• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto może korzystać z buspasów w Trójmieście

Patryk Szczerba
1 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Po buspasie na ul. Kieleckiej w Gdyni nie mogą jeździć taksówki. Na innych, podobnych pasach ruchu w mieście jest to dozwolone. Po buspasie na ul. Kieleckiej w Gdyni nie mogą jeździć taksówki. Na innych, podobnych pasach ruchu w mieście jest to dozwolone.

Po buspasach w Gdańsku mogą jeździć motocykliści, taksówkarze oraz pojazdy uprzywilejowane. Inaczej sytuacja wygląda w Gdyni, gdzie w najbliższym czasie z tego ułatwienia zaczną korzystać też pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne na podstawie z miastem. Na razie o jeździe buspasami mogą zapomnieć motocykliści.



Buspasów w Trójmieście przybywa. Ostatnio zostały oddane do użytku kierowcom trolejbusów i autobusów buspasy na ul. Morskiej w Gdyni. Pomagają one pasażerom komunikacji, ale nie tylko.

Warto wiedzieć, że od 22 stycznia 2018 roku po buspasach, zgodnie z ustawą o elektromobilności, mogą poruszać się kierowcy samochodów w pełni elektrycznych bez względu na miasto.

Obowiązujące do 2025 roku prawo ma zachęcać pierwszych kierowców do zakupu aut na prąd.

Inaczej sytuacja wygląda z taksówkami czy motocyklistami.

Gdańsk: taksówki i motocykliści na buspasach



W Gdańsku od kilku lat korzystają z buspasów motocykliści. Początkowo przez kilka tygodni testowano rozwiązanie. Po udanych eksperymentach wprowadzono je na buspasach na Jaśkowej Dolinie i Podwalu Przedmiejskim. Obecnie miłośnicy motocykli mogą korzystać z gdańskich buspasów bez ograniczeń.


- Z jednej strony wiedzieliśmy, że to ogromne ułatwienie dla jednośladów, z drugiej - obawialiśmy się, że wolny pas będzie prowokował do łamania ograniczeń prędkości i doprowadzania do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Na szczęście motocykliści udowodnili, że rozwiązanie ma sens i się sprawdza, wprowadzamy je więc na stałe - przyznawał wówczas Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Po buspasach w Gdańsku mogą także jeździć pojazdy uprzywilejowane oraz taksówki.

Buspasy w Gdyni: dla taksówkarzy, ale nie wszędzie



Bardziej skomplikowana sytuacja jest w Gdyni, gdzie buspasów jest coraz więcej, ale zasady poruszania się po nich są różne.

Na większości wydzielonych pasów ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej dopuszczony został ruch pojazdów taxi. Nie dotyczy to jednak buspasa na ul. Kieleckiej, gdzie zdarza się, że korek zaczyna się na wysokości budynku WSAiB.

Taksówkarze mogą jeździć bez przeszkód chociażby po buspasie na Władysława IV. Taksówkarze mogą jeździć bez przeszkód chociażby po buspasie na Władysława IV.
- Taksówkarze nie mogą po nich jeździć z uwagi na funkcjonowanie śluzy dla autobusów na jej końcu, umożliwiającej bezkolizyjną zmianę pasa ruchu przez autobus w godzinach szczytu komunikacyjnego. Śluza sterowana jest sygnalizatorem dopuszczonym wyłącznie dla autobusów i sygnały, które nadaje nie mogą być wykorzystywane dla sterowania ruchem innych, niż pojazdy komunikacji miejskiej, pojazdów - wyjaśnia Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Motocykliści z powodu bezpieczeństwa jeździć nie mogą



Po buspasach w ogóle nie mogą jeździć motocykliści, na co większość z nich narzeka. Urzędnicy podają kilka argumentów za utrzymaniem tej decyzji, tłumacząc, że dopuszczenie ruchu motocykli na buspasach, choć byłoby pozytywnie postrzegane przez środowisko motocyklistów, nie na każdym odcinku sprawdziłoby się.

- Przykładem tutaj może być ul. Władysława IV, w ciągu której znajdują się liczne zjazdy m.in. do instytucji oświatowych i zdrowotnych. Obecnie zdarzają się sytuacje, w których pojazdy wyjeżdżające z tych zjazdów lub zjeżdżające z ul. Władysława IV, przecinając buspas zmuszają kierowców autobusów do nagłego hamowania - wskazuje Folejewski.
Przekonuje, że priorytetem jest bezpieczeństwo i argumentuje, że motocykliści poruszają się zazwyczaj bardziej dynamicznie, pozostawiając mniej czasu na reakcję innym kierowcom i dodatkowo są bardziej narażeni na urazy.

Najważniejsze buspasy w Gdyni


- Dla ich własnego bezpieczeństwa nie chcemy wprowadzać takiego rozwiązania - wskazuje, przyznając, że w najbliższym czasie nic się w tej kwestii nie zmieni.

Kolejne pojazdy na buspasach w Gdyni



ZDiZ w Gdyni zapowiada jednocześnie, że po buspasach będą mogły jeździć bez ograniczeń kolejne pojazdy: wykonujące przewóz osób niepełnosprawnych na podstawie umowy z miastem (GTOzN - Gdyński Transport Osób z Niepełnosprawnością), służb ratunkowych poruszających się bez użycia sygnałów świetlnych i dźwiękowych, pojazdów Nadzoru Ruchu ZKM w Gdyni.

W Warszawie motocykle na buspasach na razie testowo



Przypomnijmy, że motocykliści nie mogli do niedawna jeździć po buspasach w Warszawie. Od roku poruszają się po najdłuższych korytarzach transportowych ul. Radzymińskiej i al. Solidarności oraz Trasie Łazienkowskiej. Władze stolicy mają testować to rozwiązanie do października.

Co ciekawe, zanim zapadła decyzja o wpuszczeniu motocykli na buspas, Zarząd Transportu Miejskiego poprosił o przebadanie takiego rozwiązania przez naukowców z Politechniki Warszawskiej. Analiza wykazała, że wpuszczenie motocykli na buspasy nie powinno spowodować utrudnień w funkcjonowaniu komunikacji, ani nie będzie niebezpieczne. Włodarze stolicy konsultowali się też z urzędnikami z innych miast, w tym Gdańska.

Motocykliści bez przeszkód po buspasach w Polsce mogą jeździć m.in. w Krakowie, Gdańsku, Bydgoszczy, Szczecinie i Łodzi.

Miejsca

Opinie (286) ponad 10 zablokowanych

  • Oczywiscie ze ja

    Mam Be em ke iks 6 i daje czadu

    • 0 0

  • To w Gdyni są buspasy?, myślałem że to przedłużone zatoki autobusowe (1)

    • 1 0

    • 1000 % RACJI

      • 0 0

  • dlaczego????? (2)

    taksówki mogą jeździć buspasami??
    Tworzenie grup uprzywilejowania! Dlaczego miasto idzie na rękę korporacjom taksówkowym ???
    Przecież to błędne koło, które może tylko zwiększać korki! To też takie tworzenie elit społecznych. Nie dość że stać go na taksówkę, to jeszcze w korku nie będzie stał...

    • 2 2

    • Aleś tuman

      • 0 0

    • Tak mogą bo jadąc w korku zaplaciłbyś za przejazd taksówką 2x tyle ile zapłacisz kiedy twoja taksówka przejedzie buspasem . Tak to trudno zrozumiec ?

      • 3 0

  • (4)

    A czemu złotówki korzýstają z buspasów

    • 3 4

    • (2)

      Jeżeli nie wiesz to jesteś tuman do kwadratu. Dlatego żebyś nie zapłacił 50 zł za przejazd w korku 3 km. Już wiesz?

      • 2 1

      • (1)

        bo drugi tuman (a właściwie pierwszy) myśli że w taxi płaci się za czas przejazdu jak Mevo :D

        • 0 2

        • Jak stoi w korku to licznik bije, przeważnie 50 zet nah

          • 1 0

    • Bo moga?

      • 0 1

  • jak motocykliści będą przestrzegać przepisów kodeksu ruchu drogowego to nie będą mi przeszkadzać na bus pasie a narazie to nie

    lubię ich za ich zachowanie na drogach.

    • 0 0

  • A mnie wkur...ją kierowcy aut (9)

    Jestem kierowcą autobusu a te tempe dzidy kierowcy aut osobowych niewiedzą, że autobus ruszający z przystanku ma włączony kierunkowskaz to ma pierwszenstwo!!! A te dzidy jak tylko zobaczą, że próbuje ruszyć to przyspieszają i blokują nas na przystankach stwarzając przy tym zagrożenie dla pasażerów bo ja muszę hamować. Bo on sam musi być pierwszy w domu , musi zdążyć na ciepłą zupę, a ja wioze pięćdziesiąt chłopa w autobusie i oni nie muszą zdążyć, oni mogą zjeść zimną :(

    • 10 6

    • jest i tak .

      Bez przesady . Zauważyłem , że są w Gdańsku też inteligentni kierowcy autobusów - jeśli widzi w swoim lusterku , że zbliża się do niego tylko jedno auto osobowe to na przystanku nie włącza kierunkowskazu i pozwala się ominąć osobówce , a następnie sam włącza się do ruch . Co innego jeśli kierowca autobusu ruszając z przystanku widzi w lusterku sznur samochodów to nie ma wyboru , włącza się od razu do ruchu po zamknięciu drzwi , bo tak to by tam stał i stał . Więcej wzajemnej wyrozumiałości i życzliwości życzę wszystkim kierowcom .

      • 1 0

    • Wozisz plebsów... sam jesteś plebs. Siedź cicho i nie dyskutuj.

      ...

      • 0 0

    • (1)

      Jezeli twierdzisz ze wlaczony kierunkowskaz daje pierwszenstwo to niechalbym byc twoim pasazerem poczytaj dokladnie ten przepis....Zawsze twierdzilem ze "kierowcy" autobusow sa slabi ,wiecznie maja problem na serpentynach nie moga sie zmiescic troche wasko i juz problem...ciezarowki jezdza normalnie tylko wy wieczny problem jedziecie pod gore problem i rower was wyprzedza...tylko potraficie tylko krawat wlozyc i dwa guziki naciskac...
      Z powazaniem kierowca tira

      • 2 1

      • Jezeli twierdzisz ze wlaczony kierunkowskaz daje pierwszenstwo

        A jakie obowiązki ma wtedy zbliżający się do zatoki autobusowej?
        Rozumiem, że można się wk..ac na autobus, jak się włącza 2 sek. po włączeniu kierunkowskazu. Ale gdy stoi on już 20 sekund i mija go 15 samochodów, to jednak kto inny ma siano w czerepach, a nie kierowcy autobusów.

        • 1 0

    • I Ty jestes kierowca autobusu? (4)

      • 1 5

      • . (3)

        Tak, Ja jestem

        • 4 1

        • (2)

          To pokaz mi przepis ktory daje Ci pierwszenstwo przy wyjezdzaniu z zatoki autobusowej,

          • 3 3

          • .

            Mandat 200 zł. Uważam że i tak jak dla januszy za mało!!!
            A Ty oddaj prawo jazdy skoro pytasz o tak banalne przepisy o ruchu drogowym

            • 1 2

          • Prosze bardzo, nazywa sie przepis o pierwszenstwie wyjezdzania autobusem z zatoki.

            • 1 2

  • (2)

    Jak wam żal döpę ściska to co za problem kupić jednoślada ? koszt niewielki a w domu z pracy dojazd szybki.

    • 6 9

    • kolego żeby jeździć moto trzeba mieć 'jaja' (1)

      99% przeciwników jazdy moto po buspasach w życiu nie siedziało na motocyklu - szczyt dokonań dla nich to motorynka...

      • 1 0

      • Ach, kolejny zakompleksiony

        Nie ma pracy, nie ma dziewczyny, więc bez motocykla jest nikim

        • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Za mało buspasow w gdansku (6)

    Buspasow jest za mało a drogi szerokie, buspas powinien być prawie wszędzie tam gdzie jest min po 2 pasy w każdą stronę
    Stawiać na komunikację miejską priorytet, przyspieszać ja itp
    Nadzieja w tym że urzędnicy unijni wymusza w Gdańsku więcej buspasow plus podwyżkę opłat za parkowanie, zmniejszanie ilości miejsc parkingowych może opłaty za wjazd do centrum itp
    Ps Gdańsk przystąpił do programu SUMP - planu zrównoważonej mobilności miejskiej - eksperci z unii europejskiej przyjadą i powiedzą co ma być zrobione aby polepszyć komunikację transport w Trójmieście, miasta się zobowiązały do wykonania zaleceń a wiadomo jak takie problemy w unii się rozwiązuje - wyrzuca się samochody z miast poprzez utrudnianie życia kierowcom opłatami zmniejszanie dostępności miejsc parkingowych buspasami itp włączyć odcinkowe pomiary predkosci
    Pewnie jak tu przyjadą to się za głowę złapią co kierowcy wyprawiają, jak są rozpuszczeni ile jest samochodów itp

    Także unijni eksperci przyjeżdżać i zaprowadzić normalność w Trójmieście!

    • 35 80

    • Ljubljana (3)

      Wygooglujcie sobie:
      ljubljana before and after SUMP - zdjęcia przed i po
      Oraz
      Slideplayer introduction to SUMP

      • 2 8

      • czy to dobry kierunek? (1)

        udział samochodów osobowych zmalał z 58% do 41,5%, wydaje się że nieźle....
        ale, rowerów przybyło tylko o 1% ( z 9,9 na 11,1%) , komunikacja przejęła 0,5% (z 12,6% na 13,1%) za to znakomita większość musi popylać teraz na piechotę, zmiana udziału z 19% na 34,8% (prawie 16% ludków zostało wysadzonych z aut, ale nie dostali w zamian możliwości jazdy zbiorową komunikacją, tylko muszą drałować na piechotę).
        Popierać warto gdy zabieg taki spowodowałby ułatwienie dla mieszkańców, a z powyższych liczb niestety wynika że to tylko trudnienie bez jakiejkolwiek alternatywy....

        • 3 1

        • Ależ to świetne wyniki

          Ludzie trochę się poruszają, a ponadto znaczy to, że infrastruktura w mieście przestaje wymagać korzystania z samochodu

          • 0 0

      • bum plump bum?

        • 2 2

    • Sam wypitalaj, jak zamierzasz ludziom zycie utrudniac...

      • 0 2

    • Buspass Wielkopolska

      Kiedy?

      • 0 0

  • Estakada

    Na Estakadzie Kwiatkowskiego w kierunku Oksywia kierowcy autobusów omijają bus-pas i skręcają w prawo z pasa środkowego totalny brak znajomości przepisów i kultury na drodze taki przykład dają "zawodowi" kierowcy

    • 2 1

  • Poproszę o dane: (1)

    Ile osób przejeżdża drogą z buspasem, i jaki ułamek z tego to pasażerowie autobusów. Pośmiejemy się razem.

    • 0 0

    • A ja poproszę o dane, które wykażą ile po danym odcinku porusza się autobusów z jaką liczbą pasażerów oraz ile osobówek np. w przeciągu godziny czy dwóch.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane