• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto dokończy budowę autostrady A1 na Kujawach?

Maciej Naskręt
2 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Budowa Autostrady A1 na Kujawach latem 2012 r. Budowa Autostrady A1 na Kujawach latem 2012 r.

Tuż przed Sylwestrem w bydgoskim oddziale GDDKiA zostały otwarte oferty na dokończenie budowy 64-kilometrowej autostrady A1 na dwóch odcinkach między Toruniem a Włocławkiem. Nową drogą przez Kujawy pojedziemy najpóźniej wiosną 2014 r.



Za co cenisz najbardziej gotowe odcinki autostrady A1?

Jeszcze w 2012 r. bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty na dokończenie budowy dwóch odcinków 64-kilometrowej autostrady A1.

Najniższą ofertę na realizację odcinka autostrady A1 Czerniewice - Brzezie na kwotę ponad 450 mln zł brutto złożyło polsko-włoskie konsorcjum firm, którego liderem jest firma Salini Polska. Kolejna oferta - na kwotę ponad 500 mln 226 tys. zł brutto - wpłynęła od konsorcjum firm, którego liderem jest Strabag. Około 713 mln zł na ten cel zamierzał przeznaczyć inwestor.

Natomiast najniższą ofertę na realizację odcinka autostrady A1 Brzezie - Kowal na kwotę ponad 608 mln zł brutto złożyło również polsko-włoskie konsorcjum firm. Kolejna oferta na kwotę ponad 643 mln zł brutto wpłynęła od konsorcjum firm, którego liderem jest Budimex, a partnerem Strabag. Inwestor w budżecie na ten cel zarezerwował ok. 870 mln zł.

- Teraz będziemy analizować złożone przez potencjalnych wykonawców oferty i wybierzemy najkorzystniejszą. Wtedy też podpiszemy umowę na roboty budowlane - mówi Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA. Procedura może potrwać do miesiąca.

Czas dokończenia realizacji odcinka Czerniewice - Brzezie wynosi 11 miesięcy od daty podpisania umowy. Z kolei budowa fragmentu drogi między Brzeziem a Kowalem ma potrwać rok. Czy to oznacza, że drogą pojedziemy wiosną 2014 r?

- Będziemy mobilizować wykonawców, by zapewnili przejezdność autostradą na Kujawach do końca 2013 r. Potem mamy okres zimy, który prawdopodobnie wstrzyma nieco prace. Chcemy uniknąć sytuacji, w której droga zostanie otwarta wiosną 2014 r. - tłumaczy Okoński.

Aktualnie zaawansowanie robót na odcinku Czerniewice - Brzezie wynosi 60 proc. Kolejny fragment Brzezie - Kowal gotowy jest w 50 proc. Jeśli bydgoski oddział GDDKiA wybierze najniższą cenową ofertę, dokończenie budowy obu odcinków okaże się o ok. 30 proc. droższe, niż gdyby wybudował to pierwotny wykonawca.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2012 r. urzędnicy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wypowiedzieli polsko-irlandzkiemu konsorcjum dwie umowy na budowę trzech odcinków na wspomnianym fragmencie. Droga miała być gotowa podczas Euro 2012.

Zerwane, według GDDKiA z winy wykonawcy, umowy dotyczyły realizacji odcinków: Czerniewice - Odolion (11,4 km) i Odolion - Brzezie (23,1 km), których liderem była firma SRB Civil Engineering Limited (partnerem PBG) oraz Brzezie - Kowal (29,5 km), którego liderem była spółka PBG. Popadła ona w finansowe tarapaty. Podwykonawcy zeszli z placu budowy.

W efekcie przez najbliższe trzy lata żaden z konsorcjantów budujących dotąd autostradę A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Dodatkowo pracę ze skutkiem natychmiastowym stracił wtedy dyrektor oddziału w Bydgoszczy.

Od połowy listopada 2012 r. kierowcy mogą bezpłatnie podróżować autostradą A1 od Kowala do Strykowa. O jej otwarciu informowaliśmy w osobnym artykule: Autostrada A1 dłuższa o 85 km.

Poszczególne odcinki autostrady A1 między Toruniem a Strykowem.

I. Województwo kujawsko-pomorskie.


Budowany odcinek autostrady A1 na Kujawach. Budowany odcinek autostrady A1 na Kujawach.
1. Węzeł Czerniewice pod Toruniem - Węzeł Brzezie
Długość: 34,466 km
Poprzedni wykonawca: Konsorcjum SRB Civil Engineering Limited (Lider), PBG SA, APRIVIA SA, Hydrobudowa Polska SA, John Sisk & Son Limited
Poprzedni koszt budowy: 934 061 145,30 zł brutto
Termin oddania do użytku: koniec 2013 r.

2. Węzeł Brzezie - Węzeł Kowal koło Włocławka
Długość: 29,502 km
Poprzedni wykonawca: Konsorcjum PBG SA (Lider), APRIVIA SA, Hydrobudowa Polska SA, SRB Civil Engineering Limited, John Sisk & Son Limited
Poprzedni koszt budowy: 857 377 814,00 zł brutto
Termin oddania do użytku: koniec 2013 r.

Opinie (120) 7 zablokowanych

  • Tomasz Okoński były minister obrony narodowej u Suchockiej. (1)

    Ale się polokowali, tam gdzie duża kasa się kręci.

    • 10 0

    • Specjalista

      Wojciech Okoński był ministrem ...

      • 1 0

  • Salini dokonczy budowe chyba to jest jasne juz

    • 3 0

  • Brac Strabaga, wiekszosc drog przez nich zrobiona jest porzadnie zrobiona,

    • 7 3

  • Uwaga! Donek bredzi o elektrowni atomowej!!

    Jakość będzie "najwyższych lotów".
    Między pękającymi autostradami, uginającymi się mostami, zasuwanymi dachami, itd.
    Najważniejsze, że ktoś coś sprzeda oprawione w brednie, których cywilizowany świat już nie chce, a technologia jest........

    • 19 5

  • Lemingi?.............?

    młodzi, ufni w zielone wyspy,krytykujący i roszczeniowi????

    • 13 3

  • najpierw słup utworzy firmę i zatrudni ludzi potem zostanie podwykonawcą, a reszte juz znacie...wszyscy bankrutują tylko robol bez kasy

    • 19 1

  • Autostardy to mają Niemcy. Wiem, że na krzywdzie narodów się rozwineli. (2)

    BEZPŁATNE.

    Bez ograniczenia prędkości i bez obowiązkowych świateł.

    I to jest super-GUTT.

    • 27 6

    • (1)

      tyle że Niemcy to jedna z największych gospodarek świata, stać ich. Nas nie stać, bo chcecie utrzymywania za wszelką cenę nierentownych stoczni i innych państwowych darmozjadów.

      • 7 5

      • Powtarzasz banały i frazesy zarazem.

        Po 1. Ile oni mają tys.km. dróg do utrzymania w tym autostrad? a ile my?

        Po. 2 dlaczego są bogaci? Bo żyją z takich jak my.

        EKSPORT.

        To powinno ci wystarczyć.

        • 2 6

  • żydzi ?

    • 7 0

  • Cała Polska z was się śmieje - gdzie aą drogi i koleje ???

    Cała Polska z was się śmieje - gdzie aą drogi i koleje ???
    Donkowi do sztambucha.

    • 18 5

  • Tak na marginesie meine kameraden zapytam: CO BĘDZIEMY MIELI ???! (1)

    Kto ? My ? Przecież to płatne drogi, czyjeś biznesy.

    Od nas tylko kasę ciągną na wszelkie sposoby.

    Np. Obowiązek świateł = spalanie większe o jakieś 0.5 - 0.8 litra na 100 km = dodatkowe ciężkie miliardy wpływają do kasy NIBY-PAŃSTWA-POLSKA. I co ciekawe , tutaj oszołomy z EKOlogii siedzą cicho, że miliony litrów spalamy = spaliny.

    Jesteśmy dojnymi krowami we własnej Ojczyźnie.

    Przejrzyjcie na oczy w końcu.

    • 23 10

    • ja tam jeżdżę po Gdańsku bez świateł.

      Czerwony passat B4 na tablicach GKW.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane