- 1 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (65 opinii)
- 2 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (77 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (115 opinii)
- 4 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (48 opinii)
- 5 Pozostałości baterii mającej bronić portu (66 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (135 opinii)
Kto i kiedy wyremontuje most, do którego nikt się nie przyznaje?
Leży na granicy Gdańska oraz Pruszcza Gdańskiego i okazuje się, że to jest jego największym problemem, bo nie do końca wiadomo, do kogo tak właściwie należy. Mowa o moście nad kanałem Raduni, którego stan jest opłakany. Okoliczni mieszkańcy - w obawie o swoje bezpieczeństwo - apelują o pilny remont obiektu, ale nikt się nie pali do tego, by go przeprowadzić.
Poza zgłoszeniami w Raporcie z Trójmiasta otrzymaliśmy też maila w tej sprawie od pani Izabeli, która mieszka w dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce, w okolicy mostu.
Mieszkanka: w końcu dojdzie do tragedii
- O interwencję w sprawie tego mostu prosiliśmy za pomocą Gdańskiego Centrum Kontaktu. Otrzymaliśmy odpowiedź, że sprawa została przekazana do Pruszcza jako jednostki właściwej. Później w rozmowie telefonicznej uzyskaliśmy informację, że nikt tego mostu nie chce, że jest to samowola budowlana istniejąca od kilkudziesięciu lat. W końcu dojdzie na mostku do wypadku i ciekawe, kto wówczas poniesie konsekwencje. Pewnie też nikt - napisała do nas pani Izabela.
Fatalny stan mostu (42 opinie)
Czy ktoś od zarządu dróg czeka na to jak ten most się zarwie i będzie tragedia ?
Czy ktoś od zarządu dróg czeka na to jak ten most się zarwie i będzie tragedia ?
Temat z pozoru prosty - bo chodziło tylko o ustalenie, kto i kiedy planuje wykonać remont mostu - okazał się być kilkutygodniowym "bojem" o uzyskanie w tej sprawie jakiejkolwiek informacji. Okazało się bowiem, że do mostu rzeczywiście nikt się nie przyznaje, a przerzucanie się odpowiedzialnością między urzędami trwa w najlepsze.
Gdańsk: to nie nasz most
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, do którego w pierwszej kolejności skierowaliśmy pytania, szybko odpowiedział, że most przez kanał Raduni "znajduje się poza granicami administracyjnymi Gminy Miasta Gdańska."
- Zlokalizowany jest w granicach administracyjnych Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański, na działce wodnej Kanału Raduni, która znajduje się we władaniu Skarbu Państwa. Nie możemy prowadzić działań inwestycyjnych na nie swoim terenie. Więcej informacji na temat tego obiektu mają z pewnością Starosta Powiatu Gdańskiego oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - poinformowała nas Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.
Urząd Miasta Pruszcz Gdański, także odsyłał w tej sprawie do starosty.
Wody Polskie: to nie nasz most
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku (lokalny oddział Polskich Wód) także z mostem się nie identyfikuje.
- Mostem zajmuje się zarządca drogi, a nie kanału (którym notabene jest gmina Gdańsk), czyli gmina/starostwo. Nie są Wodom Polskim znane żadne dokumenty, które mówiłyby o tym moście inaczej - poinformował nas Bogusław Pinkiewicz, rzecznik RZGW w Gdańsku. - Wody Polskie nie wykonują praw właścicielskich do budowli komunikacyjnych, w tym szczególnie mostów, zlokalizowanych, czy to na gruntach pokrytych wodami płynącymi, czy na części urządzeń wodnych. Niezależnie od kwestii własnościowych Kanału Raduni i granic gmin, Wody Polskie nie są podmiotem właścicielskim przedmiotowego mostu, a w konsekwencji jego utrzymanie nie leży w obowiązkach RZGW - wyjaśnił.
Nadzór budowlany: sprawa w sądzie
W sprawie stanu mostu i tego, kto powinien go naprawić, zwróciliśmy się też do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Gdańsku. Poinformowano nas tam, że już w 2021 r. nadzór budowlany nakazał właśnie Wodom Polskim przeprowadzenie kontroli stanu technicznego mostu i przedstawienie ekspertyzy w tej sprawie.
Nadzór oczekiwał też, że Wody Polskie przedstawią zakres robót budowlanych niezbędnych do doprowadzenia mostu do "odpowiedniego stanu technicznego".
Wody Polskie skierowały skargę na tę decyzję do sądu administracyjnego, a ten - w marcu 2022 r. - uchylił decyzję nadzoru budowlanego, wskazując, że przedwcześnie ustalono podmiot odpowiedzialny za utrzymanie mostu.
- Biorąc pod uwagę, że w analogicznej sprawie za podmiot odpowiedzialny za utrzymanie obiektu zostało uznane Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, złożyliśmy 22 kwietnia 2022 r. skargę kasacyjną od tego wyroku. 20 lipca 2023 r. wpłynęło do nas zawiadomienie o posiedzeniu niejawnym sądu w tej sprawie. Zatem przypuszczać należy, że w najbliższym czasie zapadnie w tej sprawie wyrok - poinformował nas Grzegorz Stosik, pomorski wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.
Starostwo: ponad miesiąc czekania na informację, ale jest światełko w tunelu
Po ponad miesiącu czekania na stanowisko Starostwa Powiatu Gdańskiego w Pruszczu Gd., we wtorek, 22 sierpnia, po kolejnym przypomnieniu się, otrzymaliśmy odpowiedź, która daje nadzieję, że w końcu coś się ruszy.
- Most stanowi element istniejącego układu komunikacyjnego miasta Gdańska, natomiast w
księdze wieczystej jako właściciel figuruje Skarb Państwa - Starosta Gdański. Tutejszy urząd zdaje sobie sprawę, że konieczne jest podjęcie prac remontowych, aby użytkownicy obiektu mogli z niego korzystać w bezpieczny sposób. W związku z powyższym informuję, że podejmowane są systematyczne działania, celem doprowadzenia do wskazanego remontu - odpowiedział nam Marian Cichon, starosta gdański.
Remont będzie, tylko nie wiadomo kiedy
Jak podkreślił starosta, obecnie trwają intensywne rozmowy zarówno z prezydent Gdańska, jak i z wojewodą pomorskim ws. konieczności przeprowadzenia remontu mostu.
- Jak również pod kątem uzyskania wsparcia finansowego na realizację tegoż przedsięwzięcia. Sprawa jest w trakcie procedowania - wskazał starosta.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. inwestycji informuje, że miasto zadeklarowało już starostwu gotowość przekazania dotacji celowej w wysokości 40 proc. kosztów inwestycji.
- Czekamy na informację zwrotną w powyższej sprawie - mówi Grzelak.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-08-24 08:36
To jest kabaret i klasyczna spychologia problemu (10)
Mam nadzieję, że zanim dojdzie tam do tragedii te wszystkie wymienione urzędy się dogadają i wezmą w końcu do pracy, bo ten most to wspólna sprawa i wspólny wstyd i dla Pruszcza i dla Gdańska
- 107 16
-
2023-08-25 04:06
A ja mam nadzieję na oświecenie Polaków
Wiesz o co chodzi? Prawo mamy w tym śmiesznym kraju takie a nie inne. Polacy se myślą, że urzędy się dogadają hahaha. na jakiej podstawie, przecież to państwo z tektury, na granicy bankructwa. każdy urząd w tym kraju walczy o przetrwanie. Zarobiki tam gorsze niż w Biedrze, więc kadry też adekwatnej jakości. Dorzućmy hejt na urzędników pańć i
Wiesz o co chodzi? Prawo mamy w tym śmiesznym kraju takie a nie inne. Polacy se myślą, że urzędy się dogadają hahaha. na jakiej podstawie, przecież to państwo z tektury, na granicy bankructwa. każdy urząd w tym kraju walczy o przetrwanie. Zarobiki tam gorsze niż w Biedrze, więc kadry też adekwatnej jakości. Dorzućmy hejt na urzędników pańć i pańciów polaków, którzy lubią hejtować, ale nie znają prawa, nawet własnego kraju to i masz most na jaki zasługujesz. W ogóle urzędy też mamy jakie sobie stworzyliśmy. Wspaniały naród Ci Polacy. Wzór cnót wszelakich.
- 0 0
-
2023-08-25 00:28
Nie potrafią pozbyć się słupa na południu to co dopiero naprawić mostek
- 0 0
-
2023-08-24 15:31
Akurat problem jest skomplikowany
Most leży na terenie powiatu gdańskiego, ale tuż za nim zaczyna się miasto Gdańsk, czyli inny powiat. Starostwo nie chce wydawać kilku baniek na naprawę mostu, który nie jest mu do niczego potrzebny. To Gdańsk go potrzebuje, dlatego oferuje współfinansowanie.
- 2 2
-
2023-08-24 15:24
Taki jestes mądry to wyremontuj nie swój most ze swojej kasy.
Zaraz by przyszedł Kacperek i zgłosił do prokuratury pozaregulaminowe wydawanie kasy.- 3 3
-
2023-08-24 13:17
Wpuści złomiarzy
Rozbiorą i po problemie.
- 4 2
-
2023-08-24 10:49
Brak ustawy (2)
Brakuje ustawy metropolitalnej, która takie problemy rozwiąże. Gdańsk nie buduje bo nie ich teren, a Pruszcz bo po co im ten most? Nie będą z niego korzystać z jego mieszkańcy oraz później są dodatkowe koszty na utrzymanie. Można zrozumieć dwie strony.
- 9 4
-
2023-08-24 15:45
(1)
Czyli mówisz, że ten most sam się zbudował?
- 3 1
-
2023-08-25 06:24
Most tam jest od przedwojny
- 0 0
-
2023-08-24 10:06
Najgorsze jest to, że i w Pruszczu i w Gdańsku od kilkudziesięciu lat rządzą udzie związani z PO.
Nie potrafią się dogadać w żadnej sprawie - ten most, Fala itp.
Skoro oni nie potrafią się dogadać lokalnie w takich błahych sprawach, to jak oni chcą rządzić Polską i to w dodatku w koalicji z innymi partiami?- 9 10
-
2023-08-24 08:55
Kiedyś był taki odcinek drogi krajowej Mikołajki-Orzysz
dziurawy jak ser gdzie wszyscy jeździli 30-40 choć można było 90 :)
Można by zostawić ten most tak jak jest by pokazać, jak kiedyś było xD- 3 0
-
2023-08-24 08:38
Kto wczśniej remontował ten most? (9)
Pamiętam , że ostatni remont tego mostu był chyba z 20 lat temu. Kto to zlecał? Konstrukcja jest solidna, trzeba tylko wymienić grube deski na nowe, lub położyć bruk(lepiej) Robota na 4 dni.Jedyne co potrafią urzędnicy to wysłać pismo i byle do piątku.
- 152 11
-
2023-08-25 07:08
cztery dni!,tylko Katarzyna D.zrobi w dwa dni,zmobilizuj Caspra.
- 0 0
-
2023-08-24 19:19
w 4 dni to chyba ty ze szwagrem
po pijaku zrobicie i jeszcze będzie czas na klina
- 2 1
-
2023-08-24 14:49
przeciez on 20 lat temu tez tak wygladal tylko wieksze dziury byly i troche je polatali
- 3 1
-
2023-08-24 10:02
(3)
Nic co jest publiczne nie jest takie proste. Trzeba zbadać stan mostu, opracować koncepcje naprawy, wykonać projekt, uzyskać zgody od innych podmiotów, rozpisać przetargi, uzyskać finansowanie, zorganizować objazdy, użerać się z odwołaniami i protestami.
- 27 0
-
2023-08-24 11:59
Tak,procedury urzędowe.. (1)
I na wzajemnym przesyłaniu korespondencji i uzgodnieniach zleci kolejny rok a może i dwa
- 9 3
-
2023-08-24 12:34
Przeciez urzednicy to bezmozgi.u prywaciarza dostali kopa w d... po miesiacu za niemyslenie to poszli do urzedow.proste
- 6 12
-
2023-08-24 10:07
Dokładnie. A nie daj Boże ktoś wpadnie na pomysł uzyskania dotacji z UE, to trzeba dorobić drugi kontener papierów i analiz...
- 24 2
-
2023-08-24 09:28
Jak robota na 4 dni
To ktoś zrobi przetarg z terminem półrocznym. I ci pseudo budowlańcy będą się tam pojawiać raz na dwa tygodnie na kilka godzin.
- 24 5
-
2023-08-24 09:25
Na tym moście kiedyś był miękki asfalt, który się rozpuszczał latem więc skąd te deski na nim się znalazły?
- 7 1
-
2023-08-24 09:07
Gdańszczanin (6)
Przykro mi ale mam przeczucie, że ponad 5 letnie rozmowy w tym temacie utykają i nie znajdują pozytywnego zakończenia.
Bardzo bym chciał jako mieszkaniec, aby sprawa mostu została zakończona i nigdy nie wróciła, a to wymaga przejęcia przez Miasto Gdańsk terenu od sąsiedniej gminy (w tej części granica miasta doprowadziła do absurdu).Przykro mi ale mam przeczucie, że ponad 5 letnie rozmowy w tym temacie utykają i nie znajdują pozytywnego zakończenia.
Bardzo bym chciał jako mieszkaniec, aby sprawa mostu została zakończona i nigdy nie wróciła, a to wymaga przejęcia przez Miasto Gdańsk terenu od sąsiedniej gminy (w tej części granica miasta doprowadziła do absurdu). Jeśli Wojewoda by wyraził zgodę a miasto Gdańsk chęć to temat byłby oczywisty na przyszłość, że za bieżące naprawy i utrzymanie odpowiada GZDiZ. Z tego mostu 99% korzystamy my Gdańszczanie.
Pozdrawiam wszystkich zaangażowanych w tę sprawę!- 44 10
-
2023-08-24 10:43
Moment (3)
Proszę czytac ze zrozumieniem. Administracyjnie teren należy do gminy Pruszcz, ale to nie przesadza o tym, kto jest właścicielem. Właścicielem jest skarb państwa. Zmiana granic administracyjnych czyli "przejęcie " terenu pruszcza przez Gdańsk niczego nie zmienia. Teren należy do skarbu państwa, a nie gminy. Problemem jest określenie, który podmiot
Proszę czytac ze zrozumieniem. Administracyjnie teren należy do gminy Pruszcz, ale to nie przesadza o tym, kto jest właścicielem. Właścicielem jest skarb państwa. Zmiana granic administracyjnych czyli "przejęcie " terenu pruszcza przez Gdańsk niczego nie zmienia. Teren należy do skarbu państwa, a nie gminy. Problemem jest określenie, który podmiot skarbu państwa jest zobowiązany do pieczy nad obiektem. Skarb państwa nigdy w takich przypadkach nie działa sam sobie jako SP, tylko trzeba zidentyfikować jednostkę, czy to wody polskie czy inne statio fisci. Ludzie zamiast bić pianę i rzucać jakieś głupio mądre komentarze najpierw czytajcie ze zrozumieniem albo zróbcie podstawowe rozeznanie w Googlach.
- 12 3
-
2023-08-24 21:14
Nie są to Polskie Wody!
Wał Kanału Raduni jest jak wiele dróg na działkach skarbu państwa gdzie samorząd zarządza (remontuje etc.) ....
Samorząd doszedł do absurdu wypierając swoją odpowiedzialność zwłaszcza gdzie poczynił szereg prac na Wale Kanału Raduni przeciwpowodziowych, tras rowerowych i ma w swym utrzymaniu mosty i kładki .....!
Ps. Od kilku miesięcy nawet wypiera się oczyszczania schodów, które sam wybidował! M.G.
Omawiany most powinien być w granicy Miasta Gdańska!!!- 1 1
-
2023-08-24 12:02
Czy to ważne,kto jest wlascicielem (1)
Myślę że mieszkańców tej dzielnicy guzik i nteresuje który to podmiot jest właścicielem, chcą mieć przejezdny i bezpieczny most, a nie sterczące gwoździe i odpadające deski na każdą stronę, wstyd...most dojazdowy do dzielnicy Gdańska dziurawy na wylot, piękny przykład "trybów i procedur urzędowych"
- 1 5
-
2023-08-24 14:50
Tak, ważne, a wręcz kluczowe
Na jakiej niby podstawie ktoś miałby remontować obiekt, którego nie jest właścicielem? Może zamiast zrobić remont w swoim mieszkaniu to zrób u sąsiada? W prawdzie nie jesteś właścicielem jego mieszkania, ale on chce mieć odmalowane, więc biegiem do bankomatu po kasę i do roboty.
- 8 0
-
2023-08-24 10:08
(1)
Powiem tak - niedasię. Przecież i w Gdańsku i w Pruszczu od lat rządzi PO...
- 9 11
-
2023-08-24 14:00
Ale za drogi i mosty nie odpowiada Samorząd. Gdzie są pisowscy urzędnicy ja się pytam? :)))))))))))))
Kacperek może o tym zrób następną konferencję prasową ? :)))))))))))))))
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.