• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę rozpoczęcia prac na Międzytorzu

Patryk Szczerba
11 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada złożony przez PKP i Grupę Inwestycyjną Semeko wniosek w sprawie utworzenia spółki celowej, by zabudować teren Międzytorza w Gdyni, co jest kolejnym krokiem do poszerzenia centrum miasta.



Chciałbyś zamieszkać na Międzytorzu?

Na 14-hektarowej działce zwanej Międzytorzem, znajdującej się po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, uchwalonej w 2017 roku planem zagospodarowania przestrzennego, dopuszczono powstanie galerii handlowej połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Zabudowa Międzytorza: PKP w porozumieniu z Semeko



Teren ma zabudować firma Semeko (jest właścicielem części), która w 2015 roku została wybrana przez utworzoną przez PKP spółkę Xcity Investment do komercyjnego zagospodarowania Międzytorza. Gdynia miałaby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i nowego fragmentu ul. Władysława IV.

Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa nowej dzielnicy Międzytorze może wynieść nawet 345 tys. m kw.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerowali przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.

To jednak wciąż nieoficjalne informacje. Na Międzytorzu nic się nie dzieje. Niewiele wiadomo również o postępach w procesie inwestycyjnym.

Rok temu pojawiła się informacja, że Bank Ochrony Środowiska SA i Grupa Semeko SA podpisały list intencyjny o współpracy w finansowaniu realizacji projektu.

Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał wniosek dotyczący utworzenia wspólnego przedsiębiorcy w celu realizacji projektu.

Zgodnie z przepisami, aby koncentracja była w ogóle możliwa, wniosek musi przejść pozytywną weryfikację UOKiK.

- Przedmiotem zgłoszenia jest koncentracja polegająca na zamiarze utworzenia przez wnioskodawców wspólnych przedsiębiorców dla celów realizacji wspólnego przedsięwzięcia w zakresie zagospodarowania nieruchomości położonej w Gdyni na terenie dzielnicy Śródmieście, pomiędzy ulicami Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego, Wendy oraz projektowaną ulicą Nową Węglową, poprzez zagospodarowanie tej nieruchomości, komercjalizację zespołu budynków, które zostaną wybudowane na ww. nieruchomości, oraz finalnie sprzedaż wybudowanych lokali - czytamy w opisie koncentracji.
Przypomnijmy, że według zapowiedzi prace miały zacząć się w 2019 roku. Czy pozytywne rozpatrzenie wniosku przybliży nas do ich rozpoczęcia? Tego nie udało się nam dowiedzieć, bo obydwa podmioty oszczędnie dawkują informacje na temat inwestycji.

Międzytorze: PKP z pozytywną opinią zarządu i rady nadzorczej



- Projekt Gdynia Międzytorze jest na etapie procedowania. Czekamy na ostateczną decyzję właścicielską, jesteśmy po zgodach korporacyjnych, czyli zgodzie zarządu i opinii rady nadzorczej. Czekamy na decyzję właścicielską, myślę, że w najbliższym czasie ją uzyskamy i projekt będzie realizowany - mówił wiosną Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, po konferencji poświęconej wynikom Grupy PKP za 2018 rok.
Krążą także różne daty zakończenia inwestycji. Przewija się 2026 rok, w którym Gdynia będzie świętowała 100-lecie powstania, jak i rok 2029. Podobnie jest z wartością inwestycji - rozbieżności są duże, a wskazywane kwoty wahają się od 700 mln euro do nawet miliarda euro.

Władze Gdyni przypominają z kolei, że Międzytorze jest częścią większego projektu.

- Śródmieście Morskie Gdyni to zakrojony na bardzo szeroką skalę projekt wpisany w Strategię Rozwoju Miasta. W jego ramach powstaje od podstaw zupełnie nowa dzielnica - nowoczesne śródmieście. Intensywnie rozwija się część tego terenu położona najbliżej linii wody - w bezpośrednim sąsiedztwie Sea Towers mamy już hotel Marriott z zapleczem konferencyjnym i budynek biurowy wykorzystywany przez bank i nowy ogólnodostępny ciąg spacerowy, dalej marinę jachtową. Obok, na Molo Rybackim, powstaje bardzo prestiżowe osiedle mieszkaniowe. W miejscu dawnego centrum Gemini firma Vastint buduje kompleks mieszkaniowo-usługowy z atrakcyjną przestrzenią publiczną. Mocno zaawansowana jest budowa osiedla Portova. Port ma już wykonawcę nowego terminala, który sprawi, że morska dzielnica stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. Międzytorze jest kolejnym terenem, który zmieni oblicze, a właściwie - należałoby powiedzieć - zyska nowe życie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Miejsca

Opinie (214) 10 zablokowanych

  • Pomysł ok ale zacznijmy inwestycję od napisu wielka arka (1)

    Tak dla kurażu....

    • 32 3

    • wielka Lechia

      ot, co

      • 2 0

  • Nowa czeropasmowa droga do centrum??

    To jeszcze więcej szrotow. Czy oni upadli na głowę??

    • 24 13

  • (1)

    Drzewa wycinają, tory likwidują więc powolutku coś się dzieje.

    • 21 5

    • to modernizacja Gdynia-Port

      a nie budowa "międzytorza"

      • 3 1

  • A już w 2050 roku to na pewno skończą...

    PKP równie punktualnie i sprawnie buduje jak przewozi pasażerów. No, ale jak senatorskie głowy w PKP ponad rok zastanawiają się nad podjęciem decyzji właścicielskiej, to nic dziwnego że żółwie myk-myk...

    • 13 3

  • Gdynia:

    Jeden krok w przód dwa w tył.

    • 22 9

  • Opinia wyróżniona

    Na wizualiacjach między budynkami zawsze placyki, parasolki, zieleń, autobusiki. (5)

    A potem - w rzeczywistości - parking i trzypasmówka, bo kwik januszy "hurr durr każdy ma dwa samochody/a jak ja dojadę/gdzie ja zaparkuję" zagłusza resztki zdrowego rozsądku.

    • 114 15

    • (1)

      Kak mnie smieszy to hurr durr..co to za kretynstwo jest?

      • 3 13

      • Morr Dorr...

        • 1 0

    • No i jest więcej miejsca dla biegaczy!

      • 4 0

    • Tu się nawet nie kryją z tym, że będzie wielki plac betonowy i może 3 drzewka które uschną

      Pierwszy obrazek - najprościej, najszybciej, może jombami byłoby jeszcze taniej to wyłożyć.
      Tu nie chodzi o las w mieście ale hektary nieprzepuszczalnej powierzchni to chyba nie to na co czekamy. W czasie ulewy piach z tych hektarów zapcha studzienki. W czasie upałów jak ostatnio, będzie tam jak w piecu, nie będzie tam żywej duszy, inaczej dostanie udaru a jak się potknie to się pewnie poparzy.

      Odpowiedzi "to wyprowadź się na wieś", "to kup i zbuduj" są powtarzane do obrzydzenia i nie mają większego sensu. Gdzie jest architekt miejski, ogrodnik miejski? Serio goły beton to prestiż? Albo kostka bauma - nie mówię o tym projekcie ale ogólnie - nawet między jezdniami nagminnie w 3mieście, byle się grzało bardziej niż trawnik i utrudniało retencję (i byle zlecenie dla zaprzyjaźnionej firmy brukarskiej wpadło).

      • 15 2

    • komunikacja i parkingi pod ziemią

      • 1 3

  • Czy jest szansa na remont Wiśniewskiego w tym rejonie bo dziury i tarka.

    • 18 2

  • a ta szubienica to dla kogo?

    • 12 2

  • Wstyd mi było pokazywać gosciom zagranicznym te slamsy na ulicy Jana z Kolna. (4)

    • 25 9

    • Mi wstyd pokazywać skwer relikt PRLu

      • 13 2

    • po co zabierać tam gości zagranicznych? czy w "programie" miałeś też Meksyk? (2)

      • 6 3

      • trzymaj się z dala od Meksyku.

        Ludzie sobie tam spokojnie żyją, powoli modernizująć otoczenie.
        Czyba miałeś na myśli "Pekin" gdzie miasto dało ciała i sprzedało ludzi?

        • 9 3

      • Sami się tam zabierają.

        Są tam przystanki na Obłuże i Oksywie. W czasie Opener'a pełno ludzi tam wsiada. Jeżdżą też stamtąd na prom. Więc miejsce mało reprezentacyjne.

        • 4 0

  • jak się do tego ma modernizacja stacji Gdynia Port?

    za 1,5Tpln?
    Jakieś fakty dokonane?

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane