• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurs na kładkę przez Motławę. Przeprawa otworzy się i zamknie w 2 minuty

16 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Kładka ma być na tyle niska (jej wysokość zaplanowano na 2,5 m nad lustrem wody), by nie zakłócała panoramy gdańska oglądanej od strony ujścia Motławy do Martwej Wisły. Kładka ma być na tyle niska (jej wysokość zaplanowano na 2,5 m nad lustrem wody), by nie zakłócała panoramy gdańska oglądanej od strony ujścia Motławy do Martwej Wisły.

Potwierdziły się nasze informacje sprzed tygodnia: Gdańsk właśnie ogłosił międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną zwodzonej kładki na Ołowiankę.



W jaki sposób powinna sie otwierać kładka?

Kładka, poprowadzona w okolicy ul. Grodzkiej 9 zobacz na mapie Gdańska, ma połączyć Główne Miasto z Ołowianką, zapewnić łatwiejszy dostęp do instytucji kultury, dać możliwość łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia.

- Wyspa Spichrzów połączona jest z Głównym Miastem aż trzema mostami. Teraz chcemy połączyć z miastem Ołowiankę. Przybliżymy do miasta mieszkańców rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów, ułatwimy dostęp do Filharmonii i Muzeum Morskiego, zaktywizujemy rejon dawnych zakładów mięsnych. Nawet dla żeglarzy otwierane mosty są atrakcją. Ten projekt jest dla wszystkich - przekonuje prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.

Rzeczywiście, na kładce zależy bardzo wielu gdańszczanom. Jej wielkim orędownikiem jest m.in. dyrektor Filharmonii Bałtyckiej, prof. Roman Perucki, ale także zwykli mieszkańcy i turyści, którzy by dostać się na Ołowiankę muszą nadkładać drogi przez Zielony Most. Jej budowę wspierają także właściciele lokali gastronomicznych mieszczących się na Ołowiance (hotel, hostel, trzy restauracje) oraz za Mostem Kamieniarskim (dwa hotele, dwie restauracje).

Przeciwko budowie kładki protestują natomiast żeglarze, którzy uważają, że konstrukcja utrudni im poruszanie się po Motławie. Żeby uspokoić ich obawy, zwycięski projekt kładki powinien być wyposażony w mechanizm zapewniający jak najszybsze otwieranie i zamykanie przeprawy. Nadzieję na to daje zapis wymagań konkursowych, w których czytamy m.in., że kładka ma "otwierać i zamykać się w czasie krótszym niż dwie minuty".

Czego jeszcze oczekuje miasto, które jest organizatorem konkursu?

Zastosowana technologia ma umożliwić wykonanie konstrukcji o najmniejszych wymaganych przekrojach i masie, tak by uzyskała ona wrażenie lekkości. Kładka, która ma się znaleźć na wysokości 2,5 m nad taflą rzeki, powinna tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Musi utrzymywać rangę miejsca przez walory stylowe noszące cechy najwyższej klasy i jakości. Przeprawa ma zapewniać wygodę i ułatwiać dostęp, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych.

Maksymalny planowany łączny koszt wykonania zwodzonej kładki pieszej przez Motławę na Wyspę (wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego) wynosi 13 mln zł.

Wyniki konkursu poznamy w październiku tego roku. Autor zwycięskiej koncepcji niezależnie od nagród pieniężnych otrzyma nagrodę w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie dokumentacji projektowej kładki.

Skład sądu konkursowego, który będzie oceniał nadesłane projekty

inż. arch. Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska,
inż. arch. Ryszard Comber, Prezes Pomorskiej Izby Architektów,
dr inż. arch. Wiesław Czabański, Wydział Architektury, Politechnika Gdańska
inż. arch. Andrzej Duch, dyrektor wydziału architektury Urzędu Miejskiego w Gdańsku,
dr Marian Kwapiński, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków,
dr hab. Beata Szymańska, Akademia Sztuk Pięknych,
inż. mech. Józef Chrostowski, ekspert od maszyn dźwigowych,
prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska,
prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt, Politechnika Gdańska, senator RP prof. dr hab. inż. Henryk Zobel, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • kładka nie utrudni dostępu dla żeglarzy (2)

    ważne, by stwarzała możliwość dotarcia rowerem wzdłuż kanału Raduni do dworca głównego PKP - wystarczy zrobić odpowiedni trakt (prawie gotowy)

    • 4 4

    • durnie (1)

      co wy z tymi rowerami, wszystko pod was ma być ??????????????????????

      • 0 2

      • przeskzadzają ci? może nawet ludzie ci przeszkadzają?

        kładka dość szeroka pomieści ruch pieszy i rowerowy

        • 1 0

  • PRZEIDIOTYCZNY POMYSŁ

    MARINA DO ZAMKNIECIA, TRAMWAJE WODNE DO ZAMKNIECIA, DOSTEP DLA ZEGLAZY NA STAROWKE ZAMKIETY.. BRAWA ADAMOWICZ BRAWA

    • 2 4

  • Panie prezydencie Adamowicz

    Nie daruję panu tej kładki do końca pana życia-chyba że prędzej doprowadzi pan do odbudowy Zielonego Mostu zwodzonego, Kanału na Stępce,- wystarczy zobaczyć na stare obrazy Gdańska.
    Panie Wiecha, pisze pan że Wrocław ma tyle mostów, a Gdańsk miałby to samo gdyby nasz prezydent był bardziej kumaty.

    • 2 4

  • Synalek swego tatusia, niejaki Tusk junior, syn Tuska seniora, z wyżyn swej

    niebotycznej mądrości i wszechwiedzy, superman intelektu nauk wszelakich, zaordynował swego czasu na łamach wszechwiedzącej i najmądrzejszej w kraju i na świecie, niejakiej GW, że kładka ma być, bo on uważa, że tak jest lepiej i... klamka zapadła. Bezsensowny konkurs, bezsensowna kładka, miliony wyrzucone w błoto. Ale to wszystko za pieniądze podatników, więc kto by się tym przejmował. Można założyć się, że wkrótce powstanie (jeśli już nie powstał) suto wynagradzany komitet budowy kładki (lub coś podobnego) składający się z co większych lokalnych ważniaków, którym wiecznie mało w korycie.

    • 2 4

  • BRAWO ! BRAWO ! BRAWO !

    • 6 0

  • Ankieta - hahahaha

    No tak bo czytelnicy to wybitni eksperci od wszystkiego i na kładkach, budownictwie i architekturze również się znają! Już nie mogą się doczekać ostatecznego werdyktu tego wybornego grona.

    • 0 2

  • (11)

    tylko żeby stylem nawiązywało do starówki!!!

    • 86 22

    • Starówka to jest w Warszawie (2)

      cielaku. U nas jest Główne Miasto.

      • 25 10

      • Teoretycznie starówka w Gdańsku też istnieje (1)

        ale są to okolice wielkiego młyna. ;)

        • 3 1

        • nie masz racji

          w okolicach mlyna jest Stare Miasto, starowka jest tylko w Warszawie

          • 1 1

    • konkurs miedzynarodowy, ale... (1)

      zwyciezca i tak bedzie z trojmiasta. wiadoma rzecz

      • 0 0

      • Zwycięsca jakimś dziwnym trafem będzie

        znajomym znajomego Budynia i spirala się kreci.

        • 1 0

    • Będzie wyglądać jak statek kosmiczny z filmu klasy C.

      Architekci, których nikt nie rozumie, zadbają o to.

      • 0 0

    • bedzie, bo na pewno sie zgłosi milion gwiazd z topki swiatowych architektów

      czubki

      • 0 0

    • Ja proponuję kładkę, która będzie zatapialna :)

      Po prostu - rach ciach i na dno ;) Panoramy nie zakłóci ;)

      • 6 2

    • Będzie się otwierała z szybkością katapulty,

      a nieuważnych pieszych znajdować się później będzie w okolicach Westerplatte, Stogów i Sobieszewa;-)

      • 28 0

    • Jakiej starówki? I jakim stylu, z którego wieku?

      Chyba, że to żart jakiś.

      • 6 9

    • czyli coś w stylu "Las Vegas" pasujące do budynków Lotu, Hiltona, Centrum Solidarności... i reszty powojennej starówki !

      budyniowy Disneyland jeeaa!

      • 13 3

  • Dlaczego kładka tylko piesza

    Dlaczego kładka tylko piesza a nie pieszo -rowerowa. My rowerzyści też chcieli byśmy łatwiejszą drogę na Stogi , omijącą zatłoczone Jarmakiem Główne Miasto

    • 5 1

  • Rzecz totalnie niepotrzebna i zbędna, wręcz utrudni życie żeglarzom i motorowodniakom... Absurd. Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie...

    • 4 2

  • ?

    Przecież będziemy pokutowali za mauzoleum Solidarności, Euro i Muzeum II WŚ to są koszty które miasto zwali na mieszkańców. Już teraz przecież wiele inwestycji poprawy wizerunku czołowych zabytków i dzielnic czy remontów zostało wstrzymanych a wręcz wykluczonych bo kasa idzie na pokaz EURO. Będzie po staremu a wręcz gorzej Miasto ma zaciągnięte długi a trwoni na potęgę nasze podatki w dziwaczne niespełnione projekty i budowle rodem z SF zamiast walczyć o piękno, które już prawie umarło Starego Prawego Miasta i mieszkańców.

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane