• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Krzysztof Koprowski
7 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Takim filmem z wizualizacją Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru) urzędnicy chcą mamić mieszkańców.

Gdańsk będzie starał się przekonać mieszkańców do budowy Drogi Zielonej sprytnie wykonanymi wizualizacjami. Tylko jaki to ma sens, skoro i tak wszystkie decyzje już zapadły, a urzędnicy zrobią wszystko, by domknąć ramę drogową, nakreśloną ponad pół wieku temu - zastanawia się Krzysztof Koprowski.



Czy wierzysz w wizualizacje urzędników, przedstawiające Drogę Zieloną jako przyjazną miejską ulicę?

Nie mogło być chyba lepszego prezentu dla gdańskich urbanistów i projektantów branży drogowej niż... korki w rejonie skrzyżowaniu al. Hallera i istniejącego fragmentu Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, czyli na przedłużeniu tunelu pod Martwą Wisłą.

Wpompowanie aut w pas nadmorski już stało się faktem, a wspomniane grupy zawodowe zacierają ręce, bo właśnie zapewniły sobie pracę nad kolejną ważną inwestycją - przesunięciem lawiny aut z tego skrzyżowania na kolejne i jeszcze kolejne.

Wsparcie mają nie byle jakie - to kierowcy, którzy już domagają się poszerzenia ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. A ponieważ praktycznie każdy kierowca to również wyborca, politycy zrobią wszystko, by ich zadowolić.

W takich okolicznościach powstają wizualizacje, które mają przekonać do Drogi Zielonej już przekonanych (czytaj: kierowców) i uciszyć tych, którzy doskonale wiedzą, że poszerzanie dróg nie rozwiąże nigdy problemów nadmiaru aut na ulicach, a wręcz przeciwnie - jeszcze spotęguje ten problem.

Korek na ul. Czarny Dwór po otwarciu tunelu jest już niemal codziennością.


  • Wizualizacja Drogi Zielonej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
  • Urealnione wizualizacje Drogi Zielonej autorstwa Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
  • Wizualizacja Drogi Zielonej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
  • Urealnione wizualizacje Drogi Zielonej autorstwa Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Wizualizacje pełne fałszu

Wizualizacje przedstawione kilka dni temu przez Biuro Rozwoju Gdańska mają tyle wspólnego z rzeczywistością, co zapewnienia deweloperów o czystym i świeżym powietrzu na osiedlach oddalonych o kilka minut jazdy od Szadółek.

W materiałach graficznych na Drodze Zielonej panuje istna sielanka. Ruch aut jest płynny i niczym niezakłócony, a w bezruchu są jedynie piesi oczekujący na zielone światło, a nie kierowcy. Także tramwaje nie utrudniają życia kierowcom, ponieważ stoją nawet między przystankami - być może dlatego, że nie mają zasilania, którego zabrakło na wizualizacji?

Droga Zielona przemianowana na Zielony Bulwar nie może oczywiście obejść się bez zieleni. Szpalery drzew natychmiast po realizacji tworzą estetyczną "obudowę" jezdni, a w niektórych miejscach konary drzew wchodzą wręcz w jej skrajnię.

  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Jedyny parking naziemny narysowany zgodnie z prawdą. Warto zwrócić uwagę na niewielką liczbę aut na parkingu, jak i na samej drodze.
Znikające parkingi naziemne

Z filmu niemal całkowicie wyparowały parkingi. Na wizualizacji zgrabnie przerobiono je na szerokie chodniki, wstawiając w wielu miejscach tłumy pieszych, którym nawet nie zapewniono ławek.

Miejsca parkingowe nie pojawiły się nawet tam, gdzie już dzisiaj w sezonie trudno o zaparkowanie - na wysokości Parku im. Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jednocześnie założono, że wszyscy kierowcy z szacunkiem podchodzą do trawników, które przy proponowanym zagospodarowaniu byłyby rozjeżdżane kołami aut przy cichej akceptacji straży miejskiej.

Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża. Po lewej brakuje przejścia dla pieszych, choć ruch aut sterowany jest sygnalizacją. Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża. Po lewej brakuje przejścia dla pieszych, choć ruch aut sterowany jest sygnalizacją.
Jak najmniej przejść dla pieszych

Maksymalnie ograniczono liczbę przejść przez Drogę Zieloną. Istniejące przejścia zostają zachowane, ale tylko na odcinku pokrywającym się z ul. Czarny Dwór.

Przejść brakuje już na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska. Pieszym przemieszczającym się wzdłuż Drogi Zielonej proponuje się cofnięcie przypuszczalnie do ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska. Niby niewiele, ale mało komu będzie się chciało przemieszczać okrężną drogą, więc nielegalne przekraczanie jezdni w tym miejscu będzie codziennością.

Brak przejścia w osi deptaka przez Przymorze, mimo zachowania układu chodników prowadzący w to miejsce. Brak przejścia w osi deptaka przez Przymorze, mimo zachowania układu chodników prowadzący w to miejsce.
Mieszkańcy odcięci od pasa nadmorskiego

Największe trudności dla pieszych występują jednak od ul. Jagiellońskiej-Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska, czyli na odcinku, gdzie Droga Zielona zostaje wrysowana w całkowicie nowy korytarz drogowy.

Droga przecina bez przejścia dla pieszych deptak przez całe Przymorze Wielkie na przedłużeniu ul. Krzywoustego zobacz na mapie Gdańska, przerywa istniejące ścieżki wydeptane przez mieszkańców bloków przy ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz osiedla Tysiąclecia zobacz na mapie Gdańska, a także dzieli na pół tereny rekreacyjne Parku Przymorze zobacz na mapie Gdańska i resztę pasa nadmorskiego.

Skrzyżowanie z ul. Piastowską. Tutaj przejście przewidziano wyłącznie po południowej stronie, czyli tej, gdzie są zlokalizowane falowce. Skrzyżowanie z ul. Piastowską. Tutaj przejście przewidziano wyłącznie po południowej stronie, czyli tej, gdzie są zlokalizowane falowce.
Z os. Tysiąclecia nawet trzy razy przez przejście

Na skrzyżowaniu z ul. Piastowską zobacz na mapie Gdańska, która obudowana jest z jednej strony osiedlem Tysiąclecia, a z drugiej dwoma falowcami, urbaniści dla pieszych zaproponowali przejście w kierunku morza tylko po południowej stronie skrzyżowania. Po północnej stronie nie szczędzono miejsca kierowcom przewidując osobno pas do jazdy na wprost (w kierunku tunelu) oraz wydzielony lewo- i prawoskręt.

To oznacza, że mieszkańcy osiedla Tysiąclecia, by dostać się do zieleni w pasie nadmorskim zamiast wydeptanej ścieżki zobacz na mapie Gdańska będą musieli pokonywać Piastowską, a potem Drogę Zieloną. By dojść do miejsca na wysokości istniejącej ścieżki niezbędne będzie jeszcze jedno pokonanie ul. Piastowskiej.

Skrzyżowanie z ul. Pomorską. Przejście po stronie Żabianki zostało maksymalnie oddalone od skrzyżowania. Skrzyżowanie z ul. Pomorską. Przejście po stronie Żabianki zostało maksymalnie oddalone od skrzyżowania.
Piesi zygzakiem przez ul. Pomorską

Na skrzyżowaniu z ul. Pomorską zobacz na mapie Gdańska pieszych oddala się jak najdalej od skrzyżowania, tak by znaleźć jak najwięcej miejsca na strefę akumulacji samochodów. Oczywiście wymuszanie tak uciążliwego sposobu przemieszczania pieszych skończy się montażem barierek, ale tego w wizualizacji nie zobaczymy.

Jedyne przejście łączące osiedle Wejhera z pasem nadmorskim, zlokalizowane w pobliżu Ergo Areny. Jedyne przejście łączące osiedle Wejhera z pasem nadmorskim, zlokalizowane w pobliżu Ergo Areny.
Osiedle Wejhera z jednym przejściem dla pieszych

Na odcinku od ul. Pomorskiej aż do ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska mieszkańcy osiedla Wejhera będą mieli do dyspozycji tylko jedno przejście - na wysokości zbiornika retencyjnego zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie pozostałe wydeptane ścieżki przetnie nowa droga bez jakiejkolwiek "zebry".

Po lewej budynki umieszczone na terenie parkingów naziemnych przy Ergo Arenie. Nad drogą przesłonięta drzewami istniejąca kładka dla pieszych. Po lewej budynki umieszczone na terenie parkingów naziemnych przy Ergo Arenie. Nad drogą przesłonięta drzewami istniejąca kładka dla pieszych.
Oberwie się też użytkownikom parkingów przy Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska (na filmie pojawia się w ich miejsce nowa zabudowa). Ci będą musieli wdrapywać się na wysoką kładkę zobacz na mapie Gdańska lub cofać się aż do ronda z ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska.

  • Proponowana zabudowa po lewej znajduje się na wąskim pasie terenu między Drogą Zieloną a ul. Dąbrowszczaków.
  • Plan zagospodarowania dla rejonu ul. Dąbrowszczaków naniesiony na mapę satelitarną. Nowa zabudowa musiałaby powstać w wąskim pasie terenu 010-85 zarezerwowanym pod "tereny obsługi transportu drogowego".
  • Przebieg Drogi Zielonej oraz powiązania jej poprzez tunel pod Pachołkiem z terenami na zachód od Gdańska.
Fikcyjna zabudowa

Największym zaskoczeniem na filmie jest jednak proponowana zabudowa, która w warunkach gdańskich nie ma szans na powstanie. Choć miejscy urbaniści fatalnymi zapisami planów pozwalają oddalać budynki od ulicy, sytuując od frontów parkingi i tzw. drogi serwisowe, w wizualizacji całkowicie pomijają te szczegóły, pokazując jedynie szerokie chodniki.

Jeszcze większą zagadką pozostaje prezentowana zabudowa na wysokości ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska. W planie zagospodarowania Droga Zielona niemal przylega do ul. Dąbrowszczaków, podczas gdy na wizualizacji mieszczą się tutaj bez problemu okazałe budynki.

Czy zatem istniejąca ul. Dąbrowszczaków ma zostać maksymalnie dosunięta do istniejących bloków, by wygospodarować miejsce pod nowe budynki? A może Droga Zielona ma wejść głębiej w tereny rekreacyjne?

Istniejący odcinek Drogi Zielonej Marynarki Polskiej-Hallera, powstały formalnie jako Trasa Słowackiego zadanie III. Istniejący odcinek Drogi Zielonej Marynarki Polskiej-Hallera, powstały formalnie jako Trasa Słowackiego zadanie III.
Kto da się nabrać na wizję urzędników?

Zaprezentowane przez BRG wizualizacje, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Karol Spieglanin, skomentował na Facebooku tej jednostki miasta słowami "starego misia na sztuczny miód nie oszukacie".

Trudno o lepszą puentę dla działań urzędników, którzy po takich perłach przestrzeni publicznych, jak al. Havla zobacz na mapie Gdańska z przewymiarowanymi pasami rozdziału i absurdalnie wielkimi skrzyżowaniami, ul. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska bez chodników w newralgicznych miejscach, Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska z przejściami podziemnymi i ekranami akustycznymi, Droga Zielona na odcinku Hallera-Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska pozbawiona niemal w całości chodników, próbują wmówić mieszkańcom, że teraz będzie inaczej niż zawsze.

Tunel pod Martwą Wisłą widziany z lotu ptaka.

Miejsca

Opinie (560) ponad 10 zablokowanych

  • Hipokryzja Panie Koprowski (18)

    Jest Pan hipokrytą. Może niech Pan oceni w ten sam sposób opublikowane rok temu przez Pana kolegę wizualizacje dla ul. Do Studzienki
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nowa-Politechniczna-kameralna-ulica-czy-szeroka-arteria-n89112.html?
    Tutaj też sieci trakacyjnej nie ma, a samochody gdzieś wyparowały.
    Poza tym ten artykuł ma tylko jeden cel: poparcie Pana i niejakiego FRAGu w tej kwestii. Pan jako dziennikarz nigdy nie zrozumie, że nie jest Pan ekspertem od wszystkiego, w tym w szczególności od transportu w naszym mieście!

    Równie dobrze mogę zapytać:
    Kto się nabierze na ten artykuł?

    • 627 141

    • (5)

      Tramwaj na Do Studzienki, 4 pasmowka, potem rozwalanie okolicy ul. Wilenskiej.Dewastacja Wrzeszcza.
      Teraz dewastacja pasa nadmorskiego.

      Wszystko POD SAMOCHODY!!!!

      Wszystko dla smierdzacy, halasliwych, indywidualnych pojazdow. Przestrzeniozernych. Napychajacych konta nafciarzy.

      Homo sapiens to najglupsze zwierze na ziemi

      • 23 15

      • Przyzwyczaj się ze samochody są w miastach, nie uciekniesz od tego, będzie coraz więcej więc należy inwestować w drogi tylko z głową, równomiernie rozwijając transport publiczny

        • 2 1

      • Czytajac twój wpis.

        Nie sposób się nie zgodzić z opinia.

        • 0 3

      • Chcesz mieć spokój

        wyprowadź się na wieś.
        Ale zaraz, jak wtedy dojedziesz do roboty? Hmm

        • 3 2

      • nie zapominajmy jeszcze o drodze czerwonej

        • 7 0

      • meliski się napij, ochłoń i wróć, bo głupoty piszesz

        • 11 14

    • (5)

      Można wierzyć Koprowskiemu, można BRG. Jedno jest jednak pewne: jeśli dodatkowo powstanie tunel pod Pachołkiem to Zielony Bulwar będzie drogą tranzytową i nie będzie to wygladało tak sielankowo i miejsko jak na wizualizacjach.

      • 66 17

      • To zależy (3)

        Wszystko zależy od ograniczeń jakie się wprowadzi na Zielonym Bulwarze. To nie jest sprawa biało-czarna.

        • 314 37

        • Super logika (1)

          Najpierw zbuduj coś kretyńskiego, co od początku wiadomo, że nie będize działać, aby później regulować to ograniczeniami i zakazami.
          Może zamiast tego od razu rozwiązanie zrobić takie, aby w naturalny sposób nie pchać tysięcy aut w to miejsce?

          • 10 3

          • skończcie z tym mitycznym pchaniem aut

            ludzie chcą jeździć to będą, nie możecie zaklinać rzeczywistości. Jesteście samozwańczymi Bogami, którzy myślą, że panują nad potokiem aut, hehe

            • 5 5

        • Jesli pokaza mi najpierw na przykladzie innej drogi, ze potrafili zbudowac aleje miejska

          to nie bedzie sie sprzeciwial.

          Nigdzie nie stworzyli alei miejskiej. Podaj prosze jeden przyklad _alei_, nie trasy trazytowej o nazwie "aleja x".

          • 16 1

      • W miejskiej wizualizacji nie wyglada sielankowo

        • 11 1

    • as (4)

      Zgadzam się. Artykuł jest tendencyjny i ktoś ma jakiś cel w torpedowaniu tego projektu.

      • 27 28

      • Ten projekt jest idiotyczny, drogi i szkodliwy (1)

        Im wiecej rozsadnych ludzi bedzie go torpedowac tym lepiej.

        • 33 21

        • A my będziemy torpedować torpedowanie

          i my twierdzimy, że to lepiej.

          • 8 2

      • zgadza się (1)

        do autora artykułu: idź do Wa-wy ludzi na ulicę wyprowadzać, KODeiniarzu!

        • 1 27

        • kto tu powoluje sie na kod/pis/po/.n?

          nikt, procz Ciebie.

          Jesli nie dorosles emocjonalnie do prowadzenia kulturalnej dyskusji, bez zakladania a priori, ze ktos z kim nie zgadzasz sie w jednej sprawie jest na pewno twoim najwiekszym wrogiem, to prosze nie uczestnicz w takiej dyskusji wcale.

          • 21 0

    • W samo sedno z tą siecią trakcyjną. Właśnie sobie wyobraziłem, jak szpetnie by to wyglądało z całą plątaniną drutów, słupów i lin napinających.

      • 18 5

  • Tia

    Szkoda że nie byliscie tak sceptyczni i dociekliwi przy planach związanych z zabudową terenów przy PKM Niedzwiednik....widocznie tam sie wam opłacało ...

    • 5 2

  • Zielona Droga (1)

    Jestem za Zieloną drogą

    • 15 7

    • A ja nie!

      • 6 2

  • (6)

    Szanowni mieszkańcy pasa nadmorskiego. Nie widzicie że teraz ruch samochodowy rozlewa sie na każdą ulice Przymorza? Nie lepiej ten ruch ukierunkować w jedną drogę która szybko i sprawnie wyprowadzi ruch z Przymorza? Zobaczycie wtedy że ruch znacznie spadnie na Pomorskiej, Piastowskiej, Jagielońskiej itd.
    Droga Zielona jest potrzebna - co coraz bardziej będziecie się przekonywać po otwarciu tunelu - i to po dwa pasy w każdym kierunku. Dla tych co twierdzą że będą odcięci od parku (bo to chyba jest największy problem), wystarczy zagłębić trasę na ok, 3 metry i zrobić szerokie przejścia nad drogą ( coś tak jak na Monciaku w Sopocie nad ich "tunelem".- i proszę, nie dajcie się wciągnąć w histerię którą propaguje Pan Koprowski który nie jest obiektywny i wciąga Was w rozgrywki FRAGu.

    • 39 36

    • (1)

      Nie WYprowadzi tylko DOprowadzi. Na tym m.in. polega problem.

      • 2 4

      • Ale Ty tez szybciej wyjedziesz. Zarówno na Warszawę jak i na Szczecin

        • 2 1

    • (3)

      chcialbys isc do parku, przy tranzytowej 4-pasmowce???

      • 19 17

      • Do parku najbardziej chciałbym być niesiony w lektyce.

        Pośród zwieszającego się kwiecia, ptasich śpiewów, porykiwania krów i swojskiego zapachu obornika.

        • 8 3

      • (1)

        Nie przeszkadza mi to.

        • 17 11

        • bo nie chodzisz do parku ?

          • 8 13

  • Korek na ul. Czarny Dwór po otwarciu tunelu jest już niemal codziennością (2)

    bo wybudowano tunel, a zapomniano wybudować zapowiadanej Nowej Słowackiego, czy ktoś jeszcze pamięta, też była tutaj wizualizacja

    • 41 5

    • korek na ul. Czarny Dwór był codziennością już przed otwarciem tunelu

      Budowa kolejnych udogodnień drogowych nie jest sposobem na korki - to tylko przesuwa je gdzie indziej.

      Sprawdzone w wielu miastach Europy i świata.

      • 2 1

    • Nie da się zbudować wszystkiego od razu.

      Buduje się po kolei. I gdzieś przez chwilę jest trudniej, żeby potem było łatwiej.

      • 3 3

  • (3)

    Nie chcemy tramwajów w tej części przymorza!

    • 45 43

    • Wprowadźmy zakaz ruchu na całym Przymorzu! (1)

      Przymorze wolne od aut.

      • 5 3

      • Szkoda tylko

        że parkingi osiedlowe na Przymorzu takie, że jeden na drugim by parkował, gdyby mógł. Pewnie sami przyjezdni, co nie?

        • 1 1

    • A ja nie chcę żeby mieszkańcy Przymorza przejeżdżali przez dzielnicę w której mieszkam - sio na swoje dróżki osiedlowe

      • 10 13

  • Poziom bólu d*py w tym artykule jest tak wielki,że po dwóch akapitach odechciewa sie czytać...

    • 13 6

  • (1)

    Tak samo debilny jest pomysl zrobienia DDR na ruchliwej ulicy i tlumaczenie gdanskiego oficera rowerowego, ze tak sie robi w innych krajach.

    Tak, tak sie robi w innych krajach, ale badzmy konsekwentni. W tych innych krajach przy okazji montowane sa co km fotoradary, na kazdym skrzyzowaniu i przejsciu. I to ukryte fotoradary, nie jakas wielka zolta skrzynka. A pieszy i rowerzysta w tych krajach to absolutne swiete krowy.

    • 28 11

    • ddr na ruchliwej ulicy jest bardziej potrzebna niż na uliczce osiedlowej

      na której wystarczy uspokoić ruch.

      Twój tekst jest wewnętrznie sprzeczny. Ustal stanowisko, z którym można się zgadzać lub z którym można polemizować.

      • 3 0

  • Droga Zielona to poroniony projekt, który, mam nadzieję, nigdy nie zostanie zrealizowany

    Co prawda teraz Czarny Dwór mocno się korkuje, ale nie oszukujmy się: tam w godzinach szczytu ciasno było zawsze, jak ludzie jechali/wracali do/z pracy do portu i stoczni. Teraz, ci sami ludzie, jak zobaczą że poluzowało się na Hallera i Rzeczpospolitej ( bo ludzie chcący wyjechać z Gdańska, a jadący z Zaspy czy Przymorza kierują się na tunel), to wybiorą drogę właśnie przez Hallera czy Rzeczpospolitej. I teraz chodzi o to, by ludzie z Oliwy, Sopotu czy nawet Gdyni, jadący w kierunku warszawy, widzieli w swoich GPS'ach, że NA CZARNYM DWORZE JEST KOREK, i wybierali, jak Bozia przykazała, drogę przez obwodnicę lub Grunwaldzką/Zwycięstwa, a nie przez dolny taras. I tak ma być. Ewentualne wybudowanie Drogi Zielonej spowoduje tylko tyle, że zaczną tamtędy jeździć ludzie których NIE POWINNO TAM BYĆ. I wcale nie będzie bardziej przejezdnie.

    • 18 13

  • Precz z Gdańska z PO !

    Polacy Muszą zacząć rządzić w Gdańsku a dotychczasowi niszczyciele do więzienia do końca ich życia !

    • 8 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane