• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • To niema eacji bytu

    To nie urośnie i nie utrzymasiespaliny bród i sól

    • 1 2

  • Zarobić na kwiatkach i krzaczkach

    Czy ja mogę się tym zajmować .... obiecuję że będę podlewać , pielęgnować roślinki - oby tylko mi miasto płaciło te słodkie tysiące , milioniki ... och ... ciekawe komu się dostanie takie cudowne zlecenie

    • 3 4

  • Propnuję utworzenie 2 spółek mających za zadanie pielęgnację zieleni tylko na tym odcinku. (3)

    • 12 3

    • A do rad nadzorczych tych spółek

      Tradycyjnie już wejdzie Prezydent Budyniowicz

      • 4 1

    • prywatnych oczywiście :)))))

      • 1 1

    • Lepiej utwórzmy Narodową Służbę Zieleni im. Chłopaków z Lasu i zatrudnijmy tam zaufanych, czyli naszych.

      • 4 2

  • "Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do..." - wam to się nudzi. Szef wam za to płaci?

    • 3 0

  • Moze jeszcze cala inna egzotyka

    Proponuje palmy bananowce kokosy może jakieś winorosla żeby było milo ładnie kolorowo itd. Zaraz znajda sie miłośnicy co to będą chcieli powąchać zerwać zrobić zdjecie. Nie prościej zamontować takie plastikowe pacholki co są na wjeździe od strony Gdyni i dalej. To także zasloni 2pas jest tańsze i nie trzeba tego podlewać pielęgnować. GDDKiA naprawdę zajmuje sie pitolami a nie konkretami..Zaraz nasza piekna obwodnice jeszcze nazwa Kaczynskich to juz wtedy będzie beka .Pozdrawiam użytkowników obwodnicy a gapiow proszę o nie zwalnianie nie robienie foto tylko jechać

    • 5 0

  • Przysłona dla ciekawskich .

    A nie łatwiej by było zamontować na barierkach ekranów przeciw olśnieniowych takie jakie się spotyka na autostradach .
    chodzi o takie prostokąty zielone

    • 8 1

  • Krzewy bylyby super, przy okazji zmniejszalyby halas i zanieczyszczenie

    • 3 2

  • Dobry pomysł, (1)

    Nie zniweluje wypadków na obwodnicy, ale może zmniejszy ilość wypadków równoległych. Idioci zawsze się znajdą bez mózgu. Wczoraj wracałem z pracy koło 19 i super mistrz kierownicy jadący Seatem Leon tablice GST na spacerowej dwa razy wyprzedzał samochody jadące normalnie około 80 km/h na łukach w zakrętach, za drugim razem zmuszając auto z przeciwległego pasa do awaryjnego hamowania bo się przypałętało na jego drodze... Na to nie ma wytłumaczenia - to nie jest wykroczenie - to jest stworzenie zagrożenia w ruchu lądowym. Zabrać prawko na 2 lata i 20 tys. zł grzywny i już drugi raz tak nie zrobi.

    • 39 3

    • Co ma piernik do wiatraka?

      • 0 4

  • Przestańcie

    Jaką ekspresówką, przestańcie z tą ekspresówką.

    • 6 0

  • A powiem wam, że w Maroko tak właśnie wyglądają drogi

    I w ogóle nie mają problemu z ich utrzymaniem, chociaż to Afryka i jest bardzo gorąco.
    Drogi są od początku zaprojektowane z pasem rozdziału pod krzewy i zieleń a już bezwzględnie w miastach, miasteczkach i przy dojazdach do nich. Sadzą krzewy i drzewa (palmy) odporne na upał, poza tym na skrzyżowaniach i rondach układają całe kwietniki - kompozycje z palm i i kwiatów od razu z systemem nawadniającym (system rurek ułożony na podłożu).
    Wygląda to pięknie jak się jedzie w takich miastach jak Casablanca czy Marrakesz...
    I to wszystko DZIAŁA, no ale tam rzadzi KRÓL, w demokracji to tylko plebs gębę drze i tyle....

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane