- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (275 opinii)
- 2 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (243 opinie)
- 3 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (486 opinii)
- 4 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (137 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
- 6 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (154 opinie)
Krok do budowy Trasy Nowej Abrahama. Budowa najwcześniej za kilka-kilkanaście lat
Gdańsk rozpoczyna przygotowania do budowy trasy Nowej Abrahama, która połączy rejon pętli tramwajowej Zaspa z przystankiem PKM Gdańsk Brętowo. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowej drogi oraz trasy tramwajowej. Ostateczny kształt połączenia oraz jej przebieg poznamy za dwa lata. Jeszcze dłużej poczekamy na budowę.
Teraz marzenia urbanistów nabierają szans na realizację. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłasza właśnie przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Wykaże ono, w jakiej formie i jakim przebiegu wybudować układ drogowy i tramwajowy. Ponadto wskazane będą możliwości podziału inwestycji na etapy.
Wśród propozycji znajduje się m.in. odejście od budowy łącznika tramwajowego pętli Strzyża - Zaspa na rzecz połączenia tramwajowego przez ul. Kołobrzeską czy wprowadzenie tramwaju na odcinek al. Grunwaldzkiej, między ulicami Wojska Polskiego i Kołobrzeską.
Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady
W zakresie układu drogowego analizie poddane zostaną odcinki:
- Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
- Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)
W zakresie układu tramwajowego analizie poddane zostaną odcinki:
- Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
- Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
- Wita Stwosza (odcinek 4)
- Bażyńskiego (odcinek 5)
- Kołobrzeska (odcinek 6)
- Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
- Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)
Trasa Nowa Abrahama: propozycje rozwiązań oraz analiza przebiegu
Gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:
- analizy ruchu,
- wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
- określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
- określenie klasy i parametrów drogi,
- określenie uwarunkowań środowiskowych.
Ponadto biuro projektowe, które zostanie wyłonione w przetargu, przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych.
Opracowanie za dwa lata, realizacja za kilka-kilkanaście lat
Na przygotowanie STEŚ przewidziano dwa lata od momentu podpisania umowy.
Dopiero w kolejnych etapach, po wyborze najlepszego wariantu, będzie możliwe ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz wykonawcę robót budowlanych (o ile uda się wygospodarować środki na realizację).
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-07-05 10:05
Te prace to chyba tylko po to (8)
Żeby planiści, urzędnicy, firmy projektowe i wykonawcze miały robotę. Przecież układ tramwajowy miasta Gdańska a już w szczególności na północy miasta jest domknięty conajmniej od 30 lat i nie ma potrzeby budowy żadnych nowych linii tramwajowych w tym obszarze.
- 14 41
-
2022-07-05 11:07
Bzdura
na kółkach. Układ jest liniowy, niepraktyczny i nie obejmuje największych i najważniejszych skupisk i relacji.
- 2 9
-
2022-07-05 10:41
No nie jest. (1)
chcąc jechać z Żabianki na Piecki tramwajem trzeba jechać przez centrum na około.
Trochę słabo.- 27 1
-
2022-07-05 14:58
A poco masz tłuc sie tramwajem jak mozesz jechac tam autobusem
- 4 5
-
2022-07-05 10:47
Czyżby zbliżały się kolejne wybory?
- 11 3
-
2022-07-05 10:56
Mimo, że jestem z południa, to twierdzę, że na północy nie jest on domknięty. (3)
Brakuje tak naprawdę tras omijających Dworzec, bo tamta trasa się korkuje, a mieszkańcom brakuje szybkiej alternatywy dla auta gdy, ktoś chce przejechać PN-PD.
Czyli gdy mieszkasz na południu, a potrzebujesz się dostać na uniwerek lub do pracy w korpo (Alchemia lub OBC), to tak naprawdę nie masz alternatywy dla auta, którego nie masz i tak gdzie zaparkować. A jazda hulajnogą i rowerem nie zawsze wchodzi w grę.- 73 7
-
2022-07-05 18:33
Ludzie sobie spokojnie mieszkają
A ci chcą im głośne tramwaje puszczać pod oknami. Na szczęście te ich projekty nigdy nie ujrzą światła dziennego.
- 1 2
-
2022-07-05 12:33
problem ten ma rozwiązać PKM na południu
- 8 1
-
2022-07-05 11:07
Polak potrafi
Południe rozgrzebane jeszcze przez wiele dziesięcioleci, północ nadal niedomknięta. Tak typowo po naszemu.
- 7 2
-
2022-07-05 10:27
(10)
Tramwaj na Bazyńskiego Kołobrzeskiej - tak
Tramwaj na Kościuszki (obok dworca we Wrzeszczu) - tak
Tramwaj na Wyspiańskiego - tak
Tramwaj wzdłuż Potokowej (od Brętowa) i Słowackiego do Wrzeszcza - tak
Łącznik PKM w stronę Oliwy od przystanku Strzyża - tak
Tramwaj wzdłuż PKM - bardzo słaby pomysł
Ulica wzdłuż PKM -Tramwaj na Bazyńskiego Kołobrzeskiej - tak
Tramwaj na Kościuszki (obok dworca we Wrzeszczu) - tak
Tramwaj na Wyspiańskiego - tak
Tramwaj wzdłuż Potokowej (od Brętowa) i Słowackiego do Wrzeszcza - tak
Łącznik PKM w stronę Oliwy od przystanku Strzyża - tak
Tramwaj wzdłuż PKM - bardzo słaby pomysł
Ulica wzdłuż PKM - mega słaby pomysł
Wszystkie auta i tak będą się korkować na mega rondzie (skrzyżowaniu) jakie by powstało na Niedźwiedniku. Za 20 lat może jednak będą inne możliwości podróżowania po mieście niż własny samochód.
I przede wszystkimi komunikacja miejska - bus pasy, linie tramwajowe, linie kolei podmiejskiej.
Proszę oto gotowa analiza STEŚ za miliony monet.
Dlaczego nie ma buspasa (drogi dla karetek i straży) na linii tramwajowej Nowej Warszawskiej? Bo nikt nie myśli w tych wszystkich biurach projektowych i wydziałach miasta.- 92 33
-
2022-07-05 21:32
Wszystko zależy od punktu widzenia
Dla mnie mieszkającego na Wojska Polskiego tylko Nowa Abrahama ma sens i nie wiem, czy zauważyłeś, ze jej najważniejszym założeniem jest fragment od pętli strzyza do pętli przy Rzeczpospolitej. To super ważny kawałek
1) bo takiego połączenia w kierunku zaspy/dolnego wrzeszcza w tej okolicy brakuje i to nie tylko tramwajowego, ale tezDla mnie mieszkającego na Wojska Polskiego tylko Nowa Abrahama ma sens i nie wiem, czy zauważyłeś, ze jej najważniejszym założeniem jest fragment od pętli strzyza do pętli przy Rzeczpospolitej. To super ważny kawałek
1) bo takiego połączenia w kierunku zaspy/dolnego wrzeszcza w tej okolicy brakuje i to nie tylko tramwajowego, ale tez samochodowego 2) bo w okolicy jest rezerwa terenowa, pętla tramwajowa i nie ma problemu z układem torów 3) dzięki temu przy awarii tramwaju na trasie jest więcej możliwości objazdu 4)przedłużenie do potokowej logicznie wpisuje się w całość nawet bez ulicy- spowoduje większa chęć korzystania z komunikacji miejskiej ludzi na moreniejaki właściwie masz argument przeciwko tramwajowi wzdłuż pkm oprócz tego, ze słaby pomysł? Daje świetne połączenie alternatywne dla ponad 40 minutowej podróży autobus + tramwaj z moreny w okolice uniwersytetu, ale również na zaspę, do oliwy/ jelitkowapkm jeździ za rzadko.
Z kolei Bażyńskiego i kołobrzeska to chyba tylko po to, by było bliżej o 500m ludziom z biurowców, bo do uniwerku już teraz większość studentów wysiada przy pętli. Do tego wyburzenia w okolicy uniwerku- bo tramwaj musi jeszcze wykręcić, wiadukt pod torami kolejowymi - ogólnie jest tam wąsko i stanowi to wąskie gardło- puszczenie tam tramwaju to totalne zakorkowanie tej okolicy. Sama kolobrzeska i chłopska niby szerokie, ale po dołożeniu tramwaju zrobi się mega ciasno.
Tramwaj wzdłuż nowej Słowackiego i do legionów - to, ze go tam nie ma to największa zbrodnia popełniona na komunikacji w Gdańsku, ale tego już się nie da odwrócić.
Tramwaj na Wyspiańskiego- na mapie wyglada fajnie, ale tam po prostu nie ma miejsca- trzeba by wyłączyć ruch samochodowy, a w tej okolicy i tak jest on duży, wiec efektem byłoby totalne zakorkowanie okolic hallera i dmowskiego/Słowackiego.
Łącznik pkm w stronę oliwy- bez sensu, dokąd ta kolejka ma jechać? I tak jest mało kursów, jak będzie jechała w dwie strony to tylko zmniejszy jej atrakcyjność...- 0 1
-
2022-07-05 21:06
No tak tramwaj wzdłuż Hynka to zły pomysł bo wygodnickim "ekologom" zrobi problem kawałek przejść do "Bisnes Senter" i "szklanych domów". Mam tą samą propozycję co zawsze rzucacie. Jak wam dojazd sprawia problem to kupcie mieszkanie w okolicy pracy. Prosta sprawa.
- 3 0
-
2022-07-05 14:06
Tramwaje będą wycieczkowe
Z przystanku początkowego na końcowy 2 godz. I kto je będzie obsługiwał? ZTM motorniczych z Indii zatrudni
- 6 4
-
2022-07-05 13:44
Tramwaj na Bazyńskiego Kołobrzeskiej - nice to have ale brak miejsca i konieczność przebudowy wiaduktu - zapomnij
Tramwaj na Kościuszki (obok dworca we Wrzeszczu) - "zapomniało się" uwzględnić tory na wiaduktach
Tramwaj na Wyspiańskiego - zapomnij - kto przebuduje wiadukt? Poza tym, to stary Wrzeszcz i ma swoją wartość a komunikacja nieTramwaj na Bazyńskiego Kołobrzeskiej - nice to have ale brak miejsca i konieczność przebudowy wiaduktu - zapomnij
Tramwaj na Kościuszki (obok dworca we Wrzeszczu) - "zapomniało się" uwzględnić tory na wiaduktach
Tramwaj na Wyspiańskiego - zapomnij - kto przebuduje wiadukt? Poza tym, to stary Wrzeszcz i ma swoją wartość a komunikacja nie jest tam priorytetem.
Tramwaj wzdłuż Potokowej (od Brętowa) i Słowackiego do Wrzeszcza - chyba że zębata kolejka górska...
Łącznik PKM w stronę Oliwy od przystanku Strzyża - już problemy z wiaduktem na Zaspie pokazały, że nie w technice kłopot. Biorąc pod uwagę zmianę czoła, może i dobry pomysł al wtedy praktycznie Wrzeszcz jest wyeliminowany. Pociągi do Kartuz mogą z Gdyni jeździć... ;)
Tramwaj wzdłuż PKM - konieczność, Potokowa ma zbyt duże nachylenie a wiadukt PKM zablokował inne rozwiązania
Ulica wzdłuż PKM - na nasypach?!
"Dlaczego nie ma buspasa" - bo kosztowałoby to 3x tyle.
A brak kasy to podstawowy problem...- 6 1
-
2022-07-05 11:39
Tramwaj jest najwiekszym szkodnikiem wmiecie powinien byc zastepowany buspasami i autobusami tak własnie robi sie na całym (1)
Co roku liczba autobusów bezmisyjnych rosnie o 100% technika autobusów jest rozwijana co roku sdą nowoczesniejsze. Tramwaj to relikt PRLU nie jest rozwijany jest 100razy bardziej kosztowny od uaobusów i buspasów i awaryjnowc w GDA jest 100 razy wieksza!I co najciekawsze wtedy zamiast niego jedzie własnie autobus i sie okazuje ze jest bardziej efektywny na tej samej trasie co tramwaj
- 6 32
-
2022-07-05 12:32
wszystko 100 razy lub o 100% Ty jest ekspert nie ma co
- 8 2
-
2022-07-05 11:28
Tramwaj wzdłuż PKM - bardzo słaby pomysł
Wręcz przeciwnie. Dopóki z mojego punktu startowego w postaci przystanku Warneńska, żeby dotrzeć do biur w Oliwie - muszę się przesiadać tramwaj -> PKM -> tramwaj, dopóty do Oliwy będę jeździł samochodem (na parkowanie mnie stać). Wystarczy popatrzeć na mapy sieci tramwajowej, aby wiedzieć, że ten martwy kikut na przystanku Brętowo bardzo mocno szkodzi konkurencyjności transportu publicznego w Gdańsku.- 6 10
-
2022-07-05 11:14
a po co tory, trakcja i buspas, jak może być sam buspas za 1/4 ceny? (2)
infrastruktura tramwajowa jest kosztowna, mało użyteczna i do tego szpetna
- 7 21
-
2022-07-05 15:00
Popierwsze jazda tramwajem niejest wygodniejsza przeciwnie jest niewygodna i gdybys miał mózg wiedział bys ze
sa autobusy bez emisyjne które nie wymagają baterii .Tramwaj raz ze jest niewygodny to jeszce sie psuje minimum raz dziennie !
- 4 14
-
2022-07-05 12:11
A po to, że tramwaje są dużo wygodniejsze i nie potrzeba do nich baterii.
- 17 5
-
2022-07-05 10:04
Trasa nigdy nie powstanie, jak większość - kasa w błoto (15)
To naprawdę trzeba mieć nie pokolei w głowie będąc prezydentką, żeby co róż pozwalać tyle kasy wydawać (marnować) na jakieś analizy tras, które nigdy nie powstaną
Cały projekt choćby Nowej świętokrzyskiej czeka już od 20 lat, i co? G#w%nooo
Czy Cały projekt Nowej Jabłoniowej, który ma już z 5 lat opóźnienia....- 23 19
-
2022-07-05 10:25
No bo nowa jabłoniowa i nowa świętokrzyska to kontrproduktywne inwestycje (2)
W zasadzie to one są szkodliwe, wydają się pomocne tylko ludziom, którzy najdalej w przód widzą czubek maski własnego auta. Nie wiem jak można wierzyć że dobudowanie trasy świętorzystkiej nie spowoduje, że utkniesz w korku na Havla, na AK, na Małomieskiej, na Trakcie, a potem jeszcze parę razy na Grunwaldzkiej. To już dzieci w piaskownicy wiedzą, że woda z dużego wiaderka nie zmieści się do mniejszego, a dorośli kierowcy dalej swoje.
- 5 11
-
2022-07-05 11:07
Proponowałbym zapoznać się z projektem (1)
Nowa Świętokrzyska powstanie drogowo tylko jako 1x1, czyli dla kierowców wiele ona nie poprawi, ale za to zlikwiduje korek na skrzyżowaniu Niepołomnicka/Świętokrzyska, które tak naprawdę blokuje ruch. Wbrew pozorom ruch aut nie jest tam aż tak duży, aby miał spowodować jakiś wielki zator na Havla po ostatniej przebudowie. Raczej wpłynie na niego
Nowa Świętokrzyska powstanie drogowo tylko jako 1x1, czyli dla kierowców wiele ona nie poprawi, ale za to zlikwiduje korek na skrzyżowaniu Niepołomnicka/Świętokrzyska, które tak naprawdę blokuje ruch. Wbrew pozorom ruch aut nie jest tam aż tak duży, aby miał spowodować jakiś wielki zator na Havla po ostatniej przebudowie. Raczej wpłynie na niego nieznacznie. Ale najważniejsze, że nowa świętokrzyska będzie posiadała buspas i dzięki temu obecna KM nie będzie stała w korku i będzie szybko dojeżdżała do pętli. I nawet jeżeli nagle zacznie się Havla korkować, to jeżdżący autem będą mieli wybór zmiany na KM, bo obecnie nie mają żadnej alternatywy, bo autobus stoi z nimi w korku.
Co do Jabłoniowej, to także tylko rozszerzenie o buspas i poprawa przebiegu, Bo nie ma tam mowy o przeszarzeniu drogi. A co do tych propozycji to jeżeli tramwaj puszczą kołobrzeską/Grunwaldzką, to samochodziarze dostaną po głowie, bo zostanie zabrane na obu ulicach po 1 pasie w każdą stronę- 3 2
-
2022-07-05 12:46
Nowa swietokrzyska nie będzie miała buspasa
Doczytaj sobie projekt zgłoszony do Olskoego Ładu. Muszą zrobić miejsce na pkm :)
- 2 0
-
2022-07-05 10:11
ta trasa jest bardzo potrzeba i ma racje bytu (3)
wiec powstanie, kwestia kiedy.
w mojej ocenie nalezy jesc mala lyzka i wybudowac najpierw ulice i potrzebne odcinki tramwajowe, a dopiero pozniej zainwestowac w drogie tory. inaczej naprawde potrwa to kilkanascie lat a slowaka juz jest cale zakorkowane- 9 11
-
2022-07-05 10:59
Ale na drogi nie będzie dofinansowania (2)
A na tramwaj będzie. Więc większa możliwość, że powstanie tramwaj niż tramwaj +droga. Coś podobnego co jest przy warszawskiej. Co do korków, to mocno boli, ale czuję, że cena benzyny z nami zostanie a tym samym korki będą same powoli znikać. Problem w tym, że miasto póki co nie jest gotowe, aby przyjąć tak duży wzrost chętnych na Komunikację miejską.
- 7 3
-
2022-07-05 16:31
będzie jak z "węzłami przesiadkowymi"
kasa jest na patologię...
Szczególnie gdy realizowana rzecz jest butem wciskana w ramki finansowania...- 3 0
-
2022-07-05 11:41
zbdura kompletna na autobusy i buspasy tak samo jest dofinansowanie i to praktycznie na 100% a na tyrawaj maksymalnie połowe
- 1 4
-
2022-07-05 10:23
Obawiam się, że to nie jest tak, jak Ci się wydaje (7)
Żeby kiedykolwiek móc rozpocząć jakąś dużą, infrastrukturalną inwestycję, jak trasa tramwajowa, kolejowa, drogowa czy duży obiekt kubaturowy, przygotowania do tego muszą zacząć się wiele lat wcześniej. Zwykłemu człowiekowi trudno sobie wyobrazić ile roboty papierkowej trzeba wykonać, by móc zacząć budowę albo "tyko" wystąpić o jakiś
Żeby kiedykolwiek móc rozpocząć jakąś dużą, infrastrukturalną inwestycję, jak trasa tramwajowa, kolejowa, drogowa czy duży obiekt kubaturowy, przygotowania do tego muszą zacząć się wiele lat wcześniej. Zwykłemu człowiekowi trudno sobie wyobrazić ile roboty papierkowej trzeba wykonać, by móc zacząć budowę albo "tyko" wystąpić o jakiś dofinansowanie. To trwa lata i jest zwykle znacznie bardziej skomplikowane niż sama fizyczna budowa.
Takie plany trzeba robić wcześniej, żeby za te 5-7 lat wyjąć gotową dokumentację z szuflady (raczej 30 kartonów dokumentów z magazynu) i cyk - złożyć w jakimś konkursie, dostać forsę i zacząć budować.
Wspominasz o Nowej Świętokrzyskiej: być może umknęła Ci informacja podana 30 maja, że rząd przeznaczył 65 mln zł na budowę Nowej Świętokrzyskiej. Było to możlwie właśnie dlatego, że lata wcześniej zrobiono te wszystkie projekty i zdobyto decyzje środowiskowe.- 49 10
-
2022-07-05 11:36
Po 5-7 latach w szufladzie bardzo duzo sie zmienia a przede wszystkim uzgodnienia z właścicielami różnych sieci tracą ważność
- 4 1
-
2022-07-05 10:28
ten Ogryzek Jednopasmowy do Kampinowskiej nazywasz Nową Swietokrzyska? Proszę Cię xd (5)
Nowa Swietokrzyska to miała byc trasa przez południe do węzła Kowale, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i trasą tramwajową / pkm / buspas a nie to coś to nawet z Niepołomicką się nie połączy
- 6 6
-
2022-07-05 10:53
Dobrze, że o tym wspominasz ;) (4)
Ten, jak to piszesz "ogryzek", powstanie w takiej formie wyłącznie dlatego, że rząd daje tyle, ile daje - a nie więcej. Natomiast projekt zakłada, że gdy kiedyś na tę inwestycję znajdzie się więcej pieniędzy, to na trasa będzie mogła zostać rozbudowana. Dobre projekty w takich sytuacjach zakładają etapowanie, które pozwala na działanie w sytuacji,
Ten, jak to piszesz "ogryzek", powstanie w takiej formie wyłącznie dlatego, że rząd daje tyle, ile daje - a nie więcej. Natomiast projekt zakłada, że gdy kiedyś na tę inwestycję znajdzie się więcej pieniędzy, to na trasa będzie mogła zostać rozbudowana. Dobre projekty w takich sytuacjach zakładają etapowanie, które pozwala na działanie w sytuacji, gdy np zwiększy się dotacja lub znajdą się dodatkowe pieniądze.
Władzom Gdańska może wiele zarzucić, np. trwonienie pieniędzy na bzdury, propagandę itp. ale w mojej ocenie projekty inwestycyjne przygotowują akurat dość dobrze.- 11 9
-
2022-07-05 12:49
Wojt, daj spokój,szkoda czasu na Twoje pisanie. Rzeczowymi i sensownymi argumentami nic tutaj nie wskórasz.
- 2 0
-
2022-07-05 12:44
Tak dobrzec ze jak cały projektu nowej świętokrzyskiej był gotowy
Z buspasami i tramwajem to go wywalili do kosza i stwierdzili ze jednak pkm i pyk, wszystko od nowa trzeba :)
- 3 0
-
2022-07-05 12:42
(1)
Przygotowuje je beznadziejnie. A dlaczego? A no dlatego że już w 2008 roku było wiadomo że południe będzie się rozbudowywać rejonach Niepołomicka, Wielkopolska i dalej w stronę Starogardzkiej, a tym czasem nie zrobiono przez tyle lat nic, aby taką inwestycje zacząć przygotowywać. Zganianie na rząd że dał tyle kasy jest też niesmaczne? Ja się pytam ile kasy przez 15 lat zarezerwowało na nią miasto?
- 2 0
-
2022-07-05 12:50
Masz w jego komentarzu odpowiedź, ale piszesz, jakbyś go w ogóle nie przeczytał.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.