- 1 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (58 opinii)
- 2 Masz interes? Zostaw kartkę (128 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 4 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (195 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 6 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (111 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-27 17:49
To nie ma sensu (6)
Linia powinna zostać połączona z wyremontowaną najpierw linią Pruszcz-Żukowo w Kolbudach. Wtedy z Żukowa do centrum Gdańska jechałoby się pół godz i zmniejszyłaby się ilość aut w mieście.
Budowa kolei do pętli Świętokrzyska nic nie da, ludzie nie przesiądą się z aut na tak krótki odcinek.
Ale ważne są plany, intencje i mżonki.- 65 82
-
2019-11-28 08:32
"Mżonki"? Może mrożonki?
- 2 0
-
2019-11-27 21:04
(1)
Jak zawsze jakaś maruda z Żukowa
- 14 9
-
2019-11-28 06:21
Masz w Żukowie PKM
Korzystasz?
- 9 0
-
2019-11-27 22:53
(1)
Parking przy pętli świętokrzyska, jest zapchany, nawet jeśli chciałbym się przesiąść na tramwaj, to nie mam gdzie zostawić auta. Mieszkam za obwodnicą
- 7 1
-
2019-11-27 23:42
Jest rozwiązanie
Można tam przenieść szkieletora z Jana z Kolna. Wtedy miejsc parkingowych wystarczy.
- 7 1
-
2019-11-27 22:50
To jest prawda, najpierw tam wybudować kolej, i dodatkowe parkingi przy miejscach przesiadkowych,
- 2 3
-
2019-11-27 19:21
(5)
Mam nadzieję, że dożyję do momentu uruchomienia. 47 na karku. Od urodzenia Przymorze a od 5 miesięcy rejon Łostowic. Myślałem, że mieszkańcy południa przesadzają, ale teraz na własnej skórze poznaje uroki tych okolic. Mimo wszystko wolę ten rejon miasta. Przymorze zamienia się w wielki kołchoz, hotel na godziny i doby. Wieczorem Ukraiński króluje na ulicach i w sklepach Przymorza.
SKM na południe to jedna z najważniejszych inwestycji w Gdańsku. 10x bardziej potrzebna niż tunel pod pachołkiem.- 46 5
-
2019-11-27 20:31
to ile ukraińcy zarabiajo, ze polakuw nie stać? coś tu bardoz jest nie tak! (2)
- 2 4
-
2019-11-27 22:26
Np. z mieszkania 68 m robi się 4 małe pokoje. (1)
Po 2 osoby w pokoju za 500 od 1. I biznes się kręci.
- 12 1
-
2019-11-28 08:31
Dokładnie. Dwa takie mieszkania powstały w moim starym bloku, w mojej klatce.
Dziękuję. Wysiadam. Mieszkanie w takim baraku nie należy do przyjemnych.
Na zebraniach wspólnoty po kilku starszych właścicieli mieszkań, reszty nie ma, są gdzieś daleko i mają problemy wspólnoty w czterech literach, liczy się tylko zysk.
Brak segregacji śmieci. Dewastacja klatek. Awantury nocne. Coraz częstsze wizyty policji. Powodzenia.- 5 0
-
2019-11-27 22:50
nikt tym nie bedzie jezdzil (1)
idz zobacz ile osob jezdzi koleja metropolitalna
- 0 8
-
2019-11-28 08:22
lol
serio zobacz jak się ludzie nie mieszczą w pkm,
przejedź się choć raz XD- 3 0
-
2019-11-28 08:31
A tymczasem Polregio z Elblaga zepsuło na Orunii tarasując trase z Gdanska.
Urzad Marszałkowski niech ogarnie swoją kolej - nic nie robia tylko kawe piją
A ich Polregio jak w bangladeszu- 2 0
-
2019-11-28 08:08
A może metro?
I odejdzie w dużej mierze problem z gruntami:D
- 1 1
-
2019-11-28 07:42
Na Oksywie są tory i można by to zrobić w rok ale..... Nie można.
A tu Gd południe,.... Propaganda- 0 0
-
2019-11-28 07:38
Już to widzę , w 2059 roku !!!
- 7 0
-
2019-11-28 03:53
E*jjjjj a jak tam program kolei Pisowskiej na tereny Zolaw? (1)
Nie bedzie drugiego Amsterdamu kontenerowego na Mierzeji Wislanej? Kierownik odcinka odeslany do budowy portu centralnego bo na przekop zabraklo ? To co teraz nowe obciazenia fiskalne bo budzet sie nie zgadza??? Prad,woda,smieci,Zus w gore....Hurra ,hurra powstajemy z kolan i jestesmy bardziej konkurencyjni....Ale Mexyk....nie sorrry Boliwia.
- 1 6
-
2019-11-28 07:35
jakiej kolei na terenie Żuław? O czym ty gadasz?
Była kiedyś, ale jej już nie ma i nie będzie. Jest jedynie do stegny i sztutowa kursujący głównie w sezonie letnim.- 1 0
-
2019-11-28 07:30
ci z tej fotki sprzedali tyle ziemi ze teraz trzeba metro kopać
- 9 0
-
2019-11-28 07:08
A Pruszcz Gdański? (1)
SKM do Pruszcza Gdańskiego też jest potrzebne. I nic się nie dzieje.
- 4 1
-
2019-11-28 07:12
było, zlikwidowali, widocznie mieli powód. Masz Regio.
- 1 1
-
2019-11-27 19:53
Kolejny materiał, który może powstać bez wstawania zza biurka i dla wykazania aktywności.... (4)
Gada się o rozbudowie SKM w kierunku południowo-zachodnim za kilkadziesiąt lat (tak to widzę...) zamiast szybko przedłużyć dedykowane SKM tory w kierunku Tczewa, a przynajmniej Pruszcza. Koszt niepomiernie mniejszy, a przecież także w bardzo zauważalny sposób odciążyłby Trakt Św. Wojciecha czy Świętokrzyską. To tak, jak gdyby ktoś, komu trudno kupić rower, marzył o samochodzie...
PS. Dzięki takim świstkom i za niewielkie pieniądze PKP może się pochwalić, ile to nie robi dla regionu. A samorządy takie plewy kupują...- 20 4
-
2019-11-27 19:57
(2)
No tak, kolej do Tczewa na pewno pomoże mieszkańcom gdańskiego Południa :)
- 6 1
-
2019-11-27 21:47
owszem, pomoże (1)
mniej wjeżdżajacych z Pruszcza to więcej miejsca na Trakcie dla zjeżdżających Małomiejską
- 1 2
-
2019-11-28 07:12
Haha Pruszcz jedzie SKM a Gdańsk poludnie stoi w korkach na Armii i Malomiejskiej. Gdansk by chyba musial na glowe upasc. Jezdzij Polregio
- 1 0
-
2019-11-27 20:34
żadne CzCzewa, nie chce! bo mi z Gdyni zabiorą i będzi eco 20 min jeżdziło. NiE!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.