• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę rozpoczęcia prac na Międzytorzu

Patryk Szczerba
11 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada złożony przez PKP i Grupę Inwestycyjną Semeko wniosek w sprawie utworzenia spółki celowej, by zabudować teren Międzytorza w Gdyni, co jest kolejnym krokiem do poszerzenia centrum miasta.



Chciałbyś zamieszkać na Międzytorzu?

Na 14-hektarowej działce zwanej Międzytorzem, znajdującej się po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, uchwalonej w 2017 roku planem zagospodarowania przestrzennego, dopuszczono powstanie galerii handlowej połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Zabudowa Międzytorza: PKP w porozumieniu z Semeko



Teren ma zabudować firma Semeko (jest właścicielem części), która w 2015 roku została wybrana przez utworzoną przez PKP spółkę Xcity Investment do komercyjnego zagospodarowania Międzytorza. Gdynia miałaby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i nowego fragmentu ul. Władysława IV.

Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa nowej dzielnicy Międzytorze może wynieść nawet 345 tys. m kw.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerowali przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.

To jednak wciąż nieoficjalne informacje. Na Międzytorzu nic się nie dzieje. Niewiele wiadomo również o postępach w procesie inwestycyjnym.

Rok temu pojawiła się informacja, że Bank Ochrony Środowiska SA i Grupa Semeko SA podpisały list intencyjny o współpracy w finansowaniu realizacji projektu.

Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał wniosek dotyczący utworzenia wspólnego przedsiębiorcy w celu realizacji projektu.

Zgodnie z przepisami, aby koncentracja była w ogóle możliwa, wniosek musi przejść pozytywną weryfikację UOKiK.

- Przedmiotem zgłoszenia jest koncentracja polegająca na zamiarze utworzenia przez wnioskodawców wspólnych przedsiębiorców dla celów realizacji wspólnego przedsięwzięcia w zakresie zagospodarowania nieruchomości położonej w Gdyni na terenie dzielnicy Śródmieście, pomiędzy ulicami Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego, Wendy oraz projektowaną ulicą Nową Węglową, poprzez zagospodarowanie tej nieruchomości, komercjalizację zespołu budynków, które zostaną wybudowane na ww. nieruchomości, oraz finalnie sprzedaż wybudowanych lokali - czytamy w opisie koncentracji.
Przypomnijmy, że według zapowiedzi prace miały zacząć się w 2019 roku. Czy pozytywne rozpatrzenie wniosku przybliży nas do ich rozpoczęcia? Tego nie udało się nam dowiedzieć, bo obydwa podmioty oszczędnie dawkują informacje na temat inwestycji.

Międzytorze: PKP z pozytywną opinią zarządu i rady nadzorczej



- Projekt Gdynia Międzytorze jest na etapie procedowania. Czekamy na ostateczną decyzję właścicielską, jesteśmy po zgodach korporacyjnych, czyli zgodzie zarządu i opinii rady nadzorczej. Czekamy na decyzję właścicielską, myślę, że w najbliższym czasie ją uzyskamy i projekt będzie realizowany - mówił wiosną Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, po konferencji poświęconej wynikom Grupy PKP za 2018 rok.
Krążą także różne daty zakończenia inwestycji. Przewija się 2026 rok, w którym Gdynia będzie świętowała 100-lecie powstania, jak i rok 2029. Podobnie jest z wartością inwestycji - rozbieżności są duże, a wskazywane kwoty wahają się od 700 mln euro do nawet miliarda euro.

Władze Gdyni przypominają z kolei, że Międzytorze jest częścią większego projektu.

- Śródmieście Morskie Gdyni to zakrojony na bardzo szeroką skalę projekt wpisany w Strategię Rozwoju Miasta. W jego ramach powstaje od podstaw zupełnie nowa dzielnica - nowoczesne śródmieście. Intensywnie rozwija się część tego terenu położona najbliżej linii wody - w bezpośrednim sąsiedztwie Sea Towers mamy już hotel Marriott z zapleczem konferencyjnym i budynek biurowy wykorzystywany przez bank i nowy ogólnodostępny ciąg spacerowy, dalej marinę jachtową. Obok, na Molo Rybackim, powstaje bardzo prestiżowe osiedle mieszkaniowe. W miejscu dawnego centrum Gemini firma Vastint buduje kompleks mieszkaniowo-usługowy z atrakcyjną przestrzenią publiczną. Mocno zaawansowana jest budowa osiedla Portova. Port ma już wykonawcę nowego terminala, który sprawi, że morska dzielnica stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. Międzytorze jest kolejnym terenem, który zmieni oblicze, a właściwie - należałoby powiedzieć - zyska nowe życie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Miejsca

Opinie (214) 10 zablokowanych

  • O Kilka lat... (1)

    ... za późno, duży armator kontenerowy, jeden z czołowej 5, szukał powierzchni biurowej dla biura typu share service. Niestety perspektywa 2022 lub 2023 powierzchni biurowej w Gdyni dla tylu osób zdecydowała o wyborze Gdańska. Wraz z otwarciem tego centrum w Gdańsku przeniesie się też biuro agencyjne z Gdyni. Brawo Gdynia !!

    • 8 2

    • Oj weź daj spokój! Pan prezydent głowił się w tamtym czasie nad ukoronowaniem działań naszej super drużyny piłkarskiej i igrzyskami dla gawiedzi. Jakieś kontenery....kto to słyszał?

      • 1 1

  • A moze

    Może jakieś firmy ściągnąć do Gdyni a nie zmieniać plan przestrzenny tylko i wyłącznie pod blokowiska (w nowym wydaniu) troche przesada

    • 8 0

  • pracownik

    Miedzytorze temat walkowany zawsze ptzed wyborami az wymiotowac sie chce.Firma semeko zbiera kase ma budowach w Redzie zeby mogla wziasc kredyt na miedzytorze.Wiec jeszcze troche poczekamy

    • 6 1

  • Od kilkunastu lat ma ruszyc ta zabudowa..

    W międzyczasie kilka lat temu zmieniono plan zagospodarowania i te wysokie budynki z wizualizacji są niezgodne z planem..

    • 4 0

  • Czyli zacznie się międzytorze a skończą przeładunki masowe w porcie. To samo zrobiliście z Dalmorem.

    • 11 1

  • Gdynia = beton, beton, beton

    Zabudowa Gdyni to ...beton, beton, beton. Nic więcej. Projektant, który to ostatecznie zatwierdzi powinien podpisywać się z imienia i nazwiska. Prawo powinno przewidywać bezpośrednią odpowiedzialność tego człowieka. Nawet jak się zwolni lub go zwolnią powinien odpowiadać karnie. Wtedy łapówy od deweloperów by się trochę ucięły.

    • 7 1

  • Mieszkanie między stacją towarową i osobową to czad. I te pociągi dające sygnał baczność o kazdej porze.

    • 6 0

  • za dużo betonu

    te wszystkie wieżowce zasłonią nam niedługo słońce....

    • 5 0

  • A co z pyłem i tzw. biomasą? (1)

    Obecnie ul. Polską często nie da się jechać przy otwartych oknach. Smród jest trudny do wytrzymania. Kto będzie chciał mieszkać przy magazynach które są ciągle wietrzone? Albo co gorsza co jakiś czas usypują hałdy na wolnym powietrzu... A potem jakiś urzędnik będzie wmawiał ludziom, że tak musi być bo to port. A za pozwolenie na budowę kasa wzięta.

    • 5 1

    • czy ktoś zmusza do zamieszkania w porcie?

      takie proste pytanie...

      • 1 0

  • Ja

    Zabetonujmy wszystko......moze jakis park z duza ilosvia zieleni .Chca bydowac osiedla a drogi masakryczne....

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane