• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

Maciej Naskręt, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz nasz drogowy test.


Od niedzieli kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą. Sprawdziliśmy, którędy szybciej podróżuje się z gdańskiej rafinerii zobacz na mapie Gdańska do hali na granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska. Jedno auto pojechało niedawno oddaną przeprawą, a drugie dotychczasową trasą przez centrum.



Którą trasę wybrałbyś teraz jadąc z rafinerii na północ Gdańska?

Kilka minut po godz. 10 w minioną niedzielę do 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą ruszyły tysiące kierowców. Założeniem inwestycji było odciążenie ruchu w centrum miasta i skrócenie dojazdu m.in. z południowej części miasta do Zaspy, Przymorza czy nawet Sopotu. W naszym teście udział wzięły dwa samochody.

Pierwszy samochód, który prowadzony był przez Macieja Korolczuka, do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska pojechał tunelem pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ruszyliśmy w środku popołudniowego szczytu komunikacyjnego w poniedziałek, sprzed rafinerii Lotosu, i do podwodnej przeprawy dojechaliśmy ul. Elbląską, a następnie Trasą Sucharskiego. Po drugiej stronie Martwej Wisły czekał nas teoretycznie najwolniejszy i najbardziej newralgiczny odcinek trasy: zwężenie na ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Kilkusetmetrowy odcinek między al. Hallera a skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II korkował się jeszcze zanim otwarto tunel. Jak się później okazało, nie inaczej - a nawet gorzej - było tym razem. Końcowy odcinek naszej trasy do parkingu przy Ergo Arenie wiódł przez przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, Chłopską zobacz na mapie GdańskaGospody zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz także: Utrudnienia w centrum Gdańska. Jak ominąć korki?

Drugi samochód pojechał natomiast dotychczasową trasą, z której korzystali mieszkańcy, gdy nie było tunelu. Auto kierowane przez Macieja Naskręta nie zjechało na Trasę Sucharskiego w kierunku przeprawy, tylko udało się ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska a potem ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska do centrum Gdańska. Tam samochód wjechał na Trasę Średnicową, którą już prosto - przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska, przez Wrzeszcz zobacz na mapie GdańskaOliwę zobacz na mapie Gdańska - dotarł do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu. Stamtąd już tylko pozostał niespełna kilometr, by wjechać na parking przed Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska.

Mapa poniedziałkowego przejazdu. Mapa poniedziałkowego przejazdu.
Wyniki testu drogowego

Nasz test wygrał samochód nr 1 - jadący przez tunel. Odcinek 16 km pokonał w 25 minut. Pojazd nr 2, poruszający się dotychczasowym 19-kilometrowym szlakiem - przez centrum Gdańska - jechał o 4 minuty dłużej.

Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku. Co ważne, mimo korków na ul. Czarny Dwór, których kierowcy tak się obawiali, zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut w godzinach szczytu. Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost.

Zobacz także: Jak ominąć korki z Trójmiasta na Hel?

- Zgodnie z przewidywaniami, największą stratę zanotowaliśmy na odcinku Czarny Dwór - Obrońców Wybrzeża. Oba pasy zatkały się jeszcze przed skrzyżowaniem z al. Hallera. Dojazd do ul. Dąbrowszczaków zabrał nam przez to kilka minut więcej i nieco osłabił wiarę w zwycięstwo w naszej zabawie. Dalej było już o niebo lepiej i choć w dużym towarzystwie, to po 25 minutach jazdy zameldowaliśmy się jako pierwsi na parkingu pod Ergo Areną - mówi Maciej Korolczuk.
Jakie wrażenia z jazdy drugim samochodem?

- Największą niespodzianką było odkorkowane Podwale Przedmiejskie do centrum i dalej droga do Zieleniaka. Dotąd czegoś takiego w popołudniowym szczycie nie widziałem. Niestety, największą stratę na trasie zaliczyłem jadąc al. Grunwaldzką w Oliwie do wysokości ul. Piastowskiej. Mimo że droga ma trzy pasy ruchu - jest szeroka - korek ciągnął się od wysokości ul. Derdowskiego. W zatorze straciłem trzy-cztery zmiany świateł - mówi Maciej Naskręt.
Macie pomysł na kolejny test drogowy z tunelem pod Martwą Wisłą? Czekamy na wasze propozycje w komentarzach i na skrzynce e-mail.

  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (533) ponad 20 zablokowanych

  • Jeszcze tylko Droga Zielona (7)

    i wtedy będzie OK. No i muszą szybciej skończyć przebudowę JPII.
    Teraz to pomimo dłuższego dystansu podróż do i z pracy skróciła mi się o około 8 minut.

    • 39 20

    • WIELKIE NIE dla Drogi Zielonej przez Przymorze i Zaspe! (6)

      Już widać popularność "przelotu" a co będzie latem!

      • 13 28

      • (3)

        Wielkie tak dla Drogi Zielonej. Teraz to konieczność, aby odkorkować Przymorze i Zaspę.

        • 13 7

        • chyba zartujesz (2)

          Ta droga przy tym natezeniu ruchu bedzie generowala ciagly, rownomierny halas prawie jak na Obwodnicy - a budynki mieszkalne Zaspy i Przymorza stoja blisko. Halas bedzie dotyczyl rowniez Parku Reagana.
          Z tego co wiem to ekranow nie bedzie

          • 3 7

          • (1)

            Chyba żartujesz. Do tej pory ten ciągły równomierny hałas był cały czas w Gdańsku tylko w innych dzielnicach. Teraz skracając drogę wszystkim będzie akurat na Przymorzu i Zaspie. Budowa Drogi Zielonej pozwoli ograniczyć negatywny wpływ na mieszkańców przez budowę ekranów, bezkolizyjnych przejść dla pieszych itd.

            • 2 0

            • Droga Zielona

              Od skrzyżowania z JPII ma być jednopasmowa. Z chodnikiem i ścieżka rowerową. Po dwa pasy ma mieć na odcinku od Hallera do JPII.

              • 1 0

      • mieszkańcy Elbląga i Nowego Dworu domagają się drogi zielonej (1)

        • 19 7

        • Nieee!

          • 6 5

  • ale kit

    Pierwszy samochód jechał krótszą trasą o 3 km a drugi przez miasto jechał dłuższa trasą przez centrum i przyjechał cztery minuty z pierwszym.Praktycznie nie ma żadnej różnicy.

    • 5 1

  • Test potwierdza koniecznosc budowy Drogi Zielonej (4)

    Obecnie krótszy czas przejazdu wynika tylko z mniejszej odległości a jak potwierdza test autem wleczemy się tak samo jak przez zatłoczone Centrum.

    • 40 23

    • NIE DLA budowy Drogi Zielonej w Pasie Nadmorskim (1)

      • 14 19

      • Droga Zielona to teraz konieczność.

        • 1 1

    • czy wasza roszczeniowość nie zna granic?

      całe miasto byście zaorali!

      • 5 6

    • Gdzie ty się tam wleczesz ?

      Ten chwilowy ścisk na Czerwonym Dworze to nie problem :)

      • 9 6

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Którędy szybciej po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

    Szukam kompromisu

    Ale dla ciebie jedyne słuszne rozwiązanie to zaorać ulice.
    Miasto to nie tylko budynki, to również komunikacja między nimi.
    Jak zaorasz drogi to jak będziesz do roboty jeździł ?

    • 3 3

  • Do Ergo Areny w Sopocie (3)

    A dajcie spokój z tym rozjezdzaniem Przymorza!

    • 28 17

    • (2)

      Dlaczego? Przymorze jest bardziej uprzywilejowaną dzielnicą niż inne?

      • 4 8

      • nie (1)

        Inne dzielnice i drogi w nich powstaly pozniej - maja ekrany i inne srodki ochrony przed halasem.
        Tu "na zywca" wpuszczamy duzy ruch w dzielnice

        • 3 2

        • Tam na początku też "na żywca" był ruch. Potem rozbudowywano infrastrukturę. Po prostu na Przymorzu też trzeba wstawić takie środki ochrony przed hałasem i już.

          • 1 1

  • i tak zakorkowane przez tunel

    Dokładnie już rejon Czarnego Dworu w stronę tunelu jest MEGA zakorkowany już od Obrońców Wybrzeża...Teraz korki przeniosą się na pas nadmorski.Zlikwidowali korki w centrum a teraz te przeniosą się tutaj...

    • 10 2

  • Mało obiektywny test (1)

    Auto 2 trzeba było puścić przed otwarciem tunelu i zobaczyć ile postoi przy stadionie, na podwalu przedmiejskim itd. wtedy ta różnica byłaby jeszcze większa, myślę, że dużo większa.
    No trudno, teraz to będzie można sprawdzić dopiero podczas awarii tunelu i polecam wtedy to sprawdzić.
    Pozdrawiam.

    • 5 2

    • Bez sensu wpis.

      NIKT!!!! nie neguje powstania tunelu, który miał już powstać z 20 lat temu, natomiast test miał pokazać jaka jest teraźniejszość.
      Napiszę wprost, ktoś kto odwołuje się do przeszłości mając rzeczywistość, jest idiota.

      • 1 1

  • (2)

    A czego miałbym szukać przy rafinerii?
    Paliwo tam za darmo rozdają?

    • 5 0

    • (1)

      Dojeżdżamy do Hallera i jesteśmy w d*pie, dalej jazda wygląda jak oddawanie stolca przy zatwardzeniu...
      Tam nas prowadzi obiecywany piękny przelot przez miasto...

      • 0 1

      • Z twoich tekstów wynika że masz przesrane życie

        W tonacji d*pno stolcowej

        • 0 0

  • wynika z tego że przyjechały oba równocześnie (1)

    ponieważ te 4 min można zapisać na poczet dodatkowych kilometrów ... jaki portal taki test ... eh

    • 11 2

    • Policz średnią, to się zdziwisz

      • 0 0

  • Gloria Victis (1)

    "Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku." - rzeczywiście znacznie, 4min za 1,5mld zł

    • 8 3

    • G usprawnił

      Srednia prędkość jest wyższa przez miasto niż przez tunel.
      Tunel odciążył stary ciąg komunikacyjny ale padł ofiarą samego siebie.
      No cóż rewolucja zawsze zjada własne dzieci :-)

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane