- 1 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (29 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (253 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (316 opinii)
- 4 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (113 opinii)
- 5 Pościg między autami na trzypasmówce (64 opinie)
- 6 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (481 opinii)
Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?
- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.
- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.
- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.
- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?
- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?
- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?
- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.
- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?
Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?
Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.
Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?
O autorze
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-28 08:52
Chyba coś nie wyszło , szkoda.
- 1 0
-
2019-04-27 19:36
Dlaczego żaden urzędnik nie odpowiada za ten wałek? to (3)
- 8 0
-
2019-04-28 08:46
Bo sa zajeci walka o demokracje i wolne sady
- 3 0
-
2019-04-28 08:05
Bo to Sycylia...
- 3 0
-
2019-04-27 21:26
Bo za tym wałkiem stoi jedynie słuszna Peło
- 7 1
-
2019-04-26 13:38
Opinia wyróżniona
a własciwie co by się takiego stało, gdyby spółka upadła? (49)
Pan Trzebiatowski wieszczy kataklizm w postaci tysięcy rowerów we władaniu miast, a jak dla mnie to wręcz idealne rozwiązanie. Sorry, ale ten system przy takich cenach nie ma w żadnej formie szans na siebie zarobić. A jak Nextbike upadnie, to przejąć cały system z aplikacją i te docelowe 4 tysiące rowerów elektrycznych, dołożyć drugie tyle nieelektrycznych (to tak na prawdę jedyny minus systemu, brak zwykłych rowerów) i mamy genialny system roweru miejskiego. A że trzeba będzie do niego dopłacać? Cóż, dopłacamy z podatków do setek innych, dużo mniej przydanych spraw, a ta może mocno zmienić sposób poruszania się po Trójmieście.
- 301 109
-
2019-04-26 15:35
(1)
proponuję rowerowe. kolejne na liście piątki Jarka.
- 1 5
-
2019-04-28 08:00
liczba 5 dotyczy tylko pięciu rzeczy
czyliżby giertych-maturzysta, że 2+2 =/ 4?
- 0 0
-
2019-04-26 14:22
Będziemy mieli 4 tys. niesprawnych rowerów (1)
bez aplikacji która je będzie obsługiwać.
- 24 2
-
2019-04-28 07:56
nie taką ilość da się rozdać - płaci podatnik, czyli nikt
- 0 0
-
2019-04-26 14:05
Bylejakość (8)
To, że już dopłacamy do setki kretyńskich pomysłów, nie oznacza, że 101 nie zrobi różnicy. Równajmy w górę, a nie w dół.
Do przemyślenia - jeśli dotację z UE dostaje firma niemiecka, która realizuje projekt na terytorium Polski, to kto de facto jest beneficjentem dopłaty - Niemcy, czy Polska..? To w ramach dygresji, czy Polska więcej środków wpłaca czy wyjmuje z UE.- 45 13
-
2019-04-26 15:37
(3)
Polskie firmy tez czerpią zyski z pieniędzy UE za granica.
Gdyby nie kasa z UE, byśmy co najmniej względem zachodu byli kolejne 20 lat do tylu.- 13 20
-
2019-04-28 07:55
ile propocjonalnie wyciągają polskie firmy za granicą w stosunku do zagranicznych firm w Polsce?
- 3 0
-
2019-04-26 15:56
(1)
Śmiem twierdzić, że cały czas jesteśmy 20 lat do tyłu, patrząc ile dóbr może za średnią pensję kupić Polak, a ile Niemiec czy Francuz. Więc kasa z UE nie ma tu nic do rzeczy.
- 18 8
-
2019-04-26 19:21
Tak jesteśmy ale różnica byłaby większa. Nie ma mozliwosci by bez kasy z UE zrealizować tyle inwestycji, rożnych programów ile jest w PL dotychczas zrobione. Bez kasy z UE bylibyśmy dalej trzecim światem.
- 11 6
-
2019-04-26 15:29
i**oto rowery miejskie niesą kretyńskim projektem przeciwnie są własnie jednym z niewielu tych (1)
które są wartosciowe
- 14 11
-
2019-04-26 21:39
i**oto,
rowery miejskie działają z powodzeniem w większości miast i są rewelacyjnym pomysłem. MEVO to porażka od samego początku i tylko do MEVO nie warto dopłacać
- 7 2
-
2019-04-26 14:29
My! Użytkownicy Mevo!
- 6 2
-
2019-04-26 14:23
Mało kto to rozumie!
- 27 6
-
2019-04-26 14:29
(4)
Jeśli nie będzie 100 % elektryków, to to będzie bezsens całego przedsięwzięcia. Nie w Gdańsku. Zwykły rower każdy ma.
- 12 23
-
2019-04-27 17:53
Zawsze wiedziałem, że jestem wyjątkowy. Nie mam roweru.
- 0 0
-
2019-04-26 15:30
i tu jestes w błedzie (1)
- 3 2
-
2019-04-26 15:55
powiem więcej: w mylnym błędzie
- 3 2
-
2019-04-26 15:18
Nie do końca bezsens; swojego roweru nie zostawię przed sklepem albo przy SKM, bo mogę go więcej nie zobaczyć. A takim miejskim można sobie podjechać np. do Gdańska Głównego na jarmark, albo do Sopotu i zostawić przy stojaku; pospacerować bez przeciskania się z rowerem między ludźmi i pożyczyć następny na powrót. Albo wsiąść do skm czy autobusu gdyby zaczęło np. padać.
- 37 1
-
2019-04-26 15:22
zgadzam się - ten system trzeba jedynie dostroić (2)
Ten Pan powinien zadać tylko jedno pytanie - co zrobić, aby system Mevo działał lepiej, zgodnie z oczekiwaniami.
Być może również trzeba podnieść cenę - obecnie jest niska.
Mevo -super pomysł !!!- 6 10
-
2019-04-27 10:32
Zgadzasz się bo chodziłes na wagary na matematyce
- 0 0
-
2019-04-26 16:00
Co Ty chcesz stroić - fundamentalne błędy??
To tak jak z pudrowaniem trupa - będzie ładniej wyglądał, ale nadal będzie nieżywy :)
Super pomysł to jest sama idea roweru metropolitalnego - ale nie w takiej wersji i wykonaniu.- 9 2
-
2019-04-26 14:48
(1)
Ciągnąc myśl - dopłacamy do dróg, infrastruktury, bijemy na alarm smogowi. Uważam, że o niebo lepsze jest dopłacanie do mevo. Wszyscy na tym zyskujemy. Drogi w 3city niedługo będą totalnie zatkane, a alternatywy lepszej niż rowery nie znajdziemy. Nie mówię tu o dojazdach rowerem z Wejherowa, czy Rumii, ale poruszaniu się po Gdańsku czy np. Gdyni. na krótkich dystansach niejednokrotnie w autach siedzi tylko 1 osoba, dojeżdżająca codziennie do pracy. Lepszego rozwiązania na dzień dzisiejszy nie mamy więc może warto przemyśleć jak dopracować obecne.
- 17 6
-
2019-04-27 10:30
Jacy wszyscy?
#gdziejestmevo
- 4 0
-
2019-04-27 10:28
Aż się nóż w kieszeni otwiera jak czytam takie rzeczy
To ile chcesz wydać kasy żeby utrzymać 4000 rowerów i właściwie po co? Żeby maja. 4 tys osób w porannym szczycie podjechało rowerem? Przypomnę tylko ze koszt 1wspólnego biletu ma całe Trójmiasto był szacowany na 60 mln dopłat i wtedy powiedziano ze takich pieniędzy nie ma i nie zrobią.
- 4 0
-
2019-04-27 07:50
NB Tricity otrzymał już 10 milionów zł przelewu...
- 1 0
-
2019-04-26 14:56
(2)
brawo , dopłacaj sobie do czego chcesz ale dobrowolnie, komuniści to jednak najgorsze ....... jakie istnieje
- 15 5
-
2019-04-26 22:51
(1)
= po-ko
- 1 4
-
2019-04-27 07:39
PO-KO = neomarksizm.
- 1 3
-
2019-04-26 14:52
I takie opinie się wyróżnia? Facet nie wie o czym pisze, a pisze bzdury (4)
"A jak Nextbike upadnie, to przejąć cały system z aplikacją i te docelowe 4 tysiące rowerów elektrycznych, dołożyć drugie tyle nieelektrycznych"
Przecież to jest bełkot bez składu i ładu. Jakie przejęcie? Na jakiej podstawie? Tak po prostu? Za darmo? Człowieku.....- 13 15
-
2019-04-26 15:26
(2)
Gdzie tu bełkot widzisz? Spółka ogłasza upadłość lub rozwiązuje jednostronnie umowę - na jedno wychodzi. Miasto nakłada kary, które spółka musi zaspokoić ze swojego majątku. Ich głównym majątkiem w spółce to rowery i system informatyczny.
- 12 2
-
2019-04-26 23:49
przejac system unformatyczny
hahahahaha
ot glupi
ZUS tez przejmowal system informatyczny od Prokomu
Prokom niezle zarobil.
Pytanko dodatkowe . Czy kolega wie , jaki jest operator komorkowy ( nie Polski ) ktory zainstalowal swoje karty sim w rowerach ?
Bo jesli oplacalo sie wejsc obcemu operatorowi gsm na polski rynek tylko po to zeby monitorowac rowery to widac skale przewalka
2) Rowery nie elektyczne beda wymagaly calkiem innych stacji parkowania. A o to wlasnie chodzilo - zeby nie budowac takich stacji
Nextbike.de nie zbankrutuje
Mzonki
Rzad niemiecki nie pozwoli.
Predzej odetna nam cieolo.- 5 3
-
2019-04-26 22:50
Michał Bebot? Gdzie??
- 0 0
-
2019-04-26 15:31
jestes i**otą i jeszcze sie tym chwalisz
- 0 7
-
2019-04-26 14:59
(2)
Proszę nie kłamać. System (rowery wraz z aplikacją mobilną i zapleczem serwisowym) jest własnością operatora, więc wraz z upadłością operatora cały system przestaje działać.
- 10 1
-
2019-04-26 15:28
(1)
Rozpływa się w powietrzu razem z rowerami? System i rowery przejmuje miasto jako spłata zobowiązań spółki. To jest normalne postępowanie gdy jedna ze stron nie może wywiązać się z umowy i nie ma innego majątku na pokrycie zobowiązań.
- 4 5
-
2019-04-26 22:14
Kolejność zaspokajania (miasto jak każdy zwykły wierzyciel na końcu), tworzenie listy wierzytelności, środki zaskarżenia, sprzedaż mienia przez syndyka, plany podziału uzyskanych sum (przede wszystkim wynagrodzenie syndyka, podatki, pracownicy itp.), oczywiście z zaskarżeniem. Procedura na kilka lat, szanse zaspokojenie marne.
- 4 0
-
2019-04-26 19:58
Marcin poczytaj o przetargach , dotacjach ,przejęciem majątku , syndyku i takie tam , nic niestety nie jest tak proste
- 2 0
-
2019-04-26 18:35
Masz świetnego pomyślą
To nie medrkuj, zbierz podobnych sobie i wystartujcie do zarządzania systemem. Oczywiście zaplacicie różne wysokie kary i zarabiajcie do bólu, trzecie karierę aż miło
- 2 5
-
2019-04-26 14:10
Pomsył fajny (3)
świetny pomysł ale niestety juz miał problemy w fazie planowania, kto wymyslil ze 100% ma byc eletkro, o zasiegu na niecałe 3h jezdzenia w ktorych trzeba wymieniac i ladowac baterie? czy tu nikt nie widzi ze luzdie poprostu chca jezdzic na rowerach bo komunikacja jest do kitu i droga a na drogach ciagle korki?? Wielce zdziwieni ze ludzie korzystają z rowerow!! pomysl ok ale 50% nieeelektrycznych powinno byc.
- 36 5
-
2019-04-26 16:58
wymóg przetargu był taki, że minimum 10% ma być elektrycznych, reszta to decyzja oferenta, z tym że premiowana dodatkowymi punktami przy rozstrzygnięciu przetargu
- 3 3
-
2019-04-26 14:36
i jakbyś szukał tego elektrycznego? Nieelektryczny to mam w piwnicy,
- 4 4
-
2019-04-26 14:30
Jedyny problem, i to możliwy do błyskawicznej poprawy, to zbyt niskie ceny.
- 10 12
-
2019-04-26 13:59
rowery nie są miasta tylko nextbike ;) (3)
te rowery bez zaplecza są bezwartościowe. po co je przejmować od prywatnej spółki?
- 44 6
-
2019-04-26 15:23
(1)
Jeśli spółka ogłasza upadłość, a ma jakieś zobowiązania do spłaty (kary umowne), to zajmuje się jej cały majątek, razem z prawami do własności intelektualnej (oprogramowanie systemu), które może mieć jakąś wartość. Miasto przejmuje to i zaczyna świadczyć usługę roweru miejskiego już "osobiście" bez udziału spółki prywatnej.
- 11 7
-
2019-04-26 16:04
O ile spółka nie kupiła oprogramowania od innej spółki albo użytkowała na zasadzie okresowej licencji:-)
Poza tym majątek musi najpierw przejśc przez syndyka, nie tak że każdy przychodzi i mówi to sobie biorę bo mi wiszą jakąś kasę lub usługi. A syndyk ma priorytety co do zaspokajania wierzycieli i wcale nie musi to oznaczać przekazania mienia ruchomego (rowerów) jakiemuś wierzycielowi. Obudź się, nie po to w tym kraju tworzy sie to skomplikowane prawodawstwo żeby było tak łatwo jak sądzisz w razie przekrętów.
- 28 3
-
2019-04-26 14:23
rowery są miasta
stojaki też. Aplikacja jest operatora
- 12 10
-
2019-04-26 15:56
miasto płaci za rowery i obsługę przez kilka (5)? lat
jeśli spółka upadnie koszty obsługi spadną na miasto
a całe to mevo zostało zaprojektowane tak że koszty wykonania sa niskie,
a koszty funkcjonowania horrendalnie wysokie ( codzienne wymiany baterii wymagają przynajmniej kilkuset pracowników i kilkudziesięciu samochodów non stop)
apropo tak samo zaprojektowana została spalarnia na szadółkach:
minimalne koszty budowy (stara technologia rusztowa) i horrendalne koszty utrzymania (konieczna utylizacja w innym zakładzie (pewnie portservice) 300 kg toksycznych popiołow na każdą spaloną tonę śmieci)- 17 0
-
2019-04-26 14:44
może sobie upadać...
Tylko temu panu chodzi o to, żeby wcześniej nie zgarneli kaski za coś - co nie działa.
Nie płacić im - kompensując z karami (jesli umowa pozwala) lub wypowiedzieć za niedziałający system- 18 0
-
2019-04-26 13:43
Rozdawnictwo topienie kasy
Nic się nie stało
- 44 14
-
2019-04-28 07:50
Hehehe. Znów podatnik za to zapłaci. Spoko luz. Urzędnik nie ponosi odpowiedzialności a ludzie i tak zagłosują należycie. Dopóki głosujecie jak głosujecie nie oczekujcie, że coś zmienicie.
- 8 1
-
2019-04-26 14:08
Dlaczego to nie są rowery zwykłe ? Po co te elektryki :/ poza tym mozna jezdzic nimi tez jak bateria padnie wiec dlaczego nie (3)
- 24 7
-
2019-04-26 16:02
(1)
Słowo klucz GPS
- 4 3
-
2019-04-28 06:42
To nie jest słowo tylko skrót... ale masz rację, GPS potrzebuje zasilania stąd te 20% po których przekroczeniu nie można roweru wypożyczyć
- 0 0
-
2019-04-26 14:36
To sobie jeździj prawie 40 kilogramowym klocem. Powodzenia.
- 5 2
-
2019-04-28 02:26
MEVO nie działa - o każdy widzi = puste stojaki, a jak jest rower, to wyładowana bateria albo jest uszkodzony.
Jak to naprawić ? Pan Zygmunt ma racę!
Wypowiedzieć umowę, nałożyć kary umowne. Odzyskać tak dużo pieniędzy jak się da.
Zmienić założenia systemu: dokupić 3 x więcej zwykłych rowerów, elektryczne przebudować tak, by baterie się ładowały same, lub ładowane były przez pedałującego rowerzystę.
Wyłonić nowego operatora.
Proste, tylko trzeba mieć jaja - jak u prawdziwego gospodarza, a nie u tępego pastucha..- 11 1
-
2019-04-27 14:13
Jeżeli urzędnicy nie są w stanie nawet wprowadzić systemu rowerowego (3)
- to co są w stanie wprowadzić. Na razie to jest spektakularna porażka za którą odpowiadają też urzędnicy - stworzyli przecież kryteria przetargowe i wybrali firmę.
Warto podkreślić, że nie jest to pierwsza wtopa. Sytem Tristar też tródno uważać za sukces - tyle że tutaj porażka jest mniej spektakularna dla postronnego widza. Po prostu jedzie się w korkach w zasadzie tyle samo, a teoretyczna oszczędność kilku sekund to raczej kategoria odchyleń statystycznych jak sukcesu za ciężkie mln zł.- 12 1
-
2019-04-28 02:14
Gdańsk pani prezydent
i wszystko w temacie ale ona musi dokonczyc dzieło budynia...czyli nie interesowac sie wałkami ze swojego podwórka!!!
- 1 0
-
2019-04-27 17:22
Przecież pisałem już dawno, że w urzędzie miasta pracują idioci po znajomości z banderówką na czele.
- 1 0
-
2019-04-27 14:38
Są w stanie dbać o swoją kasę.
- 0 1
-
2019-04-26 13:35
(10)
Czy ktoś wie, kiedy wreszcie nowi użytkownicy będą się mogli rejestrować? Wakacje się zbliżają, chętnych na pewno przybędzie. A co to za atrakcja, taki rower, jak nie można z niej skorzystać? :/
- 101 14
-
2019-04-28 01:41
Kup sobie rower i korzystaj
- 0 0
-
2019-04-27 18:07
Przekręt
Roku , niedługo upadek tego Misia
- 1 0
-
2019-04-27 17:12
nie rob tego znalezienie roweru to jak szukanie igly w stogu siana, nie wiem kto tym jeździ mi się udało az...4 razy
- 1 1
-
2019-04-26 14:31
(2)
Po co nowi chętni? Czlowieku oni nie mogą ogarnąć tego co już jest, a Ty pytasz kiedy nowi moga dołączyć? Do wakacji to upadnie.
- 35 5
-
2019-04-26 19:54
(1)
Człowieku, a co mnie to obchodzi, że nie mogą ogarnąć? Kasę wzięli, a usługa leży!
- 9 4
-
2019-04-26 20:46
Czemu sie sapiesz typie do mnie? W d*pie mam ze nie mozesz jezdzic.
- 7 2
-
2019-04-26 20:09
kup sobie rower bidaku
- 4 7
-
2019-04-26 18:20
nastaw się na kolejne wakacje
- 2 1
-
2019-04-26 14:49
rejestrować się można od dłuższego czasu ino nie można było konta doładować. Mi się udało kilka dni temu wbić na nie pieniądze.
- 8 2
-
2019-04-26 14:39
Przecież można.
- 8 2
-
2019-04-27 22:53
Karty są już rozdane
Trwa rozgrywka wkrótce zakończenie a wy ciemny ludu i tak za to zapłacicie podobnie jak za inne rzeczy jakie się w tym pięknym mieście wydarzyły lub wydarzają. Armia płatnych trolli zrobi dobry pijar dla wszystkiego więc nie martwcie się,sytuacja jest pod kontrolą placcie podatki bądźcie posłuszni. W nagrodę może wam jakieś fajerwerki odpalimy albo sprowadzimy lgbt. A buzia przy samej ziemi ma być. Możecie lizać felgi naszych samochodów.
- 6 0
-
2019-04-27 19:37
Sami wybraliśmy tych walkoni (1)
- 3 4
-
2019-04-27 21:25
Jakie śmy? Za to są odpowiedzialni konkretni POlitycy i ich urzędnicy!
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.