- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (95 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (62 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (108 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (127 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (405 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-27 18:58
Do tego SKM na północ Gdyni - przez oksywie pogórze do kosakowa i - zmiana przewoźnika - kazdy, byle nie SKM!!!
- 8 2
-
2019-11-27 18:49
do zdjęcia się dłużej ustawiali niż zastanawiali nad tym projektem.
- 26 4
-
2019-11-27 18:46
To nigdy nie powstanie bo to jest projekt z przed 74 lat temu
- 13 8
-
2019-11-27 18:43
korki!!!!!!!
Dobry chwyt, niech myślą w tych korkach i się cieszą.... za 20 lat Droga Pani Dulkiewicz zapraszam na trasę. Proszę o kilka chwil zastanowienia, może jednak warto pomóc ludziom już dziś.
- 16 4
-
2019-11-27 18:43
Legenda głosi, że
ta linia nigdy nie powstanie!
- 16 6
-
2019-11-27 18:42
to co namalowaliście to nigdy nie powstanie to była koncepcja i projekt PRL
Koncepcja ta została zablokowana już dawno na Oruni - powstał tu węzeł przesiadkowy
- 16 6
-
2019-11-27 17:43
Na wprost juz wybudowano hawiry.. wyburzmy. (3)
Planowanie w tym miescie dobre już było.. za Gierka. Żeby ta inwestycja coś rozluźniła to musi też obejmować ruch z Kowal, bakowa i Kolbud.
- 140 13
-
2019-11-27 18:29
Tunel podziemny załatwiłby problem
SKM zamiast wjeżdżać pod górę, powinna w nią wjeżdżać i znikać pod ziemią. Wtedy moglibyśmy nawet powiedzieć że mamy prawdziwe metro :)
- 15 5
-
2019-11-27 18:11
(1)
Inne gminy niech sie o siebie martwia
- 7 16
-
2019-11-27 18:13
Chyba to robią właśnie.
- 6 3
-
2019-11-27 18:28
przydałby się tunel
od srodmiescia do południa, bo na górze wszystko zabudowane
- 21 2
-
2019-11-27 18:16
Jeżeli będzie pod ziemią to czemu nie :) Jakoś w obecnej infrastrukturze tego nie widzę...
- 10 3
-
2019-11-27 18:08
Oby, wreszcie! To tak oczywiste rozwiązanie, jak to, że miasto się zakorkuje
- 15 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.