• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kościerska się zmieni. Jak? Jeszcze nie wiadomo

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Ulica Kościerska stanowi dzisiaj najkrótsze i najbezpieczniejsze dla rowerzystów połączenie Osowy z Oliwą.
  • Tak wygląda ulica Kościerska wczesną wiosną.
  • Tak wygląda ulica Kościerska wczesną wiosną.
  • Asfaltowa droga łącząca rejon Matarni (ul. Słowackiego) z Doliną Radości.
  • Asfaltowa droga łącząca rejon Matarni (ul. Słowackiego) z Doliną Radości.
  • Asfaltowa droga łącząca rejon Matarni (ul. Słowackiego) z Doliną Radości.

Powstanie plan zagospodarowania dla ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska - leśnego traktu łączącego Oliwę i Osowę. Pomysł utwardzenia tej drogi wywołał w ostatnich tygodniach duży sprzeciw radnych Oliwy. Po drugiej stronie sporu są radni Osowej, rowerzyści i miejscy urzędnicy.



Jak powinna wyglądać ulica Kościerska?

Przyjęcie uchwały o sporządzaniu planu zagospodarowania jest pierwszym etapem, który pozwoli zmienić przeznaczenie gruntów leśnych na nieleśne i tym samym budowę utwardzonej drogi rowerowej. "Za" głosowało 26 radnych, sześciu było przeciwnych, dwóch się wstrzymało.

Dlaczego dla budowy drogi rowerowej, która połączy górny taras z dolnym przyjęto wariant ul. Kościerskiej?

- Istnieje możliwość budowy dziś drogi rowerowej wzdłuż ul. Spacerowej, ale ta będzie modernizowana wraz z budową tunelu pod Pachołkiem. Na razie nie ma dokumentacji, a więc nie jest wiadome, gdzie dokładnie będzie przebiegać ta ulica [plan zagospodarowania rezerwuje tylko przestrzeń pod drogę, nie wyznacza dokładnego układu chodników, pasów ruchu itp.] - tłumaczył we wtorek Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przeciwko utwardzeniu biegnącej przez las ulicy Kościerskiej protestowali od początku radni Oliwy. Uważają oni, że utwardzenie drogi masą bitumiczną (popularnie zwaną asfaltem) oraz instalacja przydrożnego oświetlenia jest niedopuszczalną ingerencją w przyrodę.

Zdaniem radnych Oliwy, rowerzyści powinni podróżować wzdłuż ruchliwiej ul. Spacerowej, a następnie żwirową drogą technologiczną wykonaną niedawno przez leśników. Dalej należałoby wykonać brakujący odcinek do wiaduktu nad obwodnicą.

- Na granicy z planowaną drogą leży rezerwat przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy". Zwiększony ruch turystyczny w tym miejscu, zwiększy prawdopodobieństwo zaśmiecania i dewastacji tego terenu. Realizacja tej drogi i wprowadzenie tam ruchu samochodów komunalnych [zwykłe auta nie miałyby prawa tam wjeżdżać - dop. red.] spowoduje wzrost zanieczyszczenia powietrza i może negatywnie wpłynąć na chronione w rezerwacie rośliny - napisali w swojej uchwale radni dzielnicy Oliwa.

Czytaj też: Radna Oliwy Ewelina Sobańska: Zbyt duża ingerencja w przyrodę Doliny Ewy

Jednak zdaniem Marka Piskorskiego, utwardzenie ul. Kościerskiej nie zaszkodzi przyrodzie, lecz jej pomoże.

- Dziś woda z błotem, która płynie ulicą Kościerską, zalewa rezerwat. Budowa drogi rowerowej z rynsztokami sprawi, że woda opadowa będzie mogła być skierowana do naturalnych cieków, a nie rezerwatu. Dodatkowo wyremontowany zostanie kolektor, który dziś przecieka.

Czytaj także: argumenty Rogera Jackowskiego z Gdańskiej Kampanii Rowerowej za utwardzeniem ul. Kościerskiej

W czwartek okazało się, że budowa drogi asfaltowej przez las budzi wątpliwości także u radnych opozycji.

- Nie potrafię sobie wyobrazić drogi asfaltowej przez las. Dobrym wzorcem, jak zrealizować takie połączenie może być droga z Matarni do Matemblewa zobacz na mapie Gdańska - sugerował podczas sesji Kazimierz Koralewski, radny Prawa i Sprawiedliwości.

Ripostował jednak Piotr Borawski z Platformy Obywatelskiej.

- To akurat zły przykład, ponieważ po dwóch latach od powstania tej drogi, nie nadaje się ona do niczego. Ta inwestycja została stracona. Zasugerował on natomiast, by o formie wykonania drogi (utwardzony grunt lub masa bitumiczna) dyskutować podczas tworzenia planu zagospodarowania, a nie na etapie uchwały, która rozpoczyna tę procedurę.

Krzysztof Więcki (PiS) obawiał się z kolei, że droga posłuży za skrót nie tylko pojazdom komunalnym. - Jeżeli ta droga będzie asfaltowa, to tam samochody będą jeździć częściej niż teraz. Wystarczy posiadać odpowiedni klucz do szlabanów.

Wątpliwości radnych budziła również szerokość obszaru, jaki zostanie objęty nowym planem. Jest on kilkukrotnie szerszy niż sama droga. Wyjaśniała to radnym Małgorzata Chmiel z PO.

- Chodzi o pas szerokości 30 metrów, ale to nie oznacza, że drzewa zostaną wycięte na takim obszarze. Po prostu w korytarzu o takiej szerokości trzeba tak wytyczyć drogę, by wyciąć jak najmniej drzew. Nie ma to nic wspólnego z wyłączeniem z produkcji leśnej. Sama droga będzie mieć nie więcej niż 2,5-3,5 metra szerokości - uspokajała Małgorzata Chmiel (PO), przewodniczą Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska.

W Trójmiejskim Parku Krajobrazowym już teraz istnieją drogi asfaltowe, z których korzystają spacerowicze oraz rowerzyści. W ten sposób wykonane jest m.in. połączenie rejonu Matarni z Doliną Radości zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (384) 4 zablokowane

  • Wyrównać i będzie git

    • 8 2

  • precz z asfaltem (5)

    Moim zdaniem, droga spacerowo-rowerowa szer. ca 4 m winna zostać wykonana z kruszywa kamiennego i żwirku z dodatkiem środków utwardzających. Takie ścieżka leśna o charakterze parkowym jest w pasie nadmorskim między Brzeźnem a Jelitkowem oraz Sopotem a Orłowem. Bardzo dobrze się jeździ rowerami i spaceruje. Będzie tanio ekologicznie.

    • 23 4

    • tobie najwyrazniej sie mózg juz dawno skruszył (1)

      • 1 5

      • mówię o tym bo w ciągu 10 lat przejechałem rowerem ca 40 tyś. km a mózg mam bardziej sprawny niż chodziłem pieszo.

        • 2 0

    • to pojedz tam rowerem miejskim na slikach (2)

      i pogadamy, bo na razie to opisujesz to, co widziałeś w telewizji. Sciezka z Sopotu do Gdyni już jest rozmyta, a i ponowej ledwo dało rade jechać. Ścieżka z Matarni do Matemblewa nie nadaje się do niczego.
      Do tego takie ścieżki trzeba odwadniać, bo są podatne na erozję, to oznacza duże skarpy i odpływy w rejonie rezerwatu. Asfalt ich nie potrzebuje.....

      • 4 2

      • Ta trasa nie jest dla ścigantów i rolkarzy tylko dla spacerowiczów i i dla turystyki rowerowej.

        • 3 0

      • Jeżeli są porządnie wykonane i są wypukłe a nie wklęsłe to nie są rozmywane. Każda droga musi mieć odwodnienie nawet szutrowa.

        • 1 0

  • (9)

    Rada dzielnicy Oliwy kolejny raz sie kompromituje.Zachowują sie jak urzędniczy beton do których nic nie dociera!! A nie po to zostali wybrani by swoje wydzimisie stosować tylko po to by pomagać mieszkańcom a mieszkańcy chca drogi rowerowej !!Te bzdury które wyssane z palce opowiadają są poniżej krytyki tamta droga jest uczęszczana tłumnie przez rowerzystów tylko ze obecnie mogą się nią poruszać głównie ludzie na góralach tak jest zapiaszczona jej utwardzenie jest konieczne bo niestety droga nie będzie na spacerowej dokończona!Stare przysłowie na urzędasów którym w głowie sie poprzewracało jest zawsze aktualne jak pies ogrodnika sam nie zje i nikomu nie da.Licze ze Urząd miasta stanie na wysokości zadania i będzie przegłosowana budowa tej drogi bo kilku napuszonych nie może decydować o tym co będzie służyło większości mieszkańcom całego Gdańska!!

    • 13 20

    • (5)

      TPK tego nie zatwierdzi

      • 2 2

      • (4)

        Tpk nic nie musi zatwierdzac:)

        • 3 2

        • (3)

          skoro są plany zniszczenia rezerwatu przyrody, to raczej TPK ma tu coś do powiedzenia.

          • 5 3

          • Zniszczenia

            Jaaaaasne ;)

            • 2 0

          • rezerwatu nikt nie ruszy (1)

            droga przebiega w jego pobliżu, a nie przez rezerwat

            • 2 2

            • droga bezpośrednio przylega do rezerwatu. Inwestycja w planowanym kształcie oznacza koniec rezerwatu.

              • 3 1

    • mieszancu na co ci utwardzenie ??

      bo w swoich bialych adidaskach w bialym dresiku i w bialej koszulce ublocisz sie ???

      nie zdajesz sobie sprawy ze po utwardzeniu "wepchna sie tam" wbrew zakazowi samochody ,motocykle i skutery .

      Koscierska przebiega wzdłuż rezerwatu przyrody !!!

      tak jak jest jest dobrze

      • 5 3

    • Skompromitowała się p. radna Chmiel (1)

      Nie mając argumentów próbowała szantażować radnych dzielnica Oliwa. P. Jackowski (rowerowy lobbysta) nie mając też argumentów próbował personalnych podchodów w stosunku do radnej Sobańskiej. Czy mamy akceptować standardy obecne na Białorusi?

      • 3 5

      • A bo to pierwszy raz.
        To ona m.in. jest inicjatorką największych zadym w mieście związanych np. z Pasem Nadmorskim.

        • 0 2

  • BETON (2)

    Najlepiej wszystko zalejcie betonem po co zieleń. Jeszcze troche i rower sprzedam bo braknie terenów leśnych do jeżdzenia. Jak chcą twardych dróg rowerowych to w mieście ich pod dostatkiem

    • 11 7

    • widać myślenie sportowca

      Osowianie nie mają jak bezpiecznie dojechać rowerem do pracy. Wielu boi się jazdy Spacerową. Dziwiłem się, dopóki sam tamtędy nie przejechałem.

      • 4 0

    • Ale na górnym tarasie też mieszkają ludzie. W TPK masz kilkaset kilometrów nieutwardzonych dróg do jeżdżenia rekreacyjnego i te 4 km Kościerskiej wiele w tej kwestii nie zmieni a znacznie ułatwi rowerowe polączenie komunikacyjne Osowy z Oliwą. Przestań siać panikę, bo nikt nie chce betonować wszystkiego.

      • 4 2

  • ul.Kościerska

    Co tam rowerzyści , łatwiej i szybciej wywiozą drewno z lasu. Jeszcze trochę zostało do wycięcia.

    • 11 6

  • zostawcie koscierska w spokoju (2)

    nie trzeba utwardzac , modernizowac i niewiadomo czego .taka jaka jest jest dobra

    • 18 13

    • słuchaj głabie dzieki takim jak ty to by do dzisiaj koła nawqet niewynaleziono

      a poco przeciez bryczką tez mozna jechac na drewnianych kołach:)

      • 5 1

    • dobra dla kogo?

      chyba stacji paliw, bo ludzie w korku na Spacerowej stoją, nie mając innej alternatywy komunikacyjnej

      • 6 0

  • niech zostawia koscierska ci radni smieciarze

    mieszkam tu 30 lat niech radni Gdanska smieciarze lepiej zajma sie to jedyna dzielnica Gdanska czyli oliwa ktora nie ma supermarketu czyli biedronka itp a koscierska niech zostawia ulice w spokoju mieszkam zreszta bardzo blisko

    • 12 5

  • (5)

    Tak czytam wasze opinje na temat drogi która ma rzekomo zaszkodzić rezerwatowi . Jako argumęty podajecie zwiększenie ruchu oświetlenie i fakt że zaras będą tamtędy jeździć samochody. Dla wiedzy wszystkich zainteresowanych, kościerska tak jak każda droga leśna jest obecnie używana przez nadleśnictwo jako droga gospodarcza którą jeździ ciężki sprzęt jak nie wierzycie wystarczy się wybrać i zobaczyć jak rozjeżdzone są tam drogi. A dla niedowiarków wystarczy wejść do lasu a cvo jakiś czas stoją ustawione znaki z informacją że to drogi gospodarcze i (uwaga)należy uważać na ciężki sprzęt.

    • 7 7

    • (3)

      Dla rezerwatu największym zagrożeniem jest zmiana stosunków wodnych, a to właśnie planowane jest w związku z budową drogi 'aby woda nie płynęła drogą do rezerwatu tak jak teraz, tylko została odprowadzona rynsztokami do strumienia'. To jest zabicie rezerwatu.

      • 7 4

      • (2)

        Przecież tam od lat jest kanalizacja deszczowa, tylko z powodu nieszczelnego kolektora cały syf właśnie wylewa się do rezerwatu.

        • 6 1

        • (1)

          W lesie nie ma syfu. Ten rezerwat potrzebuje wody.

          • 4 4

          • W lesie jest syf. Z kolektora który jest nieszczelny

            Asfalt nie zmienia stosunków wodnych jak to pięknie określłeś

            • 6 3

    • Leśnicy korzystają z tej drogi sporadycznie

      A że dewastują leśne dukty, to inna sprawa. De facto, to nie oni tylko firmy przez nich wynajęte. Ale odpowiedzialność spada na nich.
      Gdyby z tego duktu zrobić normalną ulicę, to będzie koniec rezerwatu na 100%.
      Dla rowerów wystarczy nieco poprawić nawierzchnię i zrobić symboliczną meliorację w celu usunięcia błota z drogi.

      • 8 0

  • A ja właśnie czekam na porządną nawierzchnię

    Dojeżdżam do Oliwy regularnie i jeżdżę Kościerską. I nie piszcie tu że Węglowa czy inna droga jest lepsza. Kościerska do Oliwy 4 km. Węglowa 8 km. Czyli od Owczarni jest taka różnica że Kościerską jestem już w Oliwie a Węglową dopiero na końcu Doliny Radości przy basenach rybnych. I teraz nie ma dnia żebym się nie usyfił. Taka prawda. Pod górę wracałbym Kościerską ale wali z kolektora (o który pseudoekolodzy jakoś nie protestują) a że pod górę się szybciej oddycha i że mi się już tak nie śpieszy to mogę ewentualnie Węglową. Więc zróbcie tak jak jest Reja, Bytowska czy Klesza to nawet szosowcy nie będą blokować pod górę Spacerowej. Bo na to też narzekacie, przecież.

    • 14 7

  • fff

    przeciesz jest tam droga wylozona kostka brukowa juz za niemca, jest rzykryta warstwa ziemi, asfalt nie jest potrzebny, pozatym w tym lesie nie ma grzybow to brdziej park krajobrazwy niz las hehehhee

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane