• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto może korzystać z buspasów w Trójmieście

Patryk Szczerba
1 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po buspasie na ul. Kieleckiej w Gdyni nie mogą jeździć taksówki. Na innych, podobnych pasach ruchu w mieście jest to dozwolone. Po buspasie na ul. Kieleckiej w Gdyni nie mogą jeździć taksówki. Na innych, podobnych pasach ruchu w mieście jest to dozwolone.

Po buspasach w Gdańsku mogą jeździć motocykliści, taksówkarze oraz pojazdy uprzywilejowane. Inaczej sytuacja wygląda w Gdyni, gdzie w najbliższym czasie z tego ułatwienia zaczną korzystać też pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne na podstawie z miastem. Na razie o jeździe buspasami mogą zapomnieć motocykliści.



Buspasów w Trójmieście przybywa. Ostatnio zostały oddane do użytku kierowcom trolejbusów i autobusów buspasy na ul. Morskiej w Gdyni. Pomagają one pasażerom komunikacji, ale nie tylko.

Warto wiedzieć, że od 22 stycznia 2018 roku po buspasach, zgodnie z ustawą o elektromobilności, mogą poruszać się kierowcy samochodów w pełni elektrycznych bez względu na miasto.

Obowiązujące do 2025 roku prawo ma zachęcać pierwszych kierowców do zakupu aut na prąd.

Inaczej sytuacja wygląda z taksówkami czy motocyklistami.

Gdańsk: taksówki i motocykliści na buspasach



W Gdańsku od kilku lat korzystają z buspasów motocykliści. Początkowo przez kilka tygodni testowano rozwiązanie. Po udanych eksperymentach wprowadzono je na buspasach na Jaśkowej Dolinie i Podwalu Przedmiejskim. Obecnie miłośnicy motocykli mogą korzystać z gdańskich buspasów bez ograniczeń.


- Z jednej strony wiedzieliśmy, że to ogromne ułatwienie dla jednośladów, z drugiej - obawialiśmy się, że wolny pas będzie prowokował do łamania ograniczeń prędkości i doprowadzania do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Na szczęście motocykliści udowodnili, że rozwiązanie ma sens i się sprawdza, wprowadzamy je więc na stałe - przyznawał wówczas Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Po buspasach w Gdańsku mogą także jeździć pojazdy uprzywilejowane oraz taksówki.

Buspasy w Gdyni: dla taksówkarzy, ale nie wszędzie



Bardziej skomplikowana sytuacja jest w Gdyni, gdzie buspasów jest coraz więcej, ale zasady poruszania się po nich są różne.

Na większości wydzielonych pasów ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej dopuszczony został ruch pojazdów taxi. Nie dotyczy to jednak buspasa na ul. Kieleckiej, gdzie zdarza się, że korek zaczyna się na wysokości budynku WSAiB.

Taksówkarze mogą jeździć bez przeszkód chociażby po buspasie na Władysława IV. Taksówkarze mogą jeździć bez przeszkód chociażby po buspasie na Władysława IV.
- Taksówkarze nie mogą po nich jeździć z uwagi na funkcjonowanie śluzy dla autobusów na jej końcu, umożliwiającej bezkolizyjną zmianę pasa ruchu przez autobus w godzinach szczytu komunikacyjnego. Śluza sterowana jest sygnalizatorem dopuszczonym wyłącznie dla autobusów i sygnały, które nadaje nie mogą być wykorzystywane dla sterowania ruchem innych, niż pojazdy komunikacji miejskiej, pojazdów - wyjaśnia Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Motocykliści z powodu bezpieczeństwa jeździć nie mogą



Po buspasach w ogóle nie mogą jeździć motocykliści, na co większość z nich narzeka. Urzędnicy podają kilka argumentów za utrzymaniem tej decyzji, tłumacząc, że dopuszczenie ruchu motocykli na buspasach, choć byłoby pozytywnie postrzegane przez środowisko motocyklistów, nie na każdym odcinku sprawdziłoby się.

- Przykładem tutaj może być ul. Władysława IV, w ciągu której znajdują się liczne zjazdy m.in. do instytucji oświatowych i zdrowotnych. Obecnie zdarzają się sytuacje, w których pojazdy wyjeżdżające z tych zjazdów lub zjeżdżające z ul. Władysława IV, przecinając buspas zmuszają kierowców autobusów do nagłego hamowania - wskazuje Folejewski.
Przekonuje, że priorytetem jest bezpieczeństwo i argumentuje, że motocykliści poruszają się zazwyczaj bardziej dynamicznie, pozostawiając mniej czasu na reakcję innym kierowcom i dodatkowo są bardziej narażeni na urazy.

Najważniejsze buspasy w Gdyni


- Dla ich własnego bezpieczeństwa nie chcemy wprowadzać takiego rozwiązania - wskazuje, przyznając, że w najbliższym czasie nic się w tej kwestii nie zmieni.

Kolejne pojazdy na buspasach w Gdyni



ZDiZ w Gdyni zapowiada jednocześnie, że po buspasach będą mogły jeździć bez ograniczeń kolejne pojazdy: wykonujące przewóz osób niepełnosprawnych na podstawie umowy z miastem (GTOzN - Gdyński Transport Osób z Niepełnosprawnością), służb ratunkowych poruszających się bez użycia sygnałów świetlnych i dźwiękowych, pojazdów Nadzoru Ruchu ZKM w Gdyni.

W Warszawie motocykle na buspasach na razie testowo



Przypomnijmy, że motocykliści nie mogli do niedawna jeździć po buspasach w Warszawie. Od roku poruszają się po najdłuższych korytarzach transportowych ul. Radzymińskiej i al. Solidarności oraz Trasie Łazienkowskiej. Władze stolicy mają testować to rozwiązanie do października.

Co ciekawe, zanim zapadła decyzja o wpuszczeniu motocykli na buspas, Zarząd Transportu Miejskiego poprosił o przebadanie takiego rozwiązania przez naukowców z Politechniki Warszawskiej. Analiza wykazała, że wpuszczenie motocykli na buspasy nie powinno spowodować utrudnień w funkcjonowaniu komunikacji, ani nie będzie niebezpieczne. Włodarze stolicy konsultowali się też z urzędnikami z innych miast, w tym Gdańska.

Motocykliści bez przeszkód po buspasach w Polsce mogą jeździć m.in. w Krakowie, Gdańsku, Bydgoszczy, Szczecinie i Łodzi.

Miejsca

Opinie (285) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Jestem przeciw motocyklistom na buspasach,mimo ze sam nim jestem. Wiekszosc jedzie 80km/h w tym ja, to nie jest dobry pomysł, aby ktos z taka predkoscia jezdzil po gdynskich buspasach gdzie wiekszosc z nich to zjazdy.
    Damy rade przecisnąć sie środkiem. Nie mozna myslec egoistycznie, trzeba myśleć racjonalnie

    • 105 66

    • (2)

      Hym to że Ty kłamiesz przepisy, nie znaczy, że każdy kto ma motocykl jedzie nim 30 km/H więcej jak mówią znaki

      • 11 12

      • Ta reszta usiłuje zamknąć budziki. (1)

        Są tacy, którzy w momencie zamykania, są już po drugiej stronie.

        • 2 4

        • Ja moj budzik zamknalem w szafie.

          • 0 0

    • co ty pie.rzysz? (1)

      chyba w życiu nie jechałeś małokacką...

      • 3 0

      • no właśnie, tam pas dla samochodów jest przeorany na środku i łatwo można stracić panowanie

        nad motocyklem wjeżdżając w to zagłębienie, dlatego ja jadę buspasem - mogę dostać mandat, ale przynajmniej się nie rozwalę. No i jeżdżę przepisowo.

        • 0 0

    • gdynia

      sciemniasz kolego mącisz wodę

      • 2 0

    • może i racja...

      Mnie to bardziej przeraża jak ktoś jedzie między samochodami 80 kmph xd Ale mimo wszystko motocykle na buspasach to chyba dobry pomysł skoro nie ma wypadków, tak samo w Warszawie się sprawdza :)

      • 3 2

    • Dzbanem jestes nie motocyklistą... (1)

      • 3 2

      • I minus za dzbana. Tylko ci*le mowia o kims dzban.

        • 0 2

    • Nie zatrzymujmy się w pół drogi.

      Zakazać motocykli...

      • 1 1

  • Specjaliści od głupkowatych przepisów, tym wolno tam, tamtym wolno tylko tu. Ciekawe co i komu wolno w Koziej Wólce.

    • 13 5

  • a dlaczego zlotowy mnoga z bus pasow korzystac? (6)

    w czym oni lepsi od innych?

    • 32 7

    • (2)

      Bo buspas bardzo lekko zahacza o definicje "Pasa dla pojazdów z wieloma pasażerami" ( tzw. Carpool lane ), a
      często ( nie zawsze ) w taksówce jest więcej osób niz jedna. W stanach na autostradach są specjalne pasy tylko i wyłącznie dla samochodów z liczbą pasażerów większą niż 2. Są chyba też w Rzeszowie, Sosnowcu i Krakowie.

      • 5 2

      • w warszawie gość jeździł z dmuchaną lalą - kontrole - interwencje patrolu łamiących zakaz były uruchomiane na podstawie kamery na początku pasa więc długo nikt się nie połapał.

        • 0 0

      • Z tych dwoch pierwszych na pewno jest, co brac przyklad.

        • 0 0

    • Oni nie lepsi.

      Ale ich pasażerowie tak. Ich stać.

      • 3 0

    • Bo tak

      Bo my w pracy

      • 0 2

    • Wykonują odpłatny przewóz osób, nie po to ktoś zamawia taxi żeby stać w korku jak inne auta?

      • 0 0

  • Zastanawia mnie czy fakt, że samochody elektryczne mogą jeździć buspasami, to czy skutery elektryczne także? Tych za sprawą Jedenslad i Blinkee przybywa w Gdyni, a w sumie jest to nie jasne.

    • 17 0

  • Opinia wyróżniona

    Za mało buspasow w gdansku (6)

    Buspasow jest za mało a drogi szerokie, buspas powinien być prawie wszędzie tam gdzie jest min po 2 pasy w każdą stronę
    Stawiać na komunikację miejską priorytet, przyspieszać ja itp
    Nadzieja w tym że urzędnicy unijni wymusza w Gdańsku więcej buspasow plus podwyżkę opłat za parkowanie, zmniejszanie ilości miejsc parkingowych może opłaty za wjazd do centrum itp
    Ps Gdańsk przystąpił do programu SUMP - planu zrównoważonej mobilności miejskiej - eksperci z unii europejskiej przyjadą i powiedzą co ma być zrobione aby polepszyć komunikację transport w Trójmieście, miasta się zobowiązały do wykonania zaleceń a wiadomo jak takie problemy w unii się rozwiązuje - wyrzuca się samochody z miast poprzez utrudnianie życia kierowcom opłatami zmniejszanie dostępności miejsc parkingowych buspasami itp włączyć odcinkowe pomiary predkosci
    Pewnie jak tu przyjadą to się za głowę złapią co kierowcy wyprawiają, jak są rozpuszczeni ile jest samochodów itp

    Także unijni eksperci przyjeżdżać i zaprowadzić normalność w Trójmieście!

    • 35 80

    • Ljubljana (3)

      Wygooglujcie sobie:
      ljubljana before and after SUMP - zdjęcia przed i po
      Oraz
      Slideplayer introduction to SUMP

      • 2 8

      • bum plump bum?

        • 2 2

      • czy to dobry kierunek? (1)

        udział samochodów osobowych zmalał z 58% do 41,5%, wydaje się że nieźle....
        ale, rowerów przybyło tylko o 1% ( z 9,9 na 11,1%) , komunikacja przejęła 0,5% (z 12,6% na 13,1%) za to znakomita większość musi popylać teraz na piechotę, zmiana udziału z 19% na 34,8% (prawie 16% ludków zostało wysadzonych z aut, ale nie dostali w zamian możliwości jazdy zbiorową komunikacją, tylko muszą drałować na piechotę).
        Popierać warto gdy zabieg taki spowodowałby ułatwienie dla mieszkańców, a z powyższych liczb niestety wynika że to tylko trudnienie bez jakiejkolwiek alternatywy....

        • 3 1

        • Ależ to świetne wyniki

          Ludzie trochę się poruszają, a ponadto znaczy to, że infrastruktura w mieście przestaje wymagać korzystania z samochodu

          • 0 0

    • Buspass Wielkopolska

      Kiedy?

      • 0 0

    • Sam wypitalaj, jak zamierzasz ludziom zycie utrudniac...

      • 0 2

  • Najmniej pilnowany przepis ruchu drogowego (4)

    No moze poza pasami.. Ale jak mnie wkurza cfaniactwo które się wbija kilometr przed koncem. A ja stoje jak pipa, i sie waham... Pojechalbym nie boje sie, zaoszczedze czas, ale nie chce byc ci*lem nawet przed samym soba...

    • 35 0

    • (2)

      Dlatego jak jest 2 lasmowa, stajesz się dzielnym szeryfem i blokujesz pas który się kończy, bo wg Ciebie nie można z niego korzystać

      • 2 3

      • Przeczytaj jeszcze 10 razy co przedmówca napisał. (1)

        On o zupie, a Ty o .....

        • 5 0

        • kij mnie to obchodzi, co on napisal.

          • 0 1

    • Faktycznie, pierdoła z ciebie, drogowa i zyciowa...

      • 0 0

  • Gdynia to ma sens przecież bezpieczniej motocyklem jeździć między autami niż przemknąć bus pasem

    • 13 3

  • wszyscy (2)

    Bo straż miejsa I policja są zbyt zaaferowane siedzeniem w maku

    • 13 3

    • Straż miejska nie ma uprawnień do kontroli na buspasach. (1)

      • 1 0

      • Ani do jedzenia w maku ;)

        • 2 0

  • Cwaniactwo korzysta przede wszystkim z buspasów.

    Bezczelnie typy, które mają wszystko i wszystkich w poważaniu. Policji oczywiście przy buspasach nie ma. Jest ciche przyzwolenie na robienie innych w konia.

    • 25 3

  • jestem za tym, żeby motocykle mogły jeździć po chodnikach, a co (3)

    • 17 6

    • Ale tylko po krawężniku.

      • 0 0

    • .motocykliści powinni otrzymywać nagrody za przejechanie pieszych.

      • 1 0

    • Samochody czasem tez. Szczegolnie, jak rowerak wkurzy i zacznie uciekac. Wtedy rura za nim, po chodniku i rozjechac.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane