• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto może korzystać z buspasów w Trójmieście

Patryk Szczerba
1 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po buspasie na ul. Kieleckiej w Gdyni nie mogą jeździć taksówki. Na innych, podobnych pasach ruchu w mieście jest to dozwolone. Po buspasie na ul. Kieleckiej w Gdyni nie mogą jeździć taksówki. Na innych, podobnych pasach ruchu w mieście jest to dozwolone.

Po buspasach w Gdańsku mogą jeździć motocykliści, taksówkarze oraz pojazdy uprzywilejowane. Inaczej sytuacja wygląda w Gdyni, gdzie w najbliższym czasie z tego ułatwienia zaczną korzystać też pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne na podstawie z miastem. Na razie o jeździe buspasami mogą zapomnieć motocykliści.



Buspasów w Trójmieście przybywa. Ostatnio zostały oddane do użytku kierowcom trolejbusów i autobusów buspasy na ul. Morskiej w Gdyni. Pomagają one pasażerom komunikacji, ale nie tylko.

Warto wiedzieć, że od 22 stycznia 2018 roku po buspasach, zgodnie z ustawą o elektromobilności, mogą poruszać się kierowcy samochodów w pełni elektrycznych bez względu na miasto.

Obowiązujące do 2025 roku prawo ma zachęcać pierwszych kierowców do zakupu aut na prąd.

Inaczej sytuacja wygląda z taksówkami czy motocyklistami.

Gdańsk: taksówki i motocykliści na buspasach



W Gdańsku od kilku lat korzystają z buspasów motocykliści. Początkowo przez kilka tygodni testowano rozwiązanie. Po udanych eksperymentach wprowadzono je na buspasach na Jaśkowej Dolinie i Podwalu Przedmiejskim. Obecnie miłośnicy motocykli mogą korzystać z gdańskich buspasów bez ograniczeń.


- Z jednej strony wiedzieliśmy, że to ogromne ułatwienie dla jednośladów, z drugiej - obawialiśmy się, że wolny pas będzie prowokował do łamania ograniczeń prędkości i doprowadzania do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Na szczęście motocykliści udowodnili, że rozwiązanie ma sens i się sprawdza, wprowadzamy je więc na stałe - przyznawał wówczas Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Po buspasach w Gdańsku mogą także jeździć pojazdy uprzywilejowane oraz taksówki.

Buspasy w Gdyni: dla taksówkarzy, ale nie wszędzie



Bardziej skomplikowana sytuacja jest w Gdyni, gdzie buspasów jest coraz więcej, ale zasady poruszania się po nich są różne.

Na większości wydzielonych pasów ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej dopuszczony został ruch pojazdów taxi. Nie dotyczy to jednak buspasa na ul. Kieleckiej, gdzie zdarza się, że korek zaczyna się na wysokości budynku WSAiB.

Taksówkarze mogą jeździć bez przeszkód chociażby po buspasie na Władysława IV. Taksówkarze mogą jeździć bez przeszkód chociażby po buspasie na Władysława IV.
- Taksówkarze nie mogą po nich jeździć z uwagi na funkcjonowanie śluzy dla autobusów na jej końcu, umożliwiającej bezkolizyjną zmianę pasa ruchu przez autobus w godzinach szczytu komunikacyjnego. Śluza sterowana jest sygnalizatorem dopuszczonym wyłącznie dla autobusów i sygnały, które nadaje nie mogą być wykorzystywane dla sterowania ruchem innych, niż pojazdy komunikacji miejskiej, pojazdów - wyjaśnia Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Motocykliści z powodu bezpieczeństwa jeździć nie mogą



Po buspasach w ogóle nie mogą jeździć motocykliści, na co większość z nich narzeka. Urzędnicy podają kilka argumentów za utrzymaniem tej decyzji, tłumacząc, że dopuszczenie ruchu motocykli na buspasach, choć byłoby pozytywnie postrzegane przez środowisko motocyklistów, nie na każdym odcinku sprawdziłoby się.

- Przykładem tutaj może być ul. Władysława IV, w ciągu której znajdują się liczne zjazdy m.in. do instytucji oświatowych i zdrowotnych. Obecnie zdarzają się sytuacje, w których pojazdy wyjeżdżające z tych zjazdów lub zjeżdżające z ul. Władysława IV, przecinając buspas zmuszają kierowców autobusów do nagłego hamowania - wskazuje Folejewski.
Przekonuje, że priorytetem jest bezpieczeństwo i argumentuje, że motocykliści poruszają się zazwyczaj bardziej dynamicznie, pozostawiając mniej czasu na reakcję innym kierowcom i dodatkowo są bardziej narażeni na urazy.

Najważniejsze buspasy w Gdyni


- Dla ich własnego bezpieczeństwa nie chcemy wprowadzać takiego rozwiązania - wskazuje, przyznając, że w najbliższym czasie nic się w tej kwestii nie zmieni.

Kolejne pojazdy na buspasach w Gdyni



ZDiZ w Gdyni zapowiada jednocześnie, że po buspasach będą mogły jeździć bez ograniczeń kolejne pojazdy: wykonujące przewóz osób niepełnosprawnych na podstawie umowy z miastem (GTOzN - Gdyński Transport Osób z Niepełnosprawnością), służb ratunkowych poruszających się bez użycia sygnałów świetlnych i dźwiękowych, pojazdów Nadzoru Ruchu ZKM w Gdyni.

W Warszawie motocykle na buspasach na razie testowo



Przypomnijmy, że motocykliści nie mogli do niedawna jeździć po buspasach w Warszawie. Od roku poruszają się po najdłuższych korytarzach transportowych ul. Radzymińskiej i al. Solidarności oraz Trasie Łazienkowskiej. Władze stolicy mają testować to rozwiązanie do października.

Co ciekawe, zanim zapadła decyzja o wpuszczeniu motocykli na buspas, Zarząd Transportu Miejskiego poprosił o przebadanie takiego rozwiązania przez naukowców z Politechniki Warszawskiej. Analiza wykazała, że wpuszczenie motocykli na buspasy nie powinno spowodować utrudnień w funkcjonowaniu komunikacji, ani nie będzie niebezpieczne. Włodarze stolicy konsultowali się też z urzędnikami z innych miast, w tym Gdańska.

Motocykliści bez przeszkód po buspasach w Polsce mogą jeździć m.in. w Krakowie, Gdańsku, Bydgoszczy, Szczecinie i Łodzi.

Miejsca

Opinie (285) ponad 10 zablokowanych

  • Auta na prąd są eko??!! Tak to jest jak humaniści dobierają się do koryta. (5)

    • 17 6

    • Tak sa eko gdybys miał przynajmniej mózg muszki owocówki bys to wiedział. (4)

      Jak ci odpalę traktor pod oknem to raz ze będziesz się pluł ze za głośno jest to dwa ze okna musisz pozamykać trującymi spalinami nie możesz oddychać . A komin elektrowni najbliższy jest 20km od twojego okna!! Nawet obecnie nie wiesz gdzie jest.
      Samochody elektryczne raz ze powodują 80% mniej zanieczyszczenie powietrza bezpośrednio w twoim otoczeniu to jeszcze hałas jest 10 krotnie mniejszy!

      • 1 8

      • Nic z tego nie jest prawda, ale slowk klucz w Twoim oteczeniu, jak sloik z wawt przyjedzie i smieci do lasu tutaj wywali to jest eko bo swojego otoczenia nie truje ?

        • 5 0

      • Wcześniej zorientuj się co to jest całkowity ślad węglowy amebo. (1)

        • 4 1

        • Akurat malo mnie to obchodzi.

          • 0 0

      • Jak ci nasr*m pod oknem, tez bedzie eko, a jak lubisz, nawet vege.

        • 0 0

  • Guzik prawda. (1)

    W Gdańsku po BUS pasach jeździ Policja i Straż Miejska bez włączonych sygnałów dźwiękowych i błyskowych. Z chęcią udostępnię zdjęcia :)

    • 11 2

    • No konfident.

      • 0 0

  • A pełne elektryki?

    • 0 5

  • A ja jeżdżę BusPasem motocyklem w Gdyni i nie mam zamiaru tego zmieniać (3)

    • 6 12

    • do momentu az dostaniesz mandat szybko wtedy zdanie zmienisz (1)

      • 3 1

      • 100 zł i 1 pkt karny?

        stać mnie

        • 0 0

    • Mam nadzieje, ze niedlugo wsiadiesz z nim do autobusu, np. przez przedni szybe

      • 2 3

  • No to w Gdyni będzie wysyp niepełnosprawnych

    • 6 1

  • taksówka to firma (1)

    skąd takie uprzywilejowanie w stosunku do pozostałych przedsiębiorstw, których pojazdy tkwią w korkach?

    • 15 3

    • Taksówka

      To samochód osobowy.

      • 0 0

  • Kierowcy autobusów w Gdyni to masakra... (5)

    Kierowcy autobusów notorycznie łamią przepisy doprowadzając do jeszcze większych korków... więc warto by zacząć od karania ich za popełniane przez nich wykroczenia.

    • 14 5

    • (2)

      Konkrety proszę,jeśli chodzi o estakadę Kwiatkowskiego to nie ma tam żadnego łamania przepisów,manewr zmiany pasa jest dozwolony dla każdego pojazdu.

      • 2 1

      • Blokują (1)

        Akurat tak się składa że cwaniaczki z autobusów zamiast jechać swoim pasem w strone oksywia i tam czekać do prawo skrętu, zjeżdżają na koncu na lewy pas i blokuja lewo skret do obłuża, tylko po to by przeskoczyć o kilka aut, większość musi stać za takim łosiem bez możliwości jazdy w lewo...

        • 2 1

        • Ten pas jest dla wszystkich,akurat robią to bardzo sprawnie,oczywiście z pominięciem sytuacji gdy nie znajdą się tacy którzy złośliwie blokują wykonanie takiego manewru.

          • 1 0

    • Jadą na czerwonym (1)

      • 0 1

      • Gdzie ,konkrety,jak na razie to są twoje wyimaginowane opowieści z cyklu, wizje kapitana misia.

        • 2 0

  • (2)

    I znowu niepelnosprawni... co o i wiecej podatkow placa, ze znowu maja byc uprzywilejowani ? Ich czas jakos korzystniejszy? Gdzie to cale rownouprawnienie. Juz lepszy by byl rowerzysta na tek drodze jezeli nie ma sciezki rowerowej

    • 6 7

    • Chodzi o to że motocyklista nie zatka buspasa, bo się z niego wyśmignie, a samochody by go blokowały.

      Tylko zakompleksieni Janusze przywiązani pasem do swojego samochodu tego nie rozumieją.

      • 3 1

    • Tabliczkę osoba niepełnosprawna załatwią cwaniak i na babcię czy inna osobę niepełnosprawną, z którą nie mają żadnego kontaktu

      Warto by sprawdzić uprawnienia, ale nikomu się nie chce.

      • 1 0

  • Jaskowa

    Zaiste 50m szok taaki buspasss....

    • 6 1

  • (3)

    "pojazd uprzywilejowany - pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi"

    Pojazd uprzywilejowany może jeździć pod prąd lub nawet torowiskiem, więc tym bardziej bus pasem. Autorowi artykułu chyba bardziej chodziło o pojazdy uprzywilejowane, w momencie kiedy nie są uprzywilejowane. Czyż nie?;)

    • 4 4

    • (1)

      „służb ratunkowych poruszających się bez użycia sygnałów świetlnych i dźwiękowych, „ napisane jak byk, a sie tuman jeszcze kluci

      • 2 1

      • A faktycznie, nie doczytałem o tej Gdyni. Skupiłem się na Gdańsku.

        • 0 1

    • Ja wysylam rozne sygnaly, to moge jechac.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane