• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

Maciej Naskręt, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz nasz drogowy test.


Od niedzieli kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą. Sprawdziliśmy, którędy szybciej podróżuje się z gdańskiej rafinerii zobacz na mapie Gdańska do hali na granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska. Jedno auto pojechało niedawno oddaną przeprawą, a drugie dotychczasową trasą przez centrum.



Którą trasę wybrałbyś teraz jadąc z rafinerii na północ Gdańska?

Kilka minut po godz. 10 w minioną niedzielę do 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą ruszyły tysiące kierowców. Założeniem inwestycji było odciążenie ruchu w centrum miasta i skrócenie dojazdu m.in. z południowej części miasta do Zaspy, Przymorza czy nawet Sopotu. W naszym teście udział wzięły dwa samochody.

Pierwszy samochód, który prowadzony był przez Macieja Korolczuka, do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska pojechał tunelem pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ruszyliśmy w środku popołudniowego szczytu komunikacyjnego w poniedziałek, sprzed rafinerii Lotosu, i do podwodnej przeprawy dojechaliśmy ul. Elbląską, a następnie Trasą Sucharskiego. Po drugiej stronie Martwej Wisły czekał nas teoretycznie najwolniejszy i najbardziej newralgiczny odcinek trasy: zwężenie na ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Kilkusetmetrowy odcinek między al. Hallera a skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II korkował się jeszcze zanim otwarto tunel. Jak się później okazało, nie inaczej - a nawet gorzej - było tym razem. Końcowy odcinek naszej trasy do parkingu przy Ergo Arenie wiódł przez przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, Chłopską zobacz na mapie GdańskaGospody zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz także: Utrudnienia w centrum Gdańska. Jak ominąć korki?

Drugi samochód pojechał natomiast dotychczasową trasą, z której korzystali mieszkańcy, gdy nie było tunelu. Auto kierowane przez Macieja Naskręta nie zjechało na Trasę Sucharskiego w kierunku przeprawy, tylko udało się ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska a potem ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska do centrum Gdańska. Tam samochód wjechał na Trasę Średnicową, którą już prosto - przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska, przez Wrzeszcz zobacz na mapie GdańskaOliwę zobacz na mapie Gdańska - dotarł do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu. Stamtąd już tylko pozostał niespełna kilometr, by wjechać na parking przed Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska.

Mapa poniedziałkowego przejazdu. Mapa poniedziałkowego przejazdu.
Wyniki testu drogowego

Nasz test wygrał samochód nr 1 - jadący przez tunel. Odcinek 16 km pokonał w 25 minut. Pojazd nr 2, poruszający się dotychczasowym 19-kilometrowym szlakiem - przez centrum Gdańska - jechał o 4 minuty dłużej.

Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku. Co ważne, mimo korków na ul. Czarny Dwór, których kierowcy tak się obawiali, zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut w godzinach szczytu. Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost.

Zobacz także: Jak ominąć korki z Trójmiasta na Hel?

- Zgodnie z przewidywaniami, największą stratę zanotowaliśmy na odcinku Czarny Dwór - Obrońców Wybrzeża. Oba pasy zatkały się jeszcze przed skrzyżowaniem z al. Hallera. Dojazd do ul. Dąbrowszczaków zabrał nam przez to kilka minut więcej i nieco osłabił wiarę w zwycięstwo w naszej zabawie. Dalej było już o niebo lepiej i choć w dużym towarzystwie, to po 25 minutach jazdy zameldowaliśmy się jako pierwsi na parkingu pod Ergo Areną - mówi Maciej Korolczuk.
Jakie wrażenia z jazdy drugim samochodem?

- Największą niespodzianką było odkorkowane Podwale Przedmiejskie do centrum i dalej droga do Zieleniaka. Dotąd czegoś takiego w popołudniowym szczycie nie widziałem. Niestety, największą stratę na trasie zaliczyłem jadąc al. Grunwaldzką w Oliwie do wysokości ul. Piastowskiej. Mimo że droga ma trzy pasy ruchu - jest szeroka - korek ciągnął się od wysokości ul. Derdowskiego. W zatorze straciłem trzy-cztery zmiany świateł - mówi Maciej Naskręt.
Macie pomysł na kolejny test drogowy z tunelem pod Martwą Wisłą? Czekamy na wasze propozycje w komentarzach i na skrzynce e-mail.

  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (533) ponad 20 zablokowanych

  • Tyle że Naskręt winien pojechać w prawo w Miszewskiego a potem Legionów, Chłopska do hali.
    Byłoby z 3 km mniej a być może i czas ten sam co jazda przez tunel.

    • 4 1

  • zła trasa

    gdyby kierowca nr 2 jechał Ul Marynarki Polskiej i potem przy stadionie skręcił i pojechał dalej zieloną drogą potem Piastowską potem Chłopską i prosto do Argo :) i byłby pierwszy

    • 4 3

  • nie ma znaczenia, Dacia i tak się rozleci w połowie drogi

    • 3 3

  • Za duże ograniczenia prędkości! (3)

    Trasą Sucharskiego zamiast 70km/h powinno być 100km/h a w tunelu 70km/h. To są normalne i bezpieczne prędkości na tej trasie a teraz się to wlecze niepotrzebnie... chociaż i tak tunelem do roboty na Przymorzu ze Straszyna w godzinach szczytu jadę 15-20 minut krócej niż Słowackiego :)

    • 6 7

    • kolejna wypowiedź miszcza kierownicy

      który nie potrafi ogarnąć wyobraźnią, że wzrost limitu prędkości powyżej 50 km/h nie zwiększa przepustowości korytarza ruchu drogowego, ale zwiększa hałas i ryzyko wypadku/stłuczki wywołanego najechaniem na hamujący przed korkiem pojazd poprzedzający.

      • 4 3

    • A każdy za kierownicą potrafi jechać 100 km/h ? Dlatego wprowadza się

      ograniczenia.

      • 1 0

    • wiedziałem, że znajdą się i tacy

      co dwa pasy mylą z autostradą

      • 1 0

  • Pomiar z sensem, ale trasa.... :(

    Materiał niby fajny, bo taki pomiar i jego wynik ma ogromny sens, ale na miłość Boską... ilu kierowców jedzie w kierunku Przejazdowa ( z całym szacunkiem dla mieszkańców tamtych stron)? ... Nie można było wybrać trasy z Oliwy, Przymorza, czy nawet Wrzeszcza na dolna czy górną Orunię (na dolną przez obwodnicę południową ver. Olszynkę), do Pruszcza (gdzie w sypialniach mieszka mnóstwo ludzi pracujących w Gdańsku) czy na inne osiedla w okolicy obwodnicy?

    • 3 2

  • nastręt to inna kategoria wagowa

    dlatego byl wolniejszy, :)

    • 5 1

  • z nowe dworu GD

    o 7 rano jechalem 1h 20 min. a przez tunel mieszcze sie w 50 min wiec roznica jest odczuwalna

    • 8 2

  • Wspolczuje mieszkancom Przymorza i Zaspy.

    W srodku osiedla robia ludziom tranzyt.

    Szatanski pomysl. Puszczac taka mase samochodow przez osiedle.

    • 17 9

  • Dzis rano o 7:00 start z Pruszcza do Oliwy przez obwodnice poludniowa i tunel pod Wisłą - czas przejazdu 30 minut, czyli krótszy o 20 minut od jazdy przez Obwodnice i Słowackiego. Haczyk: +10 km dluzsza droga

    • 8 1

  • Policja wczoraj ujęła już pierwszego mistrza który jechał tunelem na rowerze! (4)

    http://www. wykop.pl/link/3139137 /wjechal-rowerem-do-tunelu-wygonil-go-komunikat-po-chwili-czekala -policja/

    usuń spacje

    • 4 3

    • Tak ? A kombi które z pasa wjazdowego wjechało przed kamerzystą od razu na (2)

      lewy pas tak, że o mało się nie odbił od lewego krawężnika to nie zauważyłeś ? Było to tuż przed wjazdem do tunelu i ewentualne skutki odbicia się czyli prawdopodobnie koziołkowanie byłoby już w tunelu.

      Zobaczymy kiedy będzie pierwsza kolizja lub wypadek (odpukać !).

      A na rowerze to jechał na wyniesionym poboczu.

      • 3 3

      • Widziałem szacun za opanowanie (1)

        Niestety formalnie zapewne nie złamał jakichkolwiek przepisów a za prędkość niestety nic mu nie zrobią.
        Jazda rowerem w tunelu gdzie występują spaliny to zły pomysł. Wystarczy omdlenie i miazga z rowerzysty.

        • 1 2

        • czyj problem, rowerzysty, czy Komucha Kierowcy?

          • 0 0

    • Oni są niereformowalni

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane