• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
26 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać. Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać.

- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.



Czy Mevo ma szanse przetrwać?

A propos Mevo i trwających dookoła dyskusji (opartych na bardzo praktycznych doświadczeniach, nie - akademickich) niezależnie od tego, jak bardzo sekundowałem rowerowi publicznemu jako idei i niezależnie od wątpliwości, które miałem na etapie postępowania, zastanawia mnie kilka rzeczy:

- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.

- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.

- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?

- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?

- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?

- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.

- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?

Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?

Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.

Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?

O autorze

autor

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski

- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • Chyba coś nie wyszło , szkoda.

    • 1 0

  • Dlaczego żaden urzędnik nie odpowiada za ten wałek? to (3)

    • 8 0

    • Bo sa zajeci walka o demokracje i wolne sady

      • 3 0

    • Bo to Sycylia...

      • 3 0

    • Bo za tym wałkiem stoi jedynie słuszna Peło

      • 7 1

  • Opinia wyróżniona

    a własciwie co by się takiego stało, gdyby spółka upadła? (49)

    Pan Trzebiatowski wieszczy kataklizm w postaci tysięcy rowerów we władaniu miast, a jak dla mnie to wręcz idealne rozwiązanie. Sorry, ale ten system przy takich cenach nie ma w żadnej formie szans na siebie zarobić. A jak Nextbike upadnie, to przejąć cały system z aplikacją i te docelowe 4 tysiące rowerów elektrycznych, dołożyć drugie tyle nieelektrycznych (to tak na prawdę jedyny minus systemu, brak zwykłych rowerów) i mamy genialny system roweru miejskiego. A że trzeba będzie do niego dopłacać? Cóż, dopłacamy z podatków do setek innych, dużo mniej przydanych spraw, a ta może mocno zmienić sposób poruszania się po Trójmieście.

    • 301 109

    • (1)

      proponuję rowerowe. kolejne na liście piątki Jarka.

      • 1 5

      • liczba 5 dotyczy tylko pięciu rzeczy

        czyliżby giertych-maturzysta, że 2+2 =/ 4?

        • 0 0

    • Będziemy mieli 4 tys. niesprawnych rowerów (1)

      bez aplikacji która je będzie obsługiwać.

      • 24 2

      • nie taką ilość da się rozdać - płaci podatnik, czyli nikt

        • 0 0

    • Bylejakość (8)

      To, że już dopłacamy do setki kretyńskich pomysłów, nie oznacza, że 101 nie zrobi różnicy. Równajmy w górę, a nie w dół.
      Do przemyślenia - jeśli dotację z UE dostaje firma niemiecka, która realizuje projekt na terytorium Polski, to kto de facto jest beneficjentem dopłaty - Niemcy, czy Polska..? To w ramach dygresji, czy Polska więcej środków wpłaca czy wyjmuje z UE.

      • 45 13

      • (3)

        Polskie firmy tez czerpią zyski z pieniędzy UE za granica.
        Gdyby nie kasa z UE, byśmy co najmniej względem zachodu byli kolejne 20 lat do tylu.

        • 13 20

        • ile propocjonalnie wyciągają polskie firmy za granicą w stosunku do zagranicznych firm w Polsce?

          • 3 0

        • (1)

          Śmiem twierdzić, że cały czas jesteśmy 20 lat do tyłu, patrząc ile dóbr może za średnią pensję kupić Polak, a ile Niemiec czy Francuz. Więc kasa z UE nie ma tu nic do rzeczy.

          • 18 8

          • Tak jesteśmy ale różnica byłaby większa. Nie ma mozliwosci by bez kasy z UE zrealizować tyle inwestycji, rożnych programów ile jest w PL dotychczas zrobione. Bez kasy z UE bylibyśmy dalej trzecim światem.

            • 11 6

      • i**oto rowery miejskie niesą kretyńskim projektem przeciwnie są własnie jednym z niewielu tych (1)

        które są wartosciowe

        • 14 11

        • i**oto,

          rowery miejskie działają z powodzeniem w większości miast i są rewelacyjnym pomysłem. MEVO to porażka od samego początku i tylko do MEVO nie warto dopłacać

          • 7 2

      • My! Użytkownicy Mevo!

        • 6 2

      • Mało kto to rozumie!

        • 27 6

    • (4)

      Jeśli nie będzie 100 % elektryków, to to będzie bezsens całego przedsięwzięcia. Nie w Gdańsku. Zwykły rower każdy ma.

      • 12 23

      • Zawsze wiedziałem, że jestem wyjątkowy. Nie mam roweru.

        • 0 0

      • i tu jestes w błedzie (1)

        • 3 2

        • powiem więcej: w mylnym błędzie

          • 3 2

      • Nie do końca bezsens; swojego roweru nie zostawię przed sklepem albo przy SKM, bo mogę go więcej nie zobaczyć. A takim miejskim można sobie podjechać np. do Gdańska Głównego na jarmark, albo do Sopotu i zostawić przy stojaku; pospacerować bez przeciskania się z rowerem między ludźmi i pożyczyć następny na powrót. Albo wsiąść do skm czy autobusu gdyby zaczęło np. padać.

        • 37 1

    • zgadzam się - ten system trzeba jedynie dostroić (2)

      Ten Pan powinien zadać tylko jedno pytanie - co zrobić, aby system Mevo działał lepiej, zgodnie z oczekiwaniami.

      Być może również trzeba podnieść cenę - obecnie jest niska.

      Mevo -super pomysł !!!

      • 6 10

      • Zgadzasz się bo chodziłes na wagary na matematyce

        • 0 0

      • Co Ty chcesz stroić - fundamentalne błędy??

        To tak jak z pudrowaniem trupa - będzie ładniej wyglądał, ale nadal będzie nieżywy :)

        Super pomysł to jest sama idea roweru metropolitalnego - ale nie w takiej wersji i wykonaniu.

        • 9 2

    • (1)

      Ciągnąc myśl - dopłacamy do dróg, infrastruktury, bijemy na alarm smogowi. Uważam, że o niebo lepsze jest dopłacanie do mevo. Wszyscy na tym zyskujemy. Drogi w 3city niedługo będą totalnie zatkane, a alternatywy lepszej niż rowery nie znajdziemy. Nie mówię tu o dojazdach rowerem z Wejherowa, czy Rumii, ale poruszaniu się po Gdańsku czy np. Gdyni. na krótkich dystansach niejednokrotnie w autach siedzi tylko 1 osoba, dojeżdżająca codziennie do pracy. Lepszego rozwiązania na dzień dzisiejszy nie mamy więc może warto przemyśleć jak dopracować obecne.

      • 17 6

      • Jacy wszyscy?

        #gdziejestmevo

        • 4 0

    • Aż się nóż w kieszeni otwiera jak czytam takie rzeczy

      To ile chcesz wydać kasy żeby utrzymać 4000 rowerów i właściwie po co? Żeby maja. 4 tys osób w porannym szczycie podjechało rowerem? Przypomnę tylko ze koszt 1wspólnego biletu ma całe Trójmiasto był szacowany na 60 mln dopłat i wtedy powiedziano ze takich pieniędzy nie ma i nie zrobią.

      • 4 0

    • NB Tricity otrzymał już 10 milionów zł przelewu...

      • 1 0

    • (2)

      brawo , dopłacaj sobie do czego chcesz ale dobrowolnie, komuniści to jednak najgorsze ....... jakie istnieje

      • 15 5

      • (1)

        = po-ko

        • 1 4

        • PO-KO = neomarksizm.

          • 1 3

    • I takie opinie się wyróżnia? Facet nie wie o czym pisze, a pisze bzdury (4)

      "A jak Nextbike upadnie, to przejąć cały system z aplikacją i te docelowe 4 tysiące rowerów elektrycznych, dołożyć drugie tyle nieelektrycznych"

      Przecież to jest bełkot bez składu i ładu. Jakie przejęcie? Na jakiej podstawie? Tak po prostu? Za darmo? Człowieku.....

      • 13 15

      • (2)

        Gdzie tu bełkot widzisz? Spółka ogłasza upadłość lub rozwiązuje jednostronnie umowę - na jedno wychodzi. Miasto nakłada kary, które spółka musi zaspokoić ze swojego majątku. Ich głównym majątkiem w spółce to rowery i system informatyczny.

        • 12 2

        • przejac system unformatyczny

          hahahahaha
          ot glupi
          ZUS tez przejmowal system informatyczny od Prokomu
          Prokom niezle zarobil.
          Pytanko dodatkowe . Czy kolega wie , jaki jest operator komorkowy ( nie Polski ) ktory zainstalowal swoje karty sim w rowerach ?
          Bo jesli oplacalo sie wejsc obcemu operatorowi gsm na polski rynek tylko po to zeby monitorowac rowery to widac skale przewalka
          2) Rowery nie elektyczne beda wymagaly calkiem innych stacji parkowania. A o to wlasnie chodzilo - zeby nie budowac takich stacji
          Nextbike.de nie zbankrutuje
          Mzonki
          Rzad niemiecki nie pozwoli.
          Predzej odetna nam cieolo.

          • 5 3

        • Michał Bebot? Gdzie??

          • 0 0

      • jestes i**otą i jeszcze sie tym chwalisz

        • 0 7

    • (2)

      Proszę nie kłamać. System (rowery wraz z aplikacją mobilną i zapleczem serwisowym) jest własnością operatora, więc wraz z upadłością operatora cały system przestaje działać.

      • 10 1

      • (1)

        Rozpływa się w powietrzu razem z rowerami? System i rowery przejmuje miasto jako spłata zobowiązań spółki. To jest normalne postępowanie gdy jedna ze stron nie może wywiązać się z umowy i nie ma innego majątku na pokrycie zobowiązań.

        • 4 5

        • Kolejność zaspokajania (miasto jak każdy zwykły wierzyciel na końcu), tworzenie listy wierzytelności, środki zaskarżenia, sprzedaż mienia przez syndyka, plany podziału uzyskanych sum (przede wszystkim wynagrodzenie syndyka, podatki, pracownicy itp.), oczywiście z zaskarżeniem. Procedura na kilka lat, szanse zaspokojenie marne.

          • 4 0

    • Marcin poczytaj o przetargach , dotacjach ,przejęciem majątku , syndyku i takie tam , nic niestety nie jest tak proste

      • 2 0

    • Masz świetnego pomyślą

      To nie medrkuj, zbierz podobnych sobie i wystartujcie do zarządzania systemem. Oczywiście zaplacicie różne wysokie kary i zarabiajcie do bólu, trzecie karierę aż miło

      • 2 5

    • Pomsył fajny (3)

      świetny pomysł ale niestety juz miał problemy w fazie planowania, kto wymyslil ze 100% ma byc eletkro, o zasiegu na niecałe 3h jezdzenia w ktorych trzeba wymieniac i ladowac baterie? czy tu nikt nie widzi ze luzdie poprostu chca jezdzic na rowerach bo komunikacja jest do kitu i droga a na drogach ciagle korki?? Wielce zdziwieni ze ludzie korzystają z rowerow!! pomysl ok ale 50% nieeelektrycznych powinno byc.

      • 36 5

      • wymóg przetargu był taki, że minimum 10% ma być elektrycznych, reszta to decyzja oferenta, z tym że premiowana dodatkowymi punktami przy rozstrzygnięciu przetargu

        • 3 3

      • i jakbyś szukał tego elektrycznego? Nieelektryczny to mam w piwnicy,

        • 4 4

      • Jedyny problem, i to możliwy do błyskawicznej poprawy, to zbyt niskie ceny.

        • 10 12

    • rowery nie są miasta tylko nextbike ;) (3)

      te rowery bez zaplecza są bezwartościowe. po co je przejmować od prywatnej spółki?

      • 44 6

      • (1)

        Jeśli spółka ogłasza upadłość, a ma jakieś zobowiązania do spłaty (kary umowne), to zajmuje się jej cały majątek, razem z prawami do własności intelektualnej (oprogramowanie systemu), które może mieć jakąś wartość. Miasto przejmuje to i zaczyna świadczyć usługę roweru miejskiego już "osobiście" bez udziału spółki prywatnej.

        • 11 7

        • O ile spółka nie kupiła oprogramowania od innej spółki albo użytkowała na zasadzie okresowej licencji:-)

          Poza tym majątek musi najpierw przejśc przez syndyka, nie tak że każdy przychodzi i mówi to sobie biorę bo mi wiszą jakąś kasę lub usługi. A syndyk ma priorytety co do zaspokajania wierzycieli i wcale nie musi to oznaczać przekazania mienia ruchomego (rowerów) jakiemuś wierzycielowi. Obudź się, nie po to w tym kraju tworzy sie to skomplikowane prawodawstwo żeby było tak łatwo jak sądzisz w razie przekrętów.

          • 28 3

      • rowery są miasta

        stojaki też. Aplikacja jest operatora

        • 12 10

    • miasto płaci za rowery i obsługę przez kilka (5)? lat

      jeśli spółka upadnie koszty obsługi spadną na miasto

      a całe to mevo zostało zaprojektowane tak że koszty wykonania sa niskie,

      a koszty funkcjonowania horrendalnie wysokie ( codzienne wymiany baterii wymagają przynajmniej kilkuset pracowników i kilkudziesięciu samochodów non stop)

      apropo tak samo zaprojektowana została spalarnia na szadółkach:
      minimalne koszty budowy (stara technologia rusztowa) i horrendalne koszty utrzymania (konieczna utylizacja w innym zakładzie (pewnie portservice) 300 kg toksycznych popiołow na każdą spaloną tonę śmieci)

      • 17 0

    • może sobie upadać...

      Tylko temu panu chodzi o to, żeby wcześniej nie zgarneli kaski za coś - co nie działa.
      Nie płacić im - kompensując z karami (jesli umowa pozwala) lub wypowiedzieć za niedziałający system

      • 18 0

    • Rozdawnictwo topienie kasy

      Nic się nie stało

      • 44 14

  • Hehehe. Znów podatnik za to zapłaci. Spoko luz. Urzędnik nie ponosi odpowiedzialności a ludzie i tak zagłosują należycie. Dopóki głosujecie jak głosujecie nie oczekujcie, że coś zmienicie.

    • 8 1

  • Dlaczego to nie są rowery zwykłe ? Po co te elektryki :/ poza tym mozna jezdzic nimi tez jak bateria padnie wiec dlaczego nie (3)

    • 24 7

    • (1)

      Słowo klucz GPS

      • 4 3

      • To nie jest słowo tylko skrót... ale masz rację, GPS potrzebuje zasilania stąd te 20% po których przekroczeniu nie można roweru wypożyczyć

        • 0 0

    • To sobie jeździj prawie 40 kilogramowym klocem. Powodzenia.

      • 5 2

  • MEVO nie działa - o każdy widzi = puste stojaki, a jak jest rower, to wyładowana bateria albo jest uszkodzony.

    Jak to naprawić ? Pan Zygmunt ma racę!
    Wypowiedzieć umowę, nałożyć kary umowne. Odzyskać tak dużo pieniędzy jak się da.
    Zmienić założenia systemu: dokupić 3 x więcej zwykłych rowerów, elektryczne przebudować tak, by baterie się ładowały same, lub ładowane były przez pedałującego rowerzystę.
    Wyłonić nowego operatora.
    Proste, tylko trzeba mieć jaja - jak u prawdziwego gospodarza, a nie u tępego pastucha..

    • 11 1

  • Jeżeli urzędnicy nie są w stanie nawet wprowadzić systemu rowerowego (3)

    - to co są w stanie wprowadzić. Na razie to jest spektakularna porażka za którą odpowiadają też urzędnicy - stworzyli przecież kryteria przetargowe i wybrali firmę.

    Warto podkreślić, że nie jest to pierwsza wtopa. Sytem Tristar też tródno uważać za sukces - tyle że tutaj porażka jest mniej spektakularna dla postronnego widza. Po prostu jedzie się w korkach w zasadzie tyle samo, a teoretyczna oszczędność kilku sekund to raczej kategoria odchyleń statystycznych jak sukcesu za ciężkie mln zł.

    • 12 1

    • Gdańsk pani prezydent

      i wszystko w temacie ale ona musi dokonczyc dzieło budynia...czyli nie interesowac sie wałkami ze swojego podwórka!!!

      • 1 0

    • Przecież pisałem już dawno, że w urzędzie miasta pracują idioci po znajomości z banderówką na czele.

      • 1 0

    • Są w stanie dbać o swoją kasę.

      • 0 1

  • (10)

    Czy ktoś wie, kiedy wreszcie nowi użytkownicy będą się mogli rejestrować? Wakacje się zbliżają, chętnych na pewno przybędzie. A co to za atrakcja, taki rower, jak nie można z niej skorzystać? :/

    • 101 14

    • Kup sobie rower i korzystaj

      • 0 0

    • Przekręt

      Roku , niedługo upadek tego Misia

      • 1 0

    • nie rob tego znalezienie roweru to jak szukanie igly w stogu siana, nie wiem kto tym jeździ mi się udało az...4 razy

      • 1 1

    • (2)

      Po co nowi chętni? Czlowieku oni nie mogą ogarnąć tego co już jest, a Ty pytasz kiedy nowi moga dołączyć? Do wakacji to upadnie.

      • 35 5

      • (1)

        Człowieku, a co mnie to obchodzi, że nie mogą ogarnąć? Kasę wzięli, a usługa leży!

        • 9 4

        • Czemu sie sapiesz typie do mnie? W d*pie mam ze nie mozesz jezdzic.

          • 7 2

    • kup sobie rower bidaku

      • 4 7

    • nastaw się na kolejne wakacje

      • 2 1

    • rejestrować się można od dłuższego czasu ino nie można było konta doładować. Mi się udało kilka dni temu wbić na nie pieniądze.

      • 8 2

    • Przecież można.

      • 8 2

  • Karty są już rozdane

    Trwa rozgrywka wkrótce zakończenie a wy ciemny ludu i tak za to zapłacicie podobnie jak za inne rzeczy jakie się w tym pięknym mieście wydarzyły lub wydarzają. Armia płatnych trolli zrobi dobry pijar dla wszystkiego więc nie martwcie się,sytuacja jest pod kontrolą placcie podatki bądźcie posłuszni. W nagrodę może wam jakieś fajerwerki odpalimy albo sprowadzimy lgbt. A buzia przy samej ziemi ma być. Możecie lizać felgi naszych samochodów.

    • 6 0

  • Sami wybraliśmy tych walkoni (1)

    • 3 4

    • Jakie śmy? Za to są odpowiedzialni konkretni POlitycy i ich urzędnicy!

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane