• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korytarz Gdański - za jaką cenę ?

W.W, Z.K
13 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 

Długo zastanawialiśmy się dlaczego Pan Prezydent upiera się przy tym, żeby Trasa Lęborska (TL) przebiegała przez Osowę. W końcu było pięć innych wariantów. Jaka była przyczyna "trzęsienia ziemi" w UM i Biurze Rozwoju Gdańska gdy okazało się, że Rada Miasta nie odrzuciła naszych protestów? Trasa Lęborska stanowi przysłowiowy czubek góry lodowej.



Chodzi najprawdopodobniej o Wielofunkcyjną Halę Widowiskowo-Sportową, ukochane dziecko Pawła Adamowicza oraz Jacka Karnowskiego. Najnowocześniejsza w Polsce, na 15 tys. widzów, ma zostać oddana do użytku wiosną 2007 roku.

Czy taka hala jest Gdańskowi potrzebna ? Jeden z radnych powiedział nam: "... Hala to taki barejowski Miś epoki późnego postkomunizmu. Wie Pan ile ludzi i firm się na tym dorobi ? Adamowicz odejdzie, ale megalityczny pomnik jego władzy pozostanie."

Zamiast tej hali można by zbudować 26 basenów, dwa razy tyle zwykłych hal sportowych, albo ze 200 boisk i pewnie tyle samo parków. Czy Olivia i Hala AWF pękają w szwach ? Czy ktoś się zastanowił ile będzie nas kosztować utrzymanie tego kolosa ? To pójdzie z naszych podatków... Skoro dotychczasowe obiekty nie są w pełni wykorzystywane, po co budować kolejny obiekt, który nie zarobi na swoje utrzymanie.

Jaki ma to związek z TL? Tej wielkości obiekt widowiskowo- sportowy wymaga dogodnego dojazdu. Hala bez drogi jest jak samolot bez lotniska. Odgrzebano więc koncepcję Trasy Zielonej (TZ), dwupasmowej autostrady biegnącej od granicy z Sopotem, brzegiem Żabianki, przecinającej Jelitkowo, Przymorze, Brzeźno, tereny postoczniowe aż do mostu wantowego. Most wantowy wreszcie się na coś przyda

Z punktu widzenia regionu TZ jest marginalna. Aglomeracja Trójmiejska z faktu swego kształtu, potrzebuje porządnej trasy średnicowej. Taka była właśnie idea drogi czerwonej, którą zarzucono.

Trasa Zielona stanowić będzie najkrótsze połączenie pomiędzy węzłem Wysoka i Olszynka. Fundusze na wykonanie Trasy Zielonej będą pochodzić w większości z Uni. Zapewne łatwo udało się je pozyskać gdyż lobby niemieckie jest wysoce zainteresowane w stworzeniu korytarza transportowego VIA HANZEATICA (tranzyt zachód-wschód). Za sfinansowanie realizacji Trasy Zielonej władze zgodziły się na przeprowadzenie korytarza tranzytowego w bezpośrednim sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i rekreacyjnych.

Podłączenie Via Hanzeatica do węzła Wysoka spowoduje iż ciężki ruch samochodowy zostanie wprowadzony do miasta. Bezpowrotnej degradacji ulegną ekologiczne tereny pasa nadmorskiego, jedyne miejsce rekreacji dla setek tysięcy mieszkańców Gdańska.

Realizacja TZ jest bardzo zaawansowana. Gotowe i uchwalone są wszystkie szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego w pasie przebiegu tej trasy. Nota bene duże połacie Gdańska planów zagospodarowania nie posiadają. W budżetach lat 2004-2008 zarezerwowano gigantyczne środki na realizację tej inwestycji.

Z drugiej strony zamknięcie Wielkiej Ramy komunikacyjnej Gdańska ma stanowić obwodnica południowa łącząca węzeł w Straszynie z węzłem Olszynka. W chwili obecnej plany zagospodarowania zostały zawieszone. Nie przeznaczono żadnych środków w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym (WPI) To mocny dowód na to, że głównym korytarzem VIA HANZEATICA ma być Trasa Zielona!

W tej tak ważnej dla Gdańska sprawie nie przeprowadzono żadnych konsultacji społecznych. Prawdopodobnie mało który z mieszkańców zagrożonych dzielnic jestem świadom faktu, że lada moment nastąpi rozpoczęcie budowy. Osowa jest ostatnim brakującym ogniwem dla realizacji tej błędnej naszym zdaniem koncepcji. Dlatego tak zależy Panu Adamowiczowi na zamknięciu sprawy !
W.W, Z.K

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161)

  • Pusto w głowie

    Jak można takie trasy budowac w tak pięknych terenach .W głowie sie nie miesci.Taka droga to powinna omijac miasto.Wiecej aut wiecej chorob a co tam i tak jesteśmy w czołorce zapadalności na choroby nowotworowe i psychiczne.Radni i tak wybuduję sobi domy i zadbaja o to aby nie przechodziła tamtendy taka droga.

    • 0 0

  • Ta droga przez Gdańsk to nonsens podobnie jak autostrada przez Warszawę

    Gdańsk potrzebuje obwodnicy.

    • 0 0

  • Dąbrowę proszę zostawić w spokoju, jestesmy za trasą..

    Czy pan Wolański to przypadkiem nie syn adwokata Włodzimierza Wolańskiego,tego od "pomroczności jasnej",jeżeli tak to nie ma się co dziwić! W sposób pokrętny weszło się w posiadanie terenów budowlanych to teraz w sposób pokrętny broni sie ich wartości!!! Nie ma to jednak nic wspólnego z interesem mieszkańców Osowy ,Chwaszczyna czy Dąbrowy!!!

    • 0 0

  • Androny plecie LS

    ... a nie ja. Nigdy nie wypowiadałem się o jakimklwiek portalu, lecz o konkretnych i prawdziwych osobach z Osowy. Do tych właśnie osób próbuje nawiązywać LS w jego chorej krucjacie.

    • 0 0

  • co by tu oprotestować

    Doradźcie mi , co mam oprotestować, od kogo pobrać ekoharacz?
    Co mi tam interes ogółu, liczy sie tylko moja kasa
    zapłacicie 2 000 000 będziecie mogli budować lęborską

    • 0 0

  • Kim jest LS?

    To Leszek Stępniak - właściciel wypożyczalni kaset video i sezonowej podupadającej firmy budowlanej w dzielnicy Osowa, domorosły literat i nawiedzony męczydusza, który pcha się we wszystko, byle zostać zauważonym. Dość mętna postać tak zwany cichociemny. Intrygant i nieobliczalny aczkolwiek tchórzliwy oszołom. Ogromne ambicje i brak kompetencji oraz kasy. Do niedawna nie istniał w swojej dzielnicy. Wypłynął dzięki osowa.com

    • 0 0

  • LS

    Zarzuca Pan przedmówcy anonimowość, a sam podpisuje się inicjałami.Nie ma się czego wstydzić. Mało jest osób piszących tak dużo, a jednocześnie przekazując tak mało sensownych argumentów

    • 0 0

  • Belmondo

    Pomieszanie z poplątaniem. Portal Osowa.com nigdy nie protestował przeciwko budowie Selgrosa i Renka. Nikt z redagujacych portal nie jest radnym dzielnicy Osowa. Łatwo to sprawdzić ale widać Jean Paul woli pleść androny.
    Jako zaangażowany w rozwój nowoczesnego Gdańska obywatel, zapewne brał udział w wyborach samorządowych. Także i jego przedstawiciele w Radzie Miasta, radni uznali, że wiele naszych argumentów ma sens. Demokracja i społeczeństwo obywatelskie kojarzą się jednak galijskiemu Jasiowi z możliwoscią anonimowego artykułowania komentarzy oderwanych od rzeczywistości. Poboczne komentarze litościwie zmilczę.

    • 0 0

  • A ja pamiętam Wolańskiego ze studiów

    Już wtedy zapowiadał się na idiotę

    • 0 0

  • Jednak bardzo wiele

    ... cennego czasu straciły inwestycje, takie jak RENK lub SELGROS wskutek działań "znakomitego" duetu, o którym uprzednio wspomniałem. Tacy ludzie działają przeciwko Miastu, którego - jako Rada Dzielnicy Osowa - nie powinni być przeciwnikami. Szanuję ICH zapatrywania, jednak - wraz z tuymi zapatrywaniami - powinni zamieszkać na wsi !!! Nowoczesne miasta bowiem, nie mogą stanowić skansenów agroturystycznych. Nad każdym z naszych domów może (i powinna) "zawisnąć" autostrada - mieszkańcy Trójmiasta. Brak na to zgody - skutkować musi wyprowadzką na wieś.
    Po prostu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane