• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Szymon Zięba
18 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Nawierzchnia Drogi Królewskiej wymaga rewitalizacji. Trwają rozmowy między urzędnikami, w jaki sposób ma ona zostać wykonana.
  • Nawierzchnia Drogi Królewskiej wymaga rewitalizacji. Trwają rozmowy między urzędnikami, w jaki sposób ma ona zostać wykonana.
  • Nawierzchnia Drogi Królewskiej wymaga rewitalizacji. Trwają rozmowy między urzędnikami, w jaki sposób ma ona zostać wykonana.

Powstaną wytyczne dla remontów nawierzchni ulic, chodników i placów w historycznym centrum Gdańska. Ma być w nich balans między wygodą spacerowiczów, a troską o historyczny charakter tych miejsc. Dokument, który będzie gotowy wiosną, opracowuje Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wspólnie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa.



Jak oceniasz stan historycznych ulic w Gdańsku?

Kilka dni temu zwróciliśmy uwagę, że przeprowadzone w ostatnich latach modernizacje historycznych gdańskich ulic, np. Św. Ducha, Chmielnej czy Złotników, wyszły im na dobre pod względem wizualnym, ale w większości przypadków nie udało się tego pogodzić z wygodą spacerujących nimi przechodniów.

Wynika to po części z tego, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ma wysokie wymagania w stosunku do remontów historycznych ulic. Stało się tak np. na ul. Ogarnej, gdzie projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową. Na przeszkodzie stanęła jednak znajdująca się pod asfaltem oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku.

Latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował także planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo.

Niewykluczone jednak, że urzędnikom - miejskim i konserwatorowi - ostatecznie uda się dojść do porozumienia w tych kwestiach.

Balans pomiędzy wygodą a historią



Ma temu pomóc powstający właśnie dokument. Opisane zostaną w nim wymogi dla projektantów, pracujących nad zmianami ulic w historycznym centrum Gdańska.

Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ zapowiada, że będzie w nich zachowany balans pomiędzy wygodą spacerowiczów, a historią miasta.

- Dokument dotyczy ulic nie tylko w Głównym Mieście, ale Starym Mieście, na części Długich Ogrodów, Biskupiej Górce, Dolnym Mieście i nielicznych już niestety fragmentach Wyspy Spichrzów, gdzie możliwe jest jeszcze zachowanie i remont historycznych nawierzchni - wylicza Marcin Tymiński. - O jego szczegółach na razie trudno mówić, ponieważ są one w trakcie opracowywania. Wiadomo jednak, że konserwator nie może zgodzić się np. na "zawężenie" ul. Szerokiej ogródkami restauracyjnymi, bo byłoby to niezgodne z dawnym charakterem najszerszej ulicy tej części miasta. Podobnie rzecz wygląda z historycznym brukiem na ul. Ogarnej, który nawet jeżeli został przykryty asfaltem, to nie może on zostać usunięty podczas remontu.
Na ul. Ogarnej planowano modernizację chodnika wraz z modernizacją nawierzchni jezdni. Na przeszkodzie stanął historyczny bruk.

 Na ul. Ogarnej planowano modernizację chodnika wraz z modernizacją nawierzchni jezdni. Na przeszkodzie stanął historyczny bruk.

Propozycje dotyczące Długiego Targu



Propozycja konserwatora ma zostać przekazana władzom miasta. Podobnie jak rozwiązania dotyczące tymczasowego remontu nawierzchni Długiego Targu.

- Proponujemy m.in. komfortowy gładki pas centralny dla pieszych (przecinany jedynie obecnymi cienkimi liniami ciemnej kostki łupanej) i bliższe tradycyjnym formom pasy bruku łupanego wzdłuż elewacji Długiego Targu - tłumaczy rzecznik konserwatora.
Wcześniej, według planów miasta, na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach. Pośrodku traktu zaplanowano czerwoną, kamienną kostkę.

Zabytki w Trójmieście. Co warto zobaczyć?



Miejscy urzędnicy: wytyczne to krok w dobrym kierunku



Zdaniem miejskich urzędników inicjatywa konserwatora to krok w dobrym kierunku. Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że informacja o działaniach podjętych przez PWKZ do niego dotarła, choć konkretów dokumentu nie zna.

- Uważam, że to bardzo dobrze, że takie wytyczne powstają i zostaną oficjalnie przedstawione. Miasto ma bowiem dosyć ambitne plany rewitalizacji ulic w historycznym centrum Gdańska, w związku z czym prowadzone są spory - oczywiście merytoryczne - z wojewódzkim konserwatorem. Jest to całkowicie naturalne, a ich źródła upatruję w tym, że niedawno najwyraźniej lekko zmieniły się konserwatorskie zalecenia, czego wynikiem jest m.in. problem z remontem ulic Ogarnej czy Długiego Targu - mówi Mieczysław Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ dodaje, że w sprawie tej drugiej ulicy "trwa dyskusja", która ma doprowadzić do konsensusu między oczekiwaniami konserwatora a wizją miasta.

- Główne rozmowy dotyczą zwłaszcza tematu jakości ruchu pieszych po Długim Targu. Jesteśmy obecnie po kilku spotkaniach z konserwatorem, podczas których wymieniliśmy się wizjami dotyczącymi remontu traktu, również w tymczasowej wersji - podsumowuje Kotłowski.

Latem Drogą Królewską (ul. Długą i Długim Targiem) spacerują tłumy turystów. Film archiwalny.



Miejsca

Opinie (125) ponad 10 zablokowanych

  • Ulica Długa , jest w opłakanym stanie , tam ta kostka to dramat , ciężko jechać wózkiem , jest to także zagrożenie upadkiem dla starszych ludzi , którzy np poruszają się za pomocą laski lub kul. Najwyższą pora by cos z tym zrobić ..

    • 1 0

  • Przecież takie wytyczne powinienen zawierać już MPZP w kartach terenów w rubrykach "warunki konserwatorskie".... (2)

    Wtedy nowy PWKZ nie traciłby swojego cennego czasu na tak podstawowe rzeczy, które powinny być zawarte w prawie miejscowym (którym jest właśnie uchwalany przez Radę Miasta Gdańska MPZP, czyli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego). Jednak Biuro Rozwoju Gdańska odwala popelinę sporządzając plany dla Gdańska i wpisując w kartach terenów "warunki konserwatorskie" metodą "Ctrl C - Ctrl V". Szkoda na to podatków gdańszczan!

    • 2 1

    • No właśnie.... (1)

      • 1 0

      • Dlaczego tak nie jest???

        • 0 0

  • Przykładem Kraków

    Na Starym mieście niemal wszystkie uliczki i place są zrewitalizowane w zakresie nawierzchni z kostki brukowej. Tam nawet kobiety w szpilkach nie mają obaw chodzić na spacery.

    • 1 0

  • Wszystkie nasze polskie drogi powinny być wpisane na listę konserwatora zabytkow jako dobro narodowe

    niespotykane w świecie.

    • 0 1

  • Myślałem, że takie rzeczy istnieją od dawna (2)

    • 19 3

    • Poprzedni konserwatorzy, zapewne z komunistycznym rodowodem, nie robili takich rzeczy.

      Podchodzili indywidualnie do każdego miejsca. Teraz będziemy mieli wytyczne jak ta lala.

      • 0 0

    • Konserwator z nadania PiSuaru pewnie każe najpierw wyremontować ulicę kaczyniaka :)

      • 2 0

  • HaHaHa...

    Przecież Konserwator za każdym razem i tak wydaje projektantom takie wytyczne...Do każdej ulicy trzeba podejść indywidualnie. Fajnie, po prostu "fajnie" jak wyda takie wytyczne, ale to działanie trochę pod publikę. Za każdym razem, w przypadku każdej ulicy, takie rzeczy są wypracowywane indywidualnie w trakcie rozmów z inspektorkami i inspektorami Konserwatora Zabytków.

    • 2 0

  • (6)

    Może konserwator w końcu sięgnie po rozum do głowy, że mamy XXI wiek. Zabytki, zabytkami, ale ludzie żyją i mieszkają tu i teraz!

    • 64 80

    • xxx (2)

      ludzie i deweloperzy cooo?

      • 13 9

      • (1)

        Gdzie mieszkasz? Pod mostem? Czy może jak większość w blokowiskach wybudowanych przez deweloperów!

        • 9 8

        • My chcemy szkło i ledy

          zabytki to za dobre dla nas. To nie Amsterdam czy Londyn.

          • 0 2

    • W czasie kiedy powstawała pierwotna zabudowa Głównego Miasta... (1)

      nawierzchnie ulic stanowił miejscami bruk z kamienia polnego (kocie łby), miejscami glinobitka i związane z tym błoto, kurz i pył.. W XX wieku wymyślono nawierzchnie t.zw. "bezpylne": asfalt lub płyty kamienne o dużych powierzchniach.
      Teraz wracamy do średniowiecza - brawo!!!

      • 9 14

      • a jeszcze wcześniej błoto, uklepana glina, może położone łodygi trzcin.

        • 5 0

    • Stare miasto to nie bieżnia

      Ma być po staremu

      • 5 11

  • Miasto Gdańsk na korepetycje do Elbląga, Wrocławia (2)

    Jakoś np. W Elblągu można było to zrobić z głową, uliczki ze starym historycznym brukiem, równo ułożonym, po bokach wygodne chodniki z płyt.
    We Wrocławiu, Krakowie cały rynek wybrukowany i wypłytowany, ale nie jakimś badziewiem z chin, ale porządną kostką granitową polską.
    Naprawdę wystarczy się przyłożyć pisząc warunki zamówienia/przetargu, ale nasze urzędasy to lenie patentowane - aby kopiuj wklej zrobić z jakiegoś marnego, po taniości projektu...

    • 5 2

    • Tylko że np. w Krakowie zastosowano własnie kostkę szlifowaną, oraz darowano sobie "nawierzchnie z XIX wieku". A właśnie na to nie zgadza się nasz konserwator.

      • 0 0

    • Elblag to wyjatkowe paskudztwo

      Smieja sie z tego w calej Polsce

      • 0 3

  • (2)

    Ten konserwator wszystko blokuje

    • 48 30

    • taaaaaa,a poprzednicy zakrywali oczy i na wszystko się zgadzali

      Pierwszy, który stanowczo postawił się układowi pomiędzy inwestorami, a miastem.
      Jeszcze nim powstał PIS, Strzok miał wystarczające kompetencje i doświadczenie, by zostać WKZ.

      • 1 1

    • Czego wymagac

      od czlowieka ktory zostal,jak za komuny pr,ywieziony w teczce z zadaniem postawionym prxez partie

      • 1 1

  • Ulice wysypać żużlem ze spalonego rosyjskiego importowanego przez PiS węgla z zagarniętego Ukrainie Donbasu. (1)

    Będzie swojsko i ekologicznie!

    • 3 0

    • Przyjedź i zobacz jak to wygląda na Stogach,dzielnicy Gdańska, którą zarządza samorząd

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane