- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (65 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (287 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (17 opinii)
- 4 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (41 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (271 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-28 12:35
czy ci z tego zdjęcia są sami coś zrobić po za kopiowaniem tego co planowała PRL
- 5 0
-
2019-11-28 12:34
Metro
A nie można w ziemię puścić skmki?miejscami i po sprawie dalej będzie można budować duże piękne zamkniete osiedla
- 4 0
-
2019-11-28 09:01
Tutaj o budowie (2)
a w nowym porcie i letnicy wykopują tory, bo już mają plan na rozbudowanie amberexpo... i co z tego, że buduje sie tam więcej osiedli, że na te wszystkie wydarzenia ( również mecze) dobrze było by dojechać skm, a nie autem... co z tego
- 10 0
-
2019-11-28 11:52
W 2050 i tak to będzie pod wodą
- 1 0
-
2019-11-28 11:10
toc tramwaj je tyż ;)))
- 0 1
-
2019-11-28 11:29
Oferta płatnej komunikacji miejskiej z prędkością poniżej 30km/h wyczerpuje znamiona oszustwa wyłudzenia
- 3 0
-
2019-11-28 11:11
A może metro?
Naziemne ( na nasypie ) czy podziemne... bo jakoś nie potrafię sobie wyobrazić korków na przejazdach przez główne arterie... np Havla. Tramwaj, pociąg i samochody :)
- 3 0
-
2019-11-28 11:06
Dlaczego nie Metro??!!
Dlaczego trzeba budować coś co jest tak stare jak "pół wieku"? Wtedy nie brano pod uwagę takiego rozwoju Gdańska. Metro byloby o wiele bardzoej wydolne.
- 3 0
-
2019-11-28 11:06
S... muchi wiosna idzie
Zaniedbali/zdewastowali/zlikwidowali linię do Nowego Portu a teraz opowiadają bajki o SKM na Południe. Jestem wszystkimi kończynami "za" ale jakoś po prostu im nie wierzę.
To zwykła propaganda i "gra na czas", żeby jak najdłużej utrzymać się na stołkach.- 10 0
-
2019-11-28 10:40
A kiedy na północ (1)
Gdyni?
- 0 1
-
2019-11-28 11:04
Gdynia....niebawem jak Wejherowo....stan umyslu :))))
- 1 0
-
2019-11-28 11:02
A przy SKM zrobią parking na auta 5zł/h
i będą zdziwieni, że mało chętnych.
- 6 0
-
2019-11-28 10:54
Niech lepiej odbudują linie kolejową do skarszew
To przyczyni się do rozwoju regionu
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.