• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • To nie ma sensu (6)

    Linia powinna zostać połączona z wyremontowaną najpierw linią Pruszcz-Żukowo w Kolbudach. Wtedy z Żukowa do centrum Gdańska jechałoby się pół godz i zmniejszyłaby się ilość aut w mieście.
    Budowa kolei do pętli Świętokrzyska nic nie da, ludzie nie przesiądą się z aut na tak krótki odcinek.
    Ale ważne są plany, intencje i mżonki.

    • 65 82

    • "Mżonki"? Może mrożonki?

      • 2 0

    • (1)

      Jak zawsze jakaś maruda z Żukowa

      • 14 9

      • Masz w Żukowie PKM

        Korzystasz?

        • 9 0

    • (1)

      Parking przy pętli świętokrzyska, jest zapchany, nawet jeśli chciałbym się przesiąść na tramwaj, to nie mam gdzie zostawić auta. Mieszkam za obwodnicą

      • 7 1

      • Jest rozwiązanie

        Można tam przenieść szkieletora z Jana z Kolna. Wtedy miejsc parkingowych wystarczy.

        • 7 1

    • To jest prawda, najpierw tam wybudować kolej, i dodatkowe parkingi przy miejscach przesiadkowych,

      • 2 3

  • (5)

    Mam nadzieję, że dożyję do momentu uruchomienia. 47 na karku. Od urodzenia Przymorze a od 5 miesięcy rejon Łostowic. Myślałem, że mieszkańcy południa przesadzają, ale teraz na własnej skórze poznaje uroki tych okolic. Mimo wszystko wolę ten rejon miasta. Przymorze zamienia się w wielki kołchoz, hotel na godziny i doby. Wieczorem Ukraiński króluje na ulicach i w sklepach Przymorza.
    SKM na południe to jedna z najważniejszych inwestycji w Gdańsku. 10x bardziej potrzebna niż tunel pod pachołkiem.

    • 46 5

    • to ile ukraińcy zarabiajo, ze polakuw nie stać? coś tu bardoz jest nie tak! (2)

      • 2 4

      • Np. z mieszkania 68 m robi się 4 małe pokoje. (1)

        Po 2 osoby w pokoju za 500 od 1. I biznes się kręci.

        • 12 1

        • Dokładnie. Dwa takie mieszkania powstały w moim starym bloku, w mojej klatce.
          Dziękuję. Wysiadam. Mieszkanie w takim baraku nie należy do przyjemnych.
          Na zebraniach wspólnoty po kilku starszych właścicieli mieszkań, reszty nie ma, są gdzieś daleko i mają problemy wspólnoty w czterech literach, liczy się tylko zysk.
          Brak segregacji śmieci. Dewastacja klatek. Awantury nocne. Coraz częstsze wizyty policji. Powodzenia.

          • 5 0

    • nikt tym nie bedzie jezdzil (1)

      idz zobacz ile osob jezdzi koleja metropolitalna

      • 0 8

      • lol

        serio zobacz jak się ludzie nie mieszczą w pkm,
        przejedź się choć raz XD

        • 3 0

  • A tymczasem Polregio z Elblaga zepsuło na Orunii tarasując trase z Gdanska.
    Urzad Marszałkowski niech ogarnie swoją kolej - nic nie robia tylko kawe piją

    A ich Polregio jak w bangladeszu

    • 2 0

  • A może metro?

    I odejdzie w dużej mierze problem z gruntami:D

    • 1 1

  • Na Oksywie są tory i można by to zrobić w rok ale..... Nie można.
    A tu Gd południe,.... Propaganda

    • 0 0

  • Już to widzę , w 2059 roku !!!

    • 7 0

  • E*jjjjj a jak tam program kolei Pisowskiej na tereny Zolaw? (1)

    Nie bedzie drugiego Amsterdamu kontenerowego na Mierzeji Wislanej? Kierownik odcinka odeslany do budowy portu centralnego bo na przekop zabraklo ? To co teraz nowe obciazenia fiskalne bo budzet sie nie zgadza??? Prad,woda,smieci,Zus w gore....Hurra ,hurra powstajemy z kolan i jestesmy bardziej konkurencyjni....Ale Mexyk....nie sorrry Boliwia.

    • 1 6

    • jakiej kolei na terenie Żuław? O czym ty gadasz?
      Była kiedyś, ale jej już nie ma i nie będzie. Jest jedynie do stegny i sztutowa kursujący głównie w sezonie letnim.

      • 1 0

  • ci z tej fotki sprzedali tyle ziemi ze teraz trzeba metro kopać

    • 9 0

  • A Pruszcz Gdański? (1)

    SKM do Pruszcza Gdańskiego też jest potrzebne. I nic się nie dzieje.

    • 4 1

    • było, zlikwidowali, widocznie mieli powód. Masz Regio.

      • 1 1

  • Kolejny materiał, który może powstać bez wstawania zza biurka i dla wykazania aktywności.... (4)

    Gada się o rozbudowie SKM w kierunku południowo-zachodnim za kilkadziesiąt lat (tak to widzę...) zamiast szybko przedłużyć dedykowane SKM tory w kierunku Tczewa, a przynajmniej Pruszcza. Koszt niepomiernie mniejszy, a przecież także w bardzo zauważalny sposób odciążyłby Trakt Św. Wojciecha czy Świętokrzyską. To tak, jak gdyby ktoś, komu trudno kupić rower, marzył o samochodzie...
    PS. Dzięki takim świstkom i za niewielkie pieniądze PKP może się pochwalić, ile to nie robi dla regionu. A samorządy takie plewy kupują...

    • 20 4

    • (2)

      No tak, kolej do Tczewa na pewno pomoże mieszkańcom gdańskiego Południa :)

      • 6 1

      • owszem, pomoże (1)

        mniej wjeżdżajacych z Pruszcza to więcej miejsca na Trakcie dla zjeżdżających Małomiejską

        • 1 2

        • Haha Pruszcz jedzie SKM a Gdańsk poludnie stoi w korkach na Armii i Malomiejskiej. Gdansk by chyba musial na glowe upasc. Jezdzij Polregio

          • 1 0

    • żadne CzCzewa, nie chce! bo mi z Gdyni zabiorą i będzi eco 20 min jeżdziło. NiE!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane