• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

Maciej Naskręt, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz nasz drogowy test.


Od niedzieli kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą. Sprawdziliśmy, którędy szybciej podróżuje się z gdańskiej rafinerii zobacz na mapie Gdańska do hali na granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska. Jedno auto pojechało niedawno oddaną przeprawą, a drugie dotychczasową trasą przez centrum.



Którą trasę wybrałbyś teraz jadąc z rafinerii na północ Gdańska?

Kilka minut po godz. 10 w minioną niedzielę do 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą ruszyły tysiące kierowców. Założeniem inwestycji było odciążenie ruchu w centrum miasta i skrócenie dojazdu m.in. z południowej części miasta do Zaspy, Przymorza czy nawet Sopotu. W naszym teście udział wzięły dwa samochody.

Pierwszy samochód, który prowadzony był przez Macieja Korolczuka, do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska pojechał tunelem pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ruszyliśmy w środku popołudniowego szczytu komunikacyjnego w poniedziałek, sprzed rafinerii Lotosu, i do podwodnej przeprawy dojechaliśmy ul. Elbląską, a następnie Trasą Sucharskiego. Po drugiej stronie Martwej Wisły czekał nas teoretycznie najwolniejszy i najbardziej newralgiczny odcinek trasy: zwężenie na ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Kilkusetmetrowy odcinek między al. Hallera a skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II korkował się jeszcze zanim otwarto tunel. Jak się później okazało, nie inaczej - a nawet gorzej - było tym razem. Końcowy odcinek naszej trasy do parkingu przy Ergo Arenie wiódł przez przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, Chłopską zobacz na mapie GdańskaGospody zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz także: Utrudnienia w centrum Gdańska. Jak ominąć korki?

Drugi samochód pojechał natomiast dotychczasową trasą, z której korzystali mieszkańcy, gdy nie było tunelu. Auto kierowane przez Macieja Naskręta nie zjechało na Trasę Sucharskiego w kierunku przeprawy, tylko udało się ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska a potem ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska do centrum Gdańska. Tam samochód wjechał na Trasę Średnicową, którą już prosto - przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska, przez Wrzeszcz zobacz na mapie GdańskaOliwę zobacz na mapie Gdańska - dotarł do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu. Stamtąd już tylko pozostał niespełna kilometr, by wjechać na parking przed Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska.

Mapa poniedziałkowego przejazdu. Mapa poniedziałkowego przejazdu.
Wyniki testu drogowego

Nasz test wygrał samochód nr 1 - jadący przez tunel. Odcinek 16 km pokonał w 25 minut. Pojazd nr 2, poruszający się dotychczasowym 19-kilometrowym szlakiem - przez centrum Gdańska - jechał o 4 minuty dłużej.

Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku. Co ważne, mimo korków na ul. Czarny Dwór, których kierowcy tak się obawiali, zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut w godzinach szczytu. Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost.

Zobacz także: Jak ominąć korki z Trójmiasta na Hel?

- Zgodnie z przewidywaniami, największą stratę zanotowaliśmy na odcinku Czarny Dwór - Obrońców Wybrzeża. Oba pasy zatkały się jeszcze przed skrzyżowaniem z al. Hallera. Dojazd do ul. Dąbrowszczaków zabrał nam przez to kilka minut więcej i nieco osłabił wiarę w zwycięstwo w naszej zabawie. Dalej było już o niebo lepiej i choć w dużym towarzystwie, to po 25 minutach jazdy zameldowaliśmy się jako pierwsi na parkingu pod Ergo Areną - mówi Maciej Korolczuk.
Jakie wrażenia z jazdy drugim samochodem?

- Największą niespodzianką było odkorkowane Podwale Przedmiejskie do centrum i dalej droga do Zieleniaka. Dotąd czegoś takiego w popołudniowym szczycie nie widziałem. Niestety, największą stratę na trasie zaliczyłem jadąc al. Grunwaldzką w Oliwie do wysokości ul. Piastowskiej. Mimo że droga ma trzy pasy ruchu - jest szeroka - korek ciągnął się od wysokości ul. Derdowskiego. W zatorze straciłem trzy-cztery zmiany świateł - mówi Maciej Naskręt.
Macie pomysł na kolejny test drogowy z tunelem pod Martwą Wisłą? Czekamy na wasze propozycje w komentarzach i na skrzynce e-mail.

  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (533) ponad 20 zablokowanych

  • Jana Pawła

    Wszystko ok. tylko dlaczego nie został wybudowany odcinek Nowej Słowackiego od Legionów do Hallera i zrobiono autostradę z Al. Jana Pawła II? Powstało tu i powstają nadal nowe osiedla, światła co kawałek a samochodów pełno. Jeszcze nie ma sezonu letniego a zakorkowany jest cały odcinek nadmorski Zaspa-Przymorze. Czy ktoś wie jaka jest szansa na dokończenie tej trasy, czy wypadło to z planów na amen?

    • 4 0

  • Miliard dla 4 minut (28)

    Do czasu, za miesiąc wszystko się zakorkuje.

    Tristar za setki milionów też poprawił przepustowość o 3%

    • 319 247

    • (6)

      Przeczytaj jeszcze raz ale tym razem ze zrozumieniem

      • 52 31

      • (5)

        no niestety, rodacy mają problem ze zrozumieniem podstawowych kwestii

        • 42 14

        • Nie muszą rozumieć. Robią to co ksiądz powie. (3)

          • 37 29

          • i bardzo dobrze, proboszcz to mądry człowiek i ma zawsze rację (2)

            • 22 22

            • zgodnie z zasadą: (1)

              Zabił, nie zabił, zawsze to ksiądz - dobrodziej.

              • 7 7

              • 1500 aut na godzinę

                To pomnóż razy 4. Świat nie kończy aię na tobie, panie z pierwszego posta.

                • 0 0

        • polly - nie uogólniaj

          to dotyczy niektórych tylko rodaków - niestety często tych, którzy świat oglądają wyłącznie zza szyby swojego samochodu

          • 5 2

    • Tak samo ulubiony Tristar zakorkował w godzinach popołudniowych centrum miasta od strony Wrzeszcza

      • 1 2

    • takie pytanie (3)

      jadę z Wrzeszcza na Elbląg. Do tej pory miałem jedną opcję, teraz mam dwie. jest lepiej czy gorzej? i teraz jedzie jeszcze 1000 takich jak ja w piątkowe popołudnie. Lepiej jak jest jedna trasa czy dwie? i nie chodzi tu o te 4 minuty

      • 13 3

      • halas samochodowy w dzielnicach mieszkaniowych Zaspa i Przymorze (2)

        Znaczaco sie zwiekszy. Ja jako mieszkaniec sie na to nie godze

        • 6 11

        • i nie będzie niczego!

          niech Polska rośnie w siłę, ale nie pod moim blokiem!!!

          • 7 3

        • Ale ten hałas to kto zwiększy??

          No właśnie mieszkańcy tych dzielnic.

          • 4 3

    • ale te 4 min trzeba mnozyc...

      teraz te 4 min pomnóżmy
      tysiace aut dziennie x osczednosc na paliwie x oszczednosc na czasie x tysiace dni kiedy bedzie czynny i do tego dodaj zwiekszone bezpieczensywo, mniej ofiar mniej dramatow i tzw strat spolecznych,
      i moze wtedy sie okaze ze ten miliard to super inwestycja, tym bardziej ze jednak za wiekszosc zaplacili koledzy z Niemiec, Anglii Francji itd

      • 9 2

    • (4)

      teraz trzeba przebudować Podwale Przedmiejskie.

      • 11 19

      • jot: napisz wyraźnie: zlikwidować tunele dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim (1)

        nie mówiąc o likwidacji estakady stulecia na skrzyżowaniu Okopowej i Armii Krajowej.

        • 4 9

        • pewnie! jeszcze progi zwalniajace po proszę! najlepiej na całej długości AK...

          • 6 2

      • mózg sobie przebuduj

        nie ruszac Podwala

        • 17 10

      • Teraz trzeba przebudować Czarny Dwór

        • 19 10

    • Ale...

      ... centrum Gdańska jest odkorkowane, a to jednak duży plus :)

      • 6 3

    • Tunel bomba! (5)

      Z nowego portu na Kowale o g. 16.00 to jest godzina jazdy przez miasto. Wczoraj przez tunel i obwodnicę południową zajęło mi to 20 minut. 3x szybciej mimo 2x dłuższej trasy - bez świateł, bez korków - bajka.

      Pozdrawiam!

      • 64 11

      • Z twoich wyliczeń wynika że poprzednio z Nowego portu na Kowale (2)

        jeździłeś (codziennie?) godzinę.

        Naprawdę jest ci czego współczuć. Nie dziwię się, że teraz się cieszysz.

        Policz tylko czas przeznaczony na zarabianie na brykę, spłatę kredytów na nią i na paliwo - ciekawe, czy wówczas Twój rachunek pokaże ci pozytywny efekt.

        • 5 15

        • silnik

          Jak silnik pali godzinę to chyba w trakcie czołgania się spali więcej jak w ciągu 20 min spokojnej jazdy. Tam wszędzie są ograniczenia 50 i 70, a dopiero na południowej obwodnicy można przyspieszyć. Ja mam podobną sytuację, jadę spokojnie 20min zamiast 50min i co najważniejsze od Hallera do Kowal nie zatrzymuję się ani raz!
          Pozdro dla szukających dziury w całym :)

          • 12 2

        • Policzyłem. Jeżdżę codziennie od ponad roku. O ile z rana jest ok, to popołudniami masakra.

          Kredytu na auto nie mam, bo uważam że kredyty na konsumpcję to nieporozumienie. Natomiast około 20 godzin więcej miesięcznie mogę poświęcić dla żony co jest więcej warte niż złotówki.

          Pozdrawiam

          • 27 2

      • żeby tak szybko kasa na paliwo do portfela spływała (1)

        • 10 15

        • na to raczej tunel nie ma wpływu, tu już samemu trzeba zadziałać

          • 10 1

    • (1)

      Bez tunelu jechałbyś przez centrum 50min

      • 8 4

      • godzinę jak napisał

        a ja jeżdżę z Sopotu do Sobieszewa- teraz jeżdżę 35 minut krócej
        ( wczoraj przynajmniej)

        • 18 2

    • mogli jeszcze jeden test zrobić tydzień temu, byłoby jakieś porównanie... teraz to mamy porównanie odkorkowanego centrum z tunelem a nie z tym co było wcześniej

      • 81 3

  • Mało rozsądny pomiar

    Trzeba było zrobić pomiar trasy Lotos a Ergo Arena gdy tunel był nieczynny i jak trasa była bardziej zatłoczona to dzieki tunelowi Podwale Przedmiejskie i Podwale Grodzkie włącznie z Huciskiem i trasą aż do Ergo Areny sie odkorkowało i to moim zdaniem bardzo!!!

    • 1 1

  • Hura bravko

    Znowu szmal wydany / kolejka ktora nikt nie jezdzi, / kumple zadowoleni, jeszcze tunel pod pacholkiem, za te pieniadze mozna cos zrobic , pozytycznego, ,,,chwala ,,,przejazd autem nie w szczycie, tylko do areny jak dalej w korkach mogila ...

    • 1 2

  • mało rozsądny pomiar

    Trzeba było zrobić pomiar trasy Lotos a Ergo Arena gdy tunel był nieczynny i jak trasa była bardziej zatłoczona to dzieki tunelowi Podwale Przedmiejskie i Podwale Przedmiejskie sie odkorkowało i to moim zdaniem bardzo!!!

    • 2 0

  • Haha

    Zważywszy na to że trasa jest o 3 kilometry dłuższa to auto nr 2 jechało sprawniej z większą średnią prędkością gdyby odcinki były równe auto nr 2 przyjechało by pierwsze stawiając pod znakiem zapytania cała inwestycje

    • 3 0

  • (3)

    Pytanie ile czasu zajmowała droga bez tunelu?

    • 51 5

    • Kto ma samochód ten wie ile się stało

      Pp co poruszać tak oczywistą kwestię?

      • 0 1

    • i to jest oczywiście sedno tej całej sprawy. niestety dziwnym/niedziwnym trafem ta kwestia została pominięta w artykule oraz w dziesiątkach/setkach komentarzy

      • 1 0

    • Z godzine

      O tej porze zawsze podwale stało

      • 4 0

  • Policja wczoraj ujęła już pierwszego mistrza który jechał tunelem na rowerze! (4)

    http://www. wykop.pl/link/3139137 /wjechal-rowerem-do-tunelu-wygonil-go-komunikat-po-chwili-czekala -policja/

    usuń spacje

    • 4 3

    • Oni są niereformowalni

      • 0 0

    • Tak ? A kombi które z pasa wjazdowego wjechało przed kamerzystą od razu na (2)

      lewy pas tak, że o mało się nie odbił od lewego krawężnika to nie zauważyłeś ? Było to tuż przed wjazdem do tunelu i ewentualne skutki odbicia się czyli prawdopodobnie koziołkowanie byłoby już w tunelu.

      Zobaczymy kiedy będzie pierwsza kolizja lub wypadek (odpukać !).

      A na rowerze to jechał na wyniesionym poboczu.

      • 3 3

      • Widziałem szacun za opanowanie (1)

        Niestety formalnie zapewne nie złamał jakichkolwiek przepisów a za prędkość niestety nic mu nie zrobią.
        Jazda rowerem w tunelu gdzie występują spaliny to zły pomysł. Wystarczy omdlenie i miazga z rowerzysty.

        • 1 2

        • czyj problem, rowerzysty, czy Komucha Kierowcy?

          • 0 0

  • Tunel jest super

    Miasto jest na maksa odkorkowane w godziny szczytu z Wrzeszcza na przeróbkę się jedzie 15 minut

    • 1 2

  • (19)

    Dlaczego samochód nr 2 jechał Grunwaldzką cały czas ? Jak by wcześniej skręcił w Miszewskiego i potem Rzeczypospolitej byłby wcześniej.

    • 341 17

    • O tej porze ul Jana z Kolana nie powinna być zapchana w str. Hallera, (1)

      dlatego mógł by jechać do Hallera, potem Mickiewicza, i Rzeczypospolitej, ale wtedy by wygrał, i była by głupia sytuacja. Tunel byłby tylko atrakcją turystyczną.

      • 2 0

      • co a analitycy z koziej Wólki..

        Nawet jeśli by wygrał, to dlatego że tunel odebrał część ruchu z podwala...

        Bez tunelu kilkanaście minut dłużej. Teraz ruch się rozkłada...

        • 1 0

    • (6)

      Bo tunel musiał wygrać;)

      • 129 3

      • tunel wygrał bo miał krótszy odcinek, a czasowo wyjdzie gorzej (5)

        • 56 3

        • moja droga do pracy od wczoraj zkrócila sięo 24 minuty- do Portu Północnego (2)

          • 8 2

          • każdy doker to pijak i złodziej.

            • 0 0

          • a ja mam do pracy 12 sekund d2d ale jak właściciele firmy wybrałem biuro po drugiej stronie ulicy

            a moi robotnicy biurowi ciągną się godzinę do Wrzeszcza z Kowal czy Pruszcza

            • 3 3

        • Dokładnie. (1)

          Czas przejechania 1 km na korzyść starej trasy.

          • 34 3

          • dokładnie 0,65 km/min a tunel 0,64 km/min.

            • 18 1

    • (3)

      nie sądzę - o 15 Miszewskiego i Legionów jest zapchana a przejazd przez Przymorze to tez same światła. Grunwaldzka idzie sprawniej.

      • 5 8

      • Ale w kierunku Wrzeszcza a nie Żabianki

        • 2 1

      • Przez Przymorze... (1)

        ... to jedziesz cały czas na zielonej fali i to jest super! Aż do Pomorskiej.

        • 7 4

        • Super, super :(

          Nie dla tych, ktorzy tam mieszkaja

          • 1 4

    • bo chciał jechać dłużej. Celem artykułu jest promocja tunelu

      • 9 3

    • Myślę podobnie (1)

      Zobaczcie też, że pomimo 3 km różnicy w drodze samochód wygrał o 4 minuty. Średnia prędkość samochodu, który przegrał była znacznie wyższa.

      • 38 3

      • Znacznie wyższa? O niecały 1 km/h wyższa.

        • 6 1

    • tak samo niewiem po co stać pod zieleniakiem (2)

      jak można sprawniej 3 maja pojechać

      • 26 7

      • ale to opłaca się z kierunku Chełm (1)

        a nie z Warszawy, po co robić kolejna pętlę?

        • 7 5

        • z Warszawy też

          ludzie stoją w korku na prawo skręcie przy szekspirowskim, zamiast pojechać 50 metrów dalej i skręcić w 3 maja

          • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane