• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • dlaczego nie romet? (2)

    • 3 1

    • Romet jest chiński! (1)

      To już nie jest polski producent

      • 0 1

      • a mewa jest?

        • 1 0

  • To nie ma prawa działać.... Będę zgłaszał reklamacje! (1)

    • 3 0

    • Odstąpienie od umowy

      Warto przypomnieć ze my jako konsumenci mamy 14 dni od „ zawarcia umowy „ do odstąpienia. jest to opcja dla osób które nie korzystały z rowerów ( No bo kiedy). Wiec jezeli ktoś chce to prześledzić regulamin, wysłać maila odstąpić od umowy . Reklamacje moze tez warto bo płace za usługę z której nie mogę korzystać . Trochę słabe

      • 1 1

  • Mam przeczycie że trzeba będzię zdemontować z rowerów wspomaganie elektryczne...

    • 4 0

  • Mnie zastanawia jedno (30)

    Skoro uruchomiono "dodatkowe ekipy" i wymiana baterii od dwóch dni idzie pełną parą- to gdzie są te rowery? Ile czasu trwa wymiana jednej baterii? Ile baterii dziennie wymienia jedna ekipa? Problem z ilością rozładowanych rowerów trwa już ponad dwa dni i dosłownie nic się nie zmieniło.

    • 468 18

    • (7)

      Baterie jednak trzeba ładować a to zajmuje kilka godzin. Zwiększone użycie poprzez weekend i nowość na rynku. Jeszcze chwila i będą stały nieużywane.

      • 17 17

      • ale są po dwie baterie na rower, czy jedna zapasowa (6)

        na dwa/trzy rowery?

        • 37 2

        • Bez buforu baterii (1)

          Myślę, że nie ma ani jednej zapasowej baterii. Każdy moduł GPS/GPRS/WIFI jest zespolony z akumulatorem i ma swój niepowtarzalny numer. Wyjmuje się całość.

          • 3 0

          • To by było szaleństwo

            jeździć 2 razy do tego samego roweru.
            Ale nie wiem, wiem tylko że narazie nie działa.

            • 2 0

        • Myślę, że mniej. (3)

          Policzono zapewne średni czas zwiezienia do stacji podzielony przez średnią ilość baterii w jednym kursie razy dwa plus czas ładowania jako sumaryczny czas na uzupełnienie energii. jeśli teraz czas użytkowania roweru na jednym ładowaniu podzielimy przez wyżej obliczony czas to uzyskamy ile rowerów obsłuży jedna dodatkowa bateria. Ewidentnie nie uwzględniono zainteresowania, zmniejszonej pojemności baterii ( przez 4 miesiące nie wykonano takiego testu?) zapotrzebowania na moc, możliwości ekip, nierównomiernego rozkładu wypożyczeń i rozładowań. Zapewne też dodano za mały margines, lub wręcz policzono ujemny wychodząc z założenia, że jak raz na jakiś czas zrobi się mały zator a stacjach ładowania, to przy tej ilości rowerów zniknie. Tymczasem nastąpiło większość czynników niekorzystnych i stała nadwyżka przyrostu rowerów roazładowanych nad tempem oddawania do eksploatacji. Taka nadwyżka skutkuje stałym zmniejszaniem ilości rowerów w gotowości, a skoro nie można jej było zniwelować nawer nocą, to skutek mógł być tylko jeden: dojście do zera, czyli black-out całego systemu. Teraz slbo ludzie przestaną wypożyczać, albo mavo będzie szybciej ładować. Tymczasowym wyjściem jest wyłączenie wypożyczeń na jakiś czas i wpuszczenie dużej liczby rowerów do obiegu. Jeśli się nic nie zmieni, to za tydzień będziemy mieli powtórkę.
          Koszt usprawnienia, to nowe stacje ładowania, wymiana wszystkich baterii, i pewnie zmiana systemu. Oczywiście można liczyć na efekt zwiększonego zainteresowania w początkowym okresie i że obliczenia były dobre, tylko ludzie oszaleli. Można nie widzieć zbliżających się wakacji. Można poprosić miasto o dodatkowe środki.

          • 36 0

          • I to jest profesjonalista.

            Mam nadzieje gościu ze pracujesz w jakiejś organizacji pożytku publicznego, szkoda cie na korpo.

            • 8 0

          • (1)

            Za dlugie, nie czytam

            • 15 15

            • A ja przeczytałem.

              Sensownie napisane. Ale co nas użytkowników i miasto obchodzą założenia firmy która to realizowała.

              System ma działać i już. To co się dzieje to jakiś straszliwy brak profesjonalizmu - zwłaszcza z tymi przyłączami. Jak oni chcą uciągnąć 3 razy więcej rowerów?????

              • 24 0

    • Bajzel PO (7)

      Nieudaczna organizacja

      • 53 108

      • (5)

        pisowcy na pewno by to zrobili lepiej ;]

        takie np stadniny są dobrym przykładem jakimi specjalistami są pisowcy ;)

        • 106 38

        • Pasza

          Konie truł zwyczajny wsiok, pewnie z PSL- u.

          • 1 3

        • Nie wiadomo czy pan prezes umie jeździć na rowerze i (2)

          czy bez asystenta umiałby ściągnąć aplikację. Zresztą jak nie ma konta w banku to nie ma karty.

          • 45 13

          • Jaka jest teraz oficjalna narracja, bo już się gubię (1)

            Kaczor to fajtłapa co nawet nie ma konta w banku, czy rekin finansjery co zarobi miliony na budowie wież w Warszawie

            • 45 8

            • Po co mu konto w banku, jak prezes NBP przybiega na zawołanie?

              • 33 11

        • Tak. Rower ładowałby się...

          ... automatycznie po odmówieniu 10 zdrowasiek i litanii do świętych Antoniego i Jarosława.

          • 34 22

      • lecz sie trollu

        Zabierz ze sobą swojego idola karakana na wczasy w siodle....

        • 21 17

    • To się nazywa dobra organizacja... (1)

      jedna ekipa, jeden dzień, jeden rower... :)

      • 16 0

      • Jedna myśl

        hejt

        • 0 3

    • (5)

      Tu chodzi o wyciągnięcie pieniędzy na projekt.
      Reszta to tło.

      • 58 4

      • Wszyscy o tym wiedzą (4)

        Jak lotnisko w Gdyni

        • 27 6

        • Pas (3)

          Lotnisko w Gdyni - całkiem nowoczesne - istnieje dłużej niż ty zanieczyszczasz atmosferę.

          • 8 10

          • tak (2)

            i lądują tam latające krowy, czarownice na miotłach i ufo

            • 13 6

            • deszcz

              Ostatnio lądował tam gościnnie An124. Krówek to ty szukaj w swoim UM.

              • 1 0

            • nie wiem czy słyszałes o lotnisku wojskowym

              • 6 0

    • Przecież to badziew. Od początku było wiadomo że to badziew. Nie rozumiem zdziwienia.

      • 6 3

    • Tak na szybko 1000 rowerów razy 5 minut + dojazd . Ile to godzin ? Mało czy dużo?

      • 5 3

    • Nie będzie tych rowerów hipstery jedne!

      Wracajcie na ostre koło

      • 17 2

    • majo za mało nowych bakterii. wyjmujo, ładujo stare i odwożo.

      amatorszczyzna za nasze.

      • 19 1

    • dej no ochłonąć.. (1)

      non stop konferencje z deweloperami, potajemne transakcje.. człowiek nie ma czasu zjeść a co dopiero ładować rowery :(

      • 16 9

      • Nextbike wchodzi w deweloperkę? Będą budować srebrne wieże?

        • 17 11

  • Tylko czekać aż się zaczną palić te baterie (1)

    Bo to pewnie lipol, ale zima będzie ciepło w siodełko ;) China i wszystko jasne a to dopiero początek problemów

    • 11 3

    • Volvo

      Chińczycy przechodzą z rowerów na Volvo.

      • 0 1

  • a ja głupi myślał że stacja rowerów bedzie wyposażona w ładowarki do tych rowerów (2)

    • 18 1

    • gupku

      od ponad roku stoją stojaki dla rowerów mevo i widać, że nie sa podłaczone do prądu.

      • 0 0

    • Kolejarz

      Ty wcale nie głupi. Tak to wynika z definicji .

      • 1 0

  • Kiedy będzie można podjechać mevo do Oliwy

    i odwiedzić nową palmiarnię?

    Interesuję się bowiem wizjonerskimi projektami...

    • 9 0

  • (1)

    Sycylijski przekręt kolejny

    • 40 14

    • Ten znowu z tą Sycylią..

      • 2 2

  • Te stojaki to jakaś kpina (3)

    Czemu one mają służyć, skoro ani się nie przypina roweru (tylko czekać, jak zaczną je masowo kraść - GPS w rowerze to żaden problem akurat) ani też nie ma stacji dokującej do ładowania? To jest gruba amatorka za grube pieniądze. I tyko dlatego tak jest, bo poszło to z pieniędzy podatników. Ktoś, kto to zaakceptował ten system, powinien siedzieć.

    • 29 9

    • On juz jest martwy

      • 1 0

    • Kto i po co ma to kraść - kto to kupi? (1)

      Dostaliśmy za 10 zł m-c elektryki na 90 minut dziennie, ale większość jęczy, że nie ma bo rozładowane. Tak jak nowe galerie tłumy na otwarcie, a później najemcy kombinują jak uciec z dzierżawy. Trzeba zaczekać ze 2-4 tygodnie czy ,,szał nowości minie" Inna sprawa to akumulatory skoro jeździ 1/3 rowerów to powinny być jeszcze po 2 zapasowe z nieuruchomionych. W tej chwili 1 rower przypada na 700-800 mieszkańców licząc tylko Trójmiasto. Gdyby kupili zwykłe rowery to stały by na dolnym tarasie bo 50-80% cyklistów nie jest w stanie podjechać na górny taras -,,mooooże" elektrykiem dadzą radę. Miasta na rowerach nie zarobią tylko więcej dopłacą na komunikację jeżeli część będzie dojeżdżać MEVO.

      • 2 5

      • Ural

        Za Uralem kupią wszystko.

        • 2 0

  • Mevo (2)

    Widzialem na ul.Bethowena na Suchaninie jak na wypozyczonych rowerach podrozowaly po dwie/2/
    osoby.Takiego obciazenia dluo nie wytrzymaja.

    • 10 3

    • Za to mevo wlepi kare

      • 1 1

    • Przy takim niedoborze nic dziwnego że po 2. Jak w Bangladeszu po 8 nawet by mogło.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane