czy tam urzedem miasta
czy to naprawde tak trudno pojac?
ludzie ogarnijcie sie- 0 0
-
2008-11-17 13:18
Takiś pewny? (1)
Takie informacje powinny być napisane wprost, a nie pozostawiane do domysłów. Niestety, czego wymagać od dziennikarzy bezmyślnych (a raczej "cytowaczy" nieswoich tekstów) w tym kraju.
- 0 0
-
2008-11-17 22:15
tak jestem taka pewnA, po co pisac cos co dla kazdego inteligentnego albo chociaz troche myslacego czlowieka jest oczywiste
zreszta artykul byl o nowych przewoznikach , a nie biletach czy renomie- 0 0
-
2008-11-17 09:56
Cóż za nowatorski pomysł!!! hihihi (4)
Rzeczywiście Gdańsk jak zwykle wyważa otwarte drzwi...
W Gdyni działa to już od lat. Jest konkurencja ze strony ZKM, Gryf, PKS Wejherowo i PKS Gdańsk i Veolia na niektórych trasach.
Dla klientów nie ma różnicy, bo pojazdy są niebiesko-białe i w środku podobnie wystandaryzowane...
Ciekawe czy ten "techniczny problem" uda się rozwiązać od razu, czy dopiero po roku lub dwóch, jak ludzie będą się dezorientować...
Brawo Gdańsk miasto XX wieku :)- 0 0
-
2008-11-17 15:31
(2)
Oto następny, co udaje, że jest mądry...
PKS w gdańskiej komunikacji miejskiej jeździ na E od dobrych 2 lat..- 0 0
-
2008-11-17 16:16
łał!!!! aż na jednej lini???? no niezłe cacko :) (1)
- 0 0
-
2008-11-18 08:06
Jeszcze jest linia 262 (PKS Wejherowo), 149 i 512 (Planetobus), 283 (Gryf).
Również ZKM jeździ na 264 i 275 na zasadach komercyjnych po wygranym rok temu przetargu.- 0 0
-
2008-11-18 10:54
osskaa
zastanawia mnie jedno, jaki masz w tym cel by podjudzać niechęć pomiędzy Gdynianami a Gdańszczanami- chyba że jesteś kibolem... to wiele wyjaśnia
- 0 0
-
2008-11-17 09:56
(1)
to co teraz jak mam bilet semestralny to już nie dojade na nim do sopotu?? O co kaman?? Wkurza mnie już ta Komuna(kacja)!!! Precz z ZTK niech ktoś inny ja przejmie przecież oni nie potrafią obsługiwać miasta, niech ktoś im pokaże jak sie to robi :/
- 0 0
-
2008-11-17 10:49
Po pierwsze, co to jest ZTK?
Po drugie, na bilecie dojedziesz w to samo miejsce co dotychczas...
Wystarczy po prostu ze zrozumieniem przeczytać tekst żeby zrozumieć, że zmienia się tylko przewoźnik (nie będzie to teraz ZKM a PKS i WARBUS) a nie organizator transportu czyli ZTM...- 0 0
-
2008-11-17 09:58
(2)
Warbus wygrał przetarg a dopiero teraz szuka kierowców . A skąd oni będą ? Albo emeryci z ZKM albo z upadłego Planetobusa albo ...wcale ich nie znajdzie . Jak ktoś myśli , że autobusy Warbusu będą szybciej jechać w korkach to cgyba jest idiotą . I ten tekst : będą korzystać z baz PKS jako parkingu . A gdzie będzie robiony przegląd codzienny? Naprawy ? Nowy sprzęt wymaga nieraz więcej uwagi bo się po prostu dociera . Warbus zaproponował najniższą stawkę za kilometr . A czyim kosztem ? Pensji dla pracowników czy też może rezygncją z serwisu sprzętu , co będzie niebezpieczne dla bezpieczeństwa pasażerów . Tylko w teorii wszystko jest takie kolorowe...
- 0 0
-
2008-11-17 10:01
moze poprostu to inaczej zorganizowana firma
pewnie z ZKM dalej siedzi stara komuna, wiec nie problem byc tanszym od nich :)
- 0 0
-
2008-11-17 13:39
warbus idzie śladem firmy Ornowski Travel z Rumi
obsługującej linie ZKM Gdynia i prawdopodobnie tak samo skończy, gdyż OT wszedł w stan agonalny. Na początku były ochy i achy, wozy w leasingu fabrycznie nowe, zaniżanie stawek i ... zonk ! zderzenie z twardą, komunikacyjną rzeczywistością. Wozy nie okazały się tak trwałe jak zapowiadał producent, a brak fachowego serwisu stan zapaści pogłębiał. Proponowanie przez Warbus kierowcom 12-tu zł/godz. zahacza o śmieszność, kiedy np. PKM Gdynia płaci 15 + bogaty pakiet socjalny ( m.in. jubilatki, wczasy " pod gruszą, trzynastki, wysługę lat itp. ). A kierowców z kat. D zaczyna brakować i nic nie wskazuje na to, że będzie lepiej. Jeżeli wozy wytrzymają pięć lat to będzie sukces a kary umowne z tytułu niewykonanych kursów rozłożą tą firmę na łopatki. ale przez 5 lat miasto jelenia wykożysta i tak się można bujać zmieniając przewoźników co jakiś czas.
- 0 0
-
2008-11-17 10:04
(1)
Planetobus był tak chwalony tu na forum . Jacy mili kierowcy , czysto w środku autobusów . Same peany ...I co ??? GÓWNO . Planetobus padł i od stycznia śladu po nim nie będzie . Dlaczego ? Bo takie małe firmy nie mają szans na rynku , po prostu .
- 0 0
-
2008-11-19 19:35
Planetobus za duzo kombinował
Jak jezdzili niby za tramwaj to kombinowali z kilometrami i probowali naciagnac. Miasto sie kapneło co jest grane i nie przedłuzyło im licencji. Takze Planetobus PAPA
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.