- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (139 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (237 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (37 opinii)
- 4 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (81 opinii)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (168 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (198 opinii)
Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic
Powstaną wytyczne dla remontów nawierzchni ulic, chodników i placów w historycznym centrum Gdańska. Ma być w nich balans między wygodą spacerowiczów, a troską o historyczny charakter tych miejsc. Dokument, który będzie gotowy wiosną, opracowuje Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wspólnie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa.
Wynika to po części z tego, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ma wysokie wymagania w stosunku do remontów historycznych ulic. Stało się tak np. na ul. Ogarnej, gdzie projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową. Na przeszkodzie stanęła jednak znajdująca się pod asfaltem oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku.
Latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował także planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo.
Niewykluczone jednak, że urzędnikom - miejskim i konserwatorowi - ostatecznie uda się dojść do porozumienia w tych kwestiach.
Balans pomiędzy wygodą a historią
Ma temu pomóc powstający właśnie dokument. Opisane zostaną w nim wymogi dla projektantów, pracujących nad zmianami ulic w historycznym centrum Gdańska.
Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ zapowiada, że będzie w nich zachowany balans pomiędzy wygodą spacerowiczów, a historią miasta.
- Dokument dotyczy ulic nie tylko w Głównym Mieście, ale Starym Mieście, na części Długich Ogrodów, Biskupiej Górce, Dolnym Mieście i nielicznych już niestety fragmentach Wyspy Spichrzów, gdzie możliwe jest jeszcze zachowanie i remont historycznych nawierzchni - wylicza Marcin Tymiński. - O jego szczegółach na razie trudno mówić, ponieważ są one w trakcie opracowywania. Wiadomo jednak, że konserwator nie może zgodzić się np. na "zawężenie" ul. Szerokiej ogródkami restauracyjnymi, bo byłoby to niezgodne z dawnym charakterem najszerszej ulicy tej części miasta. Podobnie rzecz wygląda z historycznym brukiem na ul. Ogarnej, który nawet jeżeli został przykryty asfaltem, to nie może on zostać usunięty podczas remontu.
Propozycje dotyczące Długiego Targu
Propozycja konserwatora ma zostać przekazana władzom miasta. Podobnie jak rozwiązania dotyczące tymczasowego remontu nawierzchni Długiego Targu.
- Proponujemy m.in. komfortowy gładki pas centralny dla pieszych (przecinany jedynie obecnymi cienkimi liniami ciemnej kostki łupanej) i bliższe tradycyjnym formom pasy bruku łupanego wzdłuż elewacji Długiego Targu - tłumaczy rzecznik konserwatora.
Wcześniej, według planów miasta, na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach. Pośrodku traktu zaplanowano czerwoną, kamienną kostkę.
Zabytki w Trójmieście. Co warto zobaczyć?
Miejscy urzędnicy: wytyczne to krok w dobrym kierunku
Zdaniem miejskich urzędników inicjatywa konserwatora to krok w dobrym kierunku. Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że informacja o działaniach podjętych przez PWKZ do niego dotarła, choć konkretów dokumentu nie zna.
- Uważam, że to bardzo dobrze, że takie wytyczne powstają i zostaną oficjalnie przedstawione. Miasto ma bowiem dosyć ambitne plany rewitalizacji ulic w historycznym centrum Gdańska, w związku z czym prowadzone są spory - oczywiście merytoryczne - z wojewódzkim konserwatorem. Jest to całkowicie naturalne, a ich źródła upatruję w tym, że niedawno najwyraźniej lekko zmieniły się konserwatorskie zalecenia, czego wynikiem jest m.in. problem z remontem ulic Ogarnej czy Długiego Targu - mówi Mieczysław Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ dodaje, że w sprawie tej drugiej ulicy "trwa dyskusja", która ma doprowadzić do konsensusu między oczekiwaniami konserwatora a wizją miasta.
- Główne rozmowy dotyczą zwłaszcza tematu jakości ruchu pieszych po Długim Targu. Jesteśmy obecnie po kilku spotkaniach z konserwatorem, podczas których wymieniliśmy się wizjami dotyczącymi remontu traktu, również w tymczasowej wersji - podsumowuje Kotłowski.
Latem Drogą Królewską (ul. Długą i Długim Targiem) spacerują tłumy turystów. Film archiwalny.
Miejsca
Opinie (125) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-22 13:41
Ulica Długa , jest w opłakanym stanie , tam ta kostka to dramat , ciężko jechać wózkiem , jest to także zagrożenie upadkiem dla starszych ludzi , którzy np poruszają się za pomocą laski lub kul. Najwyższą pora by cos z tym zrobić ..
- 1 0
-
2020-01-19 11:01
Przecież takie wytyczne powinienen zawierać już MPZP w kartach terenów w rubrykach "warunki konserwatorskie".... (2)
Wtedy nowy PWKZ nie traciłby swojego cennego czasu na tak podstawowe rzeczy, które powinny być zawarte w prawie miejscowym (którym jest właśnie uchwalany przez Radę Miasta Gdańska MPZP, czyli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego). Jednak Biuro Rozwoju Gdańska odwala popelinę sporządzając plany dla Gdańska i wpisując w kartach terenów "warunki konserwatorskie" metodą "Ctrl C - Ctrl V". Szkoda na to podatków gdańszczan!
- 2 1
-
2020-01-19 13:22
No właśnie.... (1)
- 1 0
-
2020-01-20 17:27
Dlaczego tak nie jest???
- 0 0
-
2020-01-20 15:37
Przykładem Kraków
Na Starym mieście niemal wszystkie uliczki i place są zrewitalizowane w zakresie nawierzchni z kostki brukowej. Tam nawet kobiety w szpilkach nie mają obaw chodzić na spacery.
- 1 0
-
2020-01-20 10:53
Wszystkie nasze polskie drogi powinny być wpisane na listę konserwatora zabytkow jako dobro narodowe
niespotykane w świecie.
- 0 1
-
2020-01-18 18:04
Myślałem, że takie rzeczy istnieją od dawna (2)
- 19 3
-
2020-01-20 09:32
Poprzedni konserwatorzy, zapewne z komunistycznym rodowodem, nie robili takich rzeczy.
Podchodzili indywidualnie do każdego miejsca. Teraz będziemy mieli wytyczne jak ta lala.
- 0 0
-
2020-01-19 13:31
Konserwator z nadania PiSuaru pewnie każe najpierw wyremontować ulicę kaczyniaka :)
- 2 0
-
2020-01-20 09:28
HaHaHa...
Przecież Konserwator za każdym razem i tak wydaje projektantom takie wytyczne...Do każdej ulicy trzeba podejść indywidualnie. Fajnie, po prostu "fajnie" jak wyda takie wytyczne, ale to działanie trochę pod publikę. Za każdym razem, w przypadku każdej ulicy, takie rzeczy są wypracowywane indywidualnie w trakcie rozmów z inspektorkami i inspektorami Konserwatora Zabytków.
- 2 0
-
2020-01-18 18:03
(6)
Może konserwator w końcu sięgnie po rozum do głowy, że mamy XXI wiek. Zabytki, zabytkami, ale ludzie żyją i mieszkają tu i teraz!
- 64 80
-
2020-01-18 18:50
xxx (2)
ludzie i deweloperzy cooo?
- 13 9
-
2020-01-18 19:14
(1)
Gdzie mieszkasz? Pod mostem? Czy może jak większość w blokowiskach wybudowanych przez deweloperów!
- 9 8
-
2020-01-20 09:16
My chcemy szkło i ledy
zabytki to za dobre dla nas. To nie Amsterdam czy Londyn.
- 0 2
-
2020-01-18 18:59
W czasie kiedy powstawała pierwotna zabudowa Głównego Miasta... (1)
nawierzchnie ulic stanowił miejscami bruk z kamienia polnego (kocie łby), miejscami glinobitka i związane z tym błoto, kurz i pył.. W XX wieku wymyślono nawierzchnie t.zw. "bezpylne": asfalt lub płyty kamienne o dużych powierzchniach.
Teraz wracamy do średniowiecza - brawo!!!- 9 14
-
2020-01-18 21:50
a jeszcze wcześniej błoto, uklepana glina, może położone łodygi trzcin.
- 5 0
-
2020-01-18 19:54
Stare miasto to nie bieżnia
Ma być po staremu
- 5 11
-
2020-01-19 10:06
Miasto Gdańsk na korepetycje do Elbląga, Wrocławia (2)
Jakoś np. W Elblągu można było to zrobić z głową, uliczki ze starym historycznym brukiem, równo ułożonym, po bokach wygodne chodniki z płyt.
We Wrocławiu, Krakowie cały rynek wybrukowany i wypłytowany, ale nie jakimś badziewiem z chin, ale porządną kostką granitową polską.
Naprawdę wystarczy się przyłożyć pisząc warunki zamówienia/przetargu, ale nasze urzędasy to lenie patentowane - aby kopiuj wklej zrobić z jakiegoś marnego, po taniości projektu...- 5 2
-
2020-01-20 08:53
Tylko że np. w Krakowie zastosowano własnie kostkę szlifowaną, oraz darowano sobie "nawierzchnie z XIX wieku". A właśnie na to nie zgadza się nasz konserwator.
- 0 0
-
2020-01-19 12:45
Elblag to wyjatkowe paskudztwo
Smieja sie z tego w calej Polsce
- 0 3
-
2020-01-18 18:20
(2)
Ten konserwator wszystko blokuje
- 48 30
-
2020-01-20 08:44
taaaaaa,a poprzednicy zakrywali oczy i na wszystko się zgadzali
Pierwszy, który stanowczo postawił się układowi pomiędzy inwestorami, a miastem.
Jeszcze nim powstał PIS, Strzok miał wystarczające kompetencje i doświadczenie, by zostać WKZ.- 1 1
-
2020-01-20 06:51
Czego wymagac
od czlowieka ktory zostal,jak za komuny pr,ywieziony w teczce z zadaniem postawionym prxez partie
- 1 1
-
2020-01-20 06:53
Ulice wysypać żużlem ze spalonego rosyjskiego importowanego przez PiS węgla z zagarniętego Ukrainie Donbasu. (1)
Będzie swojsko i ekologicznie!
- 3 0
-
2020-01-20 07:03
Przyjedź i zobacz jak to wygląda na Stogach,dzielnicy Gdańska, którą zarządza samorząd
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.