• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersje wokół przebudowy ul. Necla

Michał Sielski
18 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zapowiedzi remontu ul. Necla pamiętają nawet jej najstarsi mieszkańcy, ale nie wszystkim podoba się planowany zakres prac. Zapowiedzi remontu ul. Necla pamiętają nawet jej najstarsi mieszkańcy, ale nie wszystkim podoba się planowany zakres prac.

Okazuje się, że nie każdy remont ulicy cieszy jej mieszkańców. Gdynianie z ul. NeclaMapka na Kamiennej Górze mają pretensje do urzędników, że planowane jest wycięcie drzew, by wyznaczyć więcej miejsc parkingowych.



Czy o szczegółach remontów powinni decydować mieszkańcy?

Przypomnijmy:
  • ul. Necla zostanie wyremontowana za 2 054 130,40 zł;
  • za tę kwotę powstanie nowa ulica, kanalizacja deszczowa i oświetlenie;
  • zamontowane zostaną progi zwalniające;
  • wyremontowane będą chodniki;
  • powstaną nowe miejsca parkingowe;
  • będzie też plac do zawracania.


Mogłoby się wydawać, że to doskonała wiadomość dla mieszkańców tej ulicy, zwłaszcza że - jak sami przyznają - plany remontu były już 20 lat temu. Ale zakres prac nie wszystkim się podoba.

Mieszkańcy: stracimy dużo zieleni



- Po szczegółowej analizie specyfikacji zamówienia budowy naszej ulicy mamy wrażenie, że głównym celem tej inwestycji jest zwiększenie liczby płatnych miejsc postojowych (SPP), niestety kosztem zieleni. Planowana jest redukcja trawników, wycinka drzew i krzewów - mówi pan Michał, nasz czytelnik i członek zarządu jednej z trzech wspólnot mieszkaniowych przy ul. Necla.
Mieszkańcy przekonują, że stojące wzdłuż ulicy samochody w większości nie należą do nich. To bowiem jedno z niewielu miejsc w okolicy, gdzie parkowanie jest jeszcze bezpłatne. Wprowadzenie strefy płatnego parkowania z pewnością ograniczyłoby liczbę aut i miejsc parkingowych dla nikogo by nie brakowało.

- Martwi nas, że zwiększenie tych niepotrzebnych miejsc parkingowych odbędzie się kosztem redukcji zieleni, trawników, kwietników, krzewów i drzew. W inwentaryzacji zieleni naliczyliśmy usunięcie w sumie 29 sztuk. Wiele z nich było latami pielęgnowane przez mieszkańców "w czynie społecznym". Teraz to zostanie po prostu zniszczone i bezpowrotnie utracone - denerwuje się nasz rozmówca.

Dwa razy więcej miejsc parkingowych, sześć drzew do wycięcia



Urzędnicy przyznają, że zieleń rzeczywiście częściowo będzie musiała ustąpić samochodom.

- Wobec kolizji z projektowanym układem drogowym nie udało się pozostawić całej istniejącej zieleni. Do usunięcia w większości przypadków są krzewy i żywopłoty, drzew do usunięcia jest sześć. Projekt został pozytywnie uzgodniony z Wydziałem Ogrodnika Miasta. W zamian za usuwaną zieleń zostaliśmy zobowiązani do rekompensaty przyrodniczej, co przedstawione zostało w projekcie zieleni - podkreśla Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.
Dodaje także, że o wyznaczenie miejsc postojowych na całej długości ulicy wielokrotnie wnioskowali jej mieszkańcy.

- Wariant uwzględniający miejsca prostopadłe zapewnia największą ich liczbę. Koncepcja drogowa wykazała, że usytuowanie miejsc postojowych w układzie prostopadłym (60 miejsc postojowych) względem równoległego (30 miejsc) zwiększa ich liczbę o 100 proc. Wobec powyższego miejsca postojowe zostały zaprojektowane w układzie prostopadłym na całym odcinku ulicy Necla. Rozwiązanie takie przyczyni się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa użytkowników drogi, bo prostopadły układ miejsc postojowych pozwoli na bezpieczne wsiadanie i wysiadanie użytkowników pojazdów bez konieczności wejścia na pas ruchu oraz zapewni maksymalną liczbę miejsc postojowych - dodaje Arkadiusz Trzeciak.

Opinie (76) 3 zablokowane

  • ....

    Postawią doniczki?
    W tym Gdynia najlepsza.

    • 10 2

  • (1)

    Jak się czyta prawidłowo nazwę ulicy, Necla czy Nekla?

    • 1 7

    • tak jak się pisze, to nazwisko kaszubskie

      • 3 0

  • Ale mieszkańcom nie chdozi o zielen a o płatne parkowanie! (1)

    Tutaj chodzi tylko i wyłacznie o płatne parkowanie. Necla, przez obecną szerokość i układ nie ma wyznaczonych miejsc - a zatem meiszkańcy parkują za darmo!
    W strefie Płatnego Parkowania za darmo!
    Rozumiecie ten paradoks?
    Remont i nowa organizacja ruchu jest słuszna i powinno to być już wiele lat temu przeprowadzone!

    • 4 11

    • warto z mieszkańcami rozmawiać

      Wyzwaniem jest przedstawienie sensownej wizji polityki miejskiej prowadzącej do redukcji liczby samochodów posiadanych i wykorzystywanych przez mieszkańców niejednokrotnie do niepotrzebnych przejazdów (np. na odległość mniejszą niż 3 km).

      • 0 0

  • Zarząd Gdyni deklaruje realizowanie programu Klimatycznego Centrum

    ale jednocześnie realizuje cząstkowe projekty przebudowy ulic niezgodne z deklarowanymi celami. Brak pomysłu na komunikowanie sensu prowadzonych zmian i brak spójności tej polityki, która powinna doprowadzić do redukcji liczby samochodów posiadanych i wykorzystywanych przez mieszkańców tego skądinąd potencjalnie pięknego miasta. Drzewa cięte w celu zwiększenia liczby miejsc do parkowania w pobliżu centrum - nonsens strategiczny.

    • 10 1

  • Ja tu widzę brak chęci do porozumienia i upieranie się przy swoich racjach. Z większą winą po srtonie urzędników.

    Dlaczego tak myślę? To proste. Można było opracować projekt z zachowaniem większej ilości zieleni. I to jest problem nie tylko Gdyni. Elastyczność w poszukiwaniu rozwiązań to widać towar deficytowy?

    • 8 1

  • Drzewa są święte! Dają nam tlen! Chronią przed, wiatrem, deszczem i przed nagrzewaniem się kwartałów!

    • 11 0

  • spoko. jak się któreś drzewo połamie i wpadnie do kuchni albo sypialni, to będzie płacz, że

    nikt tego nie pilnował

    • 2 9

  • O proszę...

    ... jak wycinać drzewa pod miejsca parkingowe, to pełen luz. Beton drogowy trzyma się mocno :(

    • 9 0

  • Rozwiazanie rodem z lat 70ych

    Mieszkam w Wiedniu. Tutaj przy remontach ulic kasuje sie polowe miejsc postojowych i sadzi za to drzewa. Liczba samochodow na 1000 mieszkancow w Wiedniu 372, w Gdyni 612. Co wam sie wydaje postepem moi drodzy, jest krokiem w tyl...

    • 8 3

  • Miasto kontra mieszkańcy

    Najpierw miasto zrobi więcej miejsc parkingowych, a potem postawi parkomaty, albo trzeba będzie wykupić abonament. To nie jest teren należący do miasta. Niech pozwolą mieszkańcom samym
    zadecydować o swoi terenie, a nie robić swoje (urzędowe) geszefty.

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane