• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
26 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać. Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać.

- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.



Czy Mevo ma szanse przetrwać?

A propos Mevo i trwających dookoła dyskusji (opartych na bardzo praktycznych doświadczeniach, nie - akademickich) niezależnie od tego, jak bardzo sekundowałem rowerowi publicznemu jako idei i niezależnie od wątpliwości, które miałem na etapie postępowania, zastanawia mnie kilka rzeczy:

- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.

- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.

- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?

- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?

- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?

- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.

- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?

Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?

Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.

Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?

O autorze

autor

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski

- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • Mam wrażenie, że (3)

    Niektórym ludziom bardziej zależy na tym aby MEVO się posypalo niż zaczęło dobrze działać. W niczyjnym interesie jest nakładanie ogromnych kar. Firma upadnie, miasto będzie bez operatora i bez rowerów.

    • 27 47

    • Powinni oddać 100% tego co dostali i nowy przetarg na nowe rowery i nowego operatora. To nie będzie działać w takiej formie

      bez sensu to ciągnąć.

      • 21 3

    • Kary zgodne z umowa

      Po to jest umowa. Staneli do przetargu. Pokonali konkurentow, zobowiazali sie przestrzegac umowy. Skoro nie dotrzymali zobowiazan powinni placic zgodnie z tym co przewiduje umowa. Ani mniej, ani wiecej....

      • 25 0

    • Ile jest Pani gotowa oddać w podatkach żeby utrzymać ten system?

      • 7 0

  • nadal nie ma mevo w mojej dzielnicy, a jest ponad 10 przystankow

    halo - kiedy rowery mevo pojawi sie w Osowej
    nadal liczba dostepnych rowerow wynosi ZERO

    dobrze ze zakupilem abonament tylko na miesiac, a nie na rok
    no i sie powoli konczy, a jeszcze nie mialem przyjemnosci przejechac sie tym cudem

    • 39 3

  • (9)

    Pozdro dla tych co podali PESELe tej firemce.

    • 79 14

    • (6)

      i co zrobią z tymi Peselami?

      • 5 15

      • Dowiesz sie za niedlugi czas hehe

        • 16 5

      • (1)

        Masakra jak nie wiesz co można z danymi osobowymi zrobić. Normalnie stado ślepych i głuchych baranów.

        • 14 4

        • Taaa...

          A wiesz ze w ksiegach wieczystych które są z zasady jawne są wszystkie potrzebne informacje zeby zrobic z kogos słupa? Pesel, imiona rodziców, adres i jeszcze bank w ktorym sie zakredytował.

          • 22 5

      • Jak ci kiedys zapuka do drzwi komornik z info, ze nie splacasz kredytu, szybciutko sie dowiesz co mozna zrobic z danymi osobowymi.

        • 15 12

      • Sprzedadzą firmie która agregującej takie dane (1)

        PESEL i dane o przejazdach są sporo warte

        • 4 1

        • a dane o przejazdach komu można sprzedać?

          • 0 0

    • Podałem (1)

      Podałem, wykupiłem abonament, teraz drugi. Codziennie jeżdżę do godziny i jestem bardzo zadowolony. Cieszę się, że elektryczny to mogę łatwiej korzystać bo już 60-tka stuknęła, a długo nie jeździłem rowerem. Myślę, że najwięcej krytykują ci co nawet się nie zarejestrowali, a co za tym idzie nie mieli przyjemności korzystać z rowerku. Jest też sporo trolli, którzy atakują PO tylko dlatego, że partia przeciwna im za to płaci.
      Pozdrawiam wszystkich korzystających z Mevo. Miejmy nadzieję, że będzie coraz lepiej.

      • 14 10

      • Partia

        Za to płaci ??? He he Ty się chyba ze sreberka urwałeś

        • 4 0

  • (1)

    To było wyliczone na to by upadło i ktoś zainkasował dużą kasę

    • 45 8

    • Ktośik

      Mevo na pomorzu plajt... a i tak nextbike ma co ma miec

      • 1 0

  • Pozdrawiam wszystkich serdecznie! (1)

    Jest przeciez pieknie!

    • 21 6

    • kolejny co najdał się tabletek od nieznajomego

      • 0 9

  • Wczoraj wieczorem w Brzeźnie stało 7 rowerów tylko 1 dostepny.

    • 36 0

  • bez ładowania na stacjach będzie słabo

    • 35 2

  • "Odpadło oczko temu misiu..." (3)

    Przy takich warunkach przetargowych i tym co zaproponował Nextbike, przedsięwzięcie nie miało szansy na powodzenie. Wymiana kilku tysięcy baterii dziennie? Na tak dużym obszarze? Albo mniej rowerów elektrycznych. Albo stacje ładujące indukcyjnie przy odstawieniu roweru. Albo po prostu możliwość jazdy z rozładowaną baterią (lub doładowywanie jej w czasie pedałowania).
    Ktoś straci kupę kasy, ktoś inny nieźle zarobi. czekać tylko aż UE się w***** i cofnie dotację...

    • 75 1

    • (2)

      Sam przetarg to kpina. g*wniany, ciężki rower z nieprzemyślanym wspomaganiem, z wymaganą wymianą baterii, kupiony za spore pieniądze z funduszy unijnych. Kiedy w końcu urzędnik będzie odpowiadał swoim majątkiem za takie wtopy?

      • 1 0

      • Kupiony za grosze, bo same rowery były tanie jak barszcz. To ich obsługa jest kosztowna.

        • 0 0

      • Do tablicy!

        Tak to wymyślili działacze rowerowej metropolii i jej naczelny guru, Roger.

        • 0 0

  • zacznijcie szanowax te rowery (3)

    powinny być kazry za psucie rowerow dziurawienie opon itd., przecież to na siebie nie zarobi, dajcie abonament za 20 zl to polowa plebsu odpasnie

    • 19 41

    • wydaje się, że przejrzałeś na wylot ten naród (1)

      jak abonament będzie po 200zł/mc to opony nie będą dziurawione, bo przecież to zależy od ceny tylko, jak w przetargach. to nie ma na siebie zarobić, to ma w przyszłości prosić o zwiększoną dotację a na koniec o zbiórkę do puszki na utrzymanie projektu... jak z puszką ecs, można już zakładać zbiórkę na fejszbuku, będzie dużo chętnych głupich na ratowanie tej padliny... oby nie poginęli na tych ramach urywających się w locie, bo będzie działało darwinowskie prawo eliminujące najgłupsze jednostki na własne życzenie i na własny koszt.

      • 8 0

      • Dokładnie , zbiórka Ratujmy Mevo , które nie poleci , sorry nie pojedzie ale przez 5 lat tr trzeba utrzymać bo 36 milionów trzeba będzie zawrócić do tego źle to piarowo wygląda

        • 3 0

    • Plebs

      Dajcie za 40 zł , a pozostanie tylko czerwona arystokracja.

      • 1 0

  • własny rower (5)

    Jedyny plus tego projektu to pokazanie ludziom, że w Trójmieście warto mieć SWÓJ rower, bo na Mevo nie można polegać i pokazał patologie gdańskiej komunikacji miejskiej z nieprzemyślanymi połączeniami na korzyść kierowców samochodów i piekło komunikacyjne pod OBC. Jeśli mam wybór z Ujeściska jechać 20-25minut na Morenę rowerem niż stać na zakorkowanej Łostowickiej przez 40 minut to wybór jest oczywisty.
    Tylko własne jednoślady. A stojaki nie zmarnują się jak ta firemka padnie :)

    • 59 8

    • (3)

      Swój rower nie działa, bo masz problemy z jego transportem. W PKM opłaty i jakieś dziwne rezerwacje, w tramwaju nie można, w autobusie ograniczona ilość i jeszcze i**otycznie zmienili zasady, że jak wsiada ktoś z dzieckiem w wózku, to kierowca może cię wyprosić.

      • 4 5

      • jak już zaczniesz mentalnie traktować rower jako podstawowy transport niezależnie od pogody wszystkie wymienione 'problemy' przestaną mieć znaczenie.
        moja rada: kup dobrą pelerynę rowerową i miej ją zawsze ze sobą

        • 6 0

      • (1)

        z rowerem o tyle problem, ze w miesiacach letnich siedziec w pracy po takiej podrozy to watpliwa przyjemnosc dla siebie i wspolpracownikow... warto zainwestowac w hulajnoge elektryczna.

        • 0 0

        • miejskie dziewczyny się tak nie pocą. zawsze słoikowe "waniają"

          • 3 1

    • Dzięki za taki plus za 40 baniek

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane