• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krótki dzień na linii PKM. Brakuje wieczornych połączeń z lotniska

Maciej Korolczuk
30 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze województwa odpowiadające za PKM zdają sobie sprawę z niedostatecznej liczby wieczornych pociągów w kierunku Wrzeszcza. Obiecują też, że przeanalizują możliwość dogęszczenia rozkładu jazdy. Władze województwa odpowiadające za PKM zdają sobie sprawę z niedostatecznej liczby wieczornych pociągów w kierunku Wrzeszcza. Obiecują też, że przeanalizują możliwość dogęszczenia rozkładu jazdy.

Pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zastanawiają się, dlaczego dzień na linii z Portu Lotniczego zobacz na mapie Gdańska w kierunku Wrzeszcza kończy się o godz. 21:09. Po tej godzinie w Rębiechowie ląduje jeszcze kilkanaście samolotów. - Zdajemy sobie sprawę z mankamentów rozkładu. Postaramy się to naprawić - obiecują władze województwa, będące organizatorem przewozów na linii PKM.



Rozkład jazdy PKM oceniam:

Trzygodzinna dziura w rozkładzie PKM staje się kłopotliwa zwłaszcza latem, bo odcina od połączenia z centrum Gdańska i Wrzeszczem ponad 2 tys. potencjalnych pasażerów. Ostatni kurs kolejki jadącej z Portu Lotniczego w kierunku Wrzeszcza zaczyna się bowiem o godz. 21:09.

Już później na lotnisku ląduje kilkanaście samolotów. W wybranych dniach między godz. 21 a północą ląduje w Gdańsku nawet 15 maszyn. Pasażerowie tylko kilku z nich mają szansę na skorzystanie z pociągu, ale tylko pod warunkiem, że przylecą do Gdańska w dzień powszedni i na peronie uzbroją się w cierpliwość, bo czas oczekiwania na najbliższy pociąg (o godz. 00:02) może wynieść ponad dwie godziny.

Sprawdź rozkład jazdy PKM



- Zdajemy sobie sprawę, że rosnąca popularność Pomorskiej Kolei Metropolitalnej stawia przed nami nowe wyzwania, którym, jako organizator przewozów, musimy podołać - przyznaje Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Wiemy także, że obecny rozkład, w którym występuje wspomniana 3-godzinna przerwa, nie jest optymalny i wymaga od nas pracy, ale musimy zdawać sobie sprawę, że ze względu na pewne ograniczenia, nie jesteśmy w stanie od ręki spełnić wszystkich oczekiwań pasażerów.

Pomorska Kolej Metropolitalna przewiozła w ciągu roku 4 mln pasażerów


Świlski jako przyczynę takiego stanu rzeczy wskazuje dwie okoliczności. Pierwsza to ograniczony budżet na przewozy regionalne, jakim dysponuje samorząd województwa. W tym roku wynosi on 150 mln zł (na rok). Każda dodatkowa para pociągów oznacza przekroczenie budżetu lub konieczność zmian w rozkładzie i przesunięcie lub obcięcie innych połączeń. Drugą przyczyną jest ograniczenie miejsca na torach, bo pociągi jeżdżące po linii PKM muszą dostosować się do ruchu pociągów towarowych i dalekobieżnych we Wrzeszczu.

Między godz. 21:00 a północą w Gdańsku ląduje nawet kilkanaście samolotów. Niestety tylko pasażerowie niektórych z nich mają szansę załapać się na pociąg jadący w kierunku Wrzeszcza. Między godz. 21:00 a północą w Gdańsku ląduje nawet kilkanaście samolotów. Niestety tylko pasażerowie niektórych z nich mają szansę załapać się na pociąg jadący w kierunku Wrzeszcza.
- Kłopoty z dostępnością pociągów rzeczywiście stają się dokuczliwe latem, ale proszę pamiętać, że gdy z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem układamy rozkłady jazdy pociągów, to nie mamy wówczas wiedzy, jak będzie wyglądać np. letnia siatka połączeń lotniczych oparta w dużej mierze na lotach czarterowych - dodaje Świlski.
Na problem ze zbyt małą liczbą połączeń między lotniskiem a centrum miasta zwraca uwagę nasza czytelniczka - pani Karolina.

- Jestem mieszkanką Trójmiasta, raz na jakiś czas korzystam z naszego lotniska i bardzo cenię sobie możliwość dojazdu tam PKM-ką. Zresztą w początkowej fazie realizacji tego projektu tak był on przedstawiony - jako doskonały łącznik centrum miasta z lotniskiem. Jakie było moje zdziwienie, kiedy wyszłam z lotniska o godz. 21:30 i na przystanku PKM zobaczyłam pustki i dwóch zagranicznych, niczego nieświadomych turystów, czekających na reklamowany pociąg do miasta. Okazało się, że ostatni odjechał o godz. 21:09. Tak jest zarówno w tygodniu, jak i w weekendy. Na widok takiego rozkładu po prostu szczęka mi opadła. Przecież godz. 21:30 to jeszcze żaden środek nocy.
Po naszych pytaniach władze województwa obiecały bliżej przyjrzeć się obecnej siatce połączeń z lotniska w kierunku Wrzeszcza i w miarę możliwości ją dogęścić, by w godzinach wieczornego wzmożonego ruchu na lotnisku była możliwość sprawnego i szybkiego przedostania się w kierunku Wrzeszcza.

Do czasu ewentualnych zmian pasażerowie zdani są na taksówki lub połączenia autobusowe. Warto jednak sprawdzić rozkład jazdy przed przylotem do Gdańska, bo autobusy linii 110, 122, 210 i N3 też kursują niezbyt często - po godz. 21 są to pojedyncze kursy.

Opinie (372) 10 zablokowanych

  • Przeciez moga rowerem pojechac

    Zamiast latac blachosamolotosmrodami

    • 2 6

  • 1

    W Gdańsku idziemy spać po 21:00 i wąchamy Port Service

    • 7 0

  • Kiedy PKM pojedzie do Gdańska Głównego?! (1)

    PKM już dawno temu miało ponownie jeździć na Główny po remoncie peronu, ile ten peron będzie jeszcze niby remontowany o co tu chodzi, panie Struk co jest tego powodem że nie można dojechać z lotniska czy Kartuz do Gdańska Głównego?

    • 24 0

    • jak zostaną zmodernizowane magistrale kolejowe

      po drugiej stronie Wisły i 201 przez Kościerzynę.
      Wtedy towarowe przestaną jeżdzić przez miasto i jakiś slot się utworzy. Torów nie ma gdzie budować, przez nasyp we Wrzeszczu obudowany kamienicami.
      I skąd kasa?

      • 3 2

  • Do dziś nie mogę się połapać w rozkładzie tych pociągów. Normalnie tego się nie da ogarnąć.

    masakra jakaś

    • 14 2

  • po połnocy (5)

    tez ląduja samoloty .
    Z Charkowa , z Luton itd
    Czemu redakcja ogranicza sie tylko do godz 00:00
    ??
    ps kiedys byl słynny problem na trojm.pl Czy Kielpinek aka Wiszace Ogrody to jeszcze Gdansk czy "wies po Gdanskiem"

    • 39 3

    • (2)

      Po północy, taryfy! Ale do tej godziny powinna PKM kursować.

      • 1 2

      • a N3 to pryszcz? (1)

        • 2 4

        • tak

          to pryszcz.
          I to przewlekły, bo objeżdża całą okolice. Jak to nocny

          • 4 0

    • Niestety lądują i Gdańszczanom spać nie dają.Odnoszę wrażenie,a mieszkam na Chełmie,że jest ich więcej niż w dzień.

      • 2 1

    • a nie prawda bo jest N3 wprawdzie co godzinę jeździ ale jest

      • 1 1

  • TriStar, bilety "metropolitalne", PKM, Mevo.... (1)

    .... sporo tych udanych "inaczej" projektów.

    Za każdym razem ma być tak pięknie, a wychodzi "jak zwykle"....

    • 23 1

    • 1

      Nie rozumiem, czy to nasze urzędędasy są upośledzone czy tak jest wszędzie?

      • 2 0

  • Gdańsk lotnisko zaraz po Wawie i Katowicach (2)

    A dojazd do centrum? Powiem jedno -wstyd. 210 powinien jechać co 15 minut skoro zapewnia połączenie z centrum miasta. Po co ta PKM? Lotnisko przyjmuje coraz więcej pasażerów A połączenia się tnie zamiast podwajać. Kto za to odpowiada?

    • 20 1

    • odpowiada za to urząd marszałkowski

      w osobie niejakiego "Beckhama".
      Przez 15 lat likwidowali kolej, teraz trudno się im przestawić.

      • 5 0

    • Marszałek i jego urzędnicy. To oni organizują przewozy między powiatami.

      • 4 0

  • "socjalizm bohatersko walczy z trudnościami, nieznanymi w innych ustrojach" (1)

    W normalnym kraju, im więcej kursów, im więcej przewiezionych pasażerów, tym większy zarobek

    A w kraju patologicznym/socjalistycznym zmniejsza się liczbę kursów, by zaoszczędzić. Linia kolejowa nie ma prawa działać normalnie, bo ani właściciel nie jest naprawdę prywatny, ani prawna otoczka nie jest normalna. Dotacja musi być, gigantyczna, bo bez dotacji firmę zarżnęły by hieny podatków. Bilet musi być drogi, by była forsa na drukowanie biletów, kontrolę biletów, ulgi od biletów dla różnych (licznych), oraz różne dość dziwne rzeczy.

    Kabaret Mumio jest poważniejszy, niż to, o czym jest ten artykulik. Komentarze też satyricon, listy pisane od komunistów do komunistów.

    • 7 4

    • "które sam stworzył"

      tak brzmi puenta.
      Gdyby ta komunikacja miała się sama finansowac, na lotnisko dymałbyś pieszo.
      Albo nigdy nie wyniosłoby się z Zaspy.

      • 3 0

  • wychodzi na to

    że na takie "luksusy" to nas, po prostu, nie stać.

    • 5 0

  • a przecież dlatego zbudowano PKM

    dla obsługi trójmiejskich lotnisk.
    A wyszło jak wyszło.
    A, budżet 3x przekroczono.
    Takiego samograja spie*rzyć.
    Cóż krótka kołdra, za to mamy kilka hal do piłki kopanej i rdzawe klamoty w "centrum".
    Oraz paru zadowolonych z siebie kolesi.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane