- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (28 opinii)
- 2 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (165 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (238 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (149 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (42 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (54 opinie)
Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic
Powstaną wytyczne dla remontów nawierzchni ulic, chodników i placów w historycznym centrum Gdańska. Ma być w nich balans między wygodą spacerowiczów, a troską o historyczny charakter tych miejsc. Dokument, który będzie gotowy wiosną, opracowuje Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wspólnie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa.
Wynika to po części z tego, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ma wysokie wymagania w stosunku do remontów historycznych ulic. Stało się tak np. na ul. Ogarnej, gdzie projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową. Na przeszkodzie stanęła jednak znajdująca się pod asfaltem oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku.
Latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował także planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo.
Niewykluczone jednak, że urzędnikom - miejskim i konserwatorowi - ostatecznie uda się dojść do porozumienia w tych kwestiach.
Balans pomiędzy wygodą a historią
Ma temu pomóc powstający właśnie dokument. Opisane zostaną w nim wymogi dla projektantów, pracujących nad zmianami ulic w historycznym centrum Gdańska.
Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ zapowiada, że będzie w nich zachowany balans pomiędzy wygodą spacerowiczów, a historią miasta.
- Dokument dotyczy ulic nie tylko w Głównym Mieście, ale Starym Mieście, na części Długich Ogrodów, Biskupiej Górce, Dolnym Mieście i nielicznych już niestety fragmentach Wyspy Spichrzów, gdzie możliwe jest jeszcze zachowanie i remont historycznych nawierzchni - wylicza Marcin Tymiński. - O jego szczegółach na razie trudno mówić, ponieważ są one w trakcie opracowywania. Wiadomo jednak, że konserwator nie może zgodzić się np. na "zawężenie" ul. Szerokiej ogródkami restauracyjnymi, bo byłoby to niezgodne z dawnym charakterem najszerszej ulicy tej części miasta. Podobnie rzecz wygląda z historycznym brukiem na ul. Ogarnej, który nawet jeżeli został przykryty asfaltem, to nie może on zostać usunięty podczas remontu.
Propozycje dotyczące Długiego Targu
Propozycja konserwatora ma zostać przekazana władzom miasta. Podobnie jak rozwiązania dotyczące tymczasowego remontu nawierzchni Długiego Targu.
- Proponujemy m.in. komfortowy gładki pas centralny dla pieszych (przecinany jedynie obecnymi cienkimi liniami ciemnej kostki łupanej) i bliższe tradycyjnym formom pasy bruku łupanego wzdłuż elewacji Długiego Targu - tłumaczy rzecznik konserwatora.
Wcześniej, według planów miasta, na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach. Pośrodku traktu zaplanowano czerwoną, kamienną kostkę.
Zabytki w Trójmieście. Co warto zobaczyć?
Miejscy urzędnicy: wytyczne to krok w dobrym kierunku
Zdaniem miejskich urzędników inicjatywa konserwatora to krok w dobrym kierunku. Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że informacja o działaniach podjętych przez PWKZ do niego dotarła, choć konkretów dokumentu nie zna.
- Uważam, że to bardzo dobrze, że takie wytyczne powstają i zostaną oficjalnie przedstawione. Miasto ma bowiem dosyć ambitne plany rewitalizacji ulic w historycznym centrum Gdańska, w związku z czym prowadzone są spory - oczywiście merytoryczne - z wojewódzkim konserwatorem. Jest to całkowicie naturalne, a ich źródła upatruję w tym, że niedawno najwyraźniej lekko zmieniły się konserwatorskie zalecenia, czego wynikiem jest m.in. problem z remontem ulic Ogarnej czy Długiego Targu - mówi Mieczysław Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ dodaje, że w sprawie tej drugiej ulicy "trwa dyskusja", która ma doprowadzić do konsensusu między oczekiwaniami konserwatora a wizją miasta.
- Główne rozmowy dotyczą zwłaszcza tematu jakości ruchu pieszych po Długim Targu. Jesteśmy obecnie po kilku spotkaniach z konserwatorem, podczas których wymieniliśmy się wizjami dotyczącymi remontu traktu, również w tymczasowej wersji - podsumowuje Kotłowski.
Latem Drogą Królewską (ul. Długą i Długim Targiem) spacerują tłumy turystów. Film archiwalny.
Miejsca
Opinie (125) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-18 21:28
Opinia wyróżniona
I to jest coś co powinno być już dawno temu przez któregoś z poprzedników zrobione (1)
Takie sensowne wytyczne w opiece nad zabytkami to zawsze mniejsze ryzyko, że ktoś coś spartaczy i wyjdzie koszmarek.
Da się zrobić kompromis między historią i nowoczesnością, tylko trzeba pomyśleć, żeby to jakoś wyglądało. Długi Targ i Długa rozbiły się przecież właśnie o to, jak by miała ta nawierzchnia wyglądać. Jak wygląda zignorowaneTakie sensowne wytyczne w opiece nad zabytkami to zawsze mniejsze ryzyko, że ktoś coś spartaczy i wyjdzie koszmarek.
Da się zrobić kompromis między historią i nowoczesnością, tylko trzeba pomyśleć, żeby to jakoś wyglądało. Długi Targ i Długa rozbiły się przecież właśnie o to, jak by miała ta nawierzchnia wyglądać. Jak wygląda zignorowane historyczności miejsca i machnięcie nowoczesnej nawierzchni w zabytkowej przestrzeni to polecam zobaczyć na dziedzińcu zamku w Gniewie. Jak po latach znowu tam przyjechałem z dziećmi to aż niedowierzałem.- 22 4
-
2020-01-19 22:13
wykopki na 5 metrów najmniej na całej długości ulicy - to najpierw
- 0 0
-
2020-01-19 10:04
Opinia wyróżniona
W historycznej części miasta potrzebna jest na ulicach trwała, estetyczna i względnie gładka nawierzchnia
na co najmniej znacznej części jezdni ulic. Cały ciąg od dworca PKP Gdańsk Główny - ulica Garncarska zwłaszcza powinien być wolny od szybko jeżdżących i parkujących samochodów. Jeśli historyczne centrum Gdańska będzie wygodne dla ruchu rowerów, hulajnóg i wózków inwalidzkich, będzie wygodne i atrakcyjne dla wszystkich mieszkańców i przyjezdnych.
na co najmniej znacznej części jezdni ulic. Cały ciąg od dworca PKP Gdańsk Główny - ulica Garncarska zwłaszcza powinien być wolny od szybko jeżdżących i parkujących samochodów. Jeśli historyczne centrum Gdańska będzie wygodne dla ruchu rowerów, hulajnóg i wózków inwalidzkich, będzie wygodne i atrakcyjne dla wszystkich mieszkańców i przyjezdnych. Wystarczy wykorzystać doświadczenie Kopenhagi i Krakowa. Płyty granitowe na Długiej są OK, na Długim Targu zostały połamane przez ciężkie pojazdy - warto je wymienić, ale na pewno nie na kocie łby, nawet tak "historyczne" i "wyszlifowane" jak te, które znajdują się pod asfaltem ulicy Ogarnej.
- 21 2
Wszystkie opinie
-
2020-01-20 18:23
Ulica (1)
Kiedy naprawiona będzie ulica Biskupia Góra i na Stoku
- 1 0
-
2020-02-02 23:51
Nigdy.....
- 0 0
-
2020-01-19 16:49
Remont jezdni (1)
Uważam że ulice Długą i Długi Targ trzeba odnowić ale nawierzchnię wykonać z kostki kamiennej takiej jak była dawniej może warto by zamontować tor tramwajowy który mógłby być wykorzystywany np w okresie letnim. Istniejące płyty kamienne pochodzące z dawnych chodników Starego Miasta należałoby przechować i ponownie zamontować na tych ulicach skąd były zabrane.
- 4 0
-
2020-02-02 23:49
Popieram.
- 0 0
-
2020-01-19 09:59
Brawo Konserwator! (1)
Nakładanie szlifowanej kosteczki z Chin na stary porządny bruk to jakaś paranoja! Ta chińska kostka po 3 miesiącach się kruszy i wypada (patrz Wajdeloty itp.).
W końcu Główne Miasto to samo serce historyczne miasta, odkryć stary bruk, natomiast chodniki położyć nowe, np. z płyt granitowych....- 6 3
-
2020-02-02 23:47
Powrócić do wysokości nawierzchni z 1945 roku!!!!!!
- 0 0
-
2020-01-19 00:22
Jak moze decydiwac o tym jedba isoba ro jest chore (1)
Jak za komuny
- 7 1
-
2020-02-02 23:45
Ortografia.
- 0 0
-
2020-01-18 23:05
(1)
w obrębie starego miasta ok, ale na dzielnicach ? jak jechać po bruku rowerem ? porąbani ludzie...
- 6 1
-
2020-02-02 23:45
MyliszStare Miasto z Głównym Miastem. Widać że nie znasz miasta.
- 0 0
-
2020-01-18 20:16
Wczoraj moja żona doznała urazu głowy i musiało ją zabrać pogotowie. (2)
Odcinek około 100 metrów ratownicy medyczni musieli wieźć żonę na noszach po kocich łbach, zgodnych z wytycznymi pana konserwatora zabytków. Nie zacytuję słów ratowników medycznych ani własnych, bo były bardzo niecenzuralne. Żona na szczęście wraca do zdrowia, ale te 100 metrów jej bezsensownego cierpienia dedykuję panu konserwatorowi. Mam nadzieję, że kiedyś sam tego doświadczy, co ja wczoraj.
- 15 13
-
2020-02-02 23:42
Nie przesadzaj.
- 0 0
-
2020-01-18 20:18
a taryfy jezdza tamtedy
- 3 1
-
2020-01-18 19:03
(1)
Ogarna "od zawsze" jest ulica na uboczu. Tam nic sie nie dzieje i nawierzchnia z kostki czy malowidla na fasadach tego nie zmienia. Moim zdaniem Powinno sie zrobic deptak na Szerokiej. Od poczty po Zuraw bo to ladny odcinek.
- 15 6
-
2020-02-02 23:39
Co wciągnęła dzisiaj???
- 0 0
-
2020-01-18 18:08
Nikt nie chce "nowoczesnego" stylu (6)
Żaden rowerowy aktywista, żadna madka z curką w wózku ani paniusia w szpilkach wcale nie walczą tutaj o jakieś "nowoczesne" chodniki. Cokolwiek to znaczy. Chodzi po prostu o poszanowanie wszystkich użytkowników tej przestrzeni, także tych z ograniczoną mobilnością. I nikt nie mówi tutaj o betonowej, płaskiej nawierzchni, tylko o historyzującym chodniku, który spełnia standardy XXI wieku.
Drogi panie konserwatorze, kocie łby i drobna, nieszlifowana kostka to nie jest coś, po czym przyjemnie się chodzi,.- 57 19
-
2020-02-02 23:37
Ortografia. Zamiast uczęszczać do szkoły narkotyzowales się!!!!!
- 0 0
-
2020-01-18 21:42
To nie chodz!
- 0 3
-
2020-01-18 20:08
Popieram (1)
Ja mam delikatną skórę i chodzenie po kocich łbach i innych kamieniach sprawia mi ból. W szpilkach nie chodzę.
- 5 5
-
2020-01-18 21:36
Do roboty się weź, następna księzniczka na ziarnku grochu. Masakra.
- 4 9
-
2020-01-18 21:34
To nie chodź, narzekasz bo pewnie Ci się kulasy w rurkach pałamią haha. Poprosimy dla księcia chodniki z puchu.
- 2 8
-
2020-01-18 19:52
Ale wy nie macie po tym chodzić
jest rydwan i można jeździć
- 6 9
-
2020-01-18 18:03
a dla mnie należy odtworzyć torowisko, niekoniecznie od razu puszczać tramwaje (4)
ale pokazać że dawniej była to ważna droga i tramwaj był tam podstawowym środkiem transportu
- 32 47
-
2020-02-02 23:34
W 1964 jechałem tam tramwajem konnym. W albumach fotografików można to zobaczyć. Gdzie teraz stoi ten tramwaj???
- 0 0
-
2020-01-20 09:30
Tak - można takie naklejki torów naklejać gdzie były...
- 0 0
-
2020-01-19 09:51
podstawowym sposobem poruszania się po trakcie królewskim było zawsze chodzenie pieszo
tramwaj to tylko dodatkowy środek transportu. Pod koniec XIX wieku w wielu miastach Europy (w tym także w Gdańsku) ważnym środkiem lokomocji był także rower. Obecnie miasto deklaruje, że będzie stosowało następującą hierarchię priorytetów: ruch pieszy, rowerowy, transport zbiorowy, pojazdy dostawcze, prywatny samochód osobowy na samym dole piramidy. Szkoda, że nie przekłada się to na konkretne decyzje w wielu przypadkach.
- 0 1
-
2020-01-18 19:47
torowisko 21 wieku
po co nam atrapa ?
- 6 5
-
2020-02-02 23:30
A jak wiele podwyższa poziom ulicy. Każdy z remontów podwyższa, szczególnie na Długim Targu, poziom. Teraz zapewne zasypia Neptuna po pas???
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.