• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys niegroźny inwestycjom drogowym

Michał Jamroż, Michał Tusk
3 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Węzeł Olszynka to przyszłe skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Trasą Sucharskiego. Węzeł Olszynka to przyszłe skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Trasą Sucharskiego.

W tym roku ma ruszyć finansowana przez państwo budowa Obwodnicy Południowej, mostu w Kwidzynie oraz Węzła Karczemki.



Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. Jej budowa zacznie się w tym roku. Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. Jej budowa zacznie się w tym roku.
Coraz głośniej mówi się o ograniczaniu i spowalnianiu inwestycji z powodu światowego kryzysu. W najbliższych latach w naszym województwie realizowanych ma być kilka dużych i kluczowych dla regionu inwestycji drogowych. Jak ustaliliśmy, kryzys im na razie nie zagraża.

- Na tę chwilę nie ma ograniczeń w realizacji planowanych inwestycji - zapewnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W drugiej połowie tego roku rozpocznie się więc budowa Obwodnicy Południowej. Będzie to blisko 18-kilometrowy odcinek przyszłej drogi ekspresowej S7, który połączy krajową "siódemkę" z obwodnicą Trójmiasta. Równocześnie GDDKiA planuje budowę Węzła Karczemki, gdzie ul. Armii Krajowej zbiegnie się z trójmiejską obwodnicą.

- Rozpoczniemy też budowę mostu nad Wisłą w Kwidzynie wraz z dojazdami - dodaje Michalski.

W następnych latach ruszyć mają prace przy Trasie Kaszubskiej oraz na krajowej siódemce, na odcinku od Obwodnicy Południowej do granicy województwa.

Oprócz GDDKiA trzy duże inwestycje drogowe realizować będzie też Gdańsk. Sytuacja gospodarcza nie jest problemem. Przy pierwszej z nich - przebudowie ul. Słowackiego - to raczej procedury są przeszkodą. Gdańsk od ponad roku "kombinuje" przy sposobie finansowania tej inwestycji. Ponieważ urzędnicy nie chcą nadać tej ulicy statusu drogi krajowej, nie można wykorzystać do jej budowy środków unijnych. Można jednak potraktować Słowackiego jak dojazd do gdańskiego portu. Na tej samej zasadzie finansowana ma być Trasa Sucharskiego. Jeśli Warszawa zaakceptuje pomysł, budowa Trasy Słowackiego ruszy jeszcze w tym roku. To praktycznie ostatni moment, potrzeba co najmniej dwóch lat, a właśnie tyle czasu pozostało do Euro 2012. Modernizacja ul. Słowackiego to jedyna miejska inwestycja bezwzględnie wymagana przez UEFA.

Inaczej sprawa ma się z Trasą Sucharskiego i wchodzącym w jej skład tunelem pod Wisłą. Pieniądze są już zagwarantowane, ale skala przedsięwzięcia powoduje, że żaden miejski urzędnik nie chce podać daty rozpoczęcia i zakończenia prac. Nieoficjalnie można usłyszeć, że do Euro być może uda się zbudować jeden z tuneli i cały naziemny odcinek trasy. Również budowa ostatniego odcinka ul. Armii Krajowej ma przez kryzys nie ucierpieć.

- Mamy gotowe projekty, złożyliśmy już wniosek do konkursu - mówi Marcin Szpak, odchodzący właśnie z urzędu zastępca prezydenta Gdańska.

Jego rozstrzygnięcie planowane jest na przełom marca i kwietnia. Potem przyjdzie czas na przetarg. Prace budowlane mają ruszyć jeszcze w tym roku.

Jedyne co może niepokoić to fakt, że tylko jedna spośród tych inwestycji ma rozpoczętą procedurę przetargową. Jest nią Obwodnica Południowa, gdzie do pierwszego etapu zgłosiło się 10 wykonawców.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż, Michał Tusk

Opinie (158) ponad 20 zablokowanych

  • trala,lala

    W końcu 2008 GDDKIA ogłosiła plan budowy obwodnic na najbliższe 2 lata .I guzik ...tam niema Obwodnicy Południowej.
    Zachęcam do weryfikacji danych.

    • 0 0

  • CUDA WIANKI ;-)

    MIESZKAM TU OD OKOLO 7 LAT I SZCZERZE... JAKICHS RAŻĄCYCH ZMIAN TO JA NIE WIDZE - TYCH IN PLUS OCZYWISCIE, ZA TO TYCH NA MINUS JAKOS MIGIEM PRZYBYWA... A ZA POL ROKU BEDA PISAC O MACHLOJACH JAKIE WYSZLY PRZY OKAZJI DROGI ITP BO... WYJDA :-)! ZWLASZCZA TE PROBLEMY Z TERENEM POD BUDOWE... BO PROJEKT TO JA JUZ DAWNO TEMU WIDZIALAM TYLKO... JUZ WTEDY W URZEDACH SIE MOWILO ZE JEST LADNY I TO WSZYSTKO.... :-)! GOOD LUCK ZATEM ;-)!

    • 0 0

  • jedno gdańsk ,jeden prezydent ....

    ups zagalopowalem się władze tego miasta chyba sie zabardzo w siebie zapatrzyły..ale cóż następnym razem wiemy kogo nie wybierać

    • 0 0

  • jeżeli kryzys nie jest groźny dla inwestycji drogowych...

    ...to nasuwa się pytanie dla kogo kryzys w Polsce jest groźny?

    Odpowiedź została dostarczona przez Ministra Finansów Jacka Rostowskiego, który poinformował, że rząd przyjął projekt oszczędności na łączną kwotę 19,7 mld zł.

    "...10 miliardów złotych rząd zaoszczędził w resortach i województwach, przyjął też nową formę finansowania wydatków infrastrukturalnych na sumę 9,7 miliarda złotych... (*)"

    Nowa forma wydatków infrastrukturalnych na poziomie 9,7 miliarda złotych przedstawia się bardzo ciekawie, tj.:

    MSWiA / 1215mln / 12,59%
    Ministerstwo Infrastruktury / 191mln / 1,98%
    Ministerstwo Finansów / 530mln / 5,49%
    Ministerstwo Gospodarki / 58mln / 0,60%
    Ministerstwo Środowiska /61mln/ 0,63%
    Ministerstwo Kultury /220mln/ 2,28%
    Ministerstwo Sportu i Turystyki / 36 mln/ 0,37%
    Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego / 872mln/ 9,03%
    Ministerstwo Obrony Narodowej / 1947mln /20,17%
    Ministerstwo Edukacji Narodowej / 556 mln/ 5,76%
    Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej / 326mln / 3,38%
    Ministerstwo Rolnictwa / 231mln/ 2,39%
    Ministerstwo Rozwoju regionalnego / 2mln /0,02%
    Ministerstwo Skarbu / 8mln / 0,08%
    Ministerstwo Sprawiedliwości / 587 mln / 6,08%
    Ministerstwo Spraw Zagranicznych / 35mln /0,36%
    Ministerstwo Zdrowia /336mln/ 3,48%
    ZUS /455mln/4,71%
    Jednostki Administracji Pozarządowej /100mln /1,04%
    Wojewodowie /1887mln/ 19,55%

    co daje razem: 9653 mln czyli 100,00%

    Jakie płyną z tego wnioski?

    a to takie, że spadną wydatki na bezpieczeństwo MON (20,17%), MSWiA (12,59%), Ministerstwo Sprawiedliwości (6,08%) oraz wydatki na edukacje czyli odpowiednio Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (9,03%), Edukacji Narodowej (5,76%). Warto nie zapomnieć o Wojewodach (19,55%) oraz oczywiście ZUSie (4,71%).

    Mam nadzieję, że pewnego pięknego dnia, w tym naszym pięknym kraju zostanie Prezesem Rady Ministrów RP osoba, która będzie na tyle kumata, żeby zrozumieć, że dynamiczny rozwój społeczny i gospodarczy przy stosunkowo niskich nakładach i krótkim czasie uzależniony jest od zwiększenia wydatków na różne formy edukacji, a nie na inwestycje infrastrukturalne, w tym inwestycje drogowe.

    Dla kogo kryzys jest groźny ? .... dla tych, którzy nie reprezentują tzw. "zasady tunelowego myślenia"

    Pozdrowienia dla Kumatych (**)

    -------------
    (*) źródło: http://biznes.onet.pl/0,1909854,wiadomosci.html
    (**) oraz zwolenników Miltona Friedmana

    • 1 0

  • bigos dwa razy poprosze z buleczka i piwo

    Wzruszyla mnie twoja historia:)

    • 0 1

  • a ty POgadaj z ryżym pinokiem

    on ci wytłumaczy jak to sie stało, że drogi szybkiego ruchu w Polsce od 2008 roku nazywa się autosradami bu ha ha ha ha ha
    kupa chłopu nie zegarek
    minister rostowski może i jest dobrym fachowcem, ale jeżeli chodzi o konstrukcję polskiego budżety równy jest jasiowi śmietanie

    • 0 0

  • Redaktor dobrze poinformowany...tata mu powiedział... (1)

    Jak wybudują to uwierze...

    • 0 0

    • ciekawe czy w domu też są tylko obiecanki cacanki, a rodzinie radość?

      • 0 0

  • czy michał jamroż, to krewny "tego" jamrożego?? ex-prezydenta gdańska? skazanego za łapówkarstwo??

    • 0 1

  • RODZINA TRZYMA SIE RAZEM

    • 0 0

  • a kto bedzie

    budowal w nastepnej pieciolatce ten sam uklad dziekuje wole nie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane